handdator

Visa fullständig version : Gym etikett

MAXX
2008-07-21, 19:57
Det är bra att ha vissa regler på gym men det här är väl ändå lite att ta i?

http://forum.bodybuilding.com/attachment.php?attachmentid=1355101&d=1212699515
(Regler på Golds gym i usa)

Så, vad har ni för regler på era gym?

sunkan
2008-07-21, 20:01
det mesta var ju bara ren hyffs.

MAXX
2008-07-21, 20:04
det mesta var ju bara ren hyffs.

ja det är klart men en hel del dåliga regler med imo.

t.ex. man är nolla om man kör marklyft eller klär sig i linne..

sunkan
2008-07-21, 20:08

precis, 2 av undantagen...och att spela så hög musik att ens egen hörsel skadas. det är nog upp till mig tycker jag men

High1ander
2008-07-21, 20:11

Tror nog grejen med marklyft ar att de flesta droppar vikterna, och aven om man inte helt droppar dem sa skakar de golv o grejer... Det ar vad jag tror iaf, tror ju inte att det ar emot det om man kor valdigt strikt.

MAXX
2008-07-21, 20:13
precis, 2 av undantagen...och att spela så hög musik att ens egen hörsel skadas. det är nog upp till mig tycker jag men

tycker det var en del andra löjliga regler med..

Exdiaq
2008-07-21, 20:13
Ähh, många regler var ju helkorkade. Regler jag tycker ska gälla:

Hänga tillbaka vikter
Torka av maskiner och spinningcyklar om man svettas mycket
Inte ockupera redskap á la fjortisgäng
Ha hörlurar när man lyssnar på egen musik
Försöka anpassa sitt pass = andra kan köra emellan
Inte släppa vikter om inte golvet är gjort för det

MAXX
2008-07-21, 20:14
Ähh, många regler var ju helkorkade. Regler jag tycker ska gälla:

Hänga tillbaka vikter
Torka av maskiner och spinningcyklar om man svettas mycket
Inte ockupera redskap á la fjortisgäng
Ha hörlurar när man lyssnar på egen musik
Försöka anpassa sitt pass = andra kan köra emellan
Inte släppa vikter om inte golvet är gjort för det

precis.

edit: "ha hörlurar när man lyssnar på egen musik" vad ska man annars ha? boomblaster? :D

annars var det bra.

skaparn
2008-07-21, 20:17
Haha!

"Spending more than 30 minutes on a piece of cardio while others are waiting"

Så rätt. We can't have that, fokes!

Exdiaq
2008-07-21, 20:20
precis.

edit: "ha hörlurar när man lyssnar på egen musik" vad ska man annars ha? boomblaster? :D

annars var det bra.

Vissa, precis som på bussar och tåg, spelar sin musik på mobilen, vilket är jävligt irriterande.

Mass-Tech
2008-07-21, 20:20
Det är bra att ha vissa regler på gym men det här är väl ändå lite att ta i?

http://forum.bodybuilding.com/attachment.php?attachmentid=1355101&d=1212699515
(Regler på Golds gym i usa)

Så, vad har ni för regler på era gym?

Kan ju inte gälla på alla Golds.

C.E.J.
2008-07-21, 20:21
Inte prata i mobilen, mycket bra regel.

Exdiaq
2008-07-21, 20:23
Inte prata i mobilen, mycket bra regel.

Varför, om man håller det på en hyfsad ljudnivå?

C.E.J.
2008-07-21, 20:25
Därför att det är jävligt störande. Varför pratar man i mobiltelefon på gymmet till att börja med. Folk vill minsann inte bli störda när de kollar på tv men på gymmet går det bra att ta emot samtal. Galet...

MAXX
2008-07-21, 20:25
Vissa, precis som på bussar och tåg, spelar sin musik på mobilen, vilket är jävligt irriterande.

ahh det har jag vart med om på bussen :)

några fjörtis tjejer som satt och lyssna på någon rmb/mtv crap och sjöng med. gick o sa till dem "kan ni vara snälla och stänga av mobilen och dämpa er ni stör väldigt myckert" då gjorde dom det iaf..

sedan när de gick av bussen skrek de gubbjävel åt mig. jag är 24 år :laugh: kände mig lastgammal efter det *cry*

Exdiaq
2008-07-21, 20:32
Därför att det är jävligt störande. Varför pratar man i mobiltelefon på gymmet till att börja med. Folk vill minsann inte bli störda när de kollar på tv men på gymmet går det bra att ta emot samtal. Galet...

Blir du störd av att någon snackar i telefon? Blir du störd av att någon springer på löpbandet, stönar lite de sista seten osv också?

