Visa fullständig version : Spansk fortkörningsbot i brevlådan
donpedro
2008-07-13, 22:03
Var i spanien i våras och körde runt i hyrbil.
Fina nya vägar hade de ju byggt och glad i hågen tryckte jag på lite extra på den näst intill tomma motorvägen.
Igår kom det ett brev från spanska myndigheterna där de har bilen på fartkamera och datum och tid verkar stämma med när jag körde.
Nu till problemet, hela brevet är på spanska och det ända jag listat ut är att jag kört 127 km/h på en 100 km/h sträcka och att om jag betalar inom 30 dagar får jag rabatt från 100 euro till 70 euro.
Snälla finns det någon som har råkat ut för något liknande och vet hur man betalar.. gaah helt lost känner jag mig!
http://babelfish.yahoo.com/ översätt texten till engelska så kanske du kommer fram till något. allt kommer inte att översättas helt korrekt en du kommer fatta en del iaf.
donpedro
2008-07-13, 22:07
Ahh bra ide .. borde hjälpa en del i af .. sen är frågan hur jag ska få över pengarna till spanska polisen.. snart kommer väl en arresteringsorder om jag inte fixar det hela..
NiXPhoenix
2008-07-13, 22:14
Ahh bra ide .. borde hjälpa en del i af .. sen är frågan hur jag ska få över pengarna till spanska polisen.. snart kommer väl en arresteringsorder om jag inte fixar det hela..
Det är nog inte så svårt, IBAN-nummer och grejer som ska matas in men det finns hjälp till utlandsöverföringar på bankens hemsida.
70 euro är ju en riktigt snäll summa. :)
Annars har du scanner så scanna in det och lägg upp på nätet, finns säkert många här på forumet som kan hyfsad spanska.
Behövs väl heller ingen scanner kanske då man kan skriva texten han vill ha översatt, lättare med scanner förvisso :)
Scratch89
2008-07-13, 22:48
Jag har en spansk översättare som bor här i ett par veckor. PMa mig brevet så kan du ha fått det översatt tills imorgon.
donpedro
2008-07-13, 22:54
Tack för all hjälp .. ska skriva av brevet imorgon efter jobbet !
NiXPhoenix
2008-07-13, 23:29
Behövs väl heller ingen scanner kanske då man kan skriva texten han vill ha översatt, lättare med scanner förvisso :)
Sant, jag tänkte väl att brevet var ett mindre häfte när det i själva verket säkert bara är en sida. :D
Knyckla ihop och släng. Utländska böter hamnar i papperskorgen.
Nitrometan
2008-07-14, 08:26
Knyckla ihop och släng. Utländska böter hamnar i papperskorgen.
Men tänk om han vill åka till Spanien nån annan gång då?
De brukar inte glömma.
hahavaffan
2008-07-14, 08:53
Men tänk om han vill åka till Spanien nån annan gång då?
De brukar inte glömma.Jag har aldrig varit med om att de gör en background check alá CSI när man kommer in i det landet.
Nitrometan
2008-07-14, 08:59
Jag har aldrig varit med om att de gör en background check alá CSI när man kommer in i det landet.
Nej. Men skulle de kolla passet. Vilket händer vid stickprovskontroller så kan böter ligga i ett "bevakningsregister". Då blir han sittande tills han har betalt. Och då blir det inga rabatter.
Men det finns säkert nån som vet mer om spanska böter.
hahavaffan
2008-07-14, 09:13
Nej. Men skulle de kolla passet. Vilket händer vid stickprovskontroller så kan böter ligga i ett "bevakningsregister". Då blir han sittande tills han har betalt. Och då blir det inga rabatter.
Men det finns säkert nån som vet mer om spanska böter.Okej, så det är så pass high-tech ändå. Då får man passa sig :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.