handdator

Visa fullständig version : Antagningsbesked utbildning

_Robbie_
2008-07-10, 15:34
Nå? Kom du in på din utbildning? Om ja, vilken?

Farzan
2008-07-10, 15:35
va? Har beskedet redan kommit? Jag trodde att det skulle komma nästa vecka!!! Min är isåfall sen. :(

Airline
2008-07-10, 15:43
Industriell Ekonomi Linköping!!!!!! Så jävla lycklig*gah!*

_Robbie_
2008-07-10, 15:46
HHS för mig. :)

Loke
2008-07-10, 15:47
De kommer över några dagar, ta det lugnt.

theoppositescollide
2008-07-10, 15:48
va? Har beskedet redan kommit? Jag trodde att det skulle komma nästa vecka!!! Min är isåfall sen. :(
kommer 10-15 juli

Farzan
2008-07-10, 15:55
Aaaah den kom nu!

Grattis till alla som kom in, inklusive mig. :)

Cheers!

theoppositescollide
2008-07-10, 15:56
Jag kom för övrigt in på Civilingenjör

Alfred Nobel
2008-07-10, 16:03
Jag kom in på CivIng, Maskinteknik, inne på KTH :cheers:

Torwald
2008-07-10, 16:04

Fan vad kul, grattis. Då ses vi i höst. Vi ska ha lite välkomstringningar nästa vecka, så då kanske vi hörs då! :naughty:

_Robbie_
2008-07-10, 16:09
Fan vad kul, grattis. Då ses vi i höst. Vi ska ha lite välkomstringningar nästa vecka, så då kanske vi hörs då! :naughty:

Tack! Jag ser fram emot det:D Jag kom just på att jag inte alls e så förbered...Måste ringa lite folk för o se om man kan få bo hos dem en stund tillls man flyttar in i sin lägenhet. Aja, det löser sig! Nu blir det nog att fira lite. :thumbup:

Alfred Nobel
2008-07-10, 16:10
Jag kom för övrigt in på Civilingenjör

Vilket program?

sascha
2008-07-10, 16:32
Håller tummarna för att jag inte ska komma in på det jag prioriterade som första (juridik), men höga betyg lär ju ställa till det för mig. Jag vill ju läsa samhällsvetenskap. *gah!*

EDIT: YES YES YES! Res 2 :D:D

theoppositescollide
2008-07-10, 16:42
Vilket program?

Jag har inte valt än faktiskt. Jag går via Lunds Tekniska Basår, och där har man platsgaranti på valfri ingenjörsutbildning sen.

Whistler
2008-07-10, 16:55
Nope. 8:e ansökan till polishögskolan avslagen. Kom inte ens till fystest.

Carolinew
2008-07-10, 17:00

Det där tycker jag är sjukt konstigt, vissa kommer ju in med en gång? :confused:

PowPow
2008-07-10, 17:01
Det där tycker jag är sjukt konstigt, vissa kommer ju in med en gång? :confused:

Vad är det som är så konstigt med det?

Dreas
2008-07-10, 17:02
Har tagit mig in på Medecinsk informatik på KTH, någon mer som sökt dit?

Halldin
2008-07-10, 17:06
17,34 räckte ej för Teknisk Matematik på Chalmers.

Det står "Urval: Res 48" , "Ant i UG: 17"

Någon som vet hur man tolkar detta?

Kemi blev jag antagen till, stryks förstahandsvalet då eller har jag chans ändå?

Timmi
2008-07-10, 17:08
Reserv nr 48 antagna i urvalsgruppen 17 tolkar jag det som.

Kom in på Pyskologi I 30 HP på SU på mitt högskoleprov, har det lite som backup om något skulle skita sig med lumpen inom de 2,5 veckor som är kvar till inryck.

Halldin
2008-07-10, 17:18
Nån som vet hur mycket som brukar hända mellan 1:a och 2:a urval?

Om man är 48e reserv på gymnasiebetyg och 22e reserv på högskoleprov på en utbildning med 30 platser är man ganska smoked eller?

sascha
2008-07-10, 17:29

Om man är 48e reserv på gymnasiebetyg och 22e reserv på högskoleprov på en utbildning med 30 platser är man ganska smoked eller?

Beror ganska mycket på vilken utbildning det är som gäller. Du kan kolla runt på olika studentforum (förutsatt att det är en populär utbildning) där man snackar antagningsbesked. För att svara direkt, om ändock bara med en gissning, kan tänkas att en klättring på 22 platser kan vara svårt. Kanske främst i ditt fall, då detta skulle innebära att ~70 % av de antagna tackar nej...

Spene
2008-07-10, 17:37
Läkarprogrammet
330hp, Dagtid, Helfart (100%)
Utbildningsprogram
Normal undervisning
Uppsala universitet,
Uppsala

Antagen
Skönt att ha det på papper.

Loke
2008-07-10, 17:42
Civilingenjör STS i Uppsala. Skicka gärna PM om du också kom in där.

Nu blir man fan lite taggad, tror detta kommer passa som handen i handsken för mig om jag bara anstränger mig. Jag visste ju att jag skulle komma in, men det känns ändå lite mer verkligt nu.

JonasTL
2008-07-10, 17:44
:D
Yeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeea s!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

:D:D

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!

Angel
2008-07-10, 17:45
Kom in på Psykologi och en distanskurs inom kost och hälsa. Tror det blir distanskursen eftersom ja fick reda på idag att ja får förlängt på mitt jobb. Jobbar nog hellre och sedan pluggar när ja verkligen vet va ja vill bli än att läsa psykologi bara.

z_bumbi
2008-07-10, 17:48

Annars ringer du och kollar om det går att läsa den första kursen som enskild kurs och så är det bara att sno platserna när de första hoppar av efter den..

Upptaget
2008-07-10, 17:54
Kom in till utbildningen som Kyltekniker i Katrineholm :) gött som fan!!

Jajje
2008-07-10, 17:54

Gratulerar :). Inte lätt att ta sig in där :).

seggan
2008-07-10, 18:01
Kom in på Civiling. Robotik vid MDH. Nöjd som tusan är man! :)

Kebab-Arne
2008-07-10, 18:18
Civilingenjör STS i Uppsala. Skicka gärna PM om du också kom in där.

Nu blir man fan lite taggad, tror detta kommer passa som handen i handsken för mig om jag bara anstränger mig. Jag visste ju att jag skulle komma in, men det känns ändå lite mer verkligt nu.

