Visa fullständig version : Ena tvillingen är vänsterhänt?
Whistler
2008-07-13, 20:47
Satt idag i en intressant diskussion med min flickvän, som har en tvillingsyrra.
Själv vet hon inte (!), men jag hävdar bestämt att de är enäggstvillingar, just för att de är så otroligt lika. Fleräggstvillingar brukar ju inte vara mer lika än syskon som inte är tvillingar alls.
Till saken hör att flickvännen är vänsterhänt, medan hennes syster är högerhänt, något som jag inte trodde kunde ske hos enäggstvillingar.
Lite vidare forskning visade att hon är högerskytt med gevär, högerskytt med bandyklubba och håller besticken som en högerhänt, men hon kan inte skriva eller klippa med sax annat än med vänsterhanden.
Är hon vänsterhänt eller någon form av dubbelhänthet? Innebär eventuell vänsterhänthet att hon inte är enäggstvilling?
Motorbreath
2008-07-13, 20:49
Jag känner ett par enäggstvillingar där ena är högerhänt och den andra är vänsterhänt.
Högerhänthet är genetiskt, men det finns ingen gen som ger vänsterhänthet direkt utan den genen har ett slumpmässigt utfall. Sedan kan man ju vara vänsterhänt pga hjärnskada.
Konklusion: De kan vara enäggstvillingar.
vad är det som i praktiken avgör om jag är vänster eller högerhänt?
Sedan kan man ju vara vänsterhänt pga hjärnskada.
Hehehe ska nästa vänsterhänte person jag träffar få höra.
Whistler
2008-07-13, 22:11
Hittade det här på alltforvansterhanta.se:
Vad orsakar vänsterhänthet?
Det har försiggått mycket spekulation och forskning kring handdominans under de senaste årtiondena, vilket har gett upphov till ett flertal teorier och många av dessa har blåsts upp i media. Likväl har inget slutgiltigt svar framställts till varför människor blir vänsterhänta.
Man anser nu att det finns 2 typer av vänsterhänta:
1 . Genetisk (naturlig) vänsterhänthet. Forskningen kring de genetiska orsakerna till vänsterhänthet är mycket omfattande för tillfället; många forskargrupper arbetar för att försöka fastställa en särskild gen för handpreferens hos människor. Om bägge föräldrar eller modern är vänsterhänt finns en ökad chans att barnen blir vänsterhänta. I familjer där bägge föräldrarna är högerhänta blir i genomsnitt 9 procent av barnen vänsterhänta, i familjer där bägge föräldrarna är vänsterhänta blir i genomsnitt 26 procent av barnen vänsterhänta och i familjer med en vänsterhänt och en högerhänt förälder blir i genomsnitt 19 procent av barnen vänsterhänta.
2 . Patologisk (påtvingad) vänsterhänthet innebär att man egentligen skulle ha blivit högerhänt, men på grund av en skada i den vänstra hjärnhalvan har man förorsakats att byta till den högra hjärnhalvan. I många fall upplever dessa människor ytterligare problem. Detta är anledningen till att man hör om en högre andel vänsterhänta än genomsnittet bland dyslektiker och människor med DAMP eller andra inlärningssvårigheter.
Ytterligare om definition:
Hur definieras vänsterhänthet?
Det som generellt utmärker vänsterhänta människor är att de skriver med vänster hand, fast vissa använder slumpartat endera handen för andra handlingar medan andra konsekvent använder en hand för vissa handlingar och den andra för vissa.
Forskare kategoriserar vänsterhänta utifrån följande kriterier:
a) De skriver med vänster hand.
b) De föredrar att använda vänsterhanden för majoriteten av nyckelhandlingar.
c) Vänsterhanden är den mest tränade, skickliga och dugliga handen. (Detta kan bestämmas genom en jämförelse av vänster och höger handarbete vid särskilda enhandshandlingar, till exempel hur snabbt man sticker pinnar i en bräda med hål i.)
Vi har dock inte bara en dominant hand, utan även dominant öga, öra och fot. Just kombinationen av dominerande vänsteröga och vänsterhand sägs vara anledningen till det höga antalet framgångsrika vänsterhänta elitidrottare inom sporter som tennis, där koordinationen mellan hand och öga är viktig (Martina Navratilova, Jimmy Connors, John McEnroe, Greg Rusedski och Goran Ivanisovic inom tennis samt storheter inom golf som Bob Charles och Phil Mickelson).
NiXPhoenix
2008-07-13, 22:17
"I många fall upplever dessa människor ytterligare problem. Detta är anledningen till att man hör om en högre andel vänsterhänta än genomsnittet bland dyslektiker och människor med DAMP eller andra inlärningssvårigheter."
HAhaaha.. nej tragiskt egentligen, förlåt att jag skrattar :(
Coldsmith
2008-07-14, 15:08
Själv skriver jag med vänster, men spelar tennis/badminton och så med höger, håller gitarr som en högerhänt också.
så vad är jag då?
Alltid klurat på det :).
Min systers man (svåger?) har en tvilling. De ser i prncip identiska ut men är konstigt nog "spegelvända", ena är höger hänt och andra vänster. Det läskiga är att deras tänder ser precis lika dana ut men de är pegelvända! De gjorde ett test där resultatet blev att de till 99% säkerhet var TVÅäggstvillingar! Dock vid förlossningen gjordes ett test som visade att de var enäggstvillingar. Dock gjordes det förstnämnda testet genom saliv-prov och en av dom åt nötter precis innan de skulle spotta i burken (det stod att man inte fick äta något på x antal timmar innan testet) så vet ej om detta kan påverka.
ursäkta stavning
Ursäkta att jag kapar tråden, men jag själv är högerhänt men är "righthanded" när jag håller hockey/bandy klubbor. Jag är vänsterbent, men stödjer mycket hellre på högerbenet. Är inte det också lite skruvat?
Ursäkta att jag kapar tråden, men jag själv är högerhänt men är "righthanded" när jag håller hockey/bandy klubbor. Jag är vänsterbent, men stödjer mycket hellre på högerbenet. Är inte det också lite skruvat?
Hur man håller eller står i saker som bestickföring, hockey, bandy, golv, snowboard o.s.v. har väl inte så mycket att göra med om man är högerhänt? Vet en massa rightare som är högerhänta. Och flera som står med fel fot fram i brädsporter, som är högerfotade och högerhänta. Själv äter jag med kniven i vänster hand. Min bror också, och vi är båda högerhänta.
Exakt samma sak här! *gah!*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.