Visa fullständig version : "on"-tid på Din dator?
Hur länge har ni haft igång era datorer i sträck just nu??
Det var iaf 29 dagar sen jag stängde min senast =)
http://img204.imageshack.us/img204/8651/vrstalngekf1.png
3 dagar, 20 timmar och 38 minuter
Cirka 300 dagar på servern, men bara 3 timmar på min stationära.
Varför stänger man inte av sin dator?
hahavaffan
2008-07-23, 19:00
Varför stänger man inte av sin dator?Jag vet inte. Men rätt många verkar tycka det är häftigt att ha den igång länge, och jobbigt att behöva vänta på att den ska starta. Min startar på 35 sekunder, ungefär tiden det tar att gå till toaletten.
min server hade 186 dagars upptid före jag flyttade... nu har jag inte orkat lägga igång den.. *screwy*
King Grub
2008-07-23, 19:16
Varför stänger man inte av sin dator?
Ration!
shut teh face
2008-07-23, 19:45
Startar om en gång i månaden typ. Jag har massa program igång som jag inte vill ska stängas av. Och via irc så har jag kontakt med mkt folk världen över. De kan skriva lite udda tider och jag vill kunna se vad när jag vaknat.
Varför stänger man inte av sin dator?Man orkar inte stänga av den?
Förr stod min dator alltid igång, kände ingen anledning att stänga av den helt enkelt. Visst drar det ström men det är inte många kronor kontra komfortsfaktorn.
Nu brukar jag sätta den i standby när jag ska åka hem ifrån, tar mindre än fem sekunder att starta den från det läget.
Eldhroka
2008-07-23, 19:54
http://i33.tinypic.com/10g04jp.jpg
Man orkar inte stänga av den?
nej för det är ju så jobbigt.
Jag vet inte. Men rätt många verkar tycka det är häftigt att ha den igång länge, och jobbigt att behöva vänta på att den ska starta. Min startar på 35 sekunder, ungefär tiden det tar att gå till toaletten.
Bra multitasking där :D
Komfortfaktor? Gimme a break! :MrT:
Bra multitasking där :D
Komfortfaktor? Gimme a break! :MrT:
Den ultimata känslan av frihet är känslan av att alltid ha sin dator påslagen.
nej för det är ju så jobbigt.Allt är relativt.
Vad är problemet med att ha igång den hela tiden?
På min bärbara har jag just nu 4 dagar och 2 timmar, på servern ligger jag på 261 dagar.
Den har för övrigt bara varit nere 2 gånger på 3 år, en gång p.g.a. strömavbrott och en gång när jag satte i en extra hårddisk.
Whistler
2008-07-23, 20:24
Server 1:
http://static.pici.se/pictures/TDeeHrMKg.jpg
Server 2:
http://static.pici.se/pictures/HiIMXhtOF.jpg
Server 2 blev jag tyvärr tvungen att starta om då mitt akvarie svämmade över och min externa nätdel exploderade. Ettan tuggar dock på och har gjort så sedan senaste strömavbrottet. Vid förra avbrottet hade jag dryga 350 dagar, så jag var INTE glad över att missa ettårsdagen!
Min arbetsstation har nu varit uppe i 7h 5m.
Jag vet inte exakt, internet dör då och då så jag kan inte kolla på det viset. Men jag minns iaf inte när jag startade om/stängde av den senast, säkert minst en månad sen iaf.
Vad tar en dator i ström som bara står?
cmd -> systeminfo
Där fattade jag inte ngt =P
Där fattade jag inte ngt =P
Var mer svar på folk som inte visste hur man fick reda på uptime på datorn.
Var mer svar på folk som inte visste hur man fick reda på uptime på datorn.
opps my bad =D
Sundsarn
2008-07-23, 22:00
Ration!
TB fo sho! :D
MEDiAHORAN
2008-07-23, 22:06
23:06 up 25 mins, 2 users, load averages: 0,29 0,41 0,46
Vill man inte uppgradera med updates osv? då måste man ju starta om burken.
2 dagar och 6h. Brukar starta om datorn när windows eller antiviruset kräver det. Annars sätter jag datorn i viloläge.
-Englund
2008-07-23, 22:55
Ration!
