Visa fullständig version : Volvo V40 2.0T 2002-2004
bengdoktor
2008-07-18, 08:30
funderar jag på att köpa. mkt bil ´till ett hyfsat pris.
erfarenheter eller andra tips?
- 60-90 tusen
- stora servicen med kamremsbyte gjort på de som gått kring 15000
- bra motor
- snygg
varför inte en v70? det är samma prisklass på dom om du ska ha en 5år gammal bil som gått runt 15 000mil
bengdoktor
2008-07-18, 08:49
glömde skriva att storleken spelar roll. V70 är ltie för stort, annars gillar jag den också.
- 60-90 tusen
- bra motor
- snygg
Saab 9-5, sämre andrahandsvärde får man leta efter = mycket bil för pengarna.
- 60-90 tusen
- bra motor
- snygg
Volvo V40 är verkligen inte mycket bil för pengarna, har inte hört så många som är nöjda med S40/V40. Hade själv en S40 tidigare och efter den köper jag aldrig mer en Volvo.
Upplevde S40:n som väldigt skramlig, massa problem med motorn såväl som det elektriska och servicen på en Volvo kostar skjortan. V40 är dessutom en relativt liten kombi där du faktiskt inte kommer kunna packa så mycket.
V70 är en bättre bil men svårt att hitta en för en rimlig summa, V70 är nog en av de bilar som är mest övervärderad bland folk.
bengdoktor
2008-07-18, 10:53
Jag har målat in mig i ett hörn litegrann. Saab vill jag inte ha för det är jag "trött" på.Audi a4 har länge varit ett alternativ men det blir lite dyrt om jag ska ha en nyare årsmodell. BMW är för dyrt helt enkelt. Jag vill inte ha toyota, kia, nissan, volkswagen, ford, renault, mitsubishi etc. Storleken ska vara mindre kombi, V40 räcker bra, bara det inte blir sedan eller golfklass. Det finns liksom inget att välja mellan längre känns det som. Det är Audi A4 eller V40 och jag tycker också att audin är snyggare och bättre men mkt dyrare vid årsmodell 02-04.
Nån som är nöjd med sin V40 årsmodell 03-04?
pragmatist
2008-07-18, 11:27
Det finns liksom inget att välja mellan längre känns det som.
Varför startade du tråden om du ändå redan bestämt dig? :)
V40 blev halvsågad av ägarna i Auto Motor & Sports bilenkät (underbetyg på allt, genomsnittsbetyget 66% jämfört med normalbilens 71%). Hos Bilprovningen klarar den sig något bättre än genomsnittet vad gäller modellrelaterade fel, dock mycket fel på strålkastare och blinkers.
Personlig uppfattning: pappig kvalitetskänsla, bullrig, trång, men ganska sköna stolar (dock inte V70-klass).
Carolinew
2008-07-18, 12:15
Min mamma har en V40 2004. Den har gått superbra och vi är mkt nöjda med den. När hon skulle köpa ny bil så blev det jag som övertalade henne om en V40, och tro det eller ej gick hon med på det trots att hon alltid sagt att hon ALDRIG skall ha en kombi och ALDRIG en volvo! Men hon är supernöjd.
Enda felet som uppkommit var när en lampa gick sönder och eftersom det är neon så blev det svindyrt, 2000 spänn... tur det gick på nybilsgaranti.
Jag tror det handlar mycket om hur man sköter bilen. Mamma har varit väldigt noggrann, kört lugnt osv så bilen är fortfarande i samma skick som när hon köpte den som ny. Så försök att köpa av någon som troligen skött bilen bra... även om det nu är svårt att veta.
Sen att de nyaste modellerna av V40:n är trettio gånger snyggare än klumpiga V70:s som halva sveriges befolkning kör runt i är ju ett stort plus i kanten... Snygg inredning också, vi provkörde en V50 nåt år efter och fyfan vilken hemsk och ful bil när man satt i den, riktigt plastig och "budgetkänsla".
