Visa fullständig version : Motorcykel försäkring
Haeffner
2008-07-18, 16:10
God eftermiddag mina damer och herrar!
Har lite planer på att ev. skaffa mig en motorcykel. Jag är då ruggigt suegn på en snygg och snabb sportmc.
Jag har hört mycket om att det kan bli ruggigt dyrt att försäkra en sådan för en 22årig man i stockholm... Npgon som har en idikation på ungefär hur dyrt detta kan bli?
Måste man föresten försäkra sin mc för att få köra på den?
Ja försäkring måste du ha, minst trafikförsäkring.
Om du tex går in på http://www.trygghansa.se och sedan letar upp registreringsnumret på en sådan MC du är intresserad av (Blocket kanske?) så kan du knappa in det där så får du uppgift om vad det skulle kosta dig. Denna tjänst har de flesta stora försäkringsbolag tror jag.
stevooooo
2008-07-18, 16:21
Beror helt på vilken båge du vill ha men räkna på en 15 000 - 30 000 / år om du tar en relativt ny sporthoj.
Självklart måste man har bilen/hojen försäkrad för att få köra den på allmänna vägar, om du inte fixar det så kommer trafikförsäkringsföreningen att fixa det åt dig och då pratar vi svindyrt (+1000:-/dag)
Kan nästan garantera att i de flesta fallen är http://www.bilsport-mc.com/ billigast.
Fyll i här: http://www.bilsport-mc.com/webservice/online.aspx
Arnesson
2008-07-18, 16:43
Ta ett regnr på blocket på aktuell modell och ring runt
christian
2008-07-18, 16:53
Mycket pengar, dår du iaf räkna med... =)
Om du inte kör ngn specialförsäkring, typ Honda eller BMW mot IF.
Är det en nyare hoj vill du nog dessutom ha helförsäkrat. Kåpor=Dyrt.
Haeffner
2008-07-18, 16:58
Vilken typ av försäkring vill man/bör man ha; Hel- halv- eller trafikförsäkring? Vad är skillnaderna förutom de stora prisskillnaderna...?
En trafikförsäkring skyddar motparten, den är den som är tvingande och som du inte får vara utan. Helförsäkringen skyddar dig mot kostnader för din egen hoj. Halvförsäkring brukar ju vara brand, stöld, glas och sånt på bilar. Jag är osäker på vad som gäller halvförsäkringar på hoj.
Ring några försäkringsbolag och kolla förutsättningarna, det skiljer säkert en del från bolag till bolag.
Någon som känner till vem som erbjuder dag- för dag försäkring? Dvs att du i förväg går in och ställer hojen via nätet för de dagar du kommer använda den.... en person berättade det och det kan vara värt att kolla upp.
Kan nästan garantera att i de flesta fallen är http://www.bilsport-mc.com/ billigast.
Nej. Bäst är att ringa runt och höra med flera bolag.
KalleBalik
2008-09-17, 13:03
Jag betalade c:a 12.000 per år för halvförsäkring på en Yamaha R1 01:a, är 26och bor i stockholm, detta var förra året. Kan ge en liten fingervisning om vad det kostar. Vissa bolag låter dig ju dock ställa på och av så ofta du vill och då kan det ju bli ganska billigt om man exempelvis ställer av den i veckorna och sen ställer man på den till helgen när man ska ut och köra...rätt trist och jobbigt dock.
Fyll i här: http://www.bilsport-mc.com/webservice/online.aspx
Bilsport försäkrar inte sporthojar.
Angående att ställa på och av så tar numera VV ut en avgift på 50:- för att ställa på ett fordon just för att folk som köper hojar de inte har råd att äga ställer på och av den 3 gånger i veckan.
Länsförsäkring, Folksam och If vet jag har möjligthet att ställa av, Trygg Hansa har det inte.
Bilsport försäkrar inte sporthojar.
Angående att ställa på och av så tar numera VV ut en avgift på 50:- för att ställa på ett fordon just för att folk som köper hojar de inte har råd att äga ställer på och av den 3 gånger i veckan.
Länsförsäkring, Folksam och If vet jag har möjligthet att ställa av, Trygg Hansa har det inte.
Tack för info.
MF Bilsport & Mc Specialförsäkring (organisationsnummer 556563-2774) är försäkringsgivare och där fann jag en försäkring för en Kawa z750 -08 för 6000kr per år. Jag bor inne i innerstan i huvudstaden. Dock är det inte en sporthoj utan en roadster men det räcker gott och väl.
