handdator

Visa fullständig version : Problem med "Pizzamagen"

Jakan
2008-07-23, 12:18
Jag ska langa över hela storyn så det blir lättare att förstå och förhoppningsvis komma med några snillrika tips.

När jag var yngre (11-16) tränade jag regelbunden kampsport och klämde i mig både det ena och det andra, gick aldrig upp i vikt men fick inte heller några supermuskler, man kan säga att jag låg på en normal tränad nivå och hade det allmänt gött.

Sen hände något, jag flyttade till sthlm och hade tröttnat lite på mitt val av sport så det blev istället en väldans massa spelande framför datorn, liggande på soffan och ätandes alla möjliga sorters skit, detta utan någon som helst aktivitet. Såklart gick jag upp i vikt och fick en riktigt skön bulle på magen, en riktig jäkel.

Detta tröttnade jag såklart på och testade lite olika aktiviteter men inget som höll i sig, jag gick runt och mådde dåligt över hur jag hade låtit mig själv utvecklas och funderade på vad jag skulle göra. Sen kom idén!

Jag började träna muay thai och har gjort så i några månader nu, allt är frid och fröjd, jag får hela tiden kommentarer om att jag blivit mer slimmad och jag ser på mig själv att jag förlorar fett, men! Pizzamagen är fortfarande där, och jag blir lite irriterad på att hela min kropp får mer muskler och blir mer slimmad, men min pizzabulle på magen hänger kvar och jag fruktar att den kommer göra det även när jag börjar komma i riktig form. Jag menar om man tänker sig att kroppen förlorar lika mycket fett överallt hela tiden så har min mage mycket mer än övriga områden, så det kommer alltid se ut som en bulle.

Finns det något jag kan göra för att ge magen en liten extra skjuts, typ nån bra träning för att befria den från fett utöver det jag redan gör? Muay thai är ju redan skitmycket magträning etc, men jag känner att jag skulle vilja få bort extra mycket från just det området. Just nu tränar jag Muay thai 3 ggr i veckan och springer en liten runda som jag har (tar typ 15 min och som jag blir helt slut av) så ofta jag kan när jag inte tränar på klubben, försöker äta mindre (gröt till frukost, 1 äpple runt 12, träna kl 17 med 1 äpple efter sen liten middag när jag kommer hem).

Fan vilken vägg av text de blev, aja, hoppas det finns nån som alla fall hoppar till slutet och kan komma med något tips.

Tack!

King Grub
2008-07-23, 12:21
Nej, du kan inte själv avgöra var kroppsfettet försvinner mest och först vid ett energiunderskott. Man förlorar inte lika mycket fett överallt, men har du svårare att bli av med fett på magen, får du acceptera en avmagring av resten av kroppen också, kanske mer än du önskar där.

Specifik magträning tränar magmusklerna och har inte med fettförbränning att göra.

Verkar ju som om du gör det mesta rätt i alla fall, med tanke på kommentarerna du nämner och hur du upplever din kropp.

Tolkia
2008-07-23, 12:42
Jag tror att du vill att det skall gå fortare än det kan gå. Du skriver inte hur stor övervikt du har, men några månader är inte särskilt lång tid i sammanhanget. Ge "pizzamagen" åtminstone lika lång tid för att försvinna som du gav den för att uppstå.

Sedan undrar jag om du lever hela dagen på två äpplen? Jag är lite tveksam till den sortens kostupplägg för viktnedgång; det är lätt att kompensera det man "sparar" under dagen med att äta för mycket på kvällen.

Jakan
2008-07-23, 12:46
Det är alltså inte så att om jag ligger och gör situps hela dagarna så "bränner" jag mer fett på magområdet?

Har hört kommentarer som "du behöver träna magen" när man ser nån som har en fläskmage, det ligger alltså inget bakom det? Har alltid tänkt att man förlorar fett på det område man tränar i viss mån.

Tolkia
2008-07-23, 12:59
Det är alltså inte så att om jag ligger och gör situps hela dagarna så "bränner" jag mer fett på magområdet?
I praktiken: Nej.

Jakan
2008-07-23, 13:29
Ok, där ser man.

Anng min kost sä är det inte så att jag äter 2 äpplen på hela dagen. Jag tar mig en tallrik alfonsgröt (berikad havre) till frukost, 1 äpple runt 12 tiden, 1 äpple direkt efter träningen runt kl 19 sen middag när jag kommer hem runt kl 20. Denna består oftast av någon form av pasta och köttbullar/korv då jag verkligen inte har bra ekonomi och inte kan köpa allt som jag egentligen skulle vilja ha för att fixa en riktigt bra kost. Det får bli mest standard budgetmat i små portioner.

Om du tänker dig omkretsen (har ingen våg ännu) på en 5 krona i vanlig spaghetti, ungefär en sådan näve tar jag och kokar, sen 4 köttbullar och en släng sån där fryst "majs, ärtor, paprika" blandning.

