handdator

Visa fullständig version : Kaffe, bra eller anus?

nickeking
2008-07-14, 20:56
Har sett att en del hemsidor och tv-program innehållande tips för viktnedgång nämner kaffe som något dåligt och att det är något man bör dra ner på. Jag trodde att koffein snarare tvärt om, höjer förbränning. Så som titeln lyder, är kaffe bra eller anus?

King Grub
2008-07-14, 20:56
Kaffe/koffein ökar ämnesomsättningen, frisätter fettsyror och underlättar viktnedgång.

Nyttperspektiv
2008-07-14, 21:04
vad menas igentligen med att ämmnesomsättningen ökas?
annars koffein uppigande

VanGohran
2008-07-14, 21:07
med det menas att kroppen förbränner det du äter/ätit snabbare. Metabolismen blir mer aktiv.

King Grub
2008-07-14, 21:10
vad menas igentligen med att ämmnesomsättningen ökas?

Din kaloriförbrukning ökar så länge du är under påverkan av koffeinet.

Nyttperspektiv
2008-07-15, 08:43
Okej tack så mycket!

Alfred Nobel
2008-07-15, 09:29
Din kaloriförbrukning ökar så länge du är under påverkan av koffeinet.

Vad är rekommenderat dagligt intag koffein?

Nimille
2008-07-15, 09:32
Finns väl inget RDI på koffein då det inte är något vi behöver, såsom vitaminer etc.

Apos78
2008-07-15, 10:42

Du får testa dig fram till vilka mängder du kan stoppa i dig utan att biverkningar. Av vad man hör och läser av folk som äter koffeintabletter så verkar det vara väldigt individuellt hur stor mängd man klarar av.

Alfred Nobel
2008-07-15, 10:46
Finns väl inget RDI på koffein då det inte är något vi behöver, såsom vitaminer etc.

Tack!

Du får testa dig fram till vilka mängder du kan stoppa i dig utan att biverkningar. Av vad man hör och läser av folk som äter koffeintabletter så verkar det vara väldigt individuellt hur stor mängd man klarar av.

Mina 3-4 koppar gillar kroppen, tror tom jag dragit i mig en hel kanna (9 koppar) och inte märkt av något. Optikoffeinkropp!

MrBoris
2008-07-15, 11:41
Tack!

Mina 3-4 koppar gillar kroppen, tror tom jag dragit i mig en hel kanna (9 koppar) och inte märkt av något. Optikoffeinkropp!

var glad över att du klarar så mkt som 9koppar :) själv blir jag vaken halva natten om jag dricker en kopp kaffe efter 16.00 på dagen...och klarar max 3koppar per dag utan rännskita. Men ändå älskar jag kaffe*popcorn*

L-Sami
2008-07-15, 21:11
Man blir lätt tolerant mot koffein, var för ca 1år sen überkänslig nu kan jag dricka flera starka koppar kaffe varje dag utan några problem varken med sömnen eller något annat.

King Grub
2008-07-15, 21:13
Toleransen påverkar dock inte koffeinets ergonena effekt.

Habitual intake does not diminish caffeine's ergogenic properties.

Curr Sports Med Rep. 2003 Aug;2(4):213-9.

Hemi
2008-07-15, 21:23

Curr Sports Med Rep. 2003 Aug;2(4):213-9.

Nej, jag tankte val det. :/ Patetiske Hemi slutade dricka kaffe och madde otroligt bra och tag jag bara en kopp sa fick kroppen spel men nu ar det nagra stora starka espressos varje dag och jag marker knappt av det. Pa insidan hander val samma sak anda.

Micke-s
2008-07-15, 21:35
fan att man inte tål koffein . blir rent nojjig av för stort intag.

Leifallan
2008-07-16, 11:36

Den akut toxiska gränsen ligger på >10 g.

Tolkia
2008-07-16, 12:11
Den akut toxiska gränsen ligger på >10 g.
Det är dock inte RDI (rekommenderat dagligt intag) utan just gränsen för akut toxicitet. RDI finns endast för ämnen organismen har ett behov av, och alltså inte för t.ex. mediciner, droger, gifter.

Lätt OT, men eftersom många inte verkar ha koll på vad RDI faktiskt är.

sweetkarolina
2008-07-16, 13:11
Det är dock inte RDI (rekommenderat dagligt intag) utan just gränsen för akut toxicitet. RDI finns endast för ämnen organismen har ett behov av, och alltså inte för t.ex. mediciner, droger, gifter.

Lätt OT, men eftersom många inte verkar ha koll på vad RDI faktiskt är.

Va? Du menar alltså att det inte är rekommenderat att ligga exakt på gränsen för förgiftning? *popcorn*

Förresten låter 10 g väldigt mycket. Har något minne av att maxdosen från koffeinpillrena jag åt var 2 g/dag. Det gäller liksom att komma ihåg att koffein är ett gift som man i för stora doser kan få mycket allvarliga biverkningar av, tex död.

stevebc
2008-07-16, 13:24

Curr Sports Med Rep. 2003 Aug;2(4):213-9.Vet du huruvida toleransen påverkar nervsystemets "förstärkning"? Är ute efter två grejer med koffein: dels att bli pigg och dels för att nervsystemet ska få en kick så jag kan lyfta mer. Undviker koffein i alla andra fall än före träning för att få en större kick så detta är en viktig fråga för mig.

edit: finns människor som fått åka till intensiven på nivåer som 3 gram.

