handdator

Visa fullständig version : Har träningen förändrat era kroppsideal?

Gislason
2008-07-14, 19:51
Jag får nästan låtsas hålla med när folk säger "Det där ser ju inte bra ut" och pekar på en bild på en bodybuilder. Jag vet att jag tidigare delat deras åsikt men jag tror att inblicken i vad som byggt fysiken gör att det förskönats något i mitt huvud, det ser inte alls så illa ut längre men uttrycker jag den åsikten får jag ju en massa konstiga miner.

Hur känner ni?

Har träningen förändrat era ideal, eller har ni kanske alltid/aldrig tyckt professionella bodybuilders ser bra ut?

(Lite osäker på om jag postat i rätt del men tänkte att det ju var relaterat till träningen så detta kanske är okej?)

L-Sami
2008-07-14, 19:55
Jag kan tycka att en byggares fysik som tävlar kan se bra ut, men jag eftersträvar inte själv en sån fysik. Jag tar vad som ges mig när jag sköter min kost och träning.

petah
2008-07-14, 19:56
Hade en klasskompis som var intresserad av bodybuilding när jag gick i grundskolan, tyckte han var dum i huvet typ. Nu är jag troligen mer intresserad än han någonsin var. *rolleyes*

Mitt mål när jag började på gym var att se "fit" ut, nuförtiden har det konstigt nog ändrats till att se bitig ut. När jag är bitig kommer det troligen flyttas till att se stor ut, osv.

Yankeee
2008-07-14, 19:57
Ja, träningen har förändrat mina ideal. Frågan är dock vad det har med bodybuilders att göra.

Marcs
2008-07-14, 20:03
Ja det har den, till en början tyckte man det såg hemskt ut när man såg riktigt grova kroppsbyggare med ådror som stack ut överallt. Men nuförtiden så tycker jag att det ser snyggt ut - även fast jag själv inte vill se ut så. Detta har gjort att man vill bli grövre än vad som var tänkt när man börja träna:)

Gislason
2008-07-14, 20:05
Ja, träningen har förändrat mina ideal. Frågan är dock vad det har med bodybuilders att göra.

Det var väl mer ett exempel av en extrem, professionella bodybuilders är ofta mycket större sett till muskelmassa än vad normen tycker är estetiskt tilltalande. Tog det som ett exempel på hur mina ideal förändrats, jag tycker numera att ribban för "för stor" går väldigt mycket högre än tidigare. Jag kanske uttryckte mig klantigt, hoppas du förstår hur jag tänker ändå?

Jorgen
2008-07-14, 20:07
Japp.

mystic[-_-]
2008-07-14, 20:15
Mina ideal har alltid varit superhjältar som superman, He-Man mfl, även diverse wrestlare mfl. Nu är idealet en fysik som den Mark Dugdale besitter.

Alltid tyckt att muskler varit coolt. Så idealen är inte direkt förändrade

Mass-Tech
2008-07-14, 20:26
Nej, började träna för att se ut som Jay Cutler.

Pejij
2008-07-14, 20:27
Innan jag började blev jag nästan äcklad av elit-bodybuilders, men numer kan jag faktiskt se på dem och tycka att de verkligen uppnått nåt i livet xD

Dock skulle jag fortfarande aldrig vilja se ut så själv

Smml
2008-07-14, 20:30
Ja

MrBoris
2008-07-14, 20:30
När jag började styrketräna (21års ålder) så var jag inte det minsta kroppsfixerad och visste knappt hur jag såg ut i spegeln då jag aldrig kollat på min kropp det viset jag gör nu. Då var fotboll mitt liv.

Nu vill jag se ut som en AF kille typ, fast aningen mindre*flex* Även om allt festande sätter stopp totalt för dem drömmarna...

Slartibartfast
2008-07-14, 20:32
Nej.

johanw
2008-07-14, 20:38
Förut ville jag bara få lite muckler. Nu vill jag bli h00ge!

Kimball
2008-07-14, 20:38
;3093654']Mina ideal har alltid varit superhjältar som superman, He-Man mfl, även diverse wrestlare mfl. Nu är idealet en fysik som den Mark Dugdale besitter.

