handdator

Visa fullständig version : 10-12 kg hur lång tid?

Cerwinbob
2008-07-26, 19:43
Hej

Har tränat i 1,5 år nu och till saken hör att jag har gått upp en hel del från 77 till 117 kg vilket är ganska mycket. Funderar på att ta en deff och bli av med lite överskott.
Jag väger som sagt 117 kg är 194 cm lång och är nyss fyllda 19 år. Med inriktning på strongman. Bara av ren tillfällighet fick jag möjlighet att göra en impedansmätning gratis det visade sig att jag hade ett yttre späcklager på 21,5 % och ett inre på 10. Skulle vilja ner till ca 105-110 kg.

Hur lång tid och hur stort underskott ska jag ligga på? Vill inte att det ska dra ut onödigt långt på tiden. I dagslägget stoppar jag i mig ca 5000 kcal, delat på 3 lagade mål och 3 mellanmål.

Ps har läst deffguiden och undrar om det är en bra riklinje med 2kg/månad alltså 5-6 i mitt fall, tycker det är en aning lång tid.

King Grub
2008-07-26, 19:48
Hej! Det är inget negativt för hälsan om du dubblar den takten och går ner ett kilo i veckan. Ökad hunger och trötthet är "riskerna", men det är inget skadligt, och du har tillräckligt med kroppsfett för att det tillsammans med styrketräning i upplägget skall motverka muskelförlust väl.

LadyG
2008-07-26, 19:50
Det tar tid att gå upp i vikt så låt det ta tid att gå ner igen, det vinner du på i längden.

LadyG
2008-07-26, 19:51
Hej! Det är inget negativt för hälsan om du dubblar den takten och går ner ett kilo i veckan. Ökad hunger och trötthet är "riskerna", men det är inget skadligt, och du har tillräckligt med kroppsfett för att det tillsammans med styrketräning i upplägget skall motverka muskelförlust väl.

Publicerade inte du en studie som visade att de som gick ner snabbast i vikt också gick upp i vikt igen?

Cerwinbob
2008-07-26, 19:56
King Grub
Jag funderar på att börja äta lite extra protein i samband med detta då jag ej gör det för tillfället, och i övrigt dra ner på kolhydrater och portions strorleken i helhet.

Kom förövrigt 7a idag på Sjöbos starkaste man av 17 deltagare. fick upp 125 stenen och gick 2,5 varv i conan med 250 kg. Så det hade varit kul att se vad som fanns under.

Lady G
Jag gick upp med 1 kg i veckan i ca 15 veckor utan att lägga på mig mycket fett, jag hade visserligen minimalt med fett innan.