handdator

Visa fullständig version : modellkarriär

Ingerborg
2008-07-22, 12:15
Hej!
Nu tar jag mig i kragen och ska gå ned de 3 kilon som hindrar min från att jobba som modell...vilket jag gjort innan jag gick upp i vikt.
Har 10 dagar - 2 veckor på mig att gå ned det nödvändigaste dvs 2 kilo och har lagt upp en liten diet samt träningsplanering
Är mycket tacksam för åsikter och kritik!

Längd: 180 cm
Vikt: 59 kg
Ålder: 18 år
Rumpmått: 93 cm

Mål:
Rumpmått: 90 cm
Vikt: Troligtvis 56kg

Dagligt kaloriintag: 1300kcal
Frukost: 300
Lunch: 400
Mellanmål: 200
Middag: 400

Ska försöka få i mig så mycket protein och grönsaker som möjligt.
Funderar på att köpa proteinpulver att ta som mellanmål, i så fall vassleprotein, har hört att det är bäst.
Försöka äta mycket ägg, lax, keso..
Brukar dricka mycket kaffe och te också under dagens gång, bra eller dåligt?

Träning:
Morgonpromenad 6 ggr/vecka, 2timmar, jag går ganska långsamt så jag ökar tiden istället
Någon typ av aktivitet 6ggr/veckan
ex. 45 min löpning, ganska lågt tempo, Body Pump 1h, Dans/Aerobics/Step

Hoppas detta ska gå vägen, vad tros om detta?

Mvh
Inger

Whistler
2008-07-22, 12:45
59kg är ju redan det galet lite på den längden. :smash:

Att moralpredika brukar ju dock inte ge så mycket på det här stället... Bästa sättet att hålla koll på en diet är i mitt tycke programmet Hälsovakten. Du fyller bara i vad du ätit och hur mycket du motionerat så ser du vad du har kvar att äta och hur fördelningen av alla näringsämnen, vitaminer och mineraler ser ut.

Inge Enveten
2008-07-22, 12:53
Kaffe och te ska inte vara några problem så länge du inte har i socker.
Om du tar med socker så får du räkna med att varje tesked är 39 kcal.

pia
2008-07-22, 13:18
Vem säger att du måste gå ner 3 kg? Du väger ju lika lite som modeller oftast gör. Tycker det låter konstigt annars ser dieten helt okej ut.

Ingerborg
2008-07-22, 15:32
Hej!
Tack för svar!
Jag är fullt medveten om att det är helt sjukt, och tycker redan min kropp borde räcka till...men och andra sidan erbjuder jobben mycket pengar för få arbetsdagar och det finns bra med mycket mer sjuka jobb runt om i världen.
Vad som avgör hur stor en modell får vara är helt enkelt klädstorlekarna som kunderna väljer att ta med till fotograferingarna, vilket oftast är stl34.
Med tanke på att jag nästan alltid varit en 34 av naturen, men nu festat och latat mig i två månader och därför gått upp i vikt, tror jag inte att detta är omöjligt...men kanske inte vad kroppen direkt vill.
Något jag bör tänka på?
/P

Whistler
2008-07-22, 16:03
Väg dig på samma tider med samma förutsättningar.

Det kan vara stor skillnad på att väga sig på kvällen med mat och vätska i magen jämfört med att väga sig på morgonen efter toalettbesök. Det sistnämnda är det de flesta använder för att få noggrannast statistik.