Alltid tyckt att muskler varit coolt. Så idealen är inte direkt förändrade

+1
Alltid haft något sorts superhjälte/kampsportarefråntvspelsideal, och det har väl inte förändrats speciellt mkt. Dock har synen på större byggare förändrats till att inte tycka speciellt mycket alls, till att tycka det är jävligt imponerande. Men fortfarande långt ifrån vackert i de flesta fall.

kalllee
2008-07-14, 20:45
yes, det har ändrats för mig i alla fall

Nimille
2008-07-14, 21:06
Jodå, lite åtminstonde.

rAjj
2008-07-14, 21:12
Ja.. Jag märker det främst när jag träffar människor jag inte sett på länge. Då va de grymt stora men nu är det nästan klassade som små i mina ögon, trots att de har gått upp i vikt.. Dels för att man jämför med sig själv samt att ens ideal är på gränsen till förvrängt.

Endura
2008-07-14, 21:42
jo, det har det nog sakta men säkert med tiden...

Sheogorath
2008-07-14, 22:05
Jepp. Mike Mentzer is God.

http://i8.tinypic.com/6jwj6g3.jpg

joriice
2008-07-14, 22:14
Jag har inget ideal att bli stor direkt, men att få en viss kroppsform strävar man ju fortfarande efter.

Målen förändras med tiden.

Andy.da.wohoo
2008-07-14, 22:21
Ja. Att alla andra tycker det ser äckligt ut gör mig lite less och småirriterad.

andnel
2008-07-14, 22:33
Jag vet inte riktigt. Har aldrig velat ha en bodybuilders kropp, p.g.a. att jag i många lägen kan tycka det är lite overkill. Mitt resonemang har alltid bestått kring kroppens funktionalitet i samband med muskler.

Bodybuilders må kanske vara starka, men någon vidare kondis skulle jag inte tippa på att de har. (nu blir jag snart överröst med kommentarer som påvisar det motsatta om just detta, men den smällen får jag ta :cool:)

I vilket fall, så tycker jag inte bodybuilders i allmänhet har "äckliga" kroppar. Det är helt fel ord. Dock kan det (i de extremare fallen) se lite "konstgjort" ut.
Själv eftersträvar jag då hellre något i stil med (eller aningen grövre) Brad Pitts kropp.

Rastafari
2008-07-14, 22:34
Ja, när jag började med träning var det Thaiboxning mest för att det var nyttigt etc. Innan var jag en total slapptask som inte brydde mig om överhuvudtaget hur min kropp såg ut. Jag hade den fasta inställningen om gymmande kompisar att dom bara var töntar som ville kompensera för dåligt självförtroende med mer muskler. Detta i hopp att få mer brudar vilket dom faktiskt inte fick/får vad jag kunde se iallaflal.
Sen när man såg att musklerna växte och kroppen ändrade utseende till det bättre av thaiboxningen, så blev det roligare och roligare att lyfta skrot för att få snyggare kropp och bli starkare. Helt plötsligt tycket jag inte alls det var fjolligt att pumpa skrot längre.
Detta har inte varit något negativt alls. Jag har inte fått några komplex, och all bålträning har gjort att jag sällan har ont i ryggen längre.

Så mitt kroppsideal och min inställning till träning har förändrats. Men jag tycker fortfarande är att dom flesta bodybuilders är stora fjollor, som måste kompensera för något som inte står rätt till med dom med massa muskler. Folk som tränar för utseende, och ser styrka som en biprodukt eller något som inte alls är nödvändigt, är något jag inte har speciellt mycket respekt för.

vesterberg
2008-07-14, 22:45
Nej. Bodybuilders är fortfarande jättefula.

kalajset
2008-07-14, 22:54
Tja, det måste man ändå säga att det har gjort. Jag började träna mer seriöst för inte alltför länge sedan, och redan under denna korta resa har idealen förändrats. Dels hur min egen kropp ska se ut "vid målet", men också som många nämner; synen på de mer extrema/största kroppsbyggarna har definitivt förändrats från den vanligt rådande "too much" till "det ser j'kligt grymt ut", om än fortfarande inte till att vara idealkroppen i min mening. Däremot har jag aldrig ställt mig i skaran "Brad-Pitt-i-Fight Club-har-den-ultimata-kroppen" heller.