Snackar du aldrig någonsin med någon på gymmet?

C.E.J.
2008-07-21, 20:39
Blir du störd av att någon snackar i telefon? Blir du störd av att någon springer på löpbandet, stönar lite de sista seten osv också?

Snackar du aldrig någonsin med någon på gymmet?

Känsligt ämne för dig märker jag. Prata i mobiltelefon är det vi snackar om, inte löpband eller stönande nej. Jag blir störd av det ja, se ovan.

Nä prata i mobiltelefon var det väl, inte att störa sig på folk som pratar med varann på gymmet? Kanske missat nåt.

Tricklev
2008-07-21, 20:41
Ja usch, folk som talar i mobiltelefon borde avrättas, det är så störande.
Det är helt okej för 2 personer att snacka med varandra på gymmet dock, efterallt, en person är dubbelt så störande som två.

Exdiaq
2008-07-21, 20:52
Känsligt ämne för dig märker jag. Prata i mobiltelefon är det vi snackar om, inte löpband eller stönande nej. Jag blir störd av det ja, se ovan.

Nä prata i mobiltelefon var det väl, inte att störa sig på folk som pratar med varann på gymmet? Kanske missat nåt.

Inte alls känsligt, tycker bara det är fjantigt. Löpband brukar låta mer, när folk pratar med varandra på gymmet med, så varför stör det dig att folk snackar i telefonen?

Whistler
2008-07-21, 21:14
Telefonsnackande är väl irriterande för att det gärna drar ut på tiden. Står man och väntar på att få använda viss utrustning som telefonprataren använder så blir man inte gladare av extra väntetid och de flesta har någon mental spärr mot att avbryta någon som pratar i telefon.

Personligen så tycker jag att "inga linnen" och "inga marklyft" var knepiga regler. Den första fattar jag inte alls, den andra kan jag förstå pga undermåligt golv, men då ska ju gymmet se till att fixa en yta där man kan köra det. Det är inte direkt en ovanlig övning.

Scratch89
2008-07-21, 21:20
Fast med string tank tops så menar de väl de där typiska byggarlinnena med typ inget tyg alls, så att det blir nipple slip och man ser 90% av ryggen? Jag tror inte direkt att ni kommer bli portade om ni kommer in med en ärmavkapad tshirt a la Sly.

MAXX
2008-07-21, 21:29
Fast med string tank tops så menar de väl de där typiska byggarlinnena med typ inget tyg alls, så att det blir nipple slip och man ser 90% av ryggen? Jag tror inte direkt att ni kommer bli portade om ni kommer in med en ärmavkapad tshirt a la Sly.

jo dom ser ju lite löjliga ut om man inte är grov som RC eller så :p men under zero står det tank tops = vanliga linnen

men jag tycker man ska få klä sig hur man vill så länge man inte stinker.

Hemi
2008-07-21, 21:32
Leendet och linnet ser jag som 'kulturella' skildnader, halva Europa failar direkt. Fast om linnet kan det bero lite på var i USA man är. Deras 'leenden' och nakenskräck ses ju annars ofta som fjantigt i EU. Det blir lite konstigt om man översätter den där lappen till direkt svenska. I övrigt var det väl en rad oskrivna svenska regler egentligen. Som marklyftet, och vidare kommenterat ovan, det har väl med droppandet att göra. Vad jag vet ogillas det på en del svenska gym också.

Durre
2008-07-21, 21:43
Linne är skönt att träna i, fattar inte varför man inte får ha det.

AJO
2008-07-21, 21:51
Av samma anledning som att det inte är okej att ha världens ljupaste urringning på många ställen, dvs alla ska känna sig bekväma med att träna där. Sen får man tycka vad man vill om det, men det lär vara anledningen...

hahavaffan
2008-07-21, 21:52
Inte alls känsligt, tycker bara det är fjantigt. Löpband brukar låta mer, när folk pratar med varandra på gymmet med, så varför stör det dig att folk snackar i telefonen?Ja det fattar då inte jag heller. Allt annat på ett gym låter lätt mer, plus att alla andra redan snackar med varandra. Mobiltelefonsnack drunknar enkelt i allt det.

Vissa av reglerna var bra, medans vissa antagligen är några interna skämt och/eller mindre seriösa regler.

Hemi
2008-07-21, 22:16
När de snygga populära gymen börjar överfyllas mellan kl 17.00-21.00 sådär kan det nog vara bra med lite skrivna regler på väggen vid entren, tycker Hemi. Inget grus i maskineriet, liksom, man skall kunna gå 'gymet runt' utan strul och stör. Sådana saker är de ganska bra på amerikanarna, även om det fortfarande är lite 'kulturrskildnad' över lappen och EU.

När vi Hemis tränar på vår hemmaplan ser det snarare ut som i "Själen är större än välden" med R Bruch eller kanske som i "Once Were Warriors" men det är en annan sak.

tjabon
2008-07-21, 22:26
Haha!

"Spending more than 30 minutes on a piece of cardio while others are waiting"

Så rätt. We can't have that, fokes!

:D
Utan sina cardio-maskiner skulle amerikanarna drabbas av panikångest.

joriice
2008-07-21, 23:31
Tycker mobilpratande är dumt, tänk er att någon sitter på magmaskinen och tar upp mobilen ur fickan, knappar lite (cirka 15 sekunder och drar iväg ett set) efteråt blir han eller hon uppring och börjar snacka med någon.. "aaah tjena det var jag här du. Jo.., VA!?"

Det blir ett jävla masande!

Men vissa av dem reglerna var bara löjliga..

"No grunting or groaning"
"no outside equipment can be brought in to the facility"
"must smile" osv.

jag hade brytit mot många av fascistreglerna där. :D

Johan_S
2008-07-22, 00:20
"No grunting or groaning"?
PÅ golds? Haha! Okej...

Exdiaq
2008-07-22, 01:01
Tycker mobilpratande är dumt, tänk er att någon sitter på magmaskinen och tar upp mobilen ur fickan, knappar lite (cirka 15 sekunder och drar iväg ett set) efteråt blir han eller hon uppring och börjar snacka med någon.. "aaah tjena det var jag här du. Jo.., VA!?"

Det blir ett jävla masande!

Men vissa av dem reglerna var bara löjliga..

"No grunting or groaning"
"no outside equipment can be brought in to the facility"
"must smile" osv.

jag hade brytit mot många av fascistreglerna där. :D

Jo, men då bryter man mot regel nummer 3 och 5 av de jag skrev. Det jag tänker på är att man står i en hörna typ och snackar.

Piranha
2008-07-22, 01:29
Jo, men då bryter man mot regel nummer 3 och 5 av de jag skrev. Det jag tänker på är att man står i en hörna typ och snackar.

Varför helt enkelt bara lämna lokalen om du skall snacka mobil, de flesta gym har mobil ej tillåtna skyltar.

Och ja de är väldigt irriterande med mobilsnackare på gymmen, därav regeln.

Exdiaq
2008-07-22, 01:49
Varför helt enkelt bara lämna lokalen om du skall snacka mobil, de flesta gym har mobil ej tillåtna skyltar.

Och ja de är väldigt irriterande med mobilsnackare på gymmen, därav regeln.

Jag snackar aldrig i telefon på gymmet.

Jag tycker det är irriterande med småkillar som driver omkring och inte tränar seriöst. Förbjuda dom? Nej, för det är hos mig problemet ligger, det är jag som skapar problemet genom att reta mig på det. Står någon och snackar i telefon utan att ockupera någon maskin och pratar i normal ton så fattar jag inte vad problemet är?

joriice
2008-07-22, 01:59

Jag tycker det är irriterande med småkillar som driver omkring och inte tränar seriöst. Förbjuda dom? Nej, för det är hos mig problemet ligger, det är jag som skapar problemet genom att reta mig på det. Står någon och snackar i telefon utan att ockupera någon maskin och pratar i normal ton så fattar jag inte vad problemet är?

Mobilhörnor då alltså? För inte fan kommer alla prata i rätt ljudnivå om mobiler blir tillåtet.

Exdiaq
2008-07-22, 02:16
Mobilhörnor då alltså? För inte fan kommer alla prata i rätt ljudnivå om mobiler blir tillåtet.

Inte kommer alla sluta släppa vikter fastän det inte är tillåtet, ska man förbjuda hantlar?

joriice
2008-07-22, 02:39
Inte kommer alla sluta släppa vikter fastän det inte är tillåtet, ska man förbjuda hantlar?

Nej, men gränsen för att släppa hantlarna är väl rätt tydliga, skakar golvet eller om folk i lokalen hoppar till utav att någon drämmer ner det i marken så är det för högt, de som inte kan den gränsen måste ha något problem med koordinationen eller hörseln.

Det är dessutom ett väldigt tidsintervall utav ljud som sänds genom rummet (mindre än en sekund?) när en viktskiva dunsar.

att ha samtal på telefon, eller signaler som piper titt som tätt är jobbigt, man kan inte lita på att folk kan hålla ljudnivån nere såvida det inte har någon slags inbyggd decibel mätare inbyggd i skallen, därför är det bäst om man antingen går ut och pratar eller inte har mobilen på.

LoTiX
2008-07-22, 07:41
Varför hatet mot mobiltelefoner? Jag ser ingen som helst skillnad mot en konversation mellan två personer och på mitt gym verkar detta vara den allmänna åsikten. Kanske för att varenda kotte också följer normalt hyfs. Ingen som skriker i telefonen eller drar ut på samtalet, lika lite som någon skriker till sin träningskamrat eller under ett set.

Trassel
2008-07-22, 07:45
Varför hatet mot mobiltelefoner? Jag ser ingen som helst skillnad mot en konversation mellan två personer och på mitt gym verkar detta vara den allmänna åsikten. Kanske för att varenda kotte också följer normalt hyfs. Ingen som skriker i telefonen eller drar ut på samtalet, lika lite som någon skriker till sin träningskamrat eller under ett set.

I mitt fall tycker jag att det är störande därför att de flesta höjer rösten, de är mindre uppmärksamma på sin omgivning än om de har ett samtal med någon de ser.

Det är väl lite det som har kommit fram när det gäller bilkörning och handsfree, att det är fortfarande farligare än att ha någon i bilen och samtala med.

Kan ju vara en generationsfråga också, vad vet jag.

LoTiX
2008-07-22, 08:03
I mitt fall tycker jag att det är störande därför att de flesta höjer rösten, de är mindre uppmärksamma på sin omgivning än om de har ett samtal med någon de ser.

Det är väl lite det som har kommit fram när det gäller bilkörning och handsfree, att det är fortfarande farligare än att ha någon i bilen och samtala med.

Kan ju vara en generationsfråga också, vad vet jag.

Men då blir det ju en helt annan fråga! Då handlar det om röstläge, inte i vilket sammanhang man höjer rösten. Jag medger att det är vanligare att folk höjer rösten när de pratar i mobiltelefon. Men när man har hårdrock på hög volym ifrån varenda högtalare i rummet tänker man knappast på om killen 5 meter bort höjde rösten några db. Så är det där för mig i alla fall. Stör mig lång mer på folk som skall låta som fan när de tränar. Eller slå ihop vikter.

Stoltz
2008-07-22, 08:07
Angående mobilsamtal i gymmet - Jag har nog snackat två gånger i telefon pga kort sagt, viktiga saker. Har dock alltid börjat röra mig mot dörren när jag svarat, tycker inte att någon ska behöva störas av mig och min mobil :)

Jag känner lite såhär - Jag har aldrig sett någon på en fotbolls, boxning, wrestlings, simträning som svarat i en mobil om det inte varit absolut kris. Så jag ser inte varför man ska ha...uhm..o-krissamtal under träningen på gymmet.

Trassel
2008-07-22, 08:08
Kanske är så att jag inte reagerar på när vikter låter eller folk stönar, för det är vad jag förväntar mig att höra på ett gym.

Det är lika irriterande när grabbarna har skvallerstund runt nån maskin som när de pratar i mobil, inget av det tycker jag hör hemma på gymmet, men som sagt alla störs vi av olika saker ;)

elo_
2008-07-22, 08:13
folk stör sig för mycket... jag är så enkel av mig, jag tycker det bara behövs en regel: man ska va' snäll! *cupid* :D

LoTiX
2008-07-22, 08:14
Jag känner lite såhär - Jag har aldrig sett någon på en fotbolls, boxning, wrestlings, simträning som svarat i en mobil om det inte varit absolut kris. Så jag ser inte varför man ska ha...uhm..o-krissamtal under träningen på gymmet.

Det är väl ändå inte ett resonemang? På gymmet har man viloperioder då man inte gör något annat än att stirra rakt ut i luften. Det är inte lika lätt att göra så på fotbollsplan, i en boxningsring eller i vatten.

Kanske är så att jag inte reagerar på när vikter låter eller folk stönar, för det är vad jag förväntar mig att höra på ett gym.

Tycker på mitt gym dränks alla konversationer av musiken men *KLING* *KLING* ekar ändå. Skriken är mindre jobbiga då de är så ovanligt förekommande men även de lägger sig över musiken.

Fast nog om det, vi behöver inte nischa tråden totalt.

Stoltz
2008-07-22, 09:02
Det är väl ändå inte ett resonemang? På gymmet har man viloperioder då man inte gör något annat än att stirra rakt ut i luften. Det är inte lika lätt att göra så på fotbollsplan, i en boxningsring eller i vatten.

Det handlar knappast om pauserna, det har man i övriga sporter också, fem minuters här och där, etc. Bara för att man tränar boxning behöver man inte stå och sparra i ringen under alla passen, det finns mer än så.

Respekt för att majoriteten tycker att det är störigt och att möjligheten att lämna lokalen under pausen som man pratar i telefon används. Det är inte svårare än så.

Tricce
2008-07-22, 10:06
Men då blir det ju en helt annan fråga! Då handlar det om röstläge, inte i vilket sammanhang man höjer rösten. Jag medger att det är vanligare att folk höjer rösten när de pratar i mobiltelefon. Men när man har hårdrock på hög volym ifrån varenda högtalare i rummet tänker man knappast på om killen 5 meter bort höjde rösten några db. Så är det där för mig i alla fall. Stör mig lång mer på folk som skall låta som fan när de tränar. Eller slå ihop vikter.

Vilken dröm det hade varit, att höra hårdrock på högvolym dvs! :hbang:

Ignatius72
2008-07-22, 10:15
Jag fattar inte heller bekymret med mobiltelefonerna. Om de står och drar ut på tiden när någon står och väntar på att få köra så är det ju det som är problemet inte mobilen. Fenomenet att folk uppehåller träningsplats i onödan finns ju även utan mobiltelefoner.

KaptenKnäsvag
2008-07-22, 10:42
Bryter aktivt mot 9 regler :(

Jorgen
2008-07-22, 11:31
"No grunting or groaning"?
PÅ golds? Haha! Okej...

Vad skiljer Golds från andra gymkedjor?

Johan_S
2008-07-22, 12:33
Vad skiljer Golds från andra gymkedjor?

Såg bara framför mig Arnold och grabbarna på Gold´s Gym i kalifornien ifrån filmen "Pumping Iron", jag tror de grymtar till lite om de känner för det.. :naughty:

Mvh
Johan

Jorgen
2008-07-22, 13:00
Såg bara framför mig Arnold och grabbarna på Gold´s Gym i kalifornien ifrån filmen "Pumping Iron", jag tror de grymtar till lite om de känner för det.. :naughty:

Mvh
Johan

Med tanke på att det finns över 600 Golds Gym i världen så......

Hemi
2008-07-22, 13:19

Mvh
Johan

Tyglarna är lite mer lösa i Kalifonien överlag än i en del andra stater. Utom vissa saker, det är en mix. Fast, jag har aldrig tränat på Gold's så vad vet jag.

Utan att kommentera filmen då, det var ju länge sedan dessutom.

Johan_S
2008-07-22, 14:48
Med tanke på att det finns över 600 Golds Gym i världen så......

Jag förstår vad du menar Jörgen! Blev bara så glad när jag tänkte på reglerna och just några scener ifrån filmen. No offence.

Mvh
Johan

Wao
2008-07-22, 16:24
Mobilregeln tycker jag också är fjanting. Sålänge man inte tar upp extra tid vid maskinen när någon väntar så är det okej. Hög volym brukar det ändå alltid vara på gymmet, är det för högt kan man väl gå därifrån eller ta på sig hörselskydd.

shadowfire
2008-08-07, 11:59
Gymet är ingen ungdomsgård/fritidsgård, vilket tyvärr många tycks tro på mitt gym.

Flertalet gör allt annat än tränar på sina 60 minuter där - effektiv viktlyftartid är max 10-15 minuter inkl setpaus, resten av tiden går åt att prata i mobil, stå i klungor och prata om hur pass mycket mer i bänk man tar idag för att man åt whey80 på morgonen eller hur viktigt det är att ha magbälte om man tränar biceps. Ett fåtal personer är trots allt på gymet för att träna.

Att lyfta av/bära tillbaka vikter eller handtag händer ytterst sällan, oftast får man börja varje övning med att återställa redskapet till dess ursprungliga skick. Alla ignorerar skylten med att fria vikter inte ska användas på parkettgolvet osv och det är helt ok att stå i varsitt hörn av gymet och vråla "eyyyy brossaaan, mina biceps har pump nu, fattaru!" i 5 minuter, över öronen på alla som tränar där.

Regler? JA TACK! Städa upp i fjollträsket och skapa en miljö som gör att det känns trivsamt att träna. Jag vill lyfta vikter, inte gå på ungdomsgård. Får jag cash nog så blir det till att bygga hemmagym som ett par här på kolo har gjort.
Jag hade välkomnat regler utan tvekan.

Tricklev
2008-08-07, 12:28
Du kan inte byta gym då Shadow, har tränat på ett flertal gym, varpå endast ett påminde lite om din beskrivning, fast utan överdrifterna. ;)

Rock'nRoll
2008-08-07, 14:34

Exakt! Vad är det med folk egentligen..