Haha, kommer vara fadder för STS under nollningen. Så vi lär ses på ett eller annat sätt. Börjar förvrigt årskurs två på STS till höst. Reccemottagningen heter det numera visserligen.

shut teh face
2008-07-10, 18:20
Oracle databasadministratör
Antagen

Halldin
2008-07-10, 18:22
Annars ringer du och kollar om det går att läsa den första kursen som enskild kurs och så är det bara att sno platserna när de första hoppar av efter den..
Ingen dum idé, det skulle krävas jäkligt många avhopp dock.
Om det kryper ner till 10:e reserv eller nåt kanske det finns hopp, men jag vet inte hur många som brukar försvinna.

Förresten, när man ska svara på beskedet, ska man tacka ja till både försthandsvalet, som alltså är reserv, och andrahandsvalet som jag blev antagen till?
Fattar inte systemet riktigt, står 30 högskolepoäng på båda och det verkar som att man bara fick tacka ja till 45 poäng.

thatkrillesshow
2008-07-10, 18:33
Reserv 10 på första antagningsbeskedet till SMO. Andra antagningsbeskedet ska väl komma nästa vecka, så vi får se vad som händer...

_Robbie_
2008-07-10, 18:39
Gratulerar :). Inte lätt att ta sig in där :).

Tack så mycket! :) Det har varit en strävan nu i 3 år (sedan jag började gymnasiet) och det är hur skönt som helst att veta att man lyckats!

Loke
2008-07-10, 18:53
Haha, kommer vara fadder för STS under nollningen. Så vi lär ses på ett eller annat sätt. Börjar förvrigt årskurs två på STS till höst. Reccemottagningen heter det numera visserligen.

Wow, nice! Då lär vi helt klart träffas.

Frantic
2008-07-10, 18:58
Reserv 10 på första antagningsbeskedet till SMO. Andra antagningsbeskedet ska väl komma nästa vecka, så vi får se vad som händer...

Är du nyfken så kan du säkert ringa dit och kolla redan imorrn

Scratch89
2008-07-10, 19:04
Jag har en fråga, eller ja, det är egentligen flickan som har det.

Hon har sökt två likvärdiga utbildningar; naturvetenskapligt basår i Göteborg som förstahand, och samma utbildning fast i Skövde som andrahand. Hon står som typ tionde reserv på förstahandsvalet här i Göteborg, men blev antagen i Skövde.

Hur ska hon göra för att kunna vara platsgaranterad?
Kan man tacka ja till båda, så hon inte står utan utbildning till hösten? Jag tänkte mest att om hon tackar ja till utbildningen i Skövde samtidigt som hon står kvar som reserv, kanske hennes förstahandsval försvinner, och alternativt att om hon tackar nej till Skövde inte kommer in i Göteborg. Hur fungerar det?

mela
2008-07-10, 19:25
Reserv 14 på Kriminologi Distans i malmö.

Typ 140 på samma fast i Sthlm.

willis
2008-07-10, 19:33
1. Civilingenjörsutb i industriell ekonomi 300hp, KTH. Reserv 4 i UG
2. Civilingenjörsutb i maskinteknik 300hp, KTH. Antagen

Mche
2008-07-10, 19:37
* Civilingenjörsutb i samhällsbyggnad på KTH ¨ Antagen

Linnet
2008-07-10, 19:48
Psykologprogrammet med inriktning idrott, Umeå, antagen. Blir till att fundera ordentligt då jag redan läser till psykolog i Linköping. Måste börja om från början, men samtidigt är nog drömmen att jobba inom det idrottspsykologiska fältet..

Om någon ser detta och läser i umeå får ni gärna berätta hur ni trivs där.

Ervin
2008-07-10, 19:51
Du har antagits som studerande till polisutbildningen vid Polishögskolan Sörentorp Solna.

Upprop sker: 2008-08-25

Yeeeez :cool:

Looney
2008-07-10, 19:59
Jag har en fråga, eller ja, det är egentligen flickan som har det.

Hon har sökt två likvärdiga utbildningar; naturvetenskapligt basår i Göteborg som förstahand, och samma utbildning fast i Skövde som andrahand. Hon står som typ tionde reserv på förstahandsvalet här i Göteborg, men blev antagen i Skövde.

Hur ska hon göra för att kunna vara platsgaranterad?
Kan man tacka ja till båda, så hon inte står utan utbildning till hösten? Jag tänkte mest att om hon tackar ja till utbildningen i Skövde samtidigt som hon står kvar som reserv, kanske hennes förstahandsval försvinner, och alternativt att om hon tackar nej till Skövde inte kommer in i Göteborg. Hur fungerar det?

Jag är rätt så säker på att man kan tacka ja till båda, hur man gör det är en annan fråga; väntar själv fortfarande på besked

ChrisDEFC
2008-07-10, 20:01
inte ett antagningsbesked så långt ögat når...
...kommer la imöra!

lectris
2008-07-10, 20:04
betyg: urval res: 34 ant i ug: 22
hp: urval res: 3 ant i ug: 14

:confused:

vad betyder detta? tredje reserv på högskoleprovet eller vadå?

mela
2008-07-10, 20:06
betyg: urval res: 34 ug: 22
hp: urval res: 3 ug: 14

:confused:

vad betyder detta? tredje reserv på högskolepoäng eller vadå?

Yes, och det är 14personer som är antagna på högskolepoängen.

Du är reserv 34 på betygen och det rä 22 antagna med betyg.

lectris
2008-07-10, 20:13
Yes

hmm.. 3e reserv är ju helt okej iofs, men undra hur stor chans man har att få en plats då.. och hur får man veta det egentligen? uppdaterar de om folk tackar nej och man kryper upp i listan eller?

Looney
2008-07-10, 20:22
Jag är rätt så säker på att man kan tacka ja till båda, hur man gör det är en annan fråga; väntar själv fortfarande på besked

Fick antagningsbeskedet och kan nu säga med säkerhet att det går! det som händer när du blir antagen på något alternativ är att alla alternativ under detta stryks och alla ovanför kan du tacka ja till att stå reserv för

Kom in på socionomprogrammet i örebro, trodde jag inte =D

Sundsarn
2008-07-10, 20:31
Teknisk Fysik - Chalmers

Antagen :thumbup:

egge
2008-07-10, 20:36
Tekniskt basår i Luleå. 90% chans att jag tackar ja.

Angel
2008-07-10, 20:53
Ant i UG 2

Undra om dom inte tog in fler än så på HP.