Vad jag finner en aning skrämmande är att min s.k nuvarande idealkropp, något CBB-liknande, känns "så smått" när man jämför med riktigt stora byggare. Kan inte låta bli att tänka saker som "skulle se bra ut med mer massa där och där", och att jag då på detta sätt s as verkar dras mer och mer åt det moderna BB-hållet, trots att jag när jag ser bilder på en modern byggare fortfarande inte kan hävda att det är "min idealkropp". Flummigt är det, javisst, men någon kanske förstår hur jag menar..

Gislason
2008-07-14, 22:57
Men jag tycker fortfarande är att dom flesta bodybuilders är stora fjollor, som måste kompensera för något som inte står rätt till med dom med massa muskler. Folk som tränar för utseende, och ser styrka som en biprodukt eller något som inte alls är nödvändigt, är något jag inte har speciellt mycket respekt för.

Du menar att du tror detta om bodybuilders? Detta är vad som kallas fördomar. Jag tycker inte att man ska respektera en person mindre för att han/hon har ett intresse som du inte delar.

Gislason
2008-07-14, 23:02
Jag vill även förtydliga att grundfrågan är "Har träningen förändrat era kroppsideal?", delen med bodybuilders var en fysikextrem jag tog som exempel och något jag funderat lite på själv, inget som nödvändigtvis behöver diskuteras om ni inte finner det relevant i frågan.

För mig har mitt kroppsideal idag bra mycket mer massa än innan jag tränade, och jag har upptäckt att jag på gymmet hela tiden strävar efter lite mer, att lyfta lite tyngre och därmed också bli lite större. Nu har jag inte blivit särskillt stor själv men iom att jag mer och mer börjat förstå det "sportsliga" tänket i styrketränandet så tycker jag mig ha en större förståelse för kroppsbyggandet vilket jag tror är varför jag inte tycker bodybuilders ser lika "konstiga" ut.

Rastafari
2008-07-14, 23:07
Du menar att du tror detta om bodybuilders? Detta är vad som kallas fördomar. Jag tycker inte att man ska respektera en person mindre för att han/hon har ett intresse som du inte delar.

Jag har inte mycket till övers för som för ytliga, oavsett om det är bodybuilders eller andra vi talar om. Och sen är det skitlöjligt med renodlade köttberg som presterar lika bra styrkemässigt som powerlifters i lägsta viktklasserna typ. Usch. Borde vara förbjudet att låta dom ta plats i gymmen där dom står i sina rosa tights och pumpar barbievikter ;)

Däremot personer som är starka, men också så stora att dom kan posa som bodybuilders, är okej, även om det inte är snyggt. Typ Coleman.

Whistler
2008-07-14, 23:15
När jag började träna totalföraktade jag alla som var större än mig och tänkte per automatik att de måste gå på diverse förbjudna preparat för att vara så stora, trots att det var helt normala killar i alla andras ögon. Det var en... hmm... smått hämmande tankegång som höll mig tillbaka i träningen rätt länge. Genombrottet kom väl när jag började läsa på ordentligt här på Kolo, och då höjdes också ribban för mitt ideal, då jag kände att det själv började gå framåt.

Dreas
2008-07-14, 23:47
Brorsan prenumererade på B&K för många år sen, endel av dom killarna tyckte man ju såg helt sjukt äckliga och stora ut, nu tycker jag att de ser helt okej ut. Endel är ju fortfarande för stora men den skaran blir allt mindre desto mer jag tränar.

LadyInsane
2008-07-15, 02:17
Innan jag började styrketräna idealiserade jag den super taniga stl 34 -tjejen. Tanigast av dem alla..Styrketräning skärpte till mina ideal och nu vill jag själv ha muskler, och jag tycker det ät djävulskt snyggt. I dagsläget vet jag hur mycket massa som skulle få mig själv att känna mig "okvinnlig" men jag är inte ens i närheten. Hade jag för några år sedan kunnat se hur jag ser ut nu, hade jag förmodligen tyckt att jag var grofv som en tjur..:D

Gällande bf's fysiker så ser jag verkligen en skillnad. Ist för att tycka att bodyfitness-tjejer är muskulösa och manliga, beundrar jag dem för deras hårda slit och vackra fysik/symmetri.

