Visa fullständig version : Restauranger och hygien
Jag jobbar i butik och efter att nån tappat köttfärs på golvet, plockade upp den och packade om på nytt i svensk television så har hygienkraven blivit hårdare och hårdare. Då jag och mina arbetskamrater får genomgå utbildning efter utbildning inom hygien vid arbete med öppna livsmedel så börjar jag fundera på hur det fungerar på t ex lokala hamburgerhaket. Eller McDonalds för den delen.
Inga handskar. Ingen som tvättar händerna efter att de tagit betalt. Piercingar. Anställda som kommer förkylda till jobbet. För att ta några exempel.
Skulle jag göra nåt av det här blir jag direkt avvisad från lokalen, för att sedan få varning som i förlängningen kan leda till avsked.
Hur kommer de undan med det? Är det någon inom restaurangbranchen som kan upplysa mig?
Tricklev
2008-07-15, 18:24
Varje gång man plockar upp valfri dagstidning så får man intrycket av att det inte finns en enda restaurang som lever upp till hygien kraven.
Nåja, jag bryr mig inte, råtta är gott, snor likaså.
jag är inte heller så brydd när jag äter på restaurang. tycker bara att det borde va lika viktigt där med hygienen och lika sträng hantering
ska en branch vara noggrann så ska alla eller ingen vara det tycker jag.
Litecore
2008-07-15, 19:19
du är bara bitter för att donkenfolket har det slappare än dig ;)
De varierar men på de flesta ställen jag har jobbat på har kunskapsnivån och nogrannheten runt hygienen varit hög.
Smågrejer som att vissa inte tvättar händerna efter t ex ha pratat i telefon och sånt jag iofs stött på. Aldrig sett någon använda tappat livsmedel eller tappat redskap utan att tvätta det.
I affäer jag varit på (mycket lite dock) har hygienen varit sämre och egenkontrollen har varit helt löjlig
Hygienkraven på McDonald´s är skyhöga, jäklar vad utbildning och uppföljning det var när man jobbade där. När det gäller restauranbranschen och livsmedelsbranschen spelar det ofta stor roll vilket exempel som chefer, restauranchefer, skiftansvariga osv. sätter.
I affäer jag varit på (mycket lite dock) har hygienen varit sämre och egenkontrollen har varit helt löjlig
vår egenkontroll var obefintlig tidigare. nu är det pärmar och formulär för allt. och det man signerat och godkänt skall godkännas och signeras av ytterligare en person.
Hygienkraven på McDonald´s är skyhöga, jäklar vad utbildning och uppföljning det var när man jobbade där. När det gäller restauranbranschen och livsmedelsbranschen spelar det ofta stor roll vilket exempel som chefer, restauranchefer, skiftansvariga osv. sätter.
där ser man. jag hade ingen koll alls därför var jag lite nyfiken på hur det går till. tittar man in mot köket så tillagas allt utan handskar. nåt som vi inte får göra. Men är bara hygienen skött med tvättade händer osv så är det helt ok för min del.
egentligen är jag inte brydd bara jag inte blir sjuk och de som tillagar maten använder sunt förnuft. och med all utgången och gammal mat vi äter på jobbet så är det nog ingen fara. ;)
det används plasthandskar när det tas i de ostekta kötten, oavsett vad du gör skall händerna tvättas minst en gång i timmen, kassapersonalen får inte börja jobba i köket utan att först tvätta händerna, det sätts timer på alla råvaror som är framme så att man vet exakt hur länge de varit ute, när tiden gått ut som tex efter tre timmar för salladen skall den slängas direkt osv.. Ett så stort företag som har en sådan status internationellt har inte råd att slarva med matsäkerheten, kan säga att jag personligen inte tycker om McDonald´s produkter och helst inte äter där *spy* men det är antagligen bland det säkraste stället man kan äta på när det gäller hygienen.
I allmänhet så är de nog bättre kontroll på stora företag.
Eddie Vedder
2008-07-15, 21:27
I allmänhet så är de nog bättre kontroll på stora företag.
Så har det varit här i Uppsala vet jag. Kontrollen på de mer "välenommerade" restaurangerna har varit stenhård och har skötts exemplariskt.
