handdator

Visa fullständig version : Zma

Indec
2008-07-08, 17:02
Med risk för att göra en ytterst klantig förstatråd/ post så vill jag ta tillfället i akt att efterfråga forskning, undersökningar och studier gjorda på ZMA (Zink + Magnesium + vitamin b6 -tillskott som ska ha positiva effekter på hormonuntsöndringen vid sömn)

Anledningen till varför jag frågar är för att jag tycker mig uppleva vissa positiva effekter sedan jag började använda detta. Exempel på dessa är djupare sömn, känner mig mer utvilad och tycker mig ha ökat i styrka. (Dessutom har mina drömmar blivit betydligt starkare...)

Det jag är ute efter är givietvis att ta reda på om detta är ren placebo eller om detta faktiskt har något stöd rent vetenskapligt.

Med vänliga hälsningar

Indec

Ps. Kan ha gjort något fel när jag sökte, men jag fann faktiskt ingenting om detta. Ds.

xodd
2008-07-08, 17:47
B6 skall ha en viss effekt när det gäller sömn och insomning om jag kommer ihåg rätt från den kursen. Hur stor effekt det har kan jag tyvärr inte säga och hänvisa till några studier kan jag inte det heller då jag tyvärr inte har tillgång till några databaser med sådana studier.

Indec
2008-07-08, 18:57
B6 skall ha en viss effekt när det gäller sömn och insomning om jag kommer ihåg rätt från den kursen. Hur stor effekt det har kan jag tyvärr inte säga och hänvisa till några studier kan jag inte det heller då jag tyvärr inte har tillgång till några databaser med sådana studier.

Skönt att det finns någonting som bekräftar det jag trodde, och i förlängningen att undertecknad inte är helt sinnesrubbad! :-)

Om någon annan har något matnyttigt välkomnas detta..!

shadowfire
2008-07-10, 16:16
heh, du kanske köpte denna?
"- Vårt test visar att koncentrationen av DHEA i "Max Muscle zma" utan tvekan är påvisbar, säger Klas Johansson, kemist vid Analycen AB.
Prohormonet DHEA är förbjudet i Sverige och att sälja en produkt med DHEA är ett brott mot läkemedelslagen." :D

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=667883

Har inga andra analyser, men ZMA påverkar min sömn rejält. Styrkemässigt vet jag dock inte.

rAjj
2008-07-10, 21:44
Jag är ganska ny med ZMA också.. märker stor, positiv skillnad gällande sömn. Tidigare så har jag vaknat (knappt) och suttit på sängkanten i 7 minuter och halvsovit.. i värsta fall lagt mig ner och somnat igen (trots mina 9 timmar).

När jag började med ZMA så märkte jag skillnad direkt.. ganska slapp precis när man vaknat som vanligt men lyckas komma upp på fötterna direkt. Efter 1-2 minuter så är jag knivskarp.. Känner mig riktigt utvilad. Hur effekten är på hormonutsöndring samt styrkeökning vet jag inte.. satte mitt pb i bänk häromdagen iofs men det va första maxningen på mycket länge så det kan jag inte härleda till ZMA..

Puss