Visa fullständig version : Varför ingen gard i taekwondo?
Vem fan kom på att hålla händerna i midjehöjd i en kontaktsport som tillåter sparkar i huvet? Folk blir KTFO helt i onödan. Kanske master kwon vet?
http://www.youtube.com/watch?v=jvjvugJ2rFM&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=WkdzGLWIdOA&feature=related <-- snygg spark
Ganymedes
2008-07-23, 07:13
Eftersom 1) man inte får slå mot ansiktet (sparkar tar längre tid och är lite lättare att läsa än slag), och 2) det är tröttsamt att hålla guard, så väljer man i WTF-Taekwondo att helt enkelt strunta i guard.
I den andra stilen, ITF, får man inte knocka sin motståndare (även om det händer ibland där också). Men man får dock använda slag mot ansiktet, vilket också gör att man alltid försöker ha bra guard i just ITF Taekwondo.
Så det är en konsekvens av regelverket inom WTF helt enkelt.
Ganymedes
2008-07-23, 07:19
Personlig åsikt: WTF-utövarna ser ut som sprattelgubbar. ;) De har grymma kick-kombinationer, men det är väldigt mycket passivitet. Än värre var det innan de ändrade regelverket. Tidigare fick man 1 poäng oavsett teknik eller träff. Och vem sparkar då mot huvudet? Det är ju svårare än att sparka mot magen (tar längre tid och lättare att bli kontrad på). Sedermera lär regelverket ge högre poäng för spark mot huvud än mage, vilket också gör att fler vågar sig på det på match - vilket är till gagn för publiken.
Ett annat gissel med WTF var/är just att när någon tagit ett poäng, blir denne så himla passiv, för att inte riskera att förlora. Därför är många, framförallt då äldre, WTF-matcher sååååååå långtråkiga. Sedan helt plötsligt, kan det blixtra till och se hur läckert ut som helst. Men men...
Edit: med risk för generallisering samt att situationen kan ha ändrats - har inte tränat varken ITF eller WTF på ett antal år nu.
Grymt svar tack! :)
FÅR de hålla gard i WTF då? Finns nog en chans att den som gör det vinner hela skiten.
Roligt med regelverk som säger att man inte får knocka men som tillåter slag/sparkar i huvet :D Men man ska väl inte attackera med full kraft då kanske?
Passiviteten har jag sett flera ggr på eurosport när de visat em/vm matcher och under OS. Visst de slåss om medaljer eller i en utslagsturnering men som publik är det fan inte kul att se.
Vad sjukt. Jag har funderat på detsamma flera gånger.
Och ja, det ser för jävligt ut. Hopp-hopp-hoppeti-vift-vift-vift-fladderbyxa-fladderbyxa-hoppeti-spark-mot-mag-kudde-hoppeti-flax.
Det roliga med WTF-TKD:n är just alla kontringar.
Jag var ganska grym på det där en gång i tiden! Min favvo va ju Jump spinning back kick eller twieo dollyo dwikoomchi chi gi som jag tror den hette.
Här e iaf ITF snubben Stephen Tapilatu i en MT-match.
RFL61NujPSs
Jump spinning backkick :) Alla skolgårdars mest använda spark?
The Back Kick
_IN4bcarV50
Som svar på din fråga Palme så använde jag den även på skolgårdar och på stan en gång i tiden när jag var ung, full och dum! :)
Mycket poppis på den tiden.
Fast jag var dock en stilbrytare på 80-talet då jag körde en dubbel, vänta ska hitta ett klipp.
The Back Kick
63M3QrYtGN0
Med denna favorit lyckades jag komma ur de flesta situationer.
Antingen med en person som rusade mot en då man endast gjorde den på stället (force mot force), eller offensivt då jag hoppade framåt först innan hoppet.
8zZanvRFTZk
Denna kunde man göra för att piffa upp stämningen på fester
(Jag lyckades aldrig göra den korrekt dock, men vem brydde sig om det på fyllan?)
8PzfZvEc5QM
Med denna favorit lyckades jag komma ur de flesta situationer.
Antingen med en person som rusade mot en då man endast gjorde den på stället (force mot force), eller offensivt då jag hoppade framåt först innan hoppet.
8zZanvRFTZk
Fick varning (gult kort) på min mellanstadieskola när jag körde den där på en kille :( Va skit jobbigt, fick sitta hos rektorn å få skäll och tlfsamtal till morsan *grr*
Fick varning (gult kort) på min mellanstadieskola när jag körde den där på en kille :( Va skit jobbigt, fick sitta hos rektorn å få skäll och tlfsamtal till morsan *grr*
Fick varning i mellan och högstadiet att jag inte fick göra sådana, jag fick endast slå på de stora säckarna i gymmet.
De var trötta på att säga till mig så de satte upp en stor skylt (INGA SPARKAR PÅ SANDSÄCKARNA!).
Tyckte det var enormt tråkigt att bara boxas på dom på den tiden så jag dissade skolans gym efter det. Jag tyckte jag var too cool for the gym in school!
Nitrometan
2008-07-23, 09:11
Är det inte den som kallas Kwon Chagi nuförtiden?
