handdator

Visa fullständig version : DVD spelare i datorn - regionsfri?

tenchi
2008-07-04, 18:18
DVD spelaren pajjade och tänkte köra DVD film från datorn istället men den visade sig inte vara regionsfri (har 3 val kvar*gah!* ). Är nyare DVD brännare till datorer regionsfria eller har alla den idiotiska funktionen att man får 5 möjligheter att ställa om region innan den låser sig till den sist valda?

Är det kanske likadant med Blu-ray spelare till datorer?

Carolinew
2008-07-04, 19:25
Hm nu är jag ju själv väldigt oteknisk, men Sverige är väl region 2, så varför inte bara välja det?

tenchi
2008-07-04, 22:11
Hade fungerat om jag bara tittat på svensksålda dvd. Nu beställer jag mycket från t ex USA som inte finns i Sverige. Därför vill jag ha regionsfri.

Scratch89
2008-07-04, 22:32
Jag har aldrig haft problem med regioner med min DVD, och den är typ tre tusen år gammal.

NiXPhoenix
2008-07-05, 02:06
Ha två DVD-brännare så slipper du problemet :)

Om du nu bara har R1 resp R2 då... Men annars beroende på vad du har så sök på firmware och modellnamn.

Bluray är såvitt jag vet indelat i två eller tre regioner. Tre är det visst.
Om du är villig att köpa en till brännare så rekommenderar jag Pioneer, deras modeller anses ofta överlag vara bäst även om det inte finns någon helt perfekt brännare som kan allt. Pioneer kan t ex inte scanna skivor (kvalitetskontroll alltså), värdena man får är helt uppåt väggarna.

Scratch89
2008-07-05, 06:43
Om du nu bara har R1 resp R2 då...

?
http://r2d2.stcloudstate.edu/r2d2.jpg