Jag säger ju det, grabben vet och kan ALLT! :D
Arf Pingvin
2008-07-23, 22:57
Vill man inte uppgradera med updates osv? då måste man ju starta om burken.
Inte riktiga operativsystem.
13d 20h på arbetsstationen. 87d 3h på servern.
ffs omg lol plz geez, det heter uptime och inget annat!! *slap*
17 dagar, 8 timmar , 5 minuter
Guybrush
2008-07-24, 09:22
Stänger av datorn för det mesta natten. Har jag den på är det pga den omtalade ration!
rememberence
2008-07-24, 09:23
Inte riktiga operativsystem.
Definiera ett "riktigt" operativsystem......
Whistler
2008-07-24, 09:42
rememberence: Linux och FreeBSD är det väl främst som anses som sådana. Jag kör det på servrarna, men kompatibiliteten blir för låg att köra det på arbetsstationen, så där blir det Vista.
rememberence
2008-07-24, 10:31
rememberence: Linux och FreeBSD är det väl främst som anses som sådana.
Jo, kunde ana det, men att framställa Linux/BSD som några operativsystem som man inte behöver uppdatera.....*screwy* *bs*
Inte så länge, dator startas om en del.
http://img34.picoodle.com/img/img34/4/7/24/f_wirelessstam_5ad323e.jpg
3.1415926535
2008-07-24, 11:18
Vad tar en dator i ström som bara står?
Beror på vad du har för nätaggregat, har du ett 300W så drar det alltså 300W i timmen.
Jo, kunde ana det, men att framställa Linux/BSD som några operativsystem som man inte behöver uppdatera.....*screwy* *bs*
Klart det är bra att uppdatera *nix-system, men man behöver inte boota om för att få uppdateringar att gälla.
Jag har alltid igång min dator för att jag alltid tankar/seedar.
King Grub
2008-07-24, 11:20
Beror på vad du har för nätaggregat, har du ett 300W så drar det alltså 300W i timmen.
Du tror att datorn använder 100% av kapaciteten 24/7? *bs*
heltborta_
2008-07-24, 11:40
8 Dagar. Låter datorn stå igång för att det helt enkelt är bekvämt. Torrents som ska upp och ner, lite sova musik och framförallt slippa slösa 1minut av sin dyrbara tid då skiten skall igång.
Beror på vad du har för nätaggregat, har du ett 300W så drar det alltså 300W i timmen.Absolut inte. Effektmärkningen du har på burken är max-effekten som nätaggregatet klarar av att leverera och har inget med datorns energiförbrukning att göra utöver att det är max.
Effektförbrukningen varierar från dator till dator, men jag skulle chansa på att en stationärdator snittar någonstans mellan 150-450 watt, inkl skärm.
rememberence
2008-07-24, 12:40
Klart det är bra att uppdatera *nix-system, men man behöver inte boota om för att få uppdateringar att gälla.
Dom uppdateringar som är nödvändigast är ju till kärnan.
Tricklev
2008-07-24, 12:53
Äh, vissa av oss har sådant starkt bredband att datorn inte behöver stå på i månader för att seeda/Tanka ner.
shut teh face
2008-07-24, 13:49
Äh, vissa av oss har sådant starkt bredband att datorn inte behöver stå på i månader för att seeda/Tanka ner.
Men Grubben har ju 100 mbit och vill ha på datorn för ratio. Vissa kanske vill ha haxxor ration?
Jag brukar iaf inte vilja sitta och uppladda när jag sitter här, tar för mkt kraft och resurser + lite gayigt.
Men har man fiber så visst..
8 Dagar. Låter datorn stå igång för att det helt enkelt är bekvämt. Torrents som ska upp och ner, lite sova musik och framförallt slippa slösa 1minut av sin dyrbara tid då skiten skall igång.
Guide till multitasking: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3107697&postcount=7
Har hittills inte sett en enda bra anledning att ha datorn på. Och vad är det för nåt vissa pratar om servrar? Modemet har ju förvisso stått på i säkert 2 år nonstop, är det servern? Server låter som nåt som håller igång datacentraler o dyl och sånt kan man väl förstå om det aldrig kan/får stängas. Bara utgick från att det var våra hemdatorer det gällde.
Och jepp, kan med stolthet noll om datorer.