Såhär hett kunde det gå till förr.
79rArp-QArQ
Ganymedes
2008-07-23, 10:27
Grymt svar tack! :)
FÅR de hålla gard i WTF då? Finns nog en chans att den som gör det vinner hela skiten.
Roligt med regelverk som säger att man inte får knocka men som tillåter slag/sparkar i huvet :D Men man ska väl inte attackera med full kraft då kanske?
Passiviteten har jag sett flera ggr på eurosport när de visat em/vm matcher och under OS. Visst de slåss om medaljer eller i en utslagsturnering men som publik är det fan inte kul att se.
Jodå, man får hålla guard om man vill. Men som sagt, reglerna gör att det känns mindre motiverat än i t.ex. ITF Taekwon-do.
Vad gäller icke-knockandet i ITF så är det på pappret "semi kontakt". Jag skriver det inom "", eftersom det egentligen bara betyder "slå/sparka så hårt du bara kan, men knockar du din motståndare så blir du diskad alt. får en varning". Jag har både gett och fått knockar utan regelmässiga konsekvenser dock, så det är nog dels upp till den individuelle domaren samt just en pappersprodukt. Iaf oftast.
OS-Taekwondo (dvs WTF) är som sagt alldeles för ofta riktigt tråkig, pasiv, sprattelgubbe hoppande och inte mycket mer. Träningsformen skiljer sig dock inte så mycket mellan ITF och WTF. De har en hel del slag inom WTF också, bara just att deras regelverk inte tillåter det under tävling. Och som konsekvens väljer många klubbar att inte träna det, då man istället försöker inrikta träningen på tävlingsresultat. Om det är rätt eller fel är upp till var och en. Träningarna är lika roliga på WTF som på ITF iaf.
ITF skyddar man sig i, och är mer komplett än WTF skulle jag säga, som självförsvarssport, WTF är ju mest en sport bara.
The Back Kick
Som väl förövrigt hette dyt chagi har jag för mig?
Denna va dock favvis sparken bandae dollyo chagi :D
2eSZieSGxgk
Nån mer här som tränade på JSK, sveav 130?
Som väl förövrigt hette dyt chagi har jag för mig?
stämmer :) stavningen är jag osäker på dock.
Kolla 3.52 in i detta klipp, vilken jävla välplacerad dyt chagi (back-kick), första snurra två varv och precis när motståndaren lyfter på benet för en pyt chagi så får han en dyt chagi i magen :) Fan magik att upptäcka det medan man snurrar runt.
http://video.google.com/videoplay?docid=-194563580030219877&hl=en
(Detta klipp är när de var 17/18år gamla, båda är barndomskompisar till mig)
och den här knockouten (också 17/18års ålder), är rätt fin den med :)
http://video.google.com/videoplay?docid=2181732324897737362&q=&hl=en
och den här knockouten (också 17/18års ålder), är rätt fin den med :)
http://video.google.com/videoplay?docid=2181732324897737362&q=&hl=en
Farzad kommer jag ihåg :)
Farzad kommer jag ihåg :)
vafan coolt, tränar du fortfarande?:) kännt dem sen jag var 4år, själv haft gult bälte i taekwondo men sen slutade jag *flex*
vafan coolt, tränar du fortfarande?:) kännt dem sen jag var 4år, själv haft gult bälte i taekwondo men sen slutade jag *flex*
Nej jag sluta träna 02 eller nåt fick bara rött sen börja jag köra mer "mma" inriktat istället much better :D
Nej jag sluta träna 02 eller nåt fick bara rött sen börja jag köra mer "mma" inriktat istället much better :D
ah, tävlade du något då?
stämmer :) stavningen är jag osäker på dock.
Kolla 3.52 in i detta klipp, vilken jävla välplacerad dyt chagi (back-kick), första snurra två varv och precis när motståndaren lyfter på benet för en pyt chagi så får han en dyt chagi i magen :) Fan magik att upptäcka det medan man snurrar runt.
http://video.google.com/videoplay?docid=-194563580030219877&hl=en
(Detta klipp är när de var 17/18år gamla, båda är barndomskompisar till mig)
3 minuter in i klippet är det kul!
ah, tävlade du något då?
Lomma cup och Allstyleopen, bara 1gång på varje. Jag kände mig för gammal för att tävla samt att jag tävlade så jäkla mycket i judo förr i tiden så det va bara kul att testa tävla i tkd.
Jag har talat med några ITF och WTF utövare som tävlat internationellt och de säger föjande:
*De som inte har guard är slarviga. De offrar guarden för att kunna fokusera 100 % på benen.
*Eftersom det är så svårt att få poäng för handtekniker (WTF) så förekommer slag så sällan att de behöver bry sig om dem.
*De har sannolikt aldrig behövt möta en duktig headhunter.
Min åsikt är att tkd har massor med duktiga utövare som kan trolla med benen. Men somliga är för lata för att lägga tid på att utveckla den kordinationsförmåga som krävs för att hålla guard i samband med hand- och fottekniker. Det straffar sig om de byter MT eller kickboxning.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.