Sen varierar detta såklart, inte alltid man har köttbullar eller ens pasta osv. Tanken när man ska gå ner i vikt är väll att man ska äta lite, men min största oro är att jag ska äta för lite och förlorar alla muskler man kämpat upp på klubben, jag vill ju inte gå och bli svagare och inte orka genomföra all träning.

Finns det några mått på hur mycket man borde äta för att inte förlora muskelmassa, jag menar man måste väll "föda" musklerna med, eller är förlorad muskelmassa ett naturligt steg i processen att arbeta bort fett?? Något man helt enkelt får acceptera?

Sniggel
2008-07-23, 13:33
Har hört kommentarer som "du behöver träna magen" när man ser nån som har en fläskmage, det ligger alltså inget bakom det?

Nej! Seglivad myt. Den personen behöver åstadkomma ett kaloriunderskott i första hand, vilket man kan göra med t ex träning och/eller kost. Muskler kan också leda till en bättre hållning och att man kan bli av med "bukfett" (fett kring organen inne i buken inte utanför magmusklerna) så det är bra att träna och inte bara ändra kosten.

Det låter som du gör helt rätt som du har gjort de senaste 3 månaderna och det kan inte gå så mycket fortare om du vill ha bra resultat. Och det antar jag att du vill ha? Så länge du tycker det är kul så kommer du fortsätta och då kommer magen med tiden att bli bättre. Det är itne säkert att den blir så bra som när du var yngre (med samma ansträngning) eftersom det krävs mer att hålla en bra from när man är äldre. Därmed inte sagt att du inte kan få ett sexpack.

Jakan
2008-07-23, 13:50
Mm kommer förmodligen krävas hårt hårt arbete, men så småningom kommer förhoppningsvis rutorna titta fram någon dag, jag kan känna dom där dom ligger under fetman och sover :D

En sak jag dock inte riktigt förstår med det här med diet är grejen med protein drinkar (whey 80 ser jag tex att många kör med) Om jag som tex vill gå ner i vikt börjar slänga i mig massa extra protein i form av whey 80, då får jag ju bara mer kalorier att kämpa bort? 100gr whey 80 står det ger 410 kcal (nu vet jag inte hur mycket man ska ta vid varje tillfälle etc), är det bättre att få den där extra proteinboosten till musklerna etc och ta några extra kalorier, jag menar det kanske är bra för att inte muskler ska börja försvinna? Om jag tex skulle försöka få likvärdigt med protein genom kost kanske man skulle få en väldans massa mer kalorier, så det kanske är så man resonerar? Eller använder man kanske drinkarna om man har svårt att få i sig tillräckligt med protein genom kosten?

Jag är intresserad av det här med drinkarna, men jag vet inte om det skulle hjälpa mig just nu eller hur jag skulle påverkas, man ser ju andra som kör projekt fettförminskning och dricker allt möjligt.

King Grub
2008-07-23, 13:53
Proteindrinkar är en proteinkälla som vilken som helst, och ger energi som vilken annan föda som helst. Räknas in i både protein- och kaloriintaget.

Om jag tex skulle försöka få likvärdigt med protein genom kost kanske man skulle få en väldans massa mer kalorier, så det kanske är så man resonerar? Eller använder man kanske drinkarna om man har svårt att få i sig tillräckligt med protein genom kosten?

Det kan bli "ja" på båda frågorna.

Endura
2008-07-23, 14:22
Jag tycker det låter som du äter extremt lite energimässigt, vilket visserligen borde generera en snabb viktminskning. Hur mycket väger du egentligen och på vilken längd?
Mängden fettöverskott är vad som avgör hur stort kaloriunderskott du kan ligga på om du vill spara på musklerna, förutsatt att du styrketränar och inte bara konditionstränar (vilket muay thai och springade snarare innebär)...

Att bara ge kroppen ett äpple efter träningen är inte särskilt "muskelsparande"...
En rågad halv deciliter proteinpulver är ca 35g = 140kcal och ger ca 25.30g fullvärdigt protein.
Ett normalstort äpple på ca 200g = 110kcal och ger bara 2.5g icke-fullvärdigt protein.

Med de siffrorna som argument skulle jag rekommendera dig att ta en proteinshake på en rågad halvdeciliter pulver skakad med vatten efter träningen istället för äpplet, särskilt som din övriga kost inte ger särskilt mycket protein heller...

Det är med muskler (=fasthet) som du blir av med "sladdret", inte enbart viktminskning!

Jakan
2008-07-23, 14:40
Jag tycker det låter som du äter extremt lite energimässigt, vilket visserligen borde generera en snabb viktminskning. Hur mycket väger du egentligen och på vilken längd?
Mängden fettöverskott är vad som avgör hur stort kaloriunderskott du kan ligga på om du vill spara på musklerna, förutsatt att du styrketränar och inte bara konditionstränar (vilket muay thai och springade snarare innebär)...

