Visa fullständig version : Ang räkna nut sitt energibehov för viktminskning!
HanneJoelsson
2008-07-14, 09:43
Hej, jag undrar bara några frågor om hur jag räknar ut mitt energibehov för viktminskning.
66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)
vid hur lång jag är, skall jag skriva 1.86 eller 186 cm?
och sen vad skall jag multiplicera mitt BEE med sen vid en tex vanlig vilodag, hårt pass på gymmet och vid en konditionsdag?
Ni får gärna lägga in ett svar efter dessa frågorna besvarats vad jag bör tänka på när jag deffar!
tacksam för snabba svar!
Hej, jag undrar bara några frågor om hur jag räknar ut mitt energibehov för viktminskning.
och sen vad skall jag multiplicera mitt BEE med sen vid en tex vanlig vilodag, hårt pass på gymmet och vid en konditionsdag?
Ni får gärna lägga in ett svar efter dessa frågorna besvarats vad jag bör tänka på när jag deffar!
tacksam för snabba svar!
Du är väl förhoppningsvis inte 1.86 cm lång ;)
HanneJoelsson
2008-07-14, 10:23
Du är väl förhoppningsvis inte 1.86 cm lång ;)
hehe just fan! då skulle det stått meter ju :) hehe.. tack för inlägget :D
HanneJoelsson
2008-07-14, 10:53
Var ligger Aktivitetsfaktorn när det är ett hårt gympass?
och kan en dag framför datorn för mej vara 2225kcal?
tacksam för snabba svar!http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2097156&postcount=25 så slipper du oroa dig för det. När det gäller aktivitetsfaktor så får du helt enkelt testa dig fram. Vi vet inte hur intensivt du kör när du tränar och vad du gör resten av dagen. Formlerna för att räkna ut energiförbrukning är dessutom inte exakta utan de ger dig en utgångspunkt som du sen får ändra själv beroende på dina resultat.
HanneJoelsson
2008-07-18, 18:51
En dag framför datorn ; 1900kcal
En dag i gymmet : 2300kcal
kan detta stämma/va bra för en garanterad vikt minskning för mej??
En dag framför datorn ; 1900kcal
En dag i gymmet : 2300kcal
kan detta stämma/va bra för en garanterad vikt minskning för mej??
Kan det vara rimligt? Javisst. Garanterat? Det går inte att svara på, det finns många variabler som spelar in. Det du får, som nämnts tidigare, är en utgångspunkt. Nånstans att börja helt enkelt.
Prova i ett par veckor, kolla om det går som du vill. Om inte så får du justera åt något håll.
HanneJoelsson
2008-07-18, 19:27
Kan det vara rimligt? Javisst. Garanterat? Det går inte att svara på, det finns många variabler som spelar in. Det du får, som nämnts tidigare, är en utgångspunkt. Nånstans att börja helt enkelt.
Prova i ett par veckor, kolla om det går som du vill. Om inte så får du justera åt något håll.
okej
"'ätit idag tillsammans med ett rygg & axlar pass"
frukost "ca 400kcal" : musli och välling!
mellanmål ca 75-100kcal : kanelbulle och lite mjölk
innan träning "ca 150kcal" : Whey 80 Jordgubb
efter träning "ca 800kcal" : Whey 80 Jordgubb + 3 soja korvar, 1 morotsbiff och stekta potatis
Mellanmål ca 200kcal : Musli+protein+mjölk
Kvällsmat "ca 300kcal" : fullkorns pasta
kom lite under tränings-dagens kcal intag, men sånt händer ibland när man är proppmätt :O
ser maten bra ut annars?
Hur man blir proppmätt på det där begriper inte jag. :D Men annars funkar det väl om du ser till att få i dig lite frukt och grönt också.
Men när det gäller kostsammansättnig är jag långt ifrån nån expert så det får gärna någon med bättre koll svara på.
okej
"'ätit idag tillsammans med ett rygg & axlar pass"
frukost "ca 400kcal" : musli och välling!
mellanmål ca 75-100kcal : kanelbulle och lite mjölk
innan träning "ca 150kcal" : Whey 80 Jordgubb
efter träning "ca 800kcal" : Whey 80 Jordgubb + 3 soja korvar, 1 morotsbiff och stekta potatis
Mellanmål ca 200kcal : Musli+protein+mjölk
Kvällsmat "ca 300kcal" : fullkorns pasta
kom lite under tränings-dagens kcal intag, men sånt händer ibland när man är proppmätt :O
ser maten bra ut annars?
Ingen frukt eller grönsaker?
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2097156&postcount=25 så slipper du oroa dig för det. När det gäller aktivitetsfaktor så får du helt enkelt testa dig fram. Vi vet inte hur intensivt du kör när du tränar och vad du gör resten av dagen. Formlerna för att räkna ut energiförbrukning är dessutom inte exakta utan de ger dig en utgångspunkt som du sen får ändra själv beroende på dina resultat.
Är den för att räkna ut hur mycket man bör äta eller hur mycket man ska äta för att minska i vikt?