King Grub
2008-07-24, 14:15
Om du inte vet om du har en server eller inte... så har du ingen. Man kan använda hemdatorn som server också.
Whistler
2008-07-24, 14:32
Min FreeBSD-maskin står som brandvägg och router.
Win2k3 Enterprise på fildelningsburken, den streamar filmer och serier till arbetsstationen och har hand om all nedladdning av ny media.
Båda datorerna ovan styrs från arbetsstationen, den ena via VNC och den andra via grafiskt gränssnitt i browsern.
Arbetsstationen använder jag för bildhantering, surfning och spel, samt kolla på serier. Använder den för att bränna ut filmer till hemmabion också.
Min FreeBSD-maskin står som brandvägg och router.
Win2k3 Enterprise på fildelningsburken, den streamar filmer och serier till arbetsstationen och har hand om all nedladdning av ny media.
Båda datorerna ovan styrs från arbetsstationen, den ena via VNC och den andra via grafiskt gränssnitt i browsern.
Arbetsstationen använder jag för bildhantering, surfning och spel, samt kolla på serier. Använder den för att bränna ut filmer till hemmabion också.
Jag förstod inte ett smack av de du nyss skrev men det låter skitbra:whipped:
Arf Pingvin
2008-07-24, 15:46
Dom uppdateringar som är nödvändigast är ju till kärnan.
Kärnan, likt bios, uppdaterar jag endast om det absolut krävs. Dvs otroligt sällan. När uppdaterade du kärnan i windows senast? Det är tjänsterna som utgör riskerna man behöver bry sig om och dessa går att starta om utan reboot.
3.1415926535
2008-07-24, 16:50
Du tror att datorn använder 100% av kapaciteten 24/7? *bs*
Nej, men ni förstår nog vad jag menar.
King Grub
2008-07-24, 16:55
Visst, men det är fel.
hahavaffan
2008-07-24, 17:10
Hur motverkar man att datorn känns slöare och slöare ju längre man har den igång? Glömmer man till slut bort hur snabb den är nystartad och fräsch?
Whistler: Antar att det är mellan arbetsstationen och Win2k3E du kör VNC; är det inte bökigt att sköta allt via det? Nu har jag iofs bara använt det över bredband, och aldrig över ett 100Mbit nätverk. Men jag antar att det kanske blir smidigare och snabbare, och mer likt att sitta framför servern? Hade nämnligen tänkt ha något liknande när jag flyttar om en månad, men har inte riktigt orkat tänka på hur jag ska gå till väga. Om man slipper omstarter, så behövs ju varken skärm, t-bort eller mus. Bara ett chassi. Det vore soft, för jag har en gammal en som lätt klarar sig på passiv kylning i en garderob.
För en som inte hajjar speciellt mycket om datorer, vad är detta med ratio? :em:
rememberence
2008-07-24, 17:52
Kärnan, likt bios, uppdaterar jag endast om det absolut krävs. Dvs otroligt sällan. När uppdaterade du kärnan i windows senast? Det är tjänsterna som utgör riskerna man behöver bry sig om och dessa går att starta om utan reboot.
Kärnan i Linux behövs visst uppdateras, vad sägs om VMsplice i 2.6.18?
Hur motverkar man att datorn känns slöare och slöare ju längre man har den igång? Glömmer man till slut bort hur snabb den är nystartad och fräsch?Låter inte program stå igång när de inte används.
Whistler: Antar att det är mellan arbetsstationen och Win2k3E du kör VNC; är det inte bökigt att sköta allt via det? Nu har jag iofs bara använt det över bredband, och aldrig över ett 100Mbit nätverk. Men jag antar att det kanske blir smidigare och snabbare, och mer likt att sitta framför servern? Hade nämnligen tänkt ha något liknande när jag flyttar om en månad, men har inte riktigt orkat tänka på hur jag ska gå till väga. Om man slipper omstarter, så behövs ju varken skärm, t-bort eller mus. Bara ett chassi. Det vore soft, för jag har en gammal en som lätt klarar sig på passiv kylning i en garderob.Jag körde radmin mot min server, då hade jag bara vanligt 8/1 adsl, men det flöt helt OK. Vill nästan minnas att radmin var kvickare än VNC.
rememberence
2008-07-24, 18:05
För en som inte hajjar speciellt mycket om datorer, vad är detta med ratio? :em:
Det är "förhållandet" mellan uppladdad data och nedladdad data.