Gustaven
2008-07-10, 21:03
Teknisk fysik internationell inriktning -franska. Antagen (gruvar mig redan för franskan)

Det ska dock bli kul... jobba ett år var inte så kul som jag trodde men skönt att ha lite pengar i bakfickan nu när man börjar :)

The_RobRoy
2008-07-10, 21:30
Jag saknar redan att plugga :(

Grattis alla som kommit in, det verkar vara idel vettiga utbildningar folk har valt här på kolo. Kanon :thumbup:

forslund
2008-07-10, 21:42
Datavetenskapliga programmet Datornätverk och datakommunikation 180hp i Västerås, antagen! :thumbup:

thatkrillesshow
2008-07-10, 21:42
Är du nyfken så kan du säkert ringa dit och kolla redan imorrn
Jag ringde för nån dag sen för att höra hur många som hade tackat nej till en plats då, men hon sa att hon inte kunde svara på det förrän allt va inne=/ Men jag ringer imorgon också och hör. Då är det ju sista dagen att tacka ja.

shut teh face
2008-07-10, 21:47
Jag är väldigt avundsjuk på dem som kommit in på Ind.Ekonomi och läkarlinjen.

Jan
2008-07-10, 21:50
CivIng, Maskinteknik, LTH

Jacksatan
2008-07-10, 21:51
Jag är väldigt avundsjuk på dem som kommit in på Ind.Ekonomi och läkarlinjen.

tja du kan nog tjäna mer än dessa om du blir grym på Oracle. Tro mig, jag jobbar med och mot nåra riktigt grymma jävlar som sitter o konsultar själva och drar in en helvetes massa pengar. OM det nu var lönen du var avundsjuk på. ;)

shut teh face
2008-07-10, 21:52
tja du kan nog tjäna mer än dessa om du blir grym på Oracle. Tro mig, jag jobbar med och mot nåra riktigt grymma jävlar som sitter o konsultar själva och drar in en helvetes massa pengar. OM det nu var lönen du var avundsjuk på. ;)
Jo jag har en släkting som är projektledare där men det var inte det jag menade. :-)

Läkarprogrammet och Ind.Ekonomi är två program jag verkligen skulle vilja gå men har inte betygen. :)

rAjj
2008-07-10, 21:58
Reserv på:
Civilekonomi Internationell, Lund (låg reserv)
Civilekonomi Analytisk, Lund (låg reserv)

Antagen: Ekonomprogramet, Kristianstad

håller tummarna :)

Scratch89
2008-07-10, 22:01
Själv ska jag börja andra året på Kost- och friskvårdsprogrammet. Yay!

Dock är jag fortfarande sugen på Chalmers och matte/fysik.

sascha
2008-07-10, 22:02
Reserv på:

Vad hade du för gymnasiebetyg?

Spene
2008-07-10, 22:04
Jo jag har en släkting som är projektledare där men det var inte det jag menade. :-)

Läkarprogrammet och Ind.Ekonomi är två program jag verkligen skulle vilja gå men har inte betygen. :)
HP? Tekniskt basår? HP kan man ju testa i vilket fall.

shut teh face
2008-07-10, 22:06
HP? Tekniskt basår? HP kan man ju testa i vilket fall.
Jo jag skrev högskoleprovet men det gick inte så värst bra. Det handlar ju om 20,0 eller 2,0 för att komma in på t.ex läkarlinjen. Det är för mkt. :)

Whistler
2008-07-10, 22:07
Du har antagits som studerande till polisutbildningen vid Polishögskolan Sörentorp Solna.

Upprop sker: 2008-08-25

Yeeeez :cool:

Gratulerar!

Hur många gånger har du sökt och hur gammal är du?

Eddie Vedder
2008-07-10, 22:25
hmm.. 3e reserv är ju helt okej iofs, men undra hur stor chans man har att få en plats då.. och hur får man veta det egentligen?

Du får veta det när nästa besked kommer helt enkelt. Om det är kostvetarprogrammet så kan jag nästan försäkra dig om att du kommer in faktiskt. Det var en rejäl skillnad från första och andra intagningen förra året och jag ser inte varför det skulle vara annorlunda i år.

Välkomna till Uppsala Loke och Spene. Spene ska få slita i Stadsskogen.:D

Ervin
2008-07-10, 22:46
Gratulerar!

Hur många gånger har du sökt och hur gammal är du?

Tackar!

Jag är 26 i år, har sökt 1 gång tidigare men då missade jag svenskaprovet med 2 poäng :smash:

Whistler
2008-07-10, 22:52
Hur skrev du i ditt personliga brev? Behöver inte texten i sig, mest nyfiken på vad du fokuserade på. Har du några särskilda meriter eller referenser som du tror hjälpte dig på vägen?

Jag har som sagt sökt 8 gånger nu utan att ens blivit kallad till fystest (för er som inte vet så är ordningen svenskprov, intervju, fystest, psykologutvärdering, uppsats mm). Kan ha fel på ordningen på de två sista (har ju inte varit där ;)), och det är en del övriga moment som sker på samma tillfälle. Jag börjar bli riktigt trött på att från kollegor (jobbar som ordningsvakt), poliser och familj och vänner höra att man verkligen är lämpad som polis, men inte lyckas få fram det i ansökan utan blir slopad direkt.

Fystesterna skulle jag klara i sömnen, hade runt 95% rätt på svenskprovet och på intervjun blev jag starkt rekommenderad, men han trodde inte jag skulle komma in för min ålder (då var jag 20). Nu är jag 24, så jag är väl fortfarande i underkant, men det är inte direkt unikt med 22-24-åringar på polisutbildningen, även om vanligast är 26-30.

NiXPhoenix
2008-07-10, 23:04
Sunkigt Whistler, den lilla uppfattning man kan få om folk via internet säger mig att du skulle vara klart lämplig som polis.

Tyvärr tar de väl inte alltid in de mest lämpade och skärpta människorna. Läste om en fd Gladiator som var lite av byns bråkstake, hade dömts för både kvinnomisshandel och narkotikabrott tror jag, han hade kommit in på polisutbildningen. :D Sen utan att gå för djupt i det så har jag läst lite trista ssaker om hur de ska kvotera in personer för att få större "bredd", bland annat göra svenskadelen lättare, inte kräva medborgarskap (!) m.m. Vet inte om det slagit igenom än dock.

Whistler
2008-07-11, 01:56
Jo, kvoteringen har man väl hört ett och annat om.

Annat som gör en lite sne ibland är när man i krogdörren avvisar någon som är för full och får höra att den personen minsann är polisstuderande och att jag inte ska tro att jag är något, misslyckad polis som jag är... Men ja... Stereotypen stämmer väl, jag är ju det. :)

Värst var en invandrartjej som sökt tre gånger till polishögskolan, kommit in alla tre gånger och av olika skäl valt att hoppa av. Hon stod och läxade upp mig om att jag inte fick be/hjälpa hennes polare flytta sig när hon låg och var packad på golvet mitt i en garderobskö.