Kvinnor som bygger dock, varje ansiktsdrag börjar se manliga ut, tycker jag fortfarande inte är snyggt.

Eddie Vedder
2008-07-15, 04:29
Jag har definitivt fått en helt annan syn på idrottares fysik. Överhuvudtaget ser jag fysiken som ett resultat av kvalitativ träning, hårt jobb, självdisciplin m.m.

Skulle aldrig falla mig in att t.ex. klaga på utseendet hos kvinnliga bodybuilders. Imnte manliga heller för den delen men det känns ju trots allt lite mer "socialt accepterat" inbillar jag mig.

Jag uppskattar både rena bodybuilderfysiker, skidåkares kroppar, simare, gymnaster och dansare ligger nog i topp, cyklisternas tokrippade och renvaxade vader är inte att leka med o.s.v.

HookersUnited
2008-07-15, 06:32
Jepp. Mike Mentzer is God.

http://i8.tinypic.com/6jwj6g3.jpg
Über alles

Troll
2008-07-15, 09:40
Nej, jag har inte ändrat på min uppfattning om kroppsideal.

Tycker att stora BB kan se grymma ut men så stor skulle jag själv inte vilja bli. (skulle inte kunna bli så stor för den delen heller) :D

Piranha
2008-07-15, 10:08
Absolut har idealen synen på kroppsbyggare ändrats.

Men det är inte enbart på kroppsbyggning utan genuint för tränade fysiker på hela taget.

Jag har dock väldig svårt att kika på fysik över lag utan att bedöma den och leta upp svagheterna, vi kan nog kalla detta en grav miljöskada.

ligne
2008-07-15, 10:14
ja :thumbup:

-S-T-
2008-07-15, 10:16
Jag har inte mycket till övers för som för ytliga, oavsett om det är bodybuilders eller andra vi talar om. Och sen är det skitlöjligt med renodlade köttberg som presterar lika bra styrkemässigt som powerlifters i lägsta viktklasserna typ. Usch. Borde vara förbjudet att låta dom ta plats i gymmen där dom står i sina rosa tights och pumpar barbievikter ;)

Det är du som är ytlig när du uttalar dig kategoriskt om folk + bryr dig om vilka vikter andra har på stången, fatta det.

-S-T-
2008-07-15, 10:27
Nej, styrketräning har inte förändrat mina ideal nämnvärt. Däremot har jag gått från att blunda för en tanig kropp till att verkligen försöka åstadkomma en hyfsat grov fysik, så nu försöker jag gudskelov omsätta idealen i praktiken.

Styrketräningen har dock helt klart ändrat mitt perspektiv på tillvaron. Helt plötsligt kollar jag kroppsbyggnaden på folk runtom mig. Det gjorde jag aldrig förr.

747
2008-07-15, 13:38
Jo, folk jag tyckte var stora ser numera ut som pinnar. Det beror nog på att jag själv inte ser ut som en pinne längre. Så idealet har nog också ändrats.

Sniggel
2008-07-15, 15:07
Jag är inte riktigt säker på vad jag ska svara. När jag var ett barn och såg en bb-tävling på tv var min reaktion "häftigt" och inte "äckligt". När jag började träna styrketräning hade jag dock inte som mål att bli muskulös utan att bli så stark som möjligt, efter hand har jag blivit mer och mer intresserad av att bli stor och grov men jag har nog egentligen inte förändrat min åsikt om vad jag tycker är snyggt gällande muskularitet.

sweetkarolina
2008-07-15, 16:43
Både idealet och den allmänna uppfattningen om människors fysik har ändrats mycket. Jag kommer ihåg innan ja började träna, eller precis när jag började att jag hade en klasskamrat som var grymt "vältränad", såhär som man då önskade att killarna såg ut. I efterhand har jag insett att han hade synliga magrutor och en markerad biceps o inget mer. Idag skulle jag nog klassa honom som "tanig" snarare.

