Visa fullständig version : Hjälp med träning
Tjena pöjkar o flickor !
Jag skulle behöva lite hjälp här med att bli av med kaggen som ni ser i den extremt kassa bilden som jag bifogat
framför allt vill jag bli av med fett o därefter bygga upp lite
nån som kan ge råd men kost och träning ?
förnärvarande springer jag 2 gånger i veckan, blir ca 5km då och så har jag 2 styrketränings pass där jag tränar hälften var gång
funderar på lägga in ett tredje pass kondition, nån åsikt på det ? :cool:
Gör som du vill, allt handlar om vad du äter.
Ät mindre än du förbrukar så går du ner i vikt.
Gör som du vill, allt handlar om vad du äter.
Ät mindre än du förbrukar så går du ner i vikt.
hur är det med kalori intag etc ?
räknar jag rätt så är jag på ca 2000kcal
VanGohran
2008-07-23, 20:43
hur lång är du? samt Vikt?
hur lång är du? samt Vikt?
jag är strax under 180 och väger ca 83kg
VanGohran
2008-07-23, 20:47
jag är strax under 180 och väger ca 83kg
Då ligger du inte på kCal; 2000, du kanske gör det nu, men om du fortsätter ligga på det och sedan motionerar, eller rör på dig som du säger att du gör, så låt det gå en tid så lär du gå ner i vikt. Det tar tid, tid som fan om du vill göra det rätt, vilket jag inte gjorde. Jag är 182 cm och vägde 96,5 kg när jag tog tag i det. Nu väger jag 86 och jobbar hårt. (har en tråd här vid namn "Min diet"). Det har tagit cirka 1½ - 2 månader tror jag. Inte så hårt men som sagt, i början försvann det mesta snabbt, även muskler, dem vill du spara.
Har du läst King Grubs diet-tråd? den är klistrad, extremt bra. Hoppas jag hjälpt dig lite iallafall!
Då ligger du inte på kCal; 2000, du kanske gör det nu, men om du fortsätter ligga på det och sedan motionerar, eller rör på dig som du säger att du gör, så låt det gå en tid så lär du gå ner i vikt. Det tar tid, tid som fan om du vill göra det rätt, vilket jag inte gjorde. Jag är 182 cm och vägde 96,5 kg när jag tog tag i det. Nu väger jag 86 och jobbar hårt. (har en tråd här vid namn "Min diet"). Det har tagit cirka 1½ - 2 månader tror jag. Inte så hårt men som sagt, i början försvann det mesta snabbt, även muskler, dem vill du spara.
Har du läst King Grubs diet-tråd? den är klistrad, extremt bra. Hoppas jag hjälpt dig lite iallafall!
Nej det har jag inte
vill du så länka
vilken nivå i kcal borde jag vara på ?
VanGohran
2008-07-23, 20:50
Nej det har jag inte
vill du så länka
vilken nivå i kcal borde jag vara på ?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Du kan räkna ut det på formeln som finns i denna tråden, men normalt är att ligga på -500 kcal per dag, vilket motsvarar cirka ett halvt kilo, om du inte orkar träna kanske det räcker att äta mindre, "svälta" sig, men det orkar man inte med ett längre tag..
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Du kan räkna ut det på formeln som finns i denna tråden, men normalt är att ligga på -500 kcal per dag, vilket motsvarar cirka ett halvt kilo, om du inte orkar träna kanske det räcker att äta mindre, "svälta" sig, men det orkar man inte med ett längre tag..
jag fick det till 2275 kcal
kan det stämma ?
VanGohran
2008-07-23, 21:03
jag fick det till 2275 kcal
kan det stämma ?
Om du har multiplicerat det med hur pass aktiv du är och sedan dragit av 500 kcal, så är det mycket möjligt..
På formeln får du fram ett resultat som du måste multiplicera med 1,2 - 2,0 beroende på hur aktiv du är. Mitt resulterade i cirka 2800 om jag vill gå ner innebär det alltså 2300kcal. Jag håller med runt 2000, kanske mindre, försöker hålla ett kg i veckan.
Om du har multiplicerat det med hur pass aktiv du är och sedan dragit av 500 kcal, så är det mycket möjligt..
På formeln får du fram ett resultat som du måste multiplicera med 1,2 - 2,0 beroende på hur aktiv du är. Mitt resulterade i cirka 2800 om jag vill gå ner innebär det alltså 2300kcal. Jag håller med runt 2000, kanske mindre, försöker hålla ett kg i veckan.
2275 var vad jag fick som "BBE"
VanGohran
2008-07-23, 21:06
Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren, och från summan du får fram (som alltså visar det energiintag du behöver för att din kroppsvikt skall vara konstant vid den aktivitetsnivå du anger) drar du av 500 kcal. Det är kaloriintaget som du bör ligga på för att uppnå viktminskningen av ett halv kilo per vecka
Läs.
Eddie Vedder
2008-07-24, 04:09
Jag brukar lägga in den här texten när frågan ställs. Slipper jag skriva samma sak om och om igen.;)
Ett bra sätt att räkna ut din TEE om du är typen som tränar och sen inte gör så mycket mer än så är att ta en relativt låg aktivitetsnivå, säg 1.4, som du sedan adderar med 0.05 x antal timmars intensiv aktivitet per vecka (motsvarande t.ex. löpning) och/eller 0.025 x antalet timmars lägre intensitets träning per vecka (typ styrketräning).
Om du då gissar att ditt liv utöver träningen är såpass inaktivt att 1.4 stämmer bra (det här är alltså HELT hypotetiskt nu då jag inte har en aning om ditt övriga liv och siffran i mitt exempel kan således vara helt fel) men att du dessutom tränar konditionsträning två timmar per vecka (0.05 x 2), promenerar två timmar (0.025 x 2) och styrketränar två timmar (0.025 x 2) kan du alltså plussa på 0.2 till din aktivitetsfaktor.
Summa sumarum 1.6.:)
EDIT:
Ett alldeles utmärkt program för uppskattning av ens energiförbrukning:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2097156&postcount=25
Tillhörande försök till hjälp att reda ut aktivitetsnivån om nu min text inte duger:;)
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=89275
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.