En ratio på 1.00 innebär att man laddat ner lika mycket som man har laddat upp, att ha en ratio >1 är oftast ett krav på många ställen.
En ratio på 1.00 innebär att man laddat ner lika mycket som man har laddat upp, att ha en ratio >1 är oftast ett krav på många ställen.
Aha! :)
Tack för svaret. :thumbup:
ALEXPALEX
2008-07-24, 19:56
Jag är miljötönt och stänger av när jag går hemifrån eller ska sova eller göra något annat.
Efter x antal dagar med datorn på måste ni väl ha laddat ner mer filmer/tv-serier än ni kan sluka på ett bra tag?
rememberence
2008-07-24, 22:03
Efter x antal dagar med datorn på måste ni väl ha laddat ner mer filmer/tv-serier än ni kan sluka på ett bra tag?
Jag laddar inte ner alls mycket nu för tiden, men har man en tillräckligt schysst lina så räcker det ju att ha på datorn i någon timme eller två så har man återställt ration. Men så finns det ju en "broderlig aspekt" på det hela med att dela med sig :)
shut teh face
2008-07-24, 23:18
Börjar ens dator bli seg för man inte startat om den på 1-2 dagar, då är det dags att köpa nytt. :thumbup:
Det är så skönt att man kan ha igång hur mkt spel och program man vill utan att det blir segt nånstans. Det enda som kan försvåra det är om det blir två videoapplikationer (spel) samtidigt på skärmen (inte i idle), då brukar grafikkortet gnälla.
Whistler
2008-07-25, 00:07
Whistler: Antar att det är mellan arbetsstationen och Win2k3E du kör VNC; är det inte bökigt att sköta allt via det? Nu har jag iofs bara använt det över bredband, och aldrig över ett 100Mbit nätverk. Men jag antar att det kanske blir smidigare och snabbare, och mer likt att sitta framför servern? Hade nämnligen tänkt ha något liknande när jag flyttar om en månad, men har inte riktigt orkat tänka på hur jag ska gå till väga. Om man slipper omstarter, så behövs ju varken skärm, t-bort eller mus. Bara ett chassi. Det vore soft, för jag har en gammal en som lätt klarar sig på passiv kylning i en garderob.
Japp, mot 2k3. Det är mest smågrejer som görs där, t ex lägga till en torrent i min torrentklient eller packa upp sagda torrent när den är nedladdad. Resten sköter jag via utdelade hårddiskar på nätverket.
VARFÖR stänger man av datorn?
Jag rebootade min för att installera systemuppdateringar, annars har jag inte haft den avstängd den jag fick den. Det är en laptop.
Whistler
2009-02-18, 22:41
Det här är en väldigt sorglig bump.
Jag gråter inombords.
Imorgon är det mätarbyte på fastigheten, och det två veckor innan jag flyttar!
Kunde de inte låtit skiten vara så jag kunnat få så lång uptime som möjligt?
Så här såg det i alla fall ut ikväll, jag önskar bara jag hade fått de där två extra veckorna så jag hade fått komma upp i 650 dagar...
http://img12.imageshack.us/img12/861/uptime636dayshd4.jpg
636 dagar och 8 timmar.
Maskinen är en AMD K6-2 333Mhz som är överklockad till 350Mhz bara för att visa att det går. Den enda kylningen består av en kylfläns på processorn och fläkten i nätagget, inget annat.
Inga kernel-uppdateringar på den tiden?
The Swedish Oak
2009-02-18, 23:08
Sätter på den på morgonen om jag ska titta något, stänger av den på kvällen när jag ska sova. Inget jävla trams med att ha på den i onödan.
Mkt slösade pengar och mkt slitage på vår jord*cry*. stäng av den för fan.... nej fan nu vart jag ledsen. ska dra en runk. shit.*cry*
e-penis från irc tiden :D
alias epenis {
if (!%record2) {
set %record2 0
set %record2cm 0
}
var %inch = $round($calc(0.005 * $uptime),5)
var %cm = $round($calc(%inch * 2.540),5)
var %record = $round($calc(0.0005 * %record2),5)
var %recordcm = $round($calc(%record2cm * 2.540),5)
msg $active Based on my uptime, my E-Penis is %inch Inchs( $+ %cm cm).
if (%inch > %record2) {
set %record2 %inch
set %record2cm %cm
msg $active My largest erection ever was %record2 inchs( $+ %record2cm cm).