Elfsberg
2008-07-15, 18:44
När jag började styrketräna (21års ålder) så var jag inte det minsta kroppsfixerad och visste knappt hur jag såg ut i spegeln då jag aldrig kollat på min kropp det viset jag gör nu. Då var fotboll mitt liv.

Nu vill jag se ut som en AF kille typ, fast aningen mindre*flex* Även om allt festande sätter stopp totalt för dem drömmarna...

+1

Jag är stolt över att vara fan så mycket snyggare och mer vältränad än gemene man, men jag låter inte mina ideal påverka andra, jag har fortfarande polare som är feta och otränade men försöker aldrig få dem till att förändra sin kropp.

Börjar de däremot de däremot visa intresse för att göra förändringar delar jag mer än gärna med mig av min kunskap blir nog lätt ganska dryg.

Syndicate
2008-07-15, 18:52
Innan jag började styrketräna idealiserade jag den super taniga stl 34 -tjejen. Tanigast av dem alla..Styrketräning skärpte till mina ideal och nu vill jag själv ha muskler, och jag tycker det ät djävulskt snyggt. I dagsläget vet jag hur mycket massa som skulle få mig själv att känna mig "okvinnlig" men jag är inte ens i närheten. Hade jag för några år sedan kunnat se hur jag ser ut nu, hade jag förmodligen tyckt att jag var grofv som en tjur..:D

Gällande bf's fysiker så ser jag verkligen en skillnad. Ist för att tycka att bodyfitness-tjejer är muskulösa och manliga, beundrar jag dem för deras hårda slit och vackra fysik/symmetri.

Kvinnor som bygger dock, varje ansiktsdrag börjar se manliga ut, tycker jag fortfarande inte är snyggt.
+1.

Alltidxx
2008-07-30, 12:44
Förvånande många som svarade "Ja". Det var till följd av mitt ideal som jag började träna.

mangs
2008-07-30, 13:28
Japp, klart det har ändrats, sedan om det enbart beror på att man själv tränar eller att man blivit äldre är ju en annan fråga. En otränad 30-årings fysik skiljer ju sig oftast ganska mycket mot en otränad 15-årings fysik.

Eftersom min början var lång och smal så var mitt första mål att få en normal vikt och normal mängd muskler, efterhand flyttade målen fram och iom ens egna fysik förändrades så tyckte man att man själv såg ungefär likadan ut men att andra blivit mindre/smalare.

Ett tydlig exempel är en bild jag såg nyligen från lumpen. hade några lagom "fit" killar som posade i bar överkropp tillsammans med den biffigaste killen på luckan som var boxare på hög nivå, käkade kreatin mm :)

Såg bilden för några år sedan och tyckte snarare att alla såg undernärda ut och den biffiga killen såg mer hälsosam och normal ut. Kollar man på stranden ser man väldigt få vältränade människor, de flesta är antingen smala/undernärda eller fetsmala, sedan finns det de med en del muskler men väldigt få med kombinationen muskler och låg fetthalt. Det man ser i muskeltidningar, inne på Kolozzeum och på gym runt om i landet är föga förvånande inte ett medelsnitt av vår befolkning.

Körv
2008-07-30, 13:32
Mitt mål när jag började på gym var att se "fit" ut, nuförtiden har det konstigt nog ändrats till att se bitig ut. När jag är bitig kommer det troligen flyttas till att se stor ut, osv.

Så jävla +1000

Börje H
2008-07-30, 14:12
Har träningen förändrat era ideal, eller har ni kanske alltid/aldrig tyckt professionella bodybuilders ser bra ut?

Absolut! Första 7-8 åren var man väldigt imponerad över bb´s och brydde sig rejält mkt om hur man såg ut. Idealet var typ Oldenmark, Granheim och Age. Nu har det ändrat sig väsentligen. Förvisso är det trivsamt om man lyckas få någon form av kontur någonstans, men det är funktionen som gäller i 1:a hand. Proffsen har jag iof aldrig uppskattat.

jwzrd
2008-07-30, 14:15
Jag har höjt uppfattningen avsevärt av hur pass långt man kan nå ren i vilken sport som helst givet en vettig inställning, gott om tid och givetvis även tur.

