handdator

Visa fullständig version : Köpa cykel fråga

heffa
2008-07-23, 09:00
Jag har blivit biten av cykelflugan. Köpte en sporthybrid i våras och började cykelpendla till jobbet. Sen blev det en del längre träningsrundor på helgerna.
Tyvärr tog det tillfälligt slut när jag crashade då jag cyklade halvvättern och bröt handleden.
Jag väntar nu på försäkringspengar för cykeln för att köpa en ny. Jag ska nog få hybriden att fungera hjälpligt för pendling igen (körde faktiskt idag). Nu är jag sugen på att köpa en riktig landsvägscykel och behöver lite tips.

Jag har läst en hel del på nätet och det är lite av en djungel för den oinvigde.
Prövade en cykel igår som hade shimano tiagra som jag tyckte var lite rackliga.
Jag tror att jag är ute efter något med 105 eller ultegra. Idag har jag mountinbikeväxlar shimano xt som jag tycker är mycket bra men har lite för stora hopp mellan växlarna. Vad gäller geometri har jag inte den blekaste.

Jag ska strax sticka och pröva den här.

Bianchi C2C Via Nirone Alu/Carbon, Bianchi´s ingångsmodeller får 2007 helt nya ramar och hamnar i Coast to coast segmentet, Helt rätt eftersom cyklar i dessa prisklasser endast används för motion, Mer komfort och bättre körställning alltså!, Via Nirone har en reducerad aluminiumram och i detta fall bakre gaffelstagen i carbon. Framgaffeln har ben i carbon men krona och styrrör i aluminium. Riktigt bra utrustning gör denna modellen till den klart mest prisvärda av Via Nirone modellerna och en av de bäst utrustade cyklarna i denna prisklass på marknaden! Shimano Ultegra, FSA vevparti, Styre ITM Wingshape, ITM styrstam/ sadelstolpe. 1 års prenumeration på Kadens ingår!

Lyckades inte få med bilden.

Den verkar vettig för mig som aldrig kommer att bli en verklig race-nisse men antagligen kommer att köra några motionslopp och kanske gå med i någon klubb för lite roligare träningar.

Jag vet att det kommer en del liknande trådar så jag uppskattar verkligen om ni orkar ta er tid och komma med er tankar. Är mitt nuvarande prospekt något att satsa på eller fins det något annat som man bör kika på. Jag är lång 193 cm med långa armar och ben så en ram på minst 61 bör jag ha och det begränsar lite har jag märkt.

Jag vill inte köpa begagnat eller på nätet då jag uppskattar att kunna få service vid behov.

kberg
2008-07-23, 09:19
Fråga folk på www.happymtb.org
dom vet allt:P

Nitrometan
2008-07-23, 09:27
Det finns en bra tråd här i Allmänt du kan fråga i: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=89904

heffa
2008-07-23, 09:49
Fråga folk på www.happymtb.org
dom vet allt:P

Jag vet, jag frågar där också men så här i sommartorkan får man inte så många svar.