handdator

Visa fullständig version : Kommentera och säg vad som är bra eller dåligt

24april
2008-07-03, 20:48
STATUS:
183-185cm
90kg
18år

tränat i ca. 1 och ett halvt år, måste säg att det senaste året har vart mycket seriöst. Ökat i styrka och muskler.

Målet under sommaren:

Gå ner i vikt MAX 8-10kg och fett i stort sätt, synliga magrutor (inget måste)
Midjan ska bort och mycket fett från låren ska också bort. Rumpan är ett måste!!! Har värsta black chick booty

Tränings Schema:

Cardio skall tränas minst 30min under passet. Kommer att köra de flesta övningarna 3-4 3set 10 -12reps

Dag1 Bröst och lår, ben, rumpa. Och magen tränas alltid på slutet
Dag2 Armar och lår, ben, rumpa. Och magen tränas alltid på slutet
Dag3 Axlar och lår, ben, rumpa. Och magen tränas alltid på slutet
Dag4 Rygg och lår, ben, rumpa. Och magen tränas alltid på slutet
Dag5 vilar och käkar en massa proteiner
Dag6 kör lätt under kropps pass samt vilar och käkar en massa proteiner
Dag7 Börjar om från Dag 1

självklart kommer jag att villa ännu mer om det så nu behövs under tiden.

Jag kommer att gå Morgonpromenader på gymmet. 4 eller mer i veckan.
(bor bara 100 meter från gymmet)

Utav detta så vill jag åstadkomma med goda resultat och vilket är planerat, det är bara viljan som behövs. Jag Kommer att hålla på tills den 24 Augusti då jag blir 19

Fråga vad som helst! och glöm inte... Kommentera och säg vad som är bra eller dåligt:banned

JockeKillen
2008-07-07, 01:27
om du ska gå ner 8 - 10 kg på ca 1 månad (när tar sommaren slut för dig?) så kommer du tappa en ganska massiv del muskler på köpet. Kämpa istället på med ca 0.5kg viktminksning per vecka.

Om det är punktförbränning du är ute efter med detta massiva antal med träningsdagar för ben röv och mage så är det ingen vits i det, punktförbränning fungerar inte. Träna istället på med ditt gamla schema (förutsatt att det fungerade) möjligtvis någon extra vilodag.

Lycka till.

mastermungo
2008-07-08, 07:49
Jag tror att det kan vara vettigt att dra ner lite på ren styrketräning om du tänker satsa på viktnedgång/deff. Du kommer ändå inte lägga på dig någon nämnvärd muskelmassa på ett energiunderskott och därför kan det vara bättre att träna mindre istället för att bli trött och hungrig. Ett styrkepass är inte bästa sättet att bränna fett och den mängden styrka du tänkt att träna är mycket tillochmed för att ligga på energiöverskott.

birra_peroni
2008-07-08, 10:11
Styrketräning är ett bra sätt att bibehålla både styrka och massa under kaloriminus.

KaptenKnäsvag
2008-07-08, 10:56
STATUS:
183-185cm
90kg
18år

tränat i ca. 1 och ett halvt år, måste säg att det senaste året har vart mycket seriöst. Ökat i styrka och muskler.

Målet under sommaren:

Gå ner i vikt MAX 8-10kg och fett i stort sätt, synliga magrutor (inget måste)
Midjan ska bort och mycket fett från låren ska också bort. Rumpan är ett måste!!! Har värsta black chick booty

Tränings Schema:

Cardio skall tränas minst 30min under passet. Kommer att köra de flesta övningarna 3-4 3set 10 -12reps

Dag1 Bröst och lår, ben, rumpa. Och magen tränas alltid på slutet
Dag2 Armar och lår, ben, rumpa. Och magen tränas alltid på slutet
Dag3 Axlar och lår, ben, rumpa. Och magen tränas alltid på slutet
Dag4 Rygg och lår, ben, rumpa. Och magen tränas alltid på slutet
Dag5 vilar och käkar en massa proteiner
Dag6 kör lätt under kropps pass samt vilar och käkar en massa proteiner
Dag7 Börjar om från Dag 1

självklart kommer jag att villa ännu mer om det så nu behövs under tiden.