Catar
2008-07-11, 06:59
LäkarProgrammet Lunds Universitet - HP-1,90 Antagen :cool:
Har dock sökt anstånd för att börja nästa år eftersom jag gör lumpen nu, dessutom måste flickan ha tid att söka där.

Lexidos
2008-07-11, 09:23
Reserv på:

Hoppar av den efter 1 år nu.

Civilingejör Maskinteknik - Tekniks design, Lund- Antagen :)

Spene
2008-07-11, 09:38
Jo jag skrev högskoleprovet men det gick inte så värst bra. Det handlar ju om 20,0 eller 2,0 för att komma in på t.ex läkarlinjen. Det är för mkt. :)
Eller minst 1,6 + intervju. Tänkte dock mest på ind. ekonomi. Lägsta HP HT07 var 1,6, enligt VHS. Jag vet inte vad du fick första gången men det går att höja sig rejält ifall man försöker.

Nu har de även tagit bort urvalsgruppen HA (arbetslivserfarenhet) så antagningskraven på många utbildningar kommer att sjunka.

machine gun
2008-07-11, 09:48
hmm.. 3e reserv är ju helt okej iofs, men undra hur stor chans man har att få en plats då.. och hur får man veta det egentligen? uppdaterar de om folk tackar nej och man kryper upp i listan eller?

Det innebär att om 3 personer som är antagna på högskoleprovspoäng tackar nej, så kommer du in. Andra urvalet är baserat på hur folk svarat, så du får se då. Skulle du fortfarande stå som reserv, ska du ändå gå på uppropet. Ofta är det folk som inte svarat och de stryks från listan om de inte kommer till uppropet. Det var så jag kom in på dietistprogrammet. Jag stod som 1:a reserv efter andra urvalet (2:a efter första) och så var det en HP-kille som inte dök upp. Vi hade dock bara 6 platser för HP, så det var lite mindre chans där. 14 platser och 3:e reserv ser väldigt lovande ut. Dessutom är det många som hoppar av första veckan, för att de kommit in som reserver på en, för dem, högre prioriterad utbildning, så även om man inte kommer in på uppropet finns det en poäng med att hänga kvar första veckan och gå på föreläsningarna, så att man inte missat en massa om man kommer in sen. Vi hade flera i klassen som gjorde så.

machine gun
2008-07-11, 09:57
inte ett antagningsbesked så långt ögat når...
...kommer la imöra!

Logga in på studera.nu De skickar inte hem antagningsbesked med posten längre.

Halldin
2008-07-11, 10:00
Det innebär att om 3 personer som är antagna på högskoleprovspoäng tackar nej, så kommer du in. Andra urvalet är baserat på hur folk svarat, så du får se då. Skulle du fortfarande stå som reserv, ska du ändå gå på uppropet. Ofta är det folk som inte svarat och de stryks från listan om de inte kommer till uppropet. Det var så jag kom in på dietistprogrammet. Jag stod som 1:a reserv efter andra urvalet (2:a efter första) och så var det en HP-kille som inte dök upp. Vi hade dock bara 6 platser för HP, så det var lite mindre chans där. 14 platser och 3:e reserv ser väldigt lovande ut. Dessutom är det många som hoppar av första veckan, för att de kommit in som reserver på en, för dem, högre prioriterad utbildning, så även om man inte kommer in på uppropet finns det en poäng med att hänga kvar första veckan och gå på föreläsningarna, så att man inte missat en massa om man kommer in sen. Vi hade flera i klassen som gjorde så.
Om man sökt två utbildningar och är reserv på utbildning nummer ett och hoppas komma in på den, men är antagen till utbildning nr 2, då funkar inte den metoden eller? Uppropen är väl samtidigt antar jag. :/

Linnet
2008-07-11, 10:06
Logga in på studera.nu De skickar inte hem antagningsbesked med posten längre.

Har man sökt skriftligen så får man också svar skriftligen, så förstår iaf jag det.

Yuffie
2008-07-11, 10:12

Du har inte börjat fundera på en annan karriär?

Ame
2008-07-11, 10:14
Yey, första gången jag sökte. :)

Sjukgymnastprogrammet
180hp, Dagtid, Helfart (100%)
Utbildningsprogram
Normal undervisning
Göteborgs universitet,
Göteborg

Antagen

Whistler
2008-07-11, 10:30
Du har inte börjat fundera på en annan karriär?

Finns folk som inte kommit in förrän sin 14:e ansökan, så helt kört är det förhoppningsvis inte. Jag har en annan karriär, att jag söker en annan utbildning för att gå vidare är väl inget hinder för att jobba medan jag söker?

Slayerized
2008-07-11, 10:58
Finns folk som inte kommit in förrän sin 14:e ansökan, så helt kört är det förhoppningsvis inte. Jag har en annan karriär, att jag söker en annan utbildning för att gå vidare är väl inget hinder för att jobba medan jag söker?

Whistler: Jag har en släkting som kom in på 10e försöket, så kämpa på!

OnT: Lunds universitets server har varit nere sedan igårkväll så jag kan inte logga in och kolla mitt jäkla antagningsbesked! Har suttit och försökt i omgångar sedan midnatt igår...*cry*

machine gun
2008-07-11, 11:03
Om man sökt två utbildningar och är reserv på utbildning nummer ett och hoppas komma in på den, men är antagen till utbildning nr 2, då funkar inte den metoden eller? Uppropen är väl samtidigt antar jag. :/

Uppropen brukar vara olika dagar/tider beroende på vilken skola/kurs det är. Skulle det krocka kan du ju alltid ringa till den kursansvariga och säga att du vill stå kvar som reserv. Tacka ja till båda hursomhelst.

machine gun
2008-07-11, 11:04
Har man sökt skriftligen så får man också svar skriftligen, så förstår iaf jag det.

Trodde inte man kunde söka skriftligen längre. My mistake.

thatkrillesshow
2008-07-11, 11:05
Jag fick mitt skriftligt, men jag fick det på studera.nu också.

Rex
2008-07-11, 11:07
IT Säkerhet, Ronneby! Antagen =)
Fast funderar starkt på att ta ett sabbatsår och jobba.