}
else {
msg $active My largest erection ever was %record2 inchs( $+ %record2cm cm).
}
}
Sådärja.
http://i43.tinypic.com/2nk7x8x.jpg
Strax över 4 dagar.
EDIT: Eeeh, var visst en gammal tråd... :em:
På pricken i 30 minuter. Jag stänger jämt av min dator om jag går hemifrån eller ska sova. Jag skulle få spunk på fläktljudet och värmen den avsöndrar om jag inte gjorde det.
King Grub
2009-05-12, 16:16
Dags att köpa nya fläktar? ;) Jag har 8 fläktar, och jag får lägga örat mot chassit för att höra ens ett svagt sus.
hahavaffan
2009-05-12, 16:27
Min är iofs jävligt tyst trots 7 fläktar, men jag sover med huvudet 40cm från ett luftintag, så brukar ändå stänga av den på natten. Därmed får jag ingen uptime att snacka om, 14-16h kanske som max.
Ganymedes
2009-05-12, 19:51
19 dagar och några timmar. Startade om efter en uppdatering.
Dissector
2009-05-12, 20:02
Inte helt lätt att få en maffig uptime på sin "vardagsdator" om man kör Windows och måste starta om bara man rör tangenterna i princip :(
Hur kan ni ha så tysta datorer? Min låter som en dammsugare.
Hur kan ni ha så tysta datorer? Min låter som en dammsugare.
Vettiga kylflänsar som gör att man kan köra tysta fläktar på låga varv sedan lägger man till lite ljuddämpande mattor så blir det riktigt tyst.
värstingen
2009-05-12, 20:59
7h 42min
alizee:/# uptime
13:49:39 up 130 days, 32 min, 1 user, load average: 0.00, 0.00, 0.00
Dags att köpa nya fläktar? ;) Jag har 8 fläktar, och jag får lägga örat mot chassit för att höra ens ett svagt sus.
Nja, så mycket oväsen är det inte, jag är dock väldigt ljudkänslig när jag ska sova. Sen så har jag ingen anledning till att ha datorn på flera dagar i sträck, så att köpa nya fläktar ligger rätt långt ner på listan
Vad är poägen med lång uptime. För mig känns det som att tävla vem som har haft bilen längst på tomgång.
OMG!!1!! Jag låter bilen stå på över natten så nu är jag uppe i 33 timmars tomgång. ;)
Vad är poägen med lång uptime. För mig känns det som att tävla vem som har haft bilen längst på tomgång.
OMG!!1!! Jag låter bilen stå på över natten så nu är jag uppe i 33 timmars tomgång. ;)
Rating och storleken på porr-mappen. Finns väl ingen anledning för en privatperson att ha lång uptime på sin vanliga dator, men på filservrar och annat så finns det en anledning.
alcom! jag tycks vinna! :P högre load har jag också. ;)
22:33:47 up 130 days, 23:21, 1 user, load average: 0.08, 0.02, 0.01
Nu är min server uppe i 390 days 15 hours 19 minutes.
14:03:06 up 252 days, 8:00, 2 users, load average: 0.00, 0.00, 0.00
inte direkt hög load..
edit: och det märks på temperaturerna också.
pc87360-isa-0820
Adapter: ISA adapter
fan1: 618 RPM (min = 944 RPM, div = 4)
fan2: 1490 RPM (min = 941 RPM, div = 2)
lm75-i2c-0-48
Adapter: SMBus I801 adapter at 1810
temp1: +18.5°C (high = +80.0°C, hyst = +75.0°C)
4h kanske, upplever att den blir segare för varje dag som går när den inte får sova ^^, är det sant eller bara illusion?
Min MacBook Pro har en uptime på 24 dagar nu.
Jag gillar hur jag har gått från att vara en hater till att själv ha på datorn dygnet runt. I've become what I hated! Varför? Segstartad dator, men främst av allt är det pga
Ration!
edit: 7 dagar f.ö., jävla winupdate.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.