King Grubs deffguide, aka The Holy Bible: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Inge Enveten
2008-07-22, 16:03
Hej!
Tack för svar!
Jag är fullt medveten om att det är helt sjukt, och tycker redan min kropp borde räcka till...men och andra sidan erbjuder jobben mycket pengar för få arbetsdagar och det finns bra med mycket mer sjuka jobb runt om i världen.
Vad som avgör hur stor en modell får vara är helt enkelt klädstorlekarna som kunderna väljer att ta med till fotograferingarna, vilket oftast är stl34.
Med tanke på att jag nästan alltid varit en 34 av naturen, men nu festat och latat mig i två månader och därför gått upp i vikt, tror jag inte att detta är omöjligt...men kanske inte vad kroppen direkt vill.
Något jag bör tänka på?
/P

Allt ser bra ut tycker jag.
Oroa dig inte angående kaffet

Kaffe/koffein ökar ämnesomsättningen, frisätter fettsyror och underlättar viktnedgång.

manekin
2008-07-23, 08:36
Jag tycker det är sjukt...eller rättare sagt att din "bransch" är sjuk och drivs av människor som genom sin sexualdrift inte kan uppskatta kvinnokroppar....

morgonmoralpredikan klar... *gah!*

Knabb
2008-07-23, 09:25
Jag tycker det är sjukt...eller rättare sagt att din "bransch" är sjuk och drivs av människor som genom sin sexualdrift inte kan uppskatta kvinnokroppar....

Om jag fått bra med pengar, hade jag inte haft några problem med att se lite anorektisk ut några år.

morgon bekännelsen klar :em:

Marcüs
2008-07-23, 09:33
Om jag fått bra med pengar, hade jag inte haft några problem med att se lite anorektisk ut några år.

morgon bekännelsen klar :em:

Inte jag heller. Det som är sjukt är att man vet att många modeller börjar pyssla med knark osv. Dessutom leder ofta dessa kroppsideal till ätstörningar vilket jag anser som mycket allvarligt. Det är dock inte farligt att se ut som att man har en ätstörning så länge man inte har det.

King Grub
2008-07-23, 09:36
Det är dock inte farligt att se ut som att man har en ätstörning så länge man inte har det.

Det är klart det kan vara! Man måste svälta sig för att se ut så, även om man gör det av andra anledningar än tvångsmässiga sådana, med fysiologisk och metabol påverkan därefter.

Tolkia
2008-07-23, 09:38
Det som är sjukt är att man vet att många modeller börjar pyssla med knark osv. Dessutom leder ofta dessa kroppsideal till ätstörningar vilket jag anser som mycket allvarligt. Det är dock inte farligt att se ut som att man har en ätstörning så länge man inte har det.
En av anledningarna till att man provar narkotika för att dämpa hungerkänslorna är att det för de flesta inte är "inget problem" att vara extremt mager. Snarare är det ett tämligen utstuderat självplågeri. På samma sätt ang. det att utveckla ätstörningar - det är svårt att svälta sig under långa perioder utan att utveckla ätstörningar. Att det skulle vara ofarligt är ... tja, en ätstörningsmyt (med ett möjligt undantag för den lilla minoritet av extremt magerlagda människor som faktiskt finns).

manekin
2008-07-23, 10:02
problemet är inte vad en individ gör mot sig själv, utan vilken snöbollseffekt det har på unga tjejer. Unga tjejer som tror att dom måste väga 15kg under idealvikt och se ut som bleka skelett... OBS! det är stor skillnad i utseende och kroppsform på utvikningsbrudar och dom som går på catwalken. Där tjejerna ska vara plankor med pojkbröst för att väga så lite som möjligt....

Hultkrantz
2008-07-23, 13:34
Borde det inte vara bättre med Kaseinprotein än vassle vid diet då kasein ger bättre mättnadskänsla?

Själv åt jag kasein med mycket kostfibrer ett tag (Diet-pro från star nutrition) och jag blev slim Jim av den.

Whistler
2008-07-23, 13:36
Hultkrantz: Du blev "slim Jim" av ditt energiunderskott, inget annat.

Men jo, kasein tas upp långsammare än vassle och ger då också längre mättnadskänsla.

Slartibartfast
2008-07-23, 13:56

:confused:

Drivs av vems sexualdrift? Hela modeindustrin och modellerna som figurerar däri är till 95% skapad och upprätthållen av kvinnor och homosexuella män.

Heterosexuella män vill se tjejer med former och stora rattar. Kolla vilken porrfilm/herrtidning som helst. Nånsin sett tjejer med catwalkkropp i dylika medier?