Jag kommer att gå Morgonpromenader på gymmet. 4 eller mer i veckan.
(bor bara 100 meter från gymmet)

Utav detta så vill jag åstadkomma med goda resultat och vilket är planerat, det är bara viljan som behövs. Jag Kommer att hålla på tills den 24 Augusti då jag blir 19

Fråga vad som helst! och glöm inte... Kommentera och säg vad som är bra eller dåligt:banned

Jag vet inte ens vart jag ska börja...

Sniggel
2008-07-08, 11:05
Ja det ser faktiskt ut att vara ett värdelöst upplägg. För mycket träning, för stor viktnedgång. Inte lönt att modifiera upplägget, gör ett nytt vettigt istället med jämn fördelning av kroppsdelarna, 2-3 styrkepass och 4-5 cardiopass. Gå ner 0.5-0.75 kg i veckan om du vill ha bort fett och se dina magrutor. Ligger du på större underskott bränner du mer muskelmassa och då måste du gå ner mer i vikt för att se dina magrutor.

Elfsberg
2008-07-08, 11:25
Upplägget var alldeles vansinnigt uselt faktiskt.

KaptenKnäsvag
2008-07-08, 22:56
Jag vet inte ens vart jag ska börja...

Jag beslutade mig för att börja. Skriver ned allt som var dåligt med ditt upplägg.

1) Du kan inte välja vart du ska bränna ditt fett. Hur mycket som försvinner från låren och rumpan beror på dina genetiska förutsättningar.

2) Du verkar inte ha någon koll på kost, så studera det. I korta drag skall du veta att bibehålla muskler under diet kräver en korrekt och seriöst utarbetad plan.

3) Kör lågintensiv "cardio" istället, och inte under passet. Ta långa promenader, eller en cykeltur.

4) Det schema du har gjort går inte att göra mycket värre. För att förstå varför måste vi återknyta till punkt 1 - bara för att du tränar lår betyder det inte att du förlorar fett från låren. Att träna en och samma muskelgrupp två dagar på raken är tveksamt - men 4 DAGAR I RAD?. Eftersom att du verkar brista kunskap om att göra ditt eget schema så anser jag att du bör anamma ett schema som grundar sig på beprövade metoder - och dessa finns överallt. Leta efter något bodybuildinginspirerat.

Värt att nämna är att detta beror ju även på hur tungt du tränar, men jag förutsätter att du ivarjefall "pumpar ut" musklerna, därför skriver jag som jag gör.

5) Ang dag 5 och 6 - det är en bra ide att äta en ansenlig mängd protein under vilodagarna, men du skall även äta mycket protein under träningsdagarna. Ät regelbundet och vettigt.

6) Morgonpromenader är en bra ide, men i syfte av att gå ned i vikt är de lika effektiva som promenader under eftermiddag, kväll, kafferast och påskafton. Jag tycker personligen att morgonpromenader hjälper för att "komma igång" lite... startar upp kroppen - om du förstår.

Notera att återigen mina klagomål ang. ditt schema förutsätter att du tränar tungt. Det är väl ett helt ok schema om du går till gymmet och håller igång lite - knappt blir svettig, if you will.

Jag kan föresten även säga vad som var bra, eftersom att du frågade om det. Du verkar ambitiös, och det är alltid en underbar kvalitet. Jag önskar dig lycka till, och jag önskar att någon med lärd i ämnet skulle klanka ned på min text - då jag är tämligen oerfaren.