Jag ringde får någon vecka sen runt och kollade lite. Minns inte priserna exakt, men ungefär.
Motorcykel: KTM RC-8
Person: Man 27 år, MC-kort > 5 år, Jönköping
Länsförsäkringar hel och halvförsäkrar bara om du har hemförsäkring hos dom, där har du inte heller möjligheten att ställa av motorcykeln och bara betala försäkringen när du kör. Du betalar alltså en summa per år, sen är det den som gäller oavsett hur mycket eller lite du kör.
ca 36 000:-/hel/helår
ca 24 000:-/halv/helår
ca 10 000:-/trafik/helår
Folksam, hade även möjligheten att försäkra kvartalsvis.
ca 45 000:-/hel/helår
ca 30 000:-/halv/helår
ca 12 000:-/trafik/helår
If, här kan man försäkra och betala per månad. Du kan även ställa av och på cykeln, men max 9 gånger (minns inte om det var per år eller hur det var).
ca 77 000:-/hel/helår
ca 38 000:-/halv/helår
ca 17 000:-/trafik/helår
Sen tröttnade jag och började titta på banhojar igen istället.
Tack för info.
MF Bilsport & Mc Specialförsäkring (organisationsnummer 556563-2774) är försäkringsgivare och där fann jag en försäkring för en Kawa z750 -08 för 6000kr per år. Jag bor inne i innerstan i huvudstaden. Dock är det inte en sporthoj utan en roadster men det räcker gott och väl.
Sedär, jag trodde faktiskt inte att de tog i sådana hojar heller.
Z750 borde väl hamna i samma fack som övriga sporthojar även om det är en fighter, men tydligen inte. De ville varken försäkra min CBR 600 eller min MV F4 iaf. Schysst pris du fick hur som helst.
maRRtin: Du har rätt, Länsförsäkring har visst inte möjlighet att ställa av. My mistake. Sist jag pratade med dem ville de ha 46' om året för en halvförsäkring på ena hojen, så jag kollade inte villkoren närmare.
Sedär, jag trodde faktiskt inte att de tog i sådana hojar heller.
Z750 borde väl hamna i samma fack som övriga sporthojar även om det är en fighter, men tydligen inte. De ville varken försäkra min CBR 600 eller min MV F4 iaf. Schysst pris du fick hur som helst.
Förvisso är det ett pris jag fick via deras onlinesnurra. Jag har ännu inte kontaktat dem och tecknat eftersom det återstår två rätt viktiga detaljer:
Hojen ska köpas in men den är på g
Uppkörningen ska avklaras imorgon...:devil:
:D
Lycka till med uppkörningen=)
Min Kawa Versys är rätt billig att försäkra. Pröjsar 4200 halv/helår. Men ingen sporthoj dock!
Förvisso är det ett pris jag fick via deras onlinesnurra. Jag har ännu inte kontaktat dem och tecknat eftersom det återstår två rätt viktiga detaljer:
Hojen ska köpas in men den är på g
Uppkörningen ska avklaras imorgon...:devil:
:D
Nej men det stämmer nog. Jag har för mig att de hojar som de inte försäkrar inte heller finns med i deras prisberäkningssystem på nätet.
Lycka till imorrn! :thumbup:
Lycka till med uppkörningen=)
Min Kawa Versys är rätt billig att försäkra. Pröjsar 4200 halv/helår. Men ingen sporthoj dock!
Nej men det stämmer nog. Jag har för mig att de hojar som de inte försäkrar inte heller finns med i deras prisberäkningssystem på nätet.
Lycka till imorrn! :thumbup:
Tack! :) Är rätt pirrig och nervös och framförallt för säkerhetskontrollen. :Virro
God eftermiddag mina damer och herrar!
Har lite planer på att ev. skaffa mig en motorcykel. Jag är då ruggigt suegn på en snygg och snabb sportmc.
Jag har hört mycket om att det kan bli ruggigt dyrt att försäkra en sådan för en 22årig man i stockholm... Npgon som har en idikation på ungefär hur dyrt detta kan bli?
Måste man föresten försäkra sin mc för att få köra på den?
If var klart billigast för mig och då får jag ställa av och på den som jag vill.
990 kr/mån för en halvförsäkring på mig.
Kör enb Gsxr 750 -96
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.