Catwalkmodellkroppen är skapad och åtrådd av kvinnor.

Centerfoldkroppen är skapad och åtrådd av män.

Ganymedes
2008-07-23, 13:59
Unga tjejer som tror att dom måste väga 15kg under idealvikt och se ut som bleka skelett...

Visst är det hemskt? Och lika hemskt är det att "idealvikten" ständigt höjs för att folk inte ska känna sig lite feta som de är.

Nu provocerar jag kanske lite väl mycket, så det är bäst att jag klar gör mina tankar lite bättre: det är illa att väga sjukt under "idealvikt", men det är lika illa att väga sjukt över "idealvikt". Skillnaden är dock att det är fritt fram att klaga och kritisera på den som är underviktig, men inte på den som ätit sig fet.

66% övervikt i USA and counting... Kanske läge att folk tar sig i kragen och inte försöker snacka bort problemet fetma med ord som "insidan som räknas"? Kanske också läge att man slutar stötta en industri som uppmuntrar självsvält och destruktivt bedeende, a'la modevärlden?

Jag tror faktiskt att om vi inte hade haft modevärlden i ena ringhörnan, och den framstressade (tillika lata) snabbmatsätande, feta massan i andra ringhörnan, hade nog medelsvensson haft både bättre fysik och psyke.

manekin
2008-07-23, 15:08

Drivs av vems sexualdrift? Hela modeindustrin och modellerna som figurerar däri är till 95% skapad och upprätthållen av kvinnor och homosexuella män.

Och vems sexualdrift tror du att jag menar då? Jag skrev "inte kan" uppskatta, dvs homosexuella + kvinnor (till liten del)

Scratch89
2008-07-23, 19:56

Heterosexuella män vill se tjejer med former och stora rattar. Kolla vilken porrfilm/herrtidning som helst. Nånsin sett tjejer med catwalkkropp i dylika medier?

Catwalkmodellkroppen är skapad och åtrådd av kvinnor.

+2000!

Ingerborg
2008-07-24, 15:19
tack för allt!
Lite moral snack är jag allt van vid efter 5 år,
tänker ni efter lite kommer ni nog snart underfund med att människor runt om i världen utsätter sig själva både psykiskt och fysiskt för värre saker än att gå ned 3 kilo för pengar, resor, erfarenhet...att inte tala om elitidrottare och vad de utsätter sina stackars kroppar för.
TYvärr kan en litre person nog inte göra så mycket för att ända västvärldens idealbild av hur flickor ska se ut men om ni är sugna kan vi ju börja lite smått tillsammans...jag ringer och pratar med Armani...not available..
/p

Whistler
2008-07-24, 15:33
Vem tog bort massa inlägg och vart finns de nu? Tråd splittad?

Tolkia
2008-07-24, 16:09
Vem tog bort massa inlägg och vart finns de nu? Tråd splittad?
Tråd kom att handla om något som från början inte ens var en fråga.

Apos78
2008-07-24, 22:42
TYvärr kan en litre person nog inte göra så mycket för att ända västvärldens idealbild av hur flickor ska se ut men om ni är sugna kan vi ju börja lite smått tillsammans...jag ringer och pratar med Armani...not available..
/p

Att ha det som argument för att inte göra något själv är galet. Att förändra ett så pass väl förankrat synsätt går såklart inte över natten men alla bäckar små. Tycker givetvis att du ska jobba som modell om det är det du verkligen vill men håller helt med föregående skribenter om att branschen är sjuk.

Ta nu inte detta som personlig kritik. Enbart mina egna åsikter om saken.

Whistler
2008-07-24, 23:49
Tråd kom att handla om något som från början inte ens var en fråga.

Var finns inläggen som gick offtopic? Hoppas verkligen att det blev en split, så det inte togs bort inlägg som höll god diskuterande ton, även om de må ha varit lite offtopic.

Floddan
2008-07-24, 23:56
Precis, jag som man och hetrosexuell vill att de manliga modellerma ska ha dambröst och rumpa så de är självklart att homosexuella män vill se tjejer som ser ut som tonårspojkar i kroppen.

