handdator

Visa fullständig version : Top 3 Science fiction

Floddan
2008-07-19, 19:55
Vad är era favoriter inom SF-genern. Det k an vara kul att få lite tips, här är mina:
1. Stiftelsetriologin - Isaac Asimov (Bok, hela serien är bra men den är bäst)
2. Vapenhandlarna från Isher - A.E. van Vogt (Bok)
3. 2001: Ett rymdäventyr - Stanley Kubrick (Filmen)

King Grub
2008-07-19, 20:07
Hyperion Cantos (Hyperion, Fall of Hyperion, Endymion, Rise of Endymion) av Dan Simmons.

The Night's Dawn trilogy (The Reality Dysfunction, The Neutronium Alchemist, The Naked God) av Peter F Hamilton.

The Anubis Gates av Tim Powers

T-train
2008-07-19, 20:43
Böcker, serie:Frank Herberts Dune'serie är wounderbaum
Författare: Heinlein
TV-serie: Star Trek Voyager

myggan
2008-07-19, 20:46
1. Stalker, Andrei Tarkovsky (film)
2. star wars triologin (film)
3. babylon 5 (tv-serie)

B5 hade förmodligen inte funkat lika bra idag men har en sjuk nostalgi till den här serien.
Boxarna står och blänker i hyllan :))

Floddan
2008-07-19, 20:50
1. Stalker, Andrei Tarkovsky (film)
2. star wars triologin (film)
3. babylon 5 (tv-serie)

B5 hade förmodligen inte funkat lika bra idag men har en sjuk nostalgi till den här serien.
Boxarna står och blänker i hyllan :))

Jag har aldrig sett b5 men oftat sneglat på filmerna? Är de sevärda utan nostalgi tycker du?

myggan
2008-07-19, 21:28
Jag har aldrig sett b5 men oftat sneglat på filmerna? Är de sevärda utan nostalgi tycker du?

Det som skiljer B5 från många andra sci fi serier är att B5 har en riktigt spännande handling och en konstant röd tråd som tar serien framåt.
JMS (regissören) är ett geni om du frågar mig och även om första säsongen är lite sämre och småseg så kickar handlingen igång ordentligt i säsong 2 och sen sitter man som på nålar ända fram till säsong 5.

Säsong 3-4 är bland det bästa som gjorts i serieväg om du frågar mig och är man dessutom svag för sci fi så blir det ännu bättre.
Helt klart sevärt!

EDIT: angående filmerna så känns dom väldigt meningslösa om man inte har sett serien. Vissa är direkta utstick från serien och vissa är historier som utspelat sig innan och efter serien, men som sagt. Det är serien som är det riktiga guldkornet.