De mindre fina haken har man dock struntat i och det har resulterat i ett par skandaler. Fyllekäkande/bakfyllekäkande studenter är väl inte särskilt kräsna ändå gissar jag.:D
Men ett antal skräckhistorier angående matförgiftningar har jag hört talas om.
heltzonicka
2008-07-15, 21:34
det används plasthandskar när det tas i de ostekta kötten, oavsett vad du gör skall händerna tvättas minst en gång i timmen, kassapersonalen får inte börja jobba i köket utan att först tvätta händerna, det sätts timer på alla råvaror som är framme så att man vet exakt hur länge de varit ute, när tiden gått ut som tex efter tre timmar för salladen skall den slängas direkt osv.. Ett så stort företag som har en sådan status internationellt har inte råd att slarva med matsäkerheten, kan säga att jag personligen inte tycker om McDonald´s produkter och helst inte äter där *spy* men det är antagligen bland det säkraste stället man kan äta på när det gäller hygienen.
Jag har en känsla av att du inte riktigt har sett hela sanningen. Jag har polare som har jobbat på donken och dom har sett både det ena och det andra, spott i hamburgare, tappade burgare på golvet plockas upp, nysningar över mat osv osv.
Vi är själva konsumenter.
- Ser vi någon förkyld eller sjuk person i köket ska vi givetvis välja ett annat ställe.
- Hanterar samma prson både maten och pengarna så ska vi givetvis välja ett annat ställe ifall personen inte tvättar händerna varje gång den tagit betalt.
- Handskar är inget krav. Tvättade och rena händer räcker mycket långt. Tvärtom kan hanskarna bytas för sällan och istället bli till en risk.
- Ringar och armband ska inte förekomma. Frågan kring piercing är komplicerad. Smycket ska givetvis sitta fast ordentligt och hålet ska inte vara inflamerat eller infekterat. Det är inget krav på att piercing INTE får förekomma. Som alltid ska det skötas snyggt.
Stora matkedjor brukar ha mycket bra program för hygien och egenkontroll. Personalen brukar utbildas regelbundet i hygien.
Jag tycker att tenchi arbetar på ett bra ställe som utbildar sin personal och håller efter reglerna:thumbup:
Det känns ju inte direkt som någon vild gissning att gissa att det varierar en hel del (både mellan matställen och mellan butiker).
Eddie Vedder
2008-07-16, 10:45
(både mellan matställen och mellan butiker).
För att inte tala om olika individer som jobbar där. Att det kan finnas en idiot på ett McDonald's som tycker det är skitcoolt och hardcore att våga lägga en snorloska i hamburgaren innebär ju inte att företagets hygienpolicy är värdelös.
Alltid finns det ju personer som beter sig illa.
Jag har en känsla av att du inte riktigt har sett hela sanningen. Jag har polare som har jobbat på donken och dom har sett både det ena och det andra, spott i hamburgare, tappade burgare på golvet plockas upp, nysningar över mat osv osv.
Snarare så att jag inte jobbat på någon restaurang där detta skett, men givetvis är jag medveten om att på en restaurang där skiftledare och restaurangchef inte tydliggjort vilka regler som skall gälla, eller där det finns individer som inte respekterar gällande regler kan detta säkerligen ske, även om jag hoppas att det skall vara sällsynta undantag.
Vill bara säga att jag inte är så pro McDonald's som jag kanske framstår, finns många saker jag tycker är dåliga! Men just matsäkerheten har på de restauranger JAG jobbat varit mycket hög.
öhööh, när jag jobbade på restaurang häromåret, var det bara att plocka upp maten och blåsa av den om man tappade den på golvet innan servering. Vi anställda i köket var lågbetalda ungdomar, restaurangens matgäster nyrika yuppiesar.
theoppositescollide
2008-07-16, 16:34
Frågan kring piercing är komplicerad. Smycket ska givetvis sitta fast ordentligt och hålet ska inte vara inflamerat eller infekterat. Det är inget krav på att piercing INTE får förekomma. Som alltid ska det skötas snyggt.
Just det här är "a-touchy-subject". Kritikerna vill gärna påstå att det "samlas bakterier" och grejer men det finns inga belägg som stödjer denna teorin (självklart under förutsättningen att piercingen inte är nytagen eller infekterad), faktum är att det känns troligare att bakterier samlas om man tar ut sina piercingsmycke, eftersom det då finns öppna kanaler i kroppen, vart nu piercingen är placerad.
Sen förstår jag inte riktigt varför folk gör skillnad på hål i öronen och andra piercingar. Det är exakt samma sak. Det är inte precis som att någon med piercing i läppen går runt och fingrar på den när dom är i köket, än mindre än någon med hål i örat skulle göra samma sak.
Det är sen årsskiftet(tror jag) lagstadgat att på "högriskrestauranger" får köksanställda inte bära piercingar av något slag, tidigare har det dock inte funnits någon som helst lagstiftning berörande ämnet.
Varje gång den här frågan väcks blir jag avogt inställd mot att äta ute. Usch.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.