handdator

Visa fullständig version : Negativt med samma mat?

Jakan
2008-07-23, 20:11
Jag är en baddare på att fixa till min egen pastasallad där det senaste stjärnskottet i familjen fick bli tonfisk. Skitgott! Tidigare har jag mest gjort det för att det är gott och ätit lite som jag känner då när jag lagar till det brukar det bli en hutlös mängd, jag blandar allt i en stor skål.

Till min fråga, om jag skulle blanda en sats och äta av den som mitt "middagsintag", får det någon dålig effekt på kroppen då satsen säkerligen räcker en hel vecka vilket innebär samma mat många middagar i rad? Eftersom den innehåller så mycket blandat och nyttigt känns det som det borde vara bra hela vägen.

Jag brukar ta:

- 4 burkar tonfisk (blir nog mer nu när den inte bara ska ätas för att det är gott)
- 2 burkar majs
- 2 paprika
- 1 stump gurka
- 2 tomater
- 4-5 ägg (hacka sönder och blanda ner)
- lite lätt creme fraiche (kanske inte så bra nu när det ska vara nyttigt, alternativ?) som jag blandar ner massa kryddor i och använder som dressing
- Sen en sån där 10kr påse med "rörpasta" som jag kokar hela påsen och rör ner

Så ser det ut, något att tillföra/ta bort i nyttighetens namn? Problem nummer två blir ju dock att räkna ut hur stora portioner av den här blandningen man ska ta för att veta hur mycket av vad man får i sig, några tips där? Den stora frågan är dock om man kan äta det här som middag en hel vecka eller så utan att det ska bli något negativt av det, bör man variera sig för bästa resultat? Det innehåller ju ända massa grönsaker och lite fet fisk, sen pasta.

Tack! (ska även tillägga att jag var osäker på var denna fråga platsade, flyttas vid behag)

dam00r
2008-07-23, 20:23
hackat kräftkött
avokado
paprika
ruccola
tomater
"krass-sallad" vettefan vad de heter
parmesanost

där har du grejer

Jakan
2008-07-23, 20:25
Hohoh, hackat kräftkött? Jovisst, kan lika gärna köpa lite rådjurs sadel och hacka :)

Sen glömde jag såklart avokado, det hade jag fantiserat om att slänga ner. Mums!

Trance
2008-07-23, 21:12
Enda som skulle spela roll är tungmetaller från tonfisken men annars är det lugnt att äta samma mat till kvällsmat resten av livet om du nu var sugen på det.

machine gun
2008-07-23, 22:28
Jag skulle inte äta en 7 dagar gammal tonfisksallad.

Jakan
2008-07-23, 22:31
Jag skulle inte äta en 7 dagar gammal tonfisksallad.

Men den är ju så goood! Får väll göra en lite mindre sats då, och kanske göra fler gånger och då ta tillfället i akt att förfina min konst.

Men bra, det enda negativa är väll om man tröttnar på det då.

Alfred Nobel
2008-07-23, 23:02
Precis!

Jag personligen kan äta samma maträtt, 7 dagar i veckan, utan några som helst problem. Medan andra tycker att "Nej, det där åt jag ju igår, det äter jag inte idag igen". Hade jag haft ekonomin skulle jag definitivt käka pizza, hamburgare, kebab och allt som hör till kategorin skräpmat, mycket oftare och njuta efter varje tugga!

Samma gäller pasta med köttfärsås, köttbullar med potatis, rimmad lax med dillstuvad potatis, etc..

mjukglass
2008-07-24, 08:22
Jag har ätit gröt till frukost snart 15 år i rad. Tror att jag har klarat mig ganska bra.

dam00r
2008-07-24, 12:12
tonfisk = kvicksilver

Endura
2008-07-24, 12:29
Problem nummer två blir ju dock att räkna ut hur stora portioner av den här blandningen man ska ta för att veta hur mycket av vad man får i sig, några tips där?

Räkna ihop hela blandningen, bestäm dig för hur "stor" en måltid får vara kalorimässigt och dela sen upp hela "satsen" i så många delar som motsvarar den mängd kalorier du tänkt...

saajmon
2008-07-24, 13:33
tonfisk = kvicksilver

Nej.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14348&epslanguage=SV

Kvicksilver kan finnas i gädda, gös och abborre och i stora rovfiskar som färsk tonfisk, svärdfisk, stor hälleflundra, haj och rocka. Tonfisk på burk tillhör en annan art än den som säljs färsk och innehåller inte höga halter kvicksilver.

King Grub
2008-07-24, 14:03
Nej

Beror på var den är fångad. Alla producenter tar inte samma art från samma vatten. Särskilt med tanke på alla utländska budgetmärken som finns nu för tiden; när SLV skrev det där första gången fanns väl... Abbas.

Jakan
2008-07-24, 14:53
Räkna ihop hela blandningen, bestäm dig för hur "stor" en måltid får vara kalorimässigt och dela sen upp hela "satsen" i så många delar som motsvarar den mängd kalorier du tänkt...

Låter bra, men bara så jag tänker rätt: Om vi för enkelhetens skull säger att hela kalaset går på 1000kcal och jag delar upp den i 5 likvärdigt stora portioner kan man anta att varje portion kulle innehålla 200kcal, javisst?

Endura
2008-07-24, 14:59
Låter bra, men bara så jag tänker rätt: Om vi för enkelhetens skull säger att hela kalaset går på 1000kcal och jag delar upp den i 5 likvärdigt stora portioner kan man anta att varje portion kulle innehålla 200kcal, javisst?

Ptja... mer eller mindre...

Blir ju som för de flesta livsmedelstillverkare och deras innehållsdeklarationer, det blir ett slags "genomsnitt".

Annars måste du börja räkna minsta majskorn och det kan bli ganska jobbigt... *rolleyes*

Jakan
2008-07-24, 19:29
Annars måste du börja räkna minsta majskorn och det kan bli ganska jobbigt... *rolleyes*

... jag menar det :thumbup: