Visa fullständig version : Bilen skriven på ens förälder
Är det olagligt?? Jag är en 20årig kille som skaffa bil för ett halvår sen.. Då fick jag med försäkring via bilfirman som var billig. Den går ut nu om någon vecka och då blir det ju svindyrt att ha bilen på mig. Om jag nu skriver över den på min moder men så är det bara jag som kör den, är det olagligt?
Inget olagligt men se till att hon klickar i att någon under 25 kommer köra bilen. Om inte och det händer en skada kommer ni få betala mer än självrisken
Inget olagligt men se till att hon klickar i att någon under 25 kommer köra bilen. Om inte och det händer en skada kommer ni få betala mer än självrisken
Okej! Men om vi prickar i det lär ju det kosta mer. Frågan är, hur mycket tro? Tipsa gärna om försäkringsbolag. Eller ska vi ta det på samma försäkring som hemmets?
ja det lär kosta mer. Kommer inte undan det. Du är vad dom kallar statistik. Du kan ju rentav inte fylla i den men det är din chansning.
Många bolag har en beräkningsida där det bara är att fylla i uppgifterna så ser man ungefär vad det kommer att kosta.
NiXPhoenix
2008-07-21, 16:35
Okej! Men om vi prickar i det lär ju det kosta mer. Frågan är, hur mycket tro? Tipsa gärna om försäkringsbolag. Eller ska vi ta det på samma försäkring som hemmets?
Men nu får du ge dig, kan du åtminstone inte nöja dig med "försäkringsbedrägeri light". :D
Tror det är svårt att tipsa om försäkringsbolag då det skiljer så mycket beroende på olika faktorer. Samla ihop en rejäl lista med namn på bolag, sen kollar du på respektive företags hemsida.
Sen har du, vad jag kommer ihåg, redan satt bilen i diket en gång. Även om du nu skrev att den klarade sig bra... Sommardäck när det började snöa för dem som inte minns... ;)
Fredriiik
2008-07-21, 16:37
De funkar ju aldeless utmärkt, frågar någon så är du ute å kör med mammas bil ;D
Ta försökringen på de bolaget som dina föräldrar har, dom kanske har någon bonus eller mängdrabatt :)
Carolinew
2008-07-21, 16:52
De funkar ju aldeless utmärkt, frågar någon så är du ute å kör med mammas bil ;D
Ta försökringen på de bolaget som dina föräldrar har, dom kanske har någon bonus eller mängdrabatt :)
Om han krockar med sin bil blir föräldrarna av med sin bonus också dock
Om han krockar med sin bil blir föräldrarna av med sin bonus också dock
Jag har hört att det där med skadefria år börjar rinna ut i sanden,nu är det +25,+30, +40år-försäkringar där bara ålder gäller och skadefria år knappt spelar någon roll. Finns det någon sanning i det?
Om dina föräldrar bor i en annan stad med en annan föräkringklass och fordonet tex körs i stockholm där försäkringsklassen är högre så skulle det inte förvåna mig om försäkringolaget kommer att bestrida betala eventuell skada om de får reda på att fordonet brukas på annan ort/person.
Carolinew
2008-07-21, 17:09
Jag har hört att det där med skadefria år börjar rinna ut i sanden,nu är det +25,+30, +40år-försäkringar där bara ålder gäller och skadefria år knappt spelar någon roll. Finns det någon sanning i det?
Mitt försäkringsbolag har fortfarande skadefria år-tjosan kvar... Ingen större koll på hur det ser ut hos andra bolag...
Det kallas skenförsäkran och används ganska flitigt av folk som kör sporthoj då det skulle kosta lika mycket som motorcykeln i sig att försäkra den. Försäkringsbolagen är inte specielt glada i det och finns det misstankar att skenförsäkring sker blir det utredning. Vet dock inte vad det blir men någon sorts försäkringsbedrägeri iaf...
Finns exempel på folk som bett 70åriga farmor att försäkra sin 1000cc hoj o sedan ringer försäkringsbolaget upp farmor och frågar hur man växlar på en motorcykel och hur många växlar det finns, etc... Tror du dock ligger ganska riskfritt till iom att det är en bil det handlar om (ELLER SÅ SITTER KANSKE FRA O KOLLAR O KOMMER O NYPER DIG I ÖRAT!!! *screwy*:Virro )
(ELLER SÅ SITTER KANSKE FRA O KOLLAR O KOMMER O NYPER DIG I ÖRAT!!! *screwy*:Virro )
Nej FRA läser inte ditt mail till försäkringsbolaget.
Varför inte stå försäkrad på det som man själv äger(?) och brukar? Varför köpa saker som man inte har råd att äga?
Hoppas ni inte använder det försäkringsbolaget jag jobbar för.. :evil:
Varför inte stå försäkrad på det som man själv äger(?) och brukar? Varför köpa saker som man inte har råd att äga?
Som killen skriver så hade han en subvensionerad försäkring av bilfirman nu nu löpt ut.
Det är väl rätt solklart ingen vill kasta pengar i sjön på att betala en högre försäkring i onödan oavsett om man har ekonomi eller inte för det?
Se till att inte göra som min kusin iaf; specialbeställa en Toyota Supra från Japan för 400 000, skriv bilen på sin moder och förvara kvittot för bilköpet. Inte så bra när man totalkvaddar bilen och sedan polisen hittar kvittot. Han fick inte ut ett enda öre och har nu ett lån som han betalar av.