Eddie Vedder
2008-07-11, 11:29
Sådär ja!:)

Hade inte riktigt koll på att allt numera går via studera.nu så jag satt och inväntade mail. Tur att tråden startades då fr nu gick jag in och kollade. Visst hade dom kommit och nu har jag tackat ja.:thumbup:

Du har tackat Ja till följande utbildningar:

1. UU-21002 - Företagsekonomi A: Företag och företagande 30.0hp, Programkurs, Uppsala universitet, Poängbidrag 30.0, Antagen

2. UU-17512 - Fysiologi, kost och hälsa 5.0hp, Fristående kurs, Uppsala universitet, Poängbidrag 5.0, Antagen

Det är företagseknomin som ingår i min utbildning. Den andra fristående kursen sökte jag mest för skojs skull. Vill läsa lite kost även till hösten och inte enbart ekonomi.;)

machine gun
2008-07-11, 11:39

Hade inte riktigt koll på att allt numera går via studera.nu så jag satt och inväntade mail. Tur att tråden startades då fr nu gick jag in och kollade. Visst hade dom kommit och nu har jag tackat ja.:thumbup:

1. UU-21002 - Företagsekonomi A: Företag och företagande 30.0hp, Programkurs, Uppsala universitet, Poängbidrag 30.0, Antagen

2. UU-17512 - Fysiologi, kost och hälsa 5.0hp, Fristående kurs, Uppsala universitet, Poängbidrag 5.0, Antagen

Det är företagseknomin som ingår i min utbildning. Den andra fristående kursen sökte jag mest för skojs skull. Vill läsa lite kost även till hösten och inte enbart ekonomi.;)

Får du tillgodoräkna dig nåt av fysiologin sen? Till din examen alltså.

machine gun
2008-07-11, 11:40
Just ja, jag har kommit in på magisterkurserna samt en kvällkurs i idrottspsykologi, men det blir inget av med det, för jag har fått jobb! :)

Eddie Vedder
2008-07-11, 11:45
Får du tillgodoräkna dig nåt av fysiologin sen? Till din examen alltså.

Nej det får jag inte. Men jag anser fortfarande inte att den kommer vara bortkastad. Ännu en kostkurs på CV:t och jag lär inte behöva slita ihjäl mig för att klara av den heller.;)

sunkan
2008-07-11, 11:49

men visst är det så att man söker 2ggr på samma meriter om man säger så?

eleni
2008-07-11, 12:39
Specialistsjuksköterskeprogrammet, Anestesisjukvård
60hp, Dagtid, Helfart (100%)
Utbildningsprogram
Normal undervisning
Lunds universitet,
Lund

Urval Res 28
Ant i UG 24

Då kan man kyssa farväl till den utbildningen...
Dags att fixa norsk syrreleg - för i det här jävla landet vill man ju inte jobba kvar i.
Mela, vi ses i Oslo om en 2-3 månader :)

kavalen
2008-07-11, 12:41

Jo det är så det fungerar. Gör man webbanmälan får man också besked via webben. Fler borde lämna in webbansökan med tanke på att de behandlar webbansökan mycket snabbare än vanlig skriftlig ansökan.

Ervin
2008-07-11, 13:25

Om man tar sig igenom alla tester, men kommer inte in på PHS så gör man det ja. alltså, svenskaprovet, fystesterna och dom centrala testerna (psykolog, läkare och polissamtalet)
Det är 4 gånger tom har jag för mig.

Whistler jag kan återkomma med lite mer info om min sökning, är på jobbet just nu så har inte tillfälle.

hultman
2008-07-11, 13:54

Samma här. Läser du verkligen programmet? Kan inte minnas att jag sett någon med ditt utseende.

Windstalker
2008-07-11, 13:57
Om man ligger som 9onde reserv till läkarlinjen på KI, hur stor är chansen att man kommer in? (Om den ens finns..)

Torwald
2008-07-11, 14:02
Windstalker, du kan väl ringa och fråga. Jag tror att det finns en risk för att det kan bli tufft. Jag har flera kompisar som kommit högt upp på reservlistan flera år, utan att komma in, och de har uppfyller alla krav.

NiXPhoenix
2008-07-11, 14:05
Om man ligger som 9onde reserv till läkarlinjen på KI, hur stor är chansen att man kommer in? (Om den ens finns..)

Är du så skärpt så tycker jag att du själv borde kunna kolla upp VHS och tidigare antagningsstatistik. :)

Men är det inte kullar på över 100 pers som börjar varje år på KI?

mela
2008-07-11, 14:08
Mela, vi ses i Oslo om en 2-3 månader :)

Woho!!! :hbang:

Eddie Vedder
2008-07-11, 14:10
Samma här. Läser du verkligen programmet? Kan inte minnas att jag sett någon med ditt utseende.

Jag läser Kostvetarprogrammet. Så att du inte sett mig är inte så konstigt då jag läst Kostvetenskap A och B på BMC hela första året.;)

Företagsekonomi A ingår i våran utbildning. Fek B är dessutom valbart även det, tidigare ingick den.

sleviin
2008-07-11, 14:17
huhu...23:e på reserv, lär inte komma in. :Virro

forslund
2008-07-11, 14:18
Nu måste man börja kolla på studiehjälp också. e-legitimation och skit ska man tydligen ha. Shit, värsta träsket detta.

Kryss
2008-07-11, 14:29
Tackade just ja till Civilekonomprogrammet, VXU.

Whistler
2008-07-11, 14:57

Som jag har förstått det så gäller första intervjun och avklarat svenskprov för all framtid.

Fystest, psykologutvärdering mm är nog som Ervin säger giltiga i två år.

Angel
2008-07-11, 15:49
Jag skulle nog gå och be dom som jobbar med antagningen till PHS (värvarna?) om lite tips om vad du gör för fel?

forslund
2008-07-11, 16:52
Jag skulle nog gå och be dom som jobbar med antagningen till PHS (värvarna?) om lite tips om vad du gör för fel?

Alla lämpar sig helt enkelt inte för att bli poliser. Fattar inte vad folk har för problem med det.

Angel
2008-07-11, 16:53
Alla lämpar sig helt enkelt inte för att bli poliser. Fattar inte vad folk har för problem med det.

Jag har inga problem med det.

Johan_S
2008-07-11, 17:34
Civ. Maskinteknik, KTH. Yes! Två andra i tråden som hamnar där, kul. ;)

Mvh
Johan

Sundsarn
2008-07-12, 00:27
Är det bara jag från kolo som ska till Chalmers? *cry*

Kolo don't like Chalmers, Chalmers want Sundsarn.... Hoppas de har protein i Göteborg *popcorn*

Whistler
2008-07-12, 02:38

Problemet är väl att man stöter på polisstudenter som är uppenbart olämpliga, medan man själv rekommenderas gång på gång av poliser och ändå inte kommer in.

shut teh face
2008-07-12, 10:03
Jobbigt Whistler, hoppas du kommer in till slut.

