Visa fullständig version : Trådlöst nätverkskort?
Sparven från Minsk
2008-07-24, 17:16
Sitter och klurar på om mitt nätverkskort är trådlöst eller ej. Köpte datorn för 1.5 år sedan, och då var det en nice dator!
I enhetshanteraren fann jag denna information om mitt nätverkskort...
Realtek RTL8168/8111 PCI-E Gigabit Ethernet NIC
Finns det någon betäckning för om den är trådlös eller får man helt enkelt testa sig fram?
Tacksam för svar!
/sparven
hahavaffan
2008-07-24, 17:20
Det tror jag inte. Ett realtek-nätverkskort är med största sannolikhet inbyggt på moderkortet, och dessa är mycket sällan trådlösa. Det krävs mig veterligen att det finns en antenn på baksidan av datorn för att kortet ska kunna ta emot trådlösa signaler. Har du en sådan?
augustsson
2008-07-24, 17:25
det är inte trådlöst
Sparven från Minsk
2008-07-24, 18:41
okis då frå jag fixa det.
Såg att det fanns usb adapter som fungerar som trådlöst nätverkskort...slipper jag öppna burken också. Eller är ett kort bättre?
Har redan en usb adapter från D-link men har tappat drivrutinsskivan =( Kan man ladda ner drivrutiner till den från nätet eller?
Tack för all hjälp so far :)
Sparven från Minsk
2008-07-24, 20:00
hittade skivan!
Har även hittat en router från d-link...kanske är bättre än comhems trådlösa modem :)
Sundsarn
2008-07-24, 23:23
Rekommendation: Skit usb-adapter. Bökigt, jobbigt +alla andra negativa likartade ord. Skaffa ett instickskort från Belkin, bra skit :thumbup:
ajdå, ser nu att de inte har något instickskort för N-standarden. Kanske inte spelar någon roll om du redan har en router. Om den inte stöder det dvs.
Klickz thiz plx (http://catalog.belkin.com/IWCatProductPage.process?Product_Id=184329)
rememberence
2008-07-25, 05:22
Är du lite extra petig så ser du till att kortet har ett Atheros-chipset också!
Det vinner du på i längden :)
Sparven från Minsk
2008-07-26, 10:18
Rekommendation: Skit usb-adapter. Bökigt, jobbigt +alla andra negativa likartade ord. Skaffa ett instickskort från Belkin, bra skit :thumbup:
ajdå, ser nu att de inte har något instickskort för N-standarden. Kanske inte spelar någon roll om du redan har en router. Om den inte stöder det dvs.
Klickz thiz plx (http://catalog.belkin.com/IWCatProductPage.process?Product_Id=184329)
Varför vore ett usb-adapter krånglit? Verkar ju jättesmidigt...plugga in o kör! :)
Sparven från Minsk
2008-07-26, 10:20
Tänkte kanske köpa ett trådlöst närverkskort i stället då och bygga in i burken. Risk för konflikt då jag redan har ett intergretat på moderkortet?
Anders The Peak
2008-07-26, 10:21
Det tror jag inte. Ett realtek-nätverkskort är med största sannolikhet inbyggt på moderkortet, och dessa är mycket sällan trådlösa. Det krävs mig veterligen att det finns en antenn på baksidan av datorn för att kortet ska kunna ta emot trådlösa signaler. Har du en sådan?
Realtek RTL8168/8111 PCI-E
Anders The Peak
2008-07-26, 10:23
Tänkte kanske köpa ett trådlöst närverkskort i stället då och bygga in i burken. Risk för konflikt då jag redan har ett intergretat på moderkortet?
Du behöver antagligen bara lyfta ut det gamla Realtek RTL8168/8111 PCI-E och sätta in det trådlösa...
Antagligen kan du egentligen ha kvar ditt gamla nätverksort också utan problem och det kan säkert komma till användning om du behöver installera om den trådlösa anslutningen.
Sparven från Minsk
2008-07-26, 10:26
Du behöver antagligen bara lyfta ut det gamla Realtek RTL8168/8111 PCI-E och sätta in det trådlösa...
Antagligen kan du egentligen ha kvar ditt gamla nätverksort också utan problem och det kan säkert komma till användning om du behöver installera om den trådlösa anslutningen.
Okej så det är ett vanligt nätkort jag har. Inte öppnat burken ännu så jag vet inte hur det ser ut. Japp ska spara det gammla och trycka in ett trådlöst då, slipper jag ubs-grejset.
Tack för hjälpen :D
King Grub
2008-07-26, 10:37
Om du inte vet hur det ser ut i datorn, är det väl inte säkert att du har ett nätverkskort att plocka ut. Det är vanligt att det är integrerat med moderkortet.
rememberence
2008-07-26, 10:51
Om du inte vet hur det ser ut i datorn, är det väl inte säkert att du har ett nätverkskort att plocka ut. Det är vanligt att det är integrerat med moderkortet.
Han postade ju att det var ett PCI-E, brukar inte vara det om det är integrerat.
Granatgiraffen
2008-07-26, 10:55
Han postade ju att det var ett PCI-E, brukar inte vara det om det är integrerat.
Det ena utesluter inte det andra kära linuxvän.
rememberence
2008-07-26, 10:57
Det ena utesluter inte det andra kära linuxvän.
Det var därför jag skrev "brukar" :D
Granatgiraffen
2008-07-26, 11:00
Det var därför jag skrev "brukar" :D
Nåja. I detta fallet så sätter jag random kossas liv på att det är integrerat.
rememberence
2008-07-26, 11:16
Nåja. I detta fallet så sätter jag random kossas liv på att det är integrerat.
Det är ett integrerat ja.
Mitt förslag är att du kollar på den här listan TS;
http://madwifi.org/wiki/Compatibility
Sparven från Minsk
2008-07-26, 11:29
Om det nu är integrerat, vad tusan gör man då? Kör på med usb-grej eller instickkort (hur det nu fungerar) eller går det fint att trycka in ett trådlöst kort i alla fall?
rememberence
2008-07-26, 11:31
Om det nu är integrerat, vad tusan gör man då? Kör på med usb-grej eller instickkort (hur det nu fungerar) eller går det fint att trycka in ett trådlöst kort i alla fall?
Ska inte spela någon roll, men det kanske är en bra ide´ att stänga av/avinstallera det du redan har.
Posta modellnummer/namn för D-linkkortet du har också.
augustsson
2008-07-26, 12:25
integrerade enheter kan du oftast stänga av i bioset. men att ha fler än ett nätverkskort är inga problem alls.
Sparven från Minsk
2008-07-26, 12:33
Ska inte spela någon roll, men det kanske är en bra ide´ att stänga av/avinstallera det du redan har.
Posta modellnummer/namn för D-linkkortet du har också.
Usb adaptern från d-link heter DWL-G132
Trådlösa routern från d-link heter DI-624
Ett nytt kort i burken känns smidigt. fast det gör ju även ett usb grejs...vad är bäst att köra med?
Vill helst slippa strula i bios...kanske bara är att trycka in o köra på
augustsson
2008-07-26, 12:52
usb enheter är väl mer riktade åt bärbara datorer, då en sådan dator är väldigt begränsad vad gäller att byta hårdvara. dock så är en usb adapter väldigt lätt att installera och väldigt portabel.
har man en stationär dator så skulle jag rekommendera en pci enhet pga att den är mer skyddad.
skillnaden är väl mer en praktisk fråga jämte prestanda.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.