Börje H
2008-07-30, 14:21
Jag har höjt uppfattningen avsevärt av hur pass långt man kan nå ren i vilken sport som helst givet en vettig inställning, gott om tid och givetvis även tur/talang.

Enligt ovan också :thumbup:
Litet tillägg bara.

jwzrd
2008-07-30, 14:23
Enligt ovan också :thumbup:
Litet tillägg bara.

Ja, men jag vet inte vad man ska mena med talang. Är det en talang att klara av att bita kudde i 7 månader utan att whine:a? Att en 16-årig grabb som böjer 200 utan att så mycket som fisa innebär talang är lätt att se. Eller någon som t ex Önnerud som verkar kunna träna väldigt tungt vecka in och vecka ut utan att gå sönder (även om jag sett att han faktiskt har några skador), är det talang (i form av en kropp som tål oerhört mycket spö)?

Börje H
2008-07-30, 14:29
Att en 16-årig grabb som böjer 200 utan att så mycket som fisa innebär talang är lätt att se.

Det var det jag menade. Jag anser inte att det är "talang" att vara tjurig och envis. Det är mer ett karaktärsdrag. Förvisso är det ju även få förunnade att kunna tok-träna tungt jämt och ständigt, men jag menade han som inte fiser.

jwzrd
2008-07-30, 14:35
Det var det jag menade. Jag anser inte att det är "talang" att vara tjurig och envis. Det är mer ett karaktärsdrag. Förvisso är det ju även få förunnade att kunna tok-träna tungt jämt och ständigt, men jag menade han som inte fiser.

Ja men den typen av talang har jag faktiskt också ändrat uppfattning om med tiden. Till det negativa faktiskt. Tidiga talanger verkar inte komma så långt på "andra varvet"; alltså när de (också) måste börja träna lagom bra, konsekvent och länge.

Det jag tycker mig se är snarare att vanliga random friska män och kvinnor faktiskt kan (och kommer) väldigt långt helt rena givet att de lägger ned tiden.

Börje H
2008-07-30, 15:09
Ja men den typen av talang har jag faktiskt också ändrat uppfattning om med tiden. Till det negativa faktiskt. Tidiga talanger verkar inte komma så långt på "andra varvet"; alltså när de (också) måste börja träna lagom bra, konsekvent och länge.

Absolut. Bra poäng.
Faan om någon skulle ha allt *drool*

jwzrd
2008-07-30, 15:26
Absolut. Bra poäng.
Faan om någon skulle ha allt *drool*

Jag vill gärna tro att det finns ett par såna. Ove Lehto comes to mind. Ingen kan ju veta vad han äter när ingen ser på men det känns ganska bra att tänka sig honom som ren.

Neco
2008-07-30, 15:42
Jag respekterar vältränade människors kunskap/vilja/motivation oavsett sport för att de nå de resultat de gör. Men rent estetiskt har jag svårt för bb-kroppar och size-zero (både kvinnor och män).

Idealet har för mig mest förändrats i fråga om att tycka att folk ser bra ut trots att bara ett drag är välutvecklad typ stora armar, till att gilla välbalanserade kroppar i bra proportioner. Gärna med "bred" midja istället för mycket y-form... om jag välja... *cupid* men nu kommer ajg visst off topic (=

Ape3
2008-07-30, 18:45
Själv har Arnold alltid varit en favorit. Dock ser jag honom i sammanhanget, på den tiden var det ok med tillväxthormontillskott, doping.

Jag har förändrats så att jag går runt och kollar på folk och ser "oj, den personen har lagt många timmar på träning" och blir imponerad över det. Sen har ju folk olika förutsättningar...

flodin
2008-07-30, 18:57
Förut ville jag bara få lite muckler. Nu vill jag bli h00ge!

+1

muddler
2008-07-31, 00:19
Det har den absolut gjort. När jag började träna tyckte jag att brad pitt i snatch var riktigt grov.

EkarN
2008-07-31, 00:33
Förr var mitt kroppsideal var att vara fit, med små muskler och låg kroppsfettprocent, men nu har det ändrats till att vara stor och grov, odeffad.