Nej V40 är ett bra val!
hahavaffan
2008-07-18, 12:22
Enda felet som uppkommit var när en lampa gick sönder och eftersom det är neon så blev det svindyrt, 2000 spänn... tur det gick på nybilsgaranti. Xenon ;)
Carolinew
2008-07-18, 12:25
Xenon ;)
javisstja så heter det ja :D
Men neon hade vart coolt ;)
Daniiiel
2008-07-18, 12:40
Jag har målat in mig i ett hörn litegrann. Saab vill jag inte ha för det är jag "trött" på.Audi a4 har länge varit ett alternativ men det blir lite dyrt om jag ska ha en nyare årsmodell. BMW är för dyrt helt enkelt. Jag vill inte ha toyota, kia, nissan, volkswagen, ford, renault, mitsubishi etc. Storleken ska vara mindre kombi, V40 räcker bra, bara det inte blir sedan eller golfklass. Det finns liksom inget att välja mellan längre känns det som. Det är Audi A4 eller V40 och jag tycker också att audin är snyggare och bättre men mkt dyrare vid årsmodell 02-04.
Nån som är nöjd med sin V40 årsmodell 03-04?
Varför vill du inte ha nån japsare?
Pudzianovski
2008-07-18, 13:01
Off topic lite
Märkligt hur olika folk tycker. Jag tycker V40 är bland den fulaste bilen jag vet.
:D
bengdoktor
2008-07-18, 13:50
Jo hehe jag har mer eller mindre bestämt mig men skulle flera stycken skriva hemska historier om fel på balkar, länkarmar och annat dyrt och jobbigt skulle jag kanske börja tveka lite. jag har alltid tyckt den är ful men när ajg ger den en chans tycker jag inte den är så ful, det finns många mkt fulare bilar utan tvekan. man måste tänka på vad det finns för krav och resurser. jag kan inte köpa en skyline som säkert många koloiter satt och täntke var tufft. tufft visst men inte praktiskt och inte alls vad jag letar efter. tänkte nånstans att nån kanske hade tips på liknande bil som V40, A4 men jag har nog avverkat alla alternativ..
såhär ser en V40 ut och så fula är dom inte, i mitt tycke.
http://www.edmunds.com/pictures/VEHICLE/2003/Volvo/100178612/2003.volvo.v40.11121-396x249.jpg
läste auto motor sports recension och det verkar ju inte så bra men det mesta av vad som bedömdes kan jag själv bilda mig en uppfattnign om vid en provkörning. de skrev även att varje fas eller uppgradering innebar många förbättringar och jag ska ha en 2004 tror jag = sista modellen och förhoppnigsvis bätre en en sketen -98.
Min mamma har en V40 2004. Den har gått superbra och vi är mkt nöjda med den. När hon skulle köpa ny bil så blev det jag som övertalade henne om en V40, och tro det eller ej gick hon med på det trots att hon alltid sagt att hon ALDRIG skall ha en kombi och ALDRIG en volvo! Men hon är supernöjd.
Enda felet som uppkommit var när en lampa gick sönder och eftersom det är neon så blev det svindyrt, 2000 spänn... tur det gick på nybilsgaranti.
Jag tror det handlar mycket om hur man sköter bilen. Mamma har varit väldigt noggrann, kört lugnt osv så bilen är fortfarande i samma skick som när hon köpte den som ny. Så försök att köpa av någon som troligen skött bilen bra... även om det nu är svårt att veta.
Sen att de nyaste modellerna av V40:n är trettio gånger snyggare än klumpiga V70:s som halva sveriges befolkning kör runt i är ju ett stort plus i kanten... Snygg inredning också, vi provkörde en V50 nåt år efter och fyfan vilken hemsk och ful bil när man satt i den, riktigt plastig och "budgetkänsla".
Nej V40 är ett bra val!
V50 är ju uppföljaren till V40, så att den skulle ha sämre finish eller vara mer plastig än V40 har jag lite svårt att tro, upplevde det inte så när jag åkte med polaren som bytte från 40 till 50.
