handdator

Visa fullständig version : Finns det några argument för morognträning?

Haeffner
2008-07-19, 17:05
För ett par år sedan ansågs ju dessa morgonpromenader och annan förbränningsträning innan frukost som något nästan magiskt som fick en att komma i toppform utan ytterligare ansträningningar. Den bilden är ju nu kraftigt förändrad.

Min fråga är om det nu finns några som helst fördelar med att träna kondition/förbränning före frukost på tom mage när målet är viktnedgång. Eller om det inte spelar någon som helst roll alls så länge kaloriunderskottet är detsamma.

Eddie Vedder
2008-07-19, 17:09
Är övriga dagen identisk i vilket fall så är svaret nej.

Men sedan finns ju andra aspekter. Kanske hade du tagit en sovmorgon annars och inte alls fått samma daliga aktivitetsnivå totalt sett om dagen inleds med ett tidigt träningspass. Kanske upplever man att man piggnar till bättre och blir mer vardagsaktiv under dagen. För vissa kanske aptiten hålls i schack bättre, man kanske kan tänkas lägga in ännu ett träningspass o.s.v.

Men någon skillnad i kroppsfettförlust vid två identiska dagar där träningspasset antingen är före frukost ellernågon annan tidpunkt lär det inte bli.

Själv gillar jag att köra tidigt ibland, mindre trafik och mindre folk ute. Ofta känner jag att prestationsförmågan är bra samt att jag ibland får in ett pass till.:)

AJO
2008-07-19, 17:52
Är det inte så att, träning före frukost räknas inte in mättnadsregleringen under dagen?

Eddie Vedder
2008-07-19, 17:55
Är det inte så att, träning före frukost räknas inte in mättnadsregleringen under dagen?

Nu förstod jag inte riktigt.

AJO
2008-07-19, 19:09
Jag menar att om du äter frukost på morgonen, sen går du ut och gör något aktivt. Vid lunchtid kommer du då att vara mer hungrig än om du inte gjort något aktivt.
Hungerkänslorna regleras på så sätt att kroppen strävar efter att ligga på energibalans.

Om du däremot tar en morgonpromenad kommer kroppen inte att räkna med detta. Om du gör av med 300 kcal på din morgonpromenad har du lättare för att ligga -300 kcal under dygnet tack vare att kroppen "börjar på noll" när du äter frukost?

Eddie Vedder
2008-07-19, 19:17
Om du däremot tar en morgonpromenad kommer kroppen inte att räkna med detta. Om du gör av med 300 kcal på din morgonpromenad har du lättare för att ligga -300 kcal under dygnet tack vare att kroppen "börjar på noll" när du äter frukost?

Jo precis, så kan det säkert vara för den del.:) Det var det jag syftade på när jag skrev "För vissa kanske aptiten hålls i schack bättre..." i inlägget före ditt. D.v.s. att vissa kanske upplever en underlättad aptitreglering jämfört med en förbrukningsmässigt isokalorisk aktivitet vid en annan tidpukt på dagen.

Jag själv fungerar INTE så dock. Blir hungrig som en idiot av morgonträningen.:D Visserligen brukar den ju kunna förbruka kanske 700kcal eller så och det är ju skillnad jämfört med en morgonpromenad på en timme för de allra flesta. Men poängen kvarstår att jag blir grymt hungrig. Ofta innebär träning före frukost att frukosten (som då är STOR:eating: ) kanske äts runt 8-tiden men ändå brukar lunchen bli vid 11:30 senaste. och då är jag så hungrig så jag vet inte vad.

AJO
2008-07-19, 19:34
Kanske kan ha att göra med intensiteten. Om man är ute och intervalltränar i en timme med allt vad det innebär när det gäller hormonutsöndring mm, kanske man inte kan jämföra med en lågpulsträning som promenad?

Blues-Niklas
2008-07-22, 16:00
Jag blir vrålhungrig och får nästan svårare att klara av kaloribalans om jag tränar på morgonen än om jag inte tränar alls under hela dagen. Under viktminskarperioder brukar jag därför träna på kvällar eller sena eftermiddagar för att på enklaste sätt lägga mig på underskott.

Lite avundsjuk på dem som inte blir hungriga av att träna på morgonen. Det är trots allt otroligt skönt efteråt och hela dagen blir bättre.

A.Steinbach
2008-07-22, 16:38
Min fråga är om det nu finns några som helst fördelar med att träna kondition/förbränning före frukost på tom mage när målet är viktnedgång. Eller om det inte spelar någon som helst roll alls så länge kaloriunderskottet är detsamma.

För att bli av med envist fett kan fastande träning vara en lösning.

Det gäller då det allra sista fettet som ska försvinna inför en tävling, nedre rygg/magregion för killar och höfter/lår för tjejer.