Ganymedes
2008-07-31, 07:47
Jodå, lite har det allt ändrats. Jag har alltid tyckt att stora muskler varit coolt. Men jag har, precis som trådstartaren, inte tyckt byggare sett något annat än groteska ut. Förrän nu. Nu ser de groteska ut, men på ett imponerande sätt. :)

Mourten
2008-07-31, 11:19
Jag tycker det är respektingivande å va enorm därför ska jag dit, behöver dock kunna springa fortfarande så kmr nog aldrig bli huge. :)

pony
2008-07-31, 23:46
Ju mer utsatt (läs: insnöad) man är för ett fenomen, desto mer tenderar man att flytta och fortsätta att flytta fram sina gränser för "rimligt" inom sagda ramar. Jag tvivlar på att träning är ett undantag på den punkten, och det vore snarare anmärkningsvärt om den stora massan inte upplevde att deras idéer förändrades genom deras träningskarriär.

Pingu
2008-08-02, 10:05
Jag får nästan låtsas hålla med när folk säger "Det där ser ju inte bra ut" och pekar på en bild på en bodybuilder. Jag vet att jag tidigare delat deras åsikt men jag tror att inblicken i vad som byggt fysiken gör att det förskönats något i mitt huvud, det ser inte alls så illa ut längre men uttrycker jag den åsikten får jag ju en massa konstiga miner.

Hur känner ni?

(Lite osäker på om jag postat i rätt del men tänkte att det ju var relaterat till träningen så detta kanske är okej?)

Jag har sedan jag var liten vetat hur jag velat se ut, har vuxit upp med en pappa som var stor och fruktansvärt stark. Så lekte jag men He-man gubbar och tyckte deras fysik var riktigt snygg så för mig har det inte förändrats

JockeKillen
2008-08-02, 15:31
Ja, träningen har förändrat mitt kroppsideal. Det är inte mycket som är ändrats, när jag började träna så var väl idealet 75-80 hårda kilon på min 185cm kropp. Nu har det ökat till att hålla ungefär samma fysik som det liet större grabbarna Mr_ruhl och pingu.

Johgl
2008-08-02, 15:38
Jodå, lite har det allt ändrats. Jag har alltid tyckt att stora muskler varit coolt. Men jag har, precis som trådstartaren, inte tyckt byggare sett något annat än groteska ut. Förrän nu. Nu ser de groteska ut, men på ett imponerande sätt. :)

Så har jag också upplevt det kanske har med att göra att man vet hur mycket som krävs för att bli riktigt stor ;)

1684_
2008-11-01, 21:50
Ja, jag tycker dte e grymt när tjejer har muskler utav bara ..... fan, själv vill man ju bli nått groteskt, typ rysk tyngdlyftare :D whooow, fast får väl drömma lite >_<

LoTiX
2008-11-01, 21:55
Ja nu kan man sitta och dregla över en 40-årig svart 150 kilo stor mans röv.

Mirre
2008-11-02, 09:21
Ju mer jag satte mig in i kroppsbyggning desto mer närmade sig mina ideal den typen av utseende.

Mina kroppsidelasförändringar på kvinnor kan delas in i faser:
Fas 1: Funktionellt. Bra kondis och bra form med lagom andel kroppsfett. Styrka gick före massa. Tränade då basket.
Fas 2: Funktionellt men mindre andel kroppsfett. Tränade då kampsport. Fokus ökade helt naturligt på vågen eftersom jag försökte att slippa tävla mot tungviktarna (+60 kg)
Fas 3: Bläddrade i B & K och såg snygga af-kroppar, bl a Amelie Weile. Det blev mitt kroppsideal. Mer muskelvolym med liten andel unerhudsfett. Tävlade i Af + Bf tre år senare (2004).
Fas 4 + 5 handlar om muskler, mer muskler o mer muskler. Volym helt enkelt.*drool*

Fas 4: Meeeer muskler. Forma kroppen och börja skulptera. Idealfysiken blev Monika Brant och Jenny Lynn.
Fas 5: Symmetriska byggardamer blev snyggt i mina ögon.