Jag blir glad när jag stöter på trevliga poliser som man kan se upp till.

hahavaffan
2008-07-12, 10:12
Yes, jag kom in. Valfritt Informatikprogram på Halmstad Högskola.

machine gun
2008-07-12, 10:15
Företagsekonomi A ingår i våran utbildning. Fek B är dessutom valbart även det, tidigare ingick den.

När ingick den? Måste varit många år sen.

Eddie Vedder
2008-07-12, 10:18
När ingick den? Måste varit många år sen.

Ingen aning när det ändrades. Dock sa Ingrid Bramstorp att det tidigare ingått i programmet när vi hade studievägledning en dag. Så jag antar att det stämmer.:)

Shajjn
2008-07-12, 10:20

Det är nog så att det är liite för högt reservnummer. :( Med 4-5 däremot kan man kanske komma in.

wintersnowdrift
2008-07-12, 10:23
Jag tackade just ja till:

Grundläggande statistik, 15hp
och
Förvaltningsrättslig översiktskurs, 15hp

...båda ingår i mitt program och jag var således garanterad plats på kurserna. Tredje terminen anses rent allmänt som den tristaste, men det ska bli kul med lite nya ämnen och nya upplägg tycker jag. Jag blir kvar i underbara Uppsala såklart.

//Kristin

machine gun
2008-07-12, 10:25
Ingen aning när det ändrades. Dock sa Ingrid Bramstorp att det tidigare ingått i programmet när vi hade studievägledning en dag. Så jag antar att det stämmer.:)

Gissningsvis nångång i urtiden ;) Det kan ju varit då som Kostekonomprogrammet fick sitt namn. Kändes ju ganska fånigt sen att ett program kallades för ekonomiutbildning när de läste 20 p ekonomi på 4 år...

stevebc
2008-07-12, 10:50
Kom in på grundkurs i NEK, distans. Perfa!!! Kan sitta vid datorn och chilla bara. 30 poäng är den på så det räknas som heltid.

Lexidos
2008-07-12, 11:07
Kom in på grundkurs i NEK, distans. Perfa!!! Kan sitta vid datorn och chilla bara. 30 poäng är den på så det räknas som heltid.

Have fun med microekonomi :D Internationell +makroekonomi är de två intressanta delkurserna

stevebc
2008-07-12, 11:36
Have fun med microekonomi :D Internationell +makroekonomi är de två intressanta delkursernaFett! Har du läst samma kurs, också i Lund?

Ska inrikta mig på utvecklingsekonomi sen, ta en fil kand i det. Har redan 90 poäng från LTH.

j2b
2008-07-12, 12:17
Sjukgymnastprogrammet
Utbildningsprogram
Normal undervisning
Karolinska institutet,
Huddinge

Antagen

mitt förstaval så jag är jättenöjd!

angående reservplatser kom jag in på en tidigare utbildning efter att ha varit 42a reserv så håll hoppet vid liv ni som inte kom in nu..

Ervin
2008-07-12, 12:34
Problemet är väl att man stöter på polisstudenter som är uppenbart olämpliga, medan man själv rekommenderas gång på gång av poliser och ändå inte kommer in.

Det känns jävligt surt faktiskt att det är så, vet vad du menar, alltså angående olämpliga polisstudenter. Man har ju mött folk på uttagningarna samt så känner man ett par som man tänker, vad tänker du med när du söker...? dock så gör rekryterarna ett bra jobb. ingen utav dom kom in... :thumbup:
Själv så hade jag inte hunnit med så mycket när jag sökte första gången och var väl lika bra att jag inte klarade svenska provet. Det jag har i bagaget är gymnasiekompetens (iofs hade jag kassa betyg som psykologen påpekade...), lumpen, jobbat i över 5 år bla 2½ som teamleader på ett företag som jag även jobbar på nu. Jag var ganska så öppen i mitt brev, beskrev mig själv, vad jag sysslar med, levnadsättet, varför jag vill bli polis och så. det är inte ett WOW brev, mina kompisar som söker nu har betydligt bättre personliga brev, men det gick otroligt bra på intervjuerna, även om det inte gick så bra på IQ testet. Det handlade om person kemin.

Sök är mitt tips. Ge inte upp. kolla över brevet och fundera lite, lägg lite baktanke i det hela. Sen är jag ingen svenska lärare, mer svenska2 lärare men vill du att jag läser det så kan jag göra det.

Dom gick inte på kvoteringen det är jag säker på. Oavset om man är svensk eller har en annan bakgrund så är man olika som människa och kan dela med sig av sin erfarenhet och kunskap så att man kan göra ett bättre jobb som Polis, erarenhet, förståelse och att se saker från en annan synvinkel är viktigt för att göra ett bra jobb.

Math
2008-07-12, 13:38
Civ. Ing. Bio Teknik, LTH.

Vet dock inte om jag vill gå den eller läsa upp lite och söka Industriell Ekonomi nästa år istället.

Ervin
2008-07-12, 14:21
Förresten!

grattis till alla som kom in!

Huffo the A-LagaRe
2008-07-12, 20:17
Man väljer alltid utbildningar med platsgaranti.

Exhale_
2008-07-12, 20:33
Jag kom in på Kostvetarprogrammet i Uppsala! :D Nu ska jag tacka nej men det är alltid kul att komma in någonstans!

Ajin
2008-07-12, 20:33

Nej, men nu är det ju så att de som sitter och utvärderar ansökande inte bara har papp i skallen - De sitter säkert på bra argument på varför du inte har kommit in än. Sen om kungen eller en marsmänniska har "rekommenderat" dig, det spelar ju föga roll.

Jag känner dig inte och kan därmed inte bedöma om du skulle vara en bra eller dålig polis, men åtta ansökningar är mycket, och även om det finns folk som har kommit in efter 120 ansökningar så betyder det inte att du gör det.

Men lycka till, verkligen. :)

Olof
2008-07-13, 20:45
Sista terminen på korta lärarprogramet samt psykologi grundkurs på halvfart.

skans
2008-07-14, 09:31
Civ. Ing. Bio Teknik, LTH.

Vet dock inte om jag vill gå den eller läsa upp lite och söka Industriell Ekonomi nästa år istället.