Men det kanske är tur att inte vi hetrosexuella män får bestämma, varenda manlig modell hade fått gå igenom östrogenbehandlig och Det är inte så hälsosamt har man kommit fram till.

Cilia
2008-07-25, 08:17
Men det kanske är tur att inte vi hetrosexuella män får bestämma, varenda manlig modell hade fått gå igenom östrogenbehandlig och Det är inte så hälsosamt har man kommit fram till.

Istället är det andra män som bestämmer hur kvinnorna ska se ut vilket i många fall är allt annat än hälsosamt för deras kroppar.

Trance
2008-07-25, 09:24
Ja, den stora manliga homokonspirationen och kvinnorna som är deras offer. Det blir lite som att gnälla på skallertidningar när man köper Hänt Extra (om den nu heter så) varje dag.

Kvinnligt mode drivs av kvinnor och det är kvinnor som har makt att förändra.

Go_to_heaven
2008-07-25, 10:58
Ja, den stora manliga homokonspirationen och kvinnorna som är deras offer. Det blir lite som att gnälla på skallertidningar när man köper Hänt Extra (om den nu heter så) varje dag.

+1

Cilia
2008-07-25, 12:04

Vad jag vet är det få kvinnor som driver modeimperierna. Däremot är det vi som köper kläderna och har därmed makt att förändra.

Men vi är fler som har ansvar för vilka ideal som råder i samhället.

manekin
2008-07-25, 13:24
Precis, jag som man och hetrosexuell vill att de manliga modellerma ska ha dambröst och rumpa så de är självklart att homosexuella män vill se tjejer som ser ut som tonårspojkar i kroppen.

Inte alls sant! Hur kommer det sig att både killarna (bortsätt från kalsongmodeller) och tjejerna har precis samma kroppsbyggnad?

manekin
2008-07-25, 13:29

Kvinnorna (om dom nu är offer) är offer självmant utan tvång. Dom köper tidningarna med modellerna och sedan kläderna. Däremot har du fel i att Kvinnligt mode drivs av kvinnor...modeskapare är sällan kvinnor och det är dom som designar catwalkskläderna, därefter väljs modellerna. Att det seda sitter en kvinnlig moderedaktör som skriver om skiten är helt ovidkommande, om man inte ser till den där "offer" biten. Homokonspiration är väl ändå lite att ta i.....

Floddan
2008-07-25, 15:49
Inte alls sant! Hur kommer det sig att både killarna (bortsätt från kalsongmodeller) och tjejerna har precis samma kroppsbyggnad?

För vi hetromän får inte vara med att bestämma.. Buhhäää

Floddan
2008-07-25, 15:51
Hade vi hetromän fått bestämma hade både manliga och kvinnliga modeller haft kvinnliga former. Om man följer logiken bakom att homomän vill att kvinnorna skall se ut som pojkar i kroppen.

Floddan
2008-07-25, 15:52
Istället är det andra män som bestämmer hur kvinnorna ska se ut vilket i många fall är allt annat än hälsosamt för deras kroppar.

Elände!

DaGoose
2008-07-25, 15:55
Hade vi hetromän fått bestämma hade både manliga och kvinnliga modeller haft kvinnliga former.

Eh?

manekin
2008-07-26, 19:15
Förstår inte alls ditt resonemang Floddan... En heterokille som designar kläder för tjejer vill få fram det som tilltalar honom hos kvinnor, och designar han killkläder gör han dom så att de ser bra ut på honom. En homosexuell kille dras inte till kvinnor och uppskattar därför inte den sexuella biten i själva klädseln. Dvs, bröst, höfter, ben osv osv. Förstår inte alls det orimliga i mitt resonemang?
Den idealbilden av en killen modegaykulturen just nu har är ett spetigt benrangel, inte alls som den idealbild som gaykulturen hade under 80-talet.... Det har förändrats samtidigt som det har influerat modevärlden för båda könen....