Att du tycker att V40 är snygg är ju en smaksak, men enligt mig är V40 bland de fulare på marknaden, både exteriört och interiört.
bengdoktor
2008-07-18, 14:17
V50 är ju uppföljaren till V40, så att den skulle ha sämre finish eller vara mer plastig än V40 har jag lite svårt att tro, upplevde det inte så när jag åkte med polaren som bytte från 40 till 50.
Att du tycker att V40 är snygg är ju en smaksak, men enligt mig är V40 bland de fulare på marknaden, både exteriört och interiört.
Mmm känns ju lite trist att knappt nån gillar den. Har du ett annat bra förslag på bil?
strong-man
2008-07-18, 14:32
Mindre kombi var det varför inte köpa det bästa?:thumbup:
http://www.blocket.se/vi/17084619.htm?ca=5_s
http://www.blocket.se/vi/17033371.htm?ca=5_s
http://www.blocket.se/vi/14733909.htm?ca=5_s
Kanske kan va nåt man vad du än gör köp inte v40/s40 hollands byggt skit är vad det är
strong-man
2008-07-18, 14:42
Hitta en till om du vill åka ifrån det mesta snygg färg o fälgar ochså
http://www.blocket.se/vi/16942119.htm?ca=5_s
bengdoktor
2008-07-18, 14:46
Mercedes är fint.. jag säljer min 190E och köper en annan MB =)
Fast jo.. C43 är fet men dyr i drift och underhåll och resten, iaf nån är faktiskt hemskt gubbig fast att det är tungt att säga det om en MB.. t.o.m värre än en V40 faktiskt
Baskagge
2008-07-18, 15:51
Jag tycker att det är en rätt trevlig bil. Senare årsmodeller är betydligt tystare och har förhoppningsvis inte problemen som finns på tidiga årsmodeller. Som kombi är den däremot inte särskilt bra eftersom den är svårlastad med sin enorma lasttröskel. Baksätet sitter man gärna inte i om man är längre än 1.40.
Carolinew
2008-07-18, 17:06
Enligt min uppfattning var det verkligen så. V40:n är mycket mer genomarbetad, detaljrik, mer hemtrevlig helt enkelt. V50:n var som att sätta sig i en bil som såg ut att vara ihopskruvad på en halvtimme med värsta budgetplasten och designen var skitful inuti. Fanns typ ingen design alls. Instrumentpanelen bestod av en liten ynklig remsa i mitten sen var det bara en stor plastkoloss.
Men det är som sagt min uppfattning, och det var det man skulle skriva i den här tråden.
Mmm känns ju lite trist att knappt nån gillar den. Har du ett annat bra förslag på bil?
Finns ju några som är helt ok, en Passat, Audi A4, Avensis, Peugeot 407 tex.
Har själv en Avensis och den är ju allt annat än spännande att köra, men satsade på en säker och stabil bil den här gången. Lastar dessutom mycket då den nästan är lika stor som en V70 och har alla finesser man kan tänkas behöva. Annars har VW Passat, Audi och Peugeot kombimodeller med lite vassare motorer om det är något som lockar. Finns ju de som gillar Saab 9-5 med, själv har jag dock ingen erfarenhet vad gäller Saab så kan inte hjälpa dig så mycket där.