Är du sugen på att börja plugga så tycker ja att du ska hoppa på Bio Teknik,
är det så att du inte trivs så går det oftast att byta till en annan civ.ing. tex Industriell Ekonomi (som jag läser).
Vi hade flera som bytte in i vår klass så sent som i julas och vi ska börja tredje året nu till hösten.
Du kommer att få en induviduell studieplan men de brukar kunna pussla ihop det ganska bra.

Annars är det vanligt att man läser första terminen/erna på Maskinteknik för att sedan byta in om man inte har tillräckliga betyg (Den utbildningen är mest lik Industriell Ekonomi första året).

Halldin
2008-07-14, 11:12
Har kollat upp med studievägledaren nu och han trodde inte på det på en populär utbildning, av någon anledning. :/

Dom gör tydligen så att man kan stå kvar som reserv två veckor in på utbildningen och div. avhopp, folk som inte kommer på upprop etc. försvinner ju och dom ringer runt till folk som står som reserver.

kalle_banan
2008-07-14, 13:24
Jag kom in i Göteborg, men usch och fy, där vill jag inte bo eller studera, så jag ringde Lund (har studerat där förr) och frågade hur jag skulle göra och hon sa "ok, jag skickar ett antagningsbesked hem till dig".
Bara sådär, tack så sjukligt :D Helt grymt hur man kan glida mellan skolor och komma in här o där. Lund ftw.

Imni
2008-07-14, 14:23
Fick plats på alla kurser ja sökte. inte så oväntat kanske då dem redan ingår i mitt program (alla utom en).

Så till hösten läser ja grundläggande mätteknik B, termodynamik B, elektrodynamik C,grundkurs i Matlab samt kvantmekanik C. Totalt blir d 100 % fart hela hösten.

kalle_banan
2008-07-14, 14:25
Fick plats på alla kurser ja sökte. inte så oväntat kanske då dem redan ingår i mitt program (alla utom en).

Så till hösten läser ja grundläggande mätteknik B, termodynamik B, elektrodynamik C,grundkurs i Matlab samt kvantmekanik C. Totalt blir d 100 % fart hela hösten.

Coolt, vad lär man sig när man läser kvantmekanik? Har kollat lite på youtube och det känns som rätt mycket filosofi, men ändå "sann filosofi" eftersom man kan räkna ut det på nå vis... ?

Loke
2008-07-14, 16:09
Har kollat upp med studievägledaren nu och han trodde inte på det på en populär utbildning, av någon anledning. :/

Dom gör tydligen så att man kan stå kvar som reserv två veckor in på utbildningen och div. avhopp, folk som inte kommer på upprop etc. försvinner ju och dom ringer runt till folk som står som reserver.

Jag har hört talas om att folk har kommit in på kurser där de var ganska långt ner i reservlistan genom att helt enkelt stå och knacka på när de börjar ringa runt till reserverna. Då blir det smidigare att bara ta in dig än att ringa till reserver ovanför dig på listan.

Är man riktigt desperat så är det kanske värt att pröva, jag vet inte.

otherside
2008-07-14, 19:39
health management i kalmar blev de för mig

Bahir
2009-12-08, 18:09
Prio Anm kod/Utb UG-MV Urval Ant i UG
1 LU-81420

Ekonomie kandidatprogram
Utbildningsprogram
Normal undervisning
Lunds universitet,
Lund
Grundnivå

HP-1.70
Antagen
71

2 LU-62311

Statistik: Grundkurs 1
15hp, Dagtid, Helfart (100%)
Fristående kurs
Normal undervisning
Lunds universitet,
Lund
Grundnivå

HP-1.70
Antagen
37

Heniin
2009-12-08, 18:25
Blev antagen till SU, Lärarprogrammet med inriktning mot idrott, fritidskultur och hälsa för skolår F-6 240.0hp,

Apjavel
2009-12-08, 18:27
Blev antagen till sjukgymnast-programmet i Lund. Woho

xodd
2009-12-08, 18:36
Antagen till Jurist i lund, vad jag nu ska med det till... Någon som vill köpa min plats? :)

_Robbie_
2009-12-09, 00:21
Antagen till Jurist i lund, vad jag nu ska med det till... Någon som vill köpa min plats? :)

Snällt mot reserverna att ta upp en plats...

Liven
2009-12-09, 00:33
Kom in på en fristående kurs (heltid 30p) i psykologi trots mina usla betyg, konstigt. Nåja, nu måste jag bestämma mig, plugga eller jobba. :confused:

Miiix
2009-12-09, 02:51
2 UU-P7800

Juristprogrammet
270hp, Dagtid, Helfart (100%)
Utbildningsprogram
Normal undervisning
Uppsala universitet,
Uppsala
Grundnivå

BG-16.20
HP-1.4

Res 863
Res 17

169
116

Ja, vad tror ni? 17e reserv i en urvalsgrupp på 116 pers. Känns som chansen är ganska stor iaf :)

Kul också att se hur långt mina gymnasiebetyg räckte till, prisa gud för högskoleprovet :D

Behi
2009-12-09, 03:01

Hehe ja e 3'e reserv så tacka nej så blir ja 2'a ^^

C.E.J.
2009-12-09, 07:30
1 SU-48283

Matematik I
30hp, Dagtid, Helfart (100%)
Fristående kurs
Normal undervisning
Stockholms universitet,
Stockholm
Grundnivå

Heniin
2009-12-09, 15:28
1 SU-48283

Matematik I
30hp, Dagtid, Helfart (100%)
Fristående kurs
Normal undervisning
Stockholms universitet,
Stockholm
Grundnivå

ses på universitet ^^

C.E.J.
2009-12-09, 17:53
ses på universitet ^^

Opti, läxhjälp via kolo-pm :D

Heniin
2009-12-09, 18:27
Opti, läxhjälp via kolo-pm :D

Haha fosho bro :)

Zibbe
2009-12-13, 11:22
Blev antagen till Läkarutbildningen i Lund fick jag reda på nu i fredags :) Andra gången jag sökte så jag är riktigt nöjd!

Bubban
2009-12-13, 11:36
Grattis Zibbe, du lär få plugga med en kompis till mig, Tim heter han, inget koloit dock. :)
Best of luck.

xodd
2009-12-13, 11:40
Hehe ja e 3'e reserv så tacka nej så blir ja 2'a ^^

Redan gjort :)

Behi
2009-12-13, 12:10
Redan gjort :)

Sweet :)

Zippo
2009-12-13, 19:54
Lite OT, sorry hitta ingen annan stans att posta. Förutom att göra en ny men detta var endå nästan samma sak.

