Visa fullständig version : Ändra enhetsbeteckning på systemdisken?
hahavaffan
2008-07-05, 17:07
Tjära kolo,
jag formaterade nyss datorn, och passade på att peta in en ny 750GB-disk, på vilken jag installerade XP Pro SP3. Men!! Min jävla skrivare satt inkopplad, och snodde åt sig C:-beteckningen till minnesläsarna i den. Och nu heter alltså min systempartition E:. Går detta att ändra? Jag har googlat lite, men hittar bara om folk som har problem med ghostade installationer. Man kan tydligen göra det via systemregistret, men det känns risky att röja in där och ändra. Det enda jag installerat än så länge är ljud, lan, grafik och firefox.
Ellis Wyatt
2008-07-05, 17:09
Har hänt mig några gånger. Brukar då installera om, igen :-) Tror inte det finns någon bra lösning
hahavaffan
2008-07-05, 22:14
Okej... men orka. Ingen annan som vet en lösning?
Inte säker men tror man kan ändra beteckningarna i Partion Magic.
Du kan ju kolla om du hittar någon info om det och programmet.
Hardrocker
2008-07-05, 22:28
Tänk på att du måste ändra i boot.ini så att sökvägen till windowsdisken blir rätt. Som det är nu så ligger windows antagligen på disc 2 partition 1 men om du ändrar från E: till C: så ska du ange att windows ligger på disc 0 partition 1.
Tipset är att du låter det gamla inställningarna ligga kvar i boot.ini så att du enkelt kan backa om nåt skiter sig. Enda som händer om du har flera alternativ angivna är att du får upp en menyn med alternativen du anget i boot.ini när du bootar igång.
hahavaffan
2008-07-05, 22:32
Jag kör en ny förbannad jävla install imorrn utan skrivaren eller något annat inkopplat.
Fan att man måste ha PS/2-tbord för att kunna göra det, annars hade jag gjort det nu.
Jag kör en ny förbannad jävla install imorrn utan skrivaren eller något annat inkopplat.
Fan att man måste ha PS/2-tbord för att kunna göra det, annars hade jag gjort det nu.
japp, det går nog lika snabbt om du nu inte har installerat sådär jättemycket redan.
Funkar det inte att högerklicka på My Computer/Manage/Disk Management/ högerklicka på valfri disk och välj Change Drive Letter and paths?
Funkar det inte att högerklicka på My Computer/Manage/Disk Management/ högerklicka på valfri disk och välj Change Drive Letter and paths?
Inte att rekomendera på systemdisken nej.
Ellis Wyatt
2008-07-07, 15:56
Nu vet jag iof inte vad ditt problem är, men prova att använda USB Legacy keyboard support i BIOS?
heltborta_
2008-07-07, 16:28
Vadå måste ha PS/2 Tangentbord ? För att installera XP? Knappast!
hahavaffan
2008-07-07, 17:08
Jag har alltid behövt ha ett PS/2-tbord förr, men med mitt nya funkade det trots trådlöshet. Gött mos! Nu har jag en riktigt fräsch install med SP3 och allt, allt funkar prima, datorn är rejält mycket snabbare än innan och lite tystare då jag gjort lite ändringar innuti :thumbup:
Funkar det inte att högerklicka på My Computer/Manage/Disk Management/ högerklicka på valfri disk och välj Change Drive Letter and paths?Nopp, nix.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.