Carolinew
2008-07-18, 17:17
http://www.blocket.se/vi/17089740.htm?ca=15_s
Till exempel :) I samma stad som du bodde i också ser jag :D
Precis en sån vi har... som sagt bara en lampa som gått sönder inget mer... går som en klocka. Men det är ju en "classic" och då är barnsjukdomar garanterat borta. Bättre att köpa en sen årgång av en gammal modell än en tidig årgång av en ny modell. Inte direkt ful heller? :)
Crille666
2008-07-18, 18:23
Här har du en fin prisvärd A4 bättre bil går knappt att får;) http://www.blocket.se/vi/16951554.htm?ca=18_s
pragmatist
2008-07-18, 18:34
Opel Vectra (tredje modellen, kom 2002) är också en väldigt underskattad bil som man gott kan slänga ett öga på om man är på jakt efter begagnat. Den lider svårt av det (mer eller mindre välförtjänta) dåliga rykte som tidigare Opelmodeller har och andrahandsvärdet är där efter: lågt. Men bilen är riktigt bra, samma bottenplatta som Saab 9-3 och delvis samma motorer borgar för en trevlig upplevelse bakom ratten. Väldigt rymlig och praktisk som kombi. Och får man tro GM-mekanikerna är det inte alls lika mycket strul med Opel som med Saab. Rostskyddet är numera marknadsledande o.s.v.
Beg-test av Vectra: http://www.automotorsport.se/biltester/biltest.asp?url=2005/0523/052305.html&rubrik=BEGTEST+Vectra%3A+Underdog+med+vasst+bett
Mazda 6 är en annan bil som man bör ägna en seriös tanke som begagnad. Kvaliteten och driftsäkerheten är förstås inget problem, dessutom är den snygg och (i mitt tycke) väldigt rolig att köra även om den inte är så motorstark - rapp på vägen som en liten Alfa ungefär, trots att den är rymlig och praktisk. Enda frågetecknet är ljudisoleringen som var rätt kass före 2005 års modell.
...och av Mazda 6: http://www.automotorsport.se/biltester/biltest.asp?url=2005/0510/051009.html&rubrik=BEGAGNAT+H%F6gljudd+och+%E4lskad
kalajset
2008-07-18, 18:58
Enda frågetecknet är ljudisoleringen som var rätt kass före 2005 års modell.
...och av Mazda 6: http://www.automotorsport.se/biltester/biltest.asp?url=2005/0510/051009.html&rubrik=BEGAGNAT+H%F6gljudd+och+%E4lskad
Och rostskyddet, rostskyddet är allt annat än bra på dessa vagnar tyvärr.
Annars är det självklart japanskt man bör köpa om man vill slippa strul med bilen hela tiden, allt annat är en chansning. (Även om man naturligtvis kan chansa olika säkert, och även om det finns exempel på strulande vagnar från detta ursprungsland med). Hursomhelst, att chansa på en V40 är en rätt vild chansning hur man än ser på saken.
bengdoktor
2008-07-18, 21:54
Nu lutar det fasen åt Audi, verkligen alla rekommenderar mig att kika på nåt annat. En gammal bil är en gammal bil och med Audi A4 kommer det handla om 2001 års modell medan V40 är på 2004.. men audin är nog kanske en bättre bil trots allt.
Nu lutar det fasen åt Audi, verkligen alla rekommenderar mig att kika på nåt annat. En gammal bil är en gammal bil och med Audi A4 kommer det handla om 2001 års modell medan V40 är på 2004.. men audin är nog kanske en bättre bil trots allt.
Klart du ska köpa en V40 om du verkligen vill ha en sådan, men om du velar borde du iaf kolla upp lite andra modeller med, och glöm inte Passaten, lite dyrare men en betydligt bättre bil än V40.
pragmatist
2008-07-18, 23:17
Tänk på att det kom en ny, väsentligt bättre A4 hösten 2001 (årsmodell -02). Stor skillnad på -01:or och -02:or med andra ord, vilket också märks på priserna. Jag skulle inte köpa en -01:a eller äldre.
fredrik_A
2008-07-18, 23:51
bilaktioner är annars nåt som ja tycker e bra...köpte min passat kombi 03a fullutrustad som gått 13000 mil för 65000. har men tur kan man göra fina kap ;)
bengdoktor
2008-07-21, 08:12
Det blir Audi A4 eller Saab 9-5 Aero, båda kombi. Audin är grym som sen 01 eller 02, mao den nyare karossen men blir för dyr. Saaben är fetare och går bättre än den äldre A4-modellen men är dyrare att försökra. Det lutar åt något av altenativen iaf..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.