Att bara ge kroppen ett äpple efter träningen är inte särskilt "muskelsparande"...
En rågad halv deciliter proteinpulver är ca 35g = 140kcal och ger ca 25.30g fullvärdigt protein.
Ett normalstort äpple på ca 200g = 110kcal och ger bara 2.5g icke-fullvärdigt protein.

Med de siffrorna som argument skulle jag rekommendera dig att ta en proteinshake på en rågad halvdeciliter pulver skakad med vatten efter träningen istället för äpplet, särskilt som din övriga kost inte ger särskilt mycket protein heller...

Det är med muskler (=fasthet) som du blir av med "sladdret", inte enbart viktminskning!

Lustigt nog kände jag mig alldeles nyss mystiskt dragen till deffguiden där jag ännu en gång läste igenom den och upptäckte, precis som du säger, att jag inte får i mig något protein alls i stort sett. Alfonsgröten är ju massa kolhydrater, äpplet likaså (frukt stod under kolhydrater?), sen kommer jag hem och äter pasta vilket är kolhydrater igen med några ynkliga köttbullar som kanske kan räknas som protein?

Men med min ekonomi är det svårt att hitta nån bra proteinkälla till varje måltid, är det kanske nån som kan ge råd om vad man kan trycka i sig? Jag kan inte gå och köpa färdiggrillad kyckling på hemköp eller massa roliga fiskar, smarriga exotiska pålägg eller liknande.

Träningen på klubben är dock ganska krävande rent styrkemässigt, det är i stort sett inte en träning som inte slutar med att man är helt tokslut i i kroppen. Vi kör oerhört mycket planka, situps (kramper) armhävingar, knäböj etc efter ett redan fullvärdigt fysiskt och psykiskt krävande pass.

Men nu blev jag lite deprimerad, här har jag gått och lusat på musklerna i tro om att jag haft en bra stategi i mitt ätande när jag egentligen bara gått och svullat kolhydrater.

Jag är 21 bast och väger 76, 180cm, normalviktig men med den omtalade kulan

Endura
2008-07-23, 14:59
Kvarg från Lidl (500g för 12kr) är en klassisk billig proteinkälla för många byggare numera... på 70kcal per 100 g får du 12g protein, vilket är fullvärdigt och billigt...
Du kan jämföra med den magra Kesella från Arla som är en typ av kvarg, bara att de satt "sitt eget namn" på just sin version.
Men jag tycker Lidl's är godare, mindre sträv liksom och kan blandas med allt möjligt som en röra eller dylikt. Många blandar med typ Fun Light för att få olika smaker på den...

Annars är ägg ett alternativ om du kan komma åt ett erbjudande på en karta med 24st.

Sen får du göra som "vi andra": jaga extrapriser ;)

Tolkia
2008-07-23, 15:12
Men nu blev jag lite deprimerad, här har jag gått och lusat på musklerna i tro om att jag haft en bra stategi i mitt ätande när jag egentligen bara gått och svullat kolhydrater.
Det intag du rapporterar här kan inte klassas som "svullande" i någon mening överhuvudtaget. Perspektiv, tack.

Mental
2008-07-23, 15:19
Men med min ekonomi är det svårt att hitta nån bra proteinkälla till varje måltid, är det kanske nån som kan ge råd om vad man kan trycka i sig? Jag kan inte gå och köpa färdiggrillad kyckling på hemköp eller massa roliga fiskar, smarriga exotiska pålägg eller liknande.

- Tonfisk kan man få för ~5kr burken, kycklinglår för runt 20kr kg. Vit fisk på block brukar vara billigt, sen är det bara att spana på kampanjerbjudande, just nu har jag köpt laxfile portionsförpackat, 4 filebitar för 25kr, lax ger utöver protein viktiga fettsyror.

Fralleee
2008-07-23, 16:07

Tonfisk = 4.90kr/burk om du inte köper dyra märkesfirrar.
Kycklingfilé = Euroshopper brukar sälja runt 50-60kr kilot.
Aska pollock = 400g för ca 10-15kr om jag inte minns fel.

Billigt, mättande, gott(gillar dock inte tonfisk).

Kvarg är ganska billigt också och är ganska nyttigt och gott mellanmål om man blandar det med något. Brukar nog kosta 11-12kr för 500ml.

Jakan
2008-07-23, 19:48
Det intag du rapporterar här kan inte klassas som "svullande" i någon mening överhuvudtaget. Perspektiv, tack.

Nej, det är klart, dåligt ordval :)

Sen har ni nog rätt anng tonfiken och kycklinglåren och allt vad som finns, det handlar nog mer om att jag inte alls är van vid att planera en måltid i större utsträckning än att titta in i kylen och därför är ganska lat när det kommer till det detektivarbete vissa sysslat med i många år.

Ja, får nog kolla in i det här lite mer och sluta slänga alla reklamblad som dimper ner varje månad.

Uppskattar verkligen alla tips och hjälp jag får, detta forum överraskade positivt!