VHS: Första urvalet VT2010

Stockholms universitet
SU-29505
Juristprogrammet
BG
18.73

Uppsala universitet
UU-P7800
Juristprogrammet

BG
18.75

Jag har ju som sagt just nu 17.6 BG och ska föröka höja till 18 vilket jag tror jag klarar rätt enkelt. Låt oss säga att jag har 18. Under 2010 så börjar meriter gälla.

Behörigheten till juridik är : Svenska B/Svenska som andraspråk B, Historia A och Samhällskunskap A.

Meriterna jag har och får för juridik är :

(dessa har jag)
Matte B och C = 1
Engelska B och C = 1
Samhälle B och C =1

Men man kan högst ha 2,5 och det får jag då inget reduceras p.g.a att behörigheten inte hindrar mig från att få det.

Alltså mina 18 i BG blir 20,5 i BG när jag söker juristprogrammet i vilken del i sverige jag vill då högsta är 19.10 i Lund

Nu till frågan hur tror ni det kommer se ut HT2010 kommer det vara så att all juridik höjs till 20 p.g.a meriterna då högsta bg man kan få är 22,5 då.

Snälla är orolig som fan, mår illa tänker varje dag nu om jag kommer in eller inte på HT2010. Vad tror ni kan jag komma in?

Hades
2009-12-13, 20:01
Lite OT, sorry hitta ingen annan stans att posta. Förutom att göra en ny men detta var endå nästan samma sak.

VHS: Första urvalet VT2010

Stockholms universitet
SU-29505
Juristprogrammet
BG
18.73

Uppsala universitet
UU-P7800
Juristprogrammet

BG
18.75

Jag har ju som sagt just nu 17.6 BG och ska föröka höja till 18 vilket jag tror jag klarar rätt enkelt. Låt oss säga att jag har 18. Under 2010 så börjar meriter gälla.

Behörigheten till juridik är : Svenska B/Svenska som andraspråk B, Historia A och Samhällskunskap A.

Meriterna jag har och får för juridik är :

(dessa har jag)
Matte B och C = 1
Engelska B och C = 1
Samhälle B och C =1

Men man kan högst ha 2,5 och det får jag då inget reduceras p.g.a att behörigheten inte hindrar mig från att få det.

Alltså mina 18 i BG blir 20,5 i BG när jag söker juristprogrammet i vilken del i sverige jag vill då högsta är 19.10 i Lund

Nu till frågan hur tror ni det kommer se ut HT2010 kommer det vara så att all juridik höjs till 20 p.g.a meriterna då högsta bg man kan få är 22,5 då.

Snälla är orolig som fan, mår illa tänker varje dag nu om jag kommer in eller inte på HT2010. Vad tror ni kan jag komma in?

Man kan väl tänka sig att folk i allmänhet har ungefär lika bra meriter som du. I så fall är det tveksamt om du kommer in.

MangeByggarn
2009-12-13, 20:37
Lite lönt och skapa ny tråd så jag ställer min här =)

Kan man göra högskoleprovet hur många gånger som helst? Tills man är nöjd?

Behi
2009-12-13, 20:40

Kör ett högskoleprov då. Får du 1.6 så kommer du säkert in. Med 1.5 så kommer du kanske in. Jag är reserv 16 till VT 10 på SU med 1.5 på hp. Gymnasiebetyg är jag 1900 reserv typ så Go Högskoleprov.

jocke12
2009-12-13, 20:41

Ja. Sen står sig resultatet i fem år.

Behi
2009-12-13, 20:41

ja men betyget räcker "bara" i fem år

Zippo
2009-12-13, 21:07
Kör ett högskoleprov då. Får du 1.6 så kommer du säkert in. Med 1.5 så kommer du kanske in. Jag är reserv 16 till VT 10 på SU med 1.5 på hp. Gymnasiebetyg är jag 1900 reserv typ så Go Högskoleprov.

Hur mycket hade du i BG?

Zippo
2009-12-13, 21:10
Man kan väl tänka sig att folk i allmänhet har ungefär lika bra meriter som du. I så fall är det tveksamt om du kommer in.

Det är det väl inte? Eller? För att vissa kurser så måste man välja själv genom att ansöka, som Matte C , Engelska C, Samhälle C är inte många jag vet som läst Samhälle C och Engelska C. Vissat Matte C kanske det finns många men endå du fattar vad jag menar.

Fatalist
2009-12-13, 22:27
Haha, "antagen" till:

Mekanik, mindre kurs 6HP
Kemisk jämvikt 7,5HP
Analys i flera variabler 6HP
Linjär Algebra 4HP
Kemiteknik projektarbete 6,5HP

och även, desto roligare dessa som är utanför mitt program:

Finansiell analys med kalkylprogram 7,5hp
Affärsmöjligheter - identifiering och utvärdering 7,5hp

:)

Bahir
2009-12-15, 10:49
Fråga: ansöker man om studiemedel själv via CSN redan nu (efter första omgångens antagningsbesked), eller väntar man ett tag för att studieuppgifter skall ankomma till CSN först? Jag har för mig att det fanns något val angående detta när man ansökte på studera.nu, men jag kommer inte ihåg detaljerna.

C.E.J.
2009-12-15, 11:26
Fråga: ansöker man om studiemedel själv via CSN redan nu (efter första omgångens antagningsbesked), eller väntar man ett tag för att studieuppgifter skall ankomma till CSN först? Jag har för mig att det fanns något val angående detta när man ansökte på studera.nu, men jag kommer inte ihåg detaljerna.

Man kryssar för det valet när man gör ansökan, sen får man typ ett mail från csn som säger "nu är det dags att ansöka om studiemedel!"

Bahir
2009-12-15, 12:00
Man kryssar för det valet när man gör ansökan, sen får man typ ett mail från csn som säger "nu är det dags att ansöka om studiemedel!"

Ok, då är det bara att vänta in mailet...

pony
2009-12-17, 01:02
Japanska III - Avancerad nivå
http://www.spudart.org/blog/images/2006/wall-breaker-kool-aid-man.gif

andeN.
2009-12-23, 20:53
Om man vid det här laget skulle vilja ändra till sitt tex. 3e val är det för sent ute?

Bahir
2009-12-23, 21:28
Ja.

Reticulum
2009-12-23, 22:01
Vad brukar de antagna till läkarlinjen ha för poäng i snitt? Ligger de på 20 eller kommer folk in med 18.5-19?

Bahir
2009-12-23, 22:48
20+lottning.

Gabriel174
2009-12-23, 22:58
Borde väll höjas till 22.5 nu med meritpoäng och allt?