sweetkarolina
2008-07-16, 14:32
edit: finns människor som fått åka till intensiven på nivåer som 3 gram.

var tvungen att googla själv på det och enligt wiki, så är den toxiska dosen runt 20 mg/kg kroppsvikt, dvs jag på 60 kg behöver bara få i mig 1,2 g.
LD50 (lethal dose 50%) låg på ca 200 mg/kg kroppsvikt dvs om jag stoppar i mig 12 gram så har jag 50% chans att dö.

har dock en bekant som fick hjärtstillestånd efter strax under 3 g så jag undrar hur tillförlitliga siffrorna är. skulle nog inte stoppa i mig koffein i gram-skala, utan hålla mig runt 100 - 300 mg om meningen är att få en kick inför träning.

stevebc
2008-07-16, 18:05
Ja, jag tar själv piller om 200 mg. Ett piller per pass, då och då. Men det är sjukt lätt att överdosera, tar man med sig en burk på en fest och man är full är det lätt att tappa räkningen. Tar ju ett tag innan de kickar in också.

Pepz
2008-07-16, 18:22
var tvungen att googla själv på det och enligt wiki, så är den toxiska dosen runt 20 mg/kg kroppsvikt, dvs jag på 60 kg behöver bara få i mig 1,2 g.
LD50 (lethal dose 50%) låg på ca 200 mg/kg kroppsvikt dvs om jag stoppar i mig 12 gram så har jag 50% chans att dö.

har dock en bekant som fick hjärtstillestånd efter strax under 3 g så jag undrar hur tillförlitliga siffrorna är. skulle nog inte stoppa i mig koffein i gram-skala, utan hålla mig runt 100 - 300 mg om meningen är att få en kick inför träning.

men är inte dosen för att få en ergogen effekt högre än så? har för mig att den låg på runt 5-6mg/kg kroppsvikt?

Pepz
2008-07-16, 18:50
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2126475&postcount=13

"It's important to remember that both studies used very large doses of caffeine (five milligrams of caffeine per kilogram of bodyweight).

For someone weighing 180 pounds (around 82 kilograms), that's more than 400 milligrams of caffeine. "

400 mg koffein är en helt normal engångsdos. Mindre än 200 mg ger knappast någon ergogen effekt alls. Minimidoser i studier är 100-300 mg, och 3 mg per kilo kroppsvikt räknas som en mycket låg dos; 5-6 mg per kilo kroppsvikt är en "normal" dos i studiesammanhang på koffein och träning.

Ervin
2008-07-16, 19:48
jag blir sjukt rastlös o känner mig mer stressad om jag intar kaffe väldigt tidigt!

man märker att det har en uppiggande effekt!:Virro

Ellis Wyatt
2008-07-16, 19:50
Jag blir otroligt nojig om jag dricker mycket kaffe. Otroligt irriterande, och faktiskt jädrigt obehagligt :-)

sweetkarolina
2008-07-16, 20:32
men är inte dosen för att få en ergogen effekt högre än så? har för mig att den låg på runt 5-6mg/kg kroppsvikt?

Jao, har inte tänkt i dom banorna, snarare att pga de biverkningar som koffein faktiskt har är det nog smartare att testa mindre doser, får man inte önskvärd effekt får man väl prova mer.
Men som en kille skrev att tox. dosen var över 10g/dag och det kändes inte som nån höjdare om nån annan får för sig att det är helt okej att trycka i sig 3-5-7-10 g koffein på en gång. Så det var mest för att poängtera att man käkar inte gramvis med koffein, utan milligramvis med koffein.

Men 300 mg blir för mig (60 kg) 5 mg/kg. *slap*

Buken
2008-07-16, 23:43
Jag har hört att man ska få motsatt effekt av massor med kaffe?
men jag kan alltså häva i mig 2 kannor kaffe om dagen(vilket jag gör nu) utan att det påverkar min vikt?

stevebc
2008-07-16, 23:49
Tja, är din vikt och ditt beteende konstant, varför skulle den ändras? Hur stor volym är 2 kannor?

Cohen
2008-07-17, 01:30
Har själv för länge sedan upplevt koffeinförgiftning vid en dos på ca 20 mg/kg. Ingen rolig upplevelse och verkligen inget som rekomenderas. Känns ungefär som att gå in i en vägg; blev akut illamående, yr, snurrig och en smula förvirrad.

Så akta er med andra ord för att testa gränserna för vad ni tål.

Eddie Vedder
2008-07-17, 04:50
Jag har hört att man ska få motsatt effekt av massor med kaffe?
men jag kan alltså häva i mig 2 kannor kaffe om dagen(vilket jag gör nu) utan att det påverkar min vikt?

Den motsatta effekten av jättehögt intag skulle väl eventuellt gälla piggheten då. D.v.s. att man blir mindre pigg av kaffekonsumtion. Kanske.

Men definitivt ingen omvänd effekt sett till påverkan på ämnesomsättningen. Den är direkt dosrelaterad.

Elfsberg
2008-07-17, 11:31
Men det är sjukt lätt att överdosera, tar man med sig en burk på en fest och man är full är det lätt att tappa räkningen.

Hahaha.. tänk att jag hade då fanimej ALDRIG stoppat i mig ett piller på en fest även om killen som bjuder svor vid sitt liv att det var koffeinpiller.

Vodka och sockerfri Power King tar jag gärna emot dock. :)