HanneJoelsson
2008-07-18, 23:30
Ingen frukt eller grönsaker?
har inte haft ngn frukt hemma idag, får be mor fixa d imorgon :thumbup: annars äter jag mycket frukt, men grönsaker är jag dålig med! har aldrig redigt ätit det precis, men ska skärpa mej med det också!
Lånar tråden lite.
Håller på deffar just nu och beräknar mitt dagliga kcal-behov med formeln. Multiplicerar sedan värdet med 1.2 (som var för en dag framför datorn). Därefter subtraheras 500kcal så att jag går ner 0.5kg/vecka.
Om jag sedan springer 7km räknar jag ut hur mycket energi jag förbränner via caloriesperhour.com och säg att det blir 400kcal, då adderar jag det på mitt dagliga energibehov för den dagen.
Fungerar det att räkna sådär eller blir det fel?
King Grub
2008-07-19, 13:25
Nej, det går väl bra, men 1.2? Reser du dig inte ens upp och lever ett normalt liv? 1.2 är total inaktivitet.
Jo det är väl kanske sant.
Är 20år/71kg/172cm och har några kg jag vill tappa. Formlen ger ett resultat på ca 1800kcal. Multiplicera det med 1.2 så blir resultatet ca 2140kcal.
Har stoppat i mig 1300kcal/dag + energi jag förbrännt vid promenader, löprundor samt gymmande. Tanken har varit att gå ner nästan ett kg per vecka.
Imorgon har jag hållit på i 7 veckor och ändå bara gått ner 3-3.5kg. Något måste ju vara fel? Väger all mat jag stoppar i mig och skriver in det i ett excelblad för att hålla koll.
Det programmet som var länkat ovan är det för att räkna ut för att behålla sin kroppsvikt eller för att gå ned i vikt? Bara undrar så jag förstår det rätt.
För att behålla sin vikt.
Eddie Vedder
2008-07-19, 17:05
Det programmet som var länkat ovan är det för att räkna ut för att behålla sin kroppsvikt eller för att gå ned i vikt? Bara undrar så jag förstår det rätt.
Det avgör ju du. Programmet är ett hjälpmedel för att uppskatta hur mycket energi man förbrukar under ett dygn. Om du sedan vill använda dom siffrorna i syfte att gå ner i vikt, att stå still i vikt, att gå upp i vikt eller bara av rent intresse är ju helt upp till dig.
Gör du en korrekt uträkning är det ju sedan ditt matintag som får ställas i proportion till siffrorna utifrån dina ambitioner.:)
Eddie Vedder: Vad tror du om det jag skrev i min post 14:39 idag i denna tråd?
Eddie Vedder
2008-07-19, 19:13
Eddie Vedder: Vad tror du om det jag skrev i min post 14:39 idag i denna tråd?
En viktnedgång som inte går i den takt som man uppskattat att den bör göra innebär ju att något inte stämmer. Så är det alltid. Nu är ju din viktnedgång fortfarande klart godkänd skulle jag säga, 7 veckor och 3.5kg är ju ett halvt kg i veckan vilket jag skulle vara nöjde med om jag vore du.:)
Men annars är det ju antagligen felräknat någonstans, min gissning är maten i det här fallet eftersom du eftersträvar ett så väldigt lågt intag och utgår från ett väldigt lågt behov. Så himla fel borde det inte kunna slå tycker jag.
En sak jag dock inte riktigt förstod var:
...+ energi jag förbrännt vid promenader, löprundor samt gymmande.
Menar du att utgångspunkten är 1300 kcal och därutöver äter du så mycket mat aom du gissar att nämnda aktiviteter förbrukat? För där finns ju utrymme för ordentliga felberäkningar. Om du räknat fel där samt kanske äter t.ex. 200 kcal mer än du faktiskt tror så kanske den kombinationen sätter käppar i hjulet för 1000kcal underskott (vilket är den teoretiska siffran på daglig negativ kaloribalans för att uppnå 1kg fettförlust i veckan).
Menar du att utgångspunkten är 1300 kcal och därutöver äter du så mycket mat aom du gissar att nämnda aktiviteter förbrukat?
Precis.
Har räknat med att löpa 8km @ 12km/h=500kcal. Promenera samma sträcka i 6km/h=400kcal. Gym 45min = 100kcal.
Tror i sådana fall att det som gör att det hela spricker är cyklingen på gymmet. Man cyklar mycket "längre" på deras cyklar än vad man gör på en vanlig cykel under samma tid. Så du har nog rätt i att dessa aktivitetsberäkningar blir lite felaktiga. Maten har jag verkligen stenkoll på.
Och ja, jag är nöjd med min deff än så länge. Ser synliga resultat. Men vill hemskt gärna komma under 70kg-gränsen då jag inte varit under den på många år. En psykisk gräns för mig. ;) Trodde den skulle ha passerats för någon vecka sedan men det är väl bara att gilla läget och fortsätta köra på.
caloriesperhour räknar med ens basala förbrukning om jag inte minns fel. Du måste i så fall först anpassa värdena i efterhand om du ska använda dem i din formel.
caloriesperhour räknar med ens basala förbrukning om jag inte minns fel. Du måste i så fall först anpassa värdena i efterhand om du ska använda dem i din formel.
Jasså, det var något som jag inte visste om. Bra att veta om det ska bli rätt :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.