handdator

Visa fullständig version : Utombordsmotor: 15 till 20 hk

Per B
2008-07-15, 18:34
Nån som är expert på utombordsmotorer här?

Jag köpte en ny Honda BF15 4-taktsmotor samt en rejäl gummibåt förra året. Denna 15 hk utombordare är i grunden samma motor som 20 hk-varianten, bara mindre trimmad. Men vad är det egentligen som skiljer? Vad skulle det kosta att "bygga om" min BF15 till en BF20?

Nu är det egentligen inte så att jag behöver mer än 15 hk, jag kör aldrig med max gaspådrag ändå. Men jag är nyfiken. Skulle jag ge mig på att försöka åka vattenskidor efter båten skulle jag nog iofs behöva mer än 15 hk.

Tekniska specifikationer:
BF15: http://www.hondamarine.se/?id=298
BF20: http://www.hondamarine.se/?id=308

Tack på förhand!

bubbe
2008-07-15, 18:38
Ingen aning om vad som skiljer motorerna åt, men du behöver nog mer än 20hk också om du vill komma upp på skidorna (minst 50hk har jag för mig).

Sällen
2008-07-15, 18:44
nu är det ju 4taktare, har ingen aning vad som gäller då.

Men med 2taktarna så var det nån sorts strypning på vissa utombordare somman kunde lirka bort :)

von huff
2008-07-15, 19:02
nog kan du får pp skidorna med en 20hästare men det är inte roligt för den som åker då det tar längre tid att "komma upp".30 -40 så blir det genast bättre

Remote
2008-07-15, 19:45
Kanske sitter en strypningsplatta i din förgasare som tar bort 5hk. Kolla upp om så är fallet och köp en reservplatta till en 20hk motor och sätt in i din.

Erik__
2008-07-15, 20:12
Ingen aning om vad som skiljer motorerna åt, men du behöver nog mer än 20hk också om du vill komma upp på skidorna (minst 50hk har jag för mig).

jag har åkt bakom 35hk en gång, men det var inte så rolig upplevelse, dessutom kunde man inte starta om man redan var i vattnet, så upp på bryggan varje gång man skulle starta.

fothermucker
2008-07-15, 22:05
Kolla efter strypningar i luftintag, bensinblandningens väg till cylindern och avgasernas väg ut. Tändningen kan även vara annorlunda inställd. Vet inte hur känsligt det är med munstycken men det är väl inte helt orimligt att de behöver bytas.

Lillgrabben
2008-07-15, 23:19
Om man kollar specarna till motorerna, som du lagt upp ser man att varvtalsområdet skiljer en del. Under förutsättning att varvtalet är det enda som skiljer så;

Den kraftigare motorn har ett högre toppvarv, varför man skulle kunna tänka sig att effektbegränsningen helt enkelt är en inställning i motorns mjukvara. OM det är en sådan begränsning kan man tänka sig att man kan flytta maxvarvtalsgränsen via ett diagnosuttag på motorns styrbox, med hjälp av rätt programvara & en dator. Alternativt kan man kanske byta hela styrboxen till en box som hört till den kraftigare motorn.

Det finns risk att du måste byta propeller till en med annan stigning, om du ökar varven, detta är dock inte säkert då skillnaden var tämligen liten.:D