Nuvarande fas: Det är läckert med muskler och en stenhård form - på scen. Det ska vara en relativt hälsosamt offseasonform. Dvs mindre andel med kroppsfett där formen är bra men fortfarande ett mjukt kvinnligt lager. Jag har nu blandat in fas 1 i mitt tänk där kroppen inte vara ska vara läckert symmetriskt muskulös utan även funktionell med bra kondition. Det är så snyggt med mogen genomarbetad fysik.
Kolla in damen i rött: http://www.eniro.se/query?w=113&stq=0&what=show_image&img=http%3A%2F%2Fwww.abc.net.au%2Fscience%2Fnews%2 Fimg%2Fhealth%2FwomensprintA300904.jpg&search_word=sprinters&url=http%3A%2F%2Fwww.abc.net.au%2Fscience%2Fnews%2 Fhealth%2FHealthRepublish_1210405.htm&h=128&imgurl=http%3A%2F%2Fmedia2.picsearch.com%2Fis%3FI8 c7fZnhBwkHtB-ZTJ418F8dZ4O8FRzhBrQo8IPrsPc

stevebc
2008-11-02, 10:12
Ja - väldigt mycket. Paradoxalt nog har jag känt mig längre från mitt ideal ju "bättre" min fysik blivit. Har nog att göra med att jag jämför mig med större och större förebilder allteftersom jag själv förbättras.

jaosef
2008-11-02, 10:16
Idealet har blivit större

Whistler
2008-11-02, 12:05
Så länge som jag kan behålla eller öka min smidighet vill jag fortfarande bara bli större. Det är helt enkelt en skön känsla att vara stor, även om jag mest vill ursäkta min existens när jag är i närheten av andra människor. Jag tycker om att jämföra mig själv med bilder på folk som har nått dit jag vill nå, och se vad jag kan förbättra för att komma dit, men jag tycker inte om att synas på bild med andra människor, som mina vänner, varför har jag inte riktigt kommit fram till än.

Sen är ju storlek givetvis något relativt. Jämfört med gemene tränande individ med en postcount över 1000 på kolo har jag nog inte så mycket att komma med, även om min bekantskapskrets tycker att jag har kvalitativa kilon, men det spelar ingen roll i det stora hela, jag tränar för min egen skull och hittar ideal för min egen skull. Jag hoppas i alla fall att det är så. :)

-Englund
2008-11-02, 12:48
Många vill nog se ut ungefär som de 300 Spartanska soldaterna i filmen "300" :)

zowie
2008-11-02, 13:15
tja, jag vill uttrycka det så här:

både män och kvinnor som ser ut som klädskåp gillar jag inte. alltså jag accepterar deras kroppsideal, men tycker själv inte att det är snyggt.
lagom med fett & muskler tycker jag är mkt snyggare, särskild på kvinnor. om de får så pass mkt muskler som män och ser rätt manligt ut i ansiktet det tycker jag inte om, men det är ju inte så att jag inte respekterar deras val.

själv tyckte jag förut att smal var fin, men nu tycker jag att det är snyggare med synliga muskler och låg kroppsfett, alltid drömt att få en sån kropp och kommer förhoppningsvis lyckas med detta i närmaste framtid.

burtan
2008-11-02, 13:27
Klart att idealet har förändrats men det som verkligen har förändrats är min syn på mig själv.
Tycker själv inte att det syns särskilt mycket av att man tränar. Jag flyttar hela tiden fram utseendet för en normalbyggd man. Dvs att jag går omkring och tror att alla ser ut som om dom tränar.

drakfelt
2008-11-02, 13:39
Ja - väldigt mycket. Paradoxalt nog har jag känt mig längre från mitt ideal ju "bättre" min fysik blivit. Har nog att göra med att jag jämför mig med större och större förebilder allteftersom jag själv förbättras.

så sjukt mycket +1

Scratch89
2008-11-02, 13:59
Ja. Först ville jag bara bli smal. Sen ville jag bli grov. Sen ville jag bli fit. Där är jag väl nu, typ.

feyin
2008-11-02, 16:20
Ja, det har den verkligen.

Jag minns att innan tyckte jag fan att det var äckligt, och nu skulle jag kunna ge vad som helst för att se ut som en bb. :D