Ignatius72
2008-07-21, 17:40
Se till att inte göra som min kusin iaf; specialbeställa en Toyota Supra från Japan för 400 000, skriv bilen på sin moder och förvara kvittot för bilköpet. Inte så bra när man totalkvaddar bilen och sedan polisen hittar kvittot. Han fick inte ut ett enda öre och har nu ett lån som han betalar av.
hänger inte med här? varför var polisen inblandad och vad kan ett gammalt kvitto göra för skillnad? han kan ju ha sålt bilen till sin mor och blivit av med det kvittot.
hänger inte med här? varför var polisen inblandad och vad kan ett gammalt kvitto göra för skillnad? han kan ju ha sålt bilen till sin mor och blivit av med det kvittot.
Han krockade med en annan bil inne i ett samhälle därför att han gasade på rejält och tappade kontrollen, då brukar polisen kopplas in.
Ja, men nu hade han inte gjort det och kunde inte bevisa att han hade gjort det.
Skall jag vara ärlig så äre rätt åt din kusin att han får betala av ett lån på 400 000 om han kör på ett sätt som han inte klarar av inne i ett samhälle. Riskera sitt eget liv är okej, andras är det inte... :smash:
Hoppas ni inte använder det försäkringsbolaget jag jobbar för.. :evil:
För att en försäkring som ligger på min mor kostar ~300/månad, samma försäkring på mig ligger på runt 2000kr i månaden.
NiXPhoenix
2008-07-21, 18:37
Som killen skriver så hade han en subvensionerad försäkring av bilfirman nu nu löpt ut.
Det är väl rätt solklart ingen vill kasta pengar i sjön på att betala en högre försäkring i onödan oavsett om man har ekonomi eller inte för det?
Det är väl rätt soklart att man inte ska bryta mot de lagar och regler som finns? De finns inte där utan orsak.
Det försäkringsfuskare gör är att dra upp premien för alla de andra, som försöker vara hederliga. Det skulle fortfarande vara dyrt att försäkra en bil som nybliven bilförare, men inte alls lika dyrt om folk faktiskt betalade "rätt" försäkring.
För att en försäkring som ligger på min mor kostar ~300/månad, samma försäkring på mig ligger på runt 2000kr i månaden.
Jaha, och?
Har du inte råd med 2000 i månaden kan man säga att du lika gärna kan skita i försäkringen helt. Betala endast trafikförsäkringen till staten.
Risken att skriva på en förälder är ju att man inte får ut några pengar om det händer nåt. jag hade min första bil skriven på pappa men sen flyttade jag ut och då känns det otroligt dumt att inte ha den på sig själv. händer ofta att försäkringsbolagen kollar runt med grannar osv osv om vem som haft bilen mest och bor man då inte på samma ställe blir det ju lite jobbigt!
vet också om många som säger att de frågat när de ringt och försäkrat och det ska inte vara några problem DOCK är det inte alls samma människor som betalar ut som sitter och är kåta i att sälja en försäkring!! så mitt råd är att alltid ta den på sig själv om inte så kommer man ju inte heller att tillgodogöra sig högre bonus...fränt att ha bilen på mamma när man är 40!
som någon har sagt innan har man inte råd med försäkring så kanske man ska köpa nåt annat...samt kolla ALLTID upp försäkring innan man köper. Verkar som att det skulle vara en rättighet att kunna ha fet bil och ball hoj men så är det tyvärr inte, har man inte råd så har man inte...tyvärr den bistra sanningen..
hmm nu blev det mycket moralpredikningar här ber om ursäkt för detta! gillar bara inte skenförsäkring...:)
kommer bli problem om du krockar med den, får dom reda på att det är du som är ägare kan dom vägra betala ut ersättning, tro mig jag vet..är betydligt bättre isf att du aldrig stått som ägare på fordonet, har du stått tidigare och sen bytt till en förälder så lär dom misstänka att du fortfarande är ägare..
Men att ha bara trafikförsäkring kanske är lite dumt? bilen är väl värd runt 70 lax. Angående att jag inte borde skaffa bilen från första bilen om jag inte har råd, så har jag inte något jobb så därför är det lite pain att betala 2 lax i månaden för bara försäkring. Söker jobb nu till hösten, men känns ändå pain.
NiXPhoenix
2008-07-22, 00:48
Ja visst suger det att tvingas betala så mycket i försäkring, jag kan förstå dig till viss del.
Men som Mr Ruhl skriver så har du stått som ägare tills nu, eller hur? Om du tror att du får heltidsjobb nån gång under hösten men samtidigt bor hemma borde du ha råd med ca 2k i månaden... Låna av dina föräldrar tills vidare om du inte tycker du har pengarna nu.
Om dina föräldrar bor i en annan stad med en annan föräkringklass och fordonet tex körs i stockholm där försäkringsklassen är högre så skulle det inte förvåna mig om försäkringolaget kommer att bestrida betala eventuell skada om de får reda på att fordonet brukas på annan ort/person.
Precis! Försäkrat intresse kallas det. Och då kan man bli utan ersättning.
Skall jag vara ärlig så äre rätt åt din kusin att han får betala av ett lån på 400 000 om han kör på ett sätt som han inte klarar av inne i ett samhälle. Riskera sitt eget liv är okej, andras är det inte... :smash:
Håller med dig till 100%!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.