Visa fullständig version : Enkel arkivering och redigering av foto och video?
Hello there, nu behöver jag ännu en gång rådfråga koloexpertisen. Jag råkade lova min mor att göra lite research kring vad det finns för (mycket) användarvänliga program för att spara och göra enklare redigering av fotografier. Själv använder jag iPhoto och tycker det är lättbegripligt, men hon har inte mac.
Om ni utgår ifrån att hon inte förstår ett dyft (mindre än er mormor, förmodligen) vad finns det för något att tillgå då? Hon behöver kunna får något slags bibliotek, rotera bilder och ändra storleken på bilder, eventuellt beskära lite. Hon behöver mycket "nästa, nästa, slutför"-tänk.
Sedan tänkte jag även höra om det finns något liknande för video? Hon jiddrade något om att hon och farmin hade köpt någon slags ny videokamera, och hon viste inte riktigt vad hon skulle ta sig till med den.
Slutligen, en bonusfråga! Finns det externa hårddiskar med busmegasuperduperenkel backupfunktion? Svårighetsgrad tryck på knappen, så sparas dina bilder över, dra ur sladden och lägg i kassaskåpet.
Ja, ni förstår tänket. Tips mottages tacksamt!
EDIT: Priset är inte så relevant. Det viktigaste är att det är enkelt, enkelt och enkelt.
Hello there, nu behöver jag ännu en gång rådfråga koloexpertisen. Jag råkade lova min mor att göra lite research kring vad det finns för (mycket) användarvänliga program för att spara och göra enklare redigering av fotografier. Själv använder jag iPhoto och tycker det är lättbegripligt, men hon har inte mac.
Om ni utgår ifrån att hon inte förstår ett dyft (mindre än er mormor, förmodligen) vad finns det för något att tillgå då? Hon behöver kunna får något slags bibliotek, rotera bilder och ändra storleken på bilder, eventuellt beskära lite. Hon behöver mycket "nästa, nästa, slutför"-tänk.
Sedan tänkte jag även höra om det finns något liknande för video? Hon jiddrade något om att hon och farmin hade köpt någon slags ny videokamera, och hon viste inte riktigt vad hon skulle ta sig till med den.
Slutligen, en bonusfråga! Finns det externa hårddiskar med busmegasuperduperenkel backupfunktion? Svårighetsgrad tryck på knappen, så sparas dina bilder över, dra ur sladden och lägg i kassaskåpet.
Ja, ni förstår tänket. Tips mottages tacksamt!
EDIT: Priset är inte så relevant. Det viktigaste är att det är enkelt, enkelt och enkelt.
Gällande backup-ideén så finns det ju en hel del bra backupprogram. Själv använder jag GoodSync. Det är bara till att trycka på en knapp så startar synkroniseringen. Men det kräver ju att man har ställt in allt rätt, men det kan ju du göra? Man väljer helt enkelt vilken eller vilka mappar som ska synkas, och mot vilken annan map de ska synkas. Jag kör själv det över nätverket, men det lär ju vara samma sak när det gäller en extern HDD.
Ok, det låter kanon, det ska jag kolla in. Japp jag kan åka ut och fixa det åt henne. Har det någon betydelse vad jag väljer för hårddisk? Pålitligt fabrikat och hyfsat stor, men är det något annat man ska tänka på?
Sir Anselm
2008-07-14, 13:05
Jag tycker att Picasa är ett rätt schysst program, använder det själv när jag bara ska lägga upp lite bilder på nätet och inte orkar sitta i Photoshop och pilla...
kalle_banan
2008-07-14, 13:27
Ja, kolla in picasa, när jag var en microsoftpirat använde jag mig av det och tyckte det var helfestligt, men nu slipper jag, jag använder iPhoto hädanefter.
Jag har två stycken Maxtor OneTouch 4 500GB, funkar bra till både Mac samt PC och har en knapp på framsidan man trycker på så görs en back-up. 5års garanti med.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=228118
Andra storlekar:
http://www.prisjakt.nu/search.php?q=Maxtor%20OneTouch%204
Jag anser att det säkraste sättet att lagra grejer på inte är på en hårddisk utan på ett usb-minne. 16gb har ju kommit ner hyfsat i pris nu.
Just my 2 cent....
Jag anser att det säkraste sättet att lagra grejer på inte är på en hårddisk utan på ett usb-minne. 16gb har ju kommit ner hyfsat i pris nu.
Just my 2 cent....
Räcker verkligen långt om man ska spara foto och video..
ja för foton räcker det en bra bit, sen finns det ju större också. För video blir det ju en annan lösning.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.