Zee
2008-07-08, 23:53
alltså jag tror du kan förlora 10 kg undersommarn, om du har rätt, upplägg, och som någon sa, när du ger dig på att förlora 10 kg, låt säga till slutet av Augusti, så lär du förlora lite muskler också, men det gör du även om du deffar under längre tid, det är bara mängde som skiljer i de två fallen. Men alltså modifera ditt upplägg,och räkna hur mycket kalorier du behöver, och hur mycket du behöver ligga minus för ditt mål, så tror jag du klarar det. Jag tror på dig! :) Good luck, och

p.s. om du behöver ett upplägg så har jag ett som funka för mig.

mastermungo
2008-07-09, 07:26
3) Kör lågintensiv "cardio" istället, och inte under passet. Ta långa promenader, eller en cykeltur.

Inte för att jag är lärd men jag ser ingen anledning att utesluta högintensiv "cardio" träning under deff.

Den bästa träningen är den som blir av osv. Så länge man rör på sig så att man bränner tillräckligt med kalorier så kan man lika gärna springa som gå eller cykla... tillochmed på påskafton.

Eddie Vedder
2008-07-09, 13:48
Inte för att jag är lärd men jag ser ingen anledning att utesluta högintensiv "cardio" träning under deff.

Är man otränad finns det definitivt anledning att inte försöka gå rakt på mer intensiva varianter av konditionsträning. Oftast är det dessutom bara något som vissa slänger med trots att det egentligen bara beror på att man hatar att jogga.

"Jag kör högintensiv cardio." låter ju bättre än att tala sanning och säga "Jag springer en bit, blir trött och då stannar jag tvärt." även om det senare är realiteten i många fall. Att springa längre med låg intensitet ÄR lättare än ett bra högintensivt pass, så är det bara.

Om det sedan upplevs dödstråkigt är en annan sak men faktum kvarstår att om man inte pallar en hyfsad joggingtur klarar man givetvis inte av ett kvalitativt intervallpass t.ex.

mastermungo
2008-07-09, 14:15
Tror det blev missförstånd. Eller snarare felskrivning av mig. Högintensiv var inte vad jag syftade på utan jag menade intensivare än promenader.
En promenad framför ett lättare joggingpass eller en cykeltur bör inte vara det självklara valet för en viktnedgång.

Sen vet jag inte heller om man kan anses som otränad om man tränat 1.5år varv minst 1 seriöst.
Iof kan man tycka att jag formulerat mig klantigt och generaliserat för mycket.

KaptenKnäsvag
2008-07-09, 14:47
Tror det blev missförstånd. Eller snarare felskrivning av mig. Högintensiv var inte vad jag syftade på utan jag menade intensivare än promenader.
En promenad framför ett lättare joggingpass eller en cykeltur bör inte vara det självklara valet för en viktnedgång.

Sen vet jag inte heller om man kan anses som otränad om man tränat 1.5år varv minst 1 seriöst.
Iof kan man tycka att jag formulerat mig klantigt och generaliserat för mycket.

Med promenad talar jag om 1 mil, eller liknande.

Sniggel
2008-07-09, 18:22
Om det sedan upplevs dödstråkigt är en annan sak men faktum kvarstår att om man inte pallar en hyfsad joggingtur klarar man givetvis inte av ett kvalitativt intervallpass t.ex.

Håller med delvis. Man kan ju vara för tung för just jogging men fortfarande ha bra kondition och kunna utföra intervallträningspass på andra vis. Men visst, man ska inte börja med HIIT innan man fått upp en bra kondition, annars blir det bara MIIT (moderat intensity interval training) eller HIFAWTGU (high intensity for a while then give up). Ok, det där var inte roligt, jag erkänner.

Man and Machine
2008-07-09, 18:53
Ta bort lår, ben, rumpa och mage från två av passen. Så musklerna hinner vila minst en dag. Du skriver själv att du kommer vila mer ifall det behövs så det är bara att lyssna på kroppen och se hur mycket du pallar. Angående maten, du skriver ingenting så man kan ju inte dra någon slutsats men äter du "rätt" så är det bara att köra på. Du kan väl lägga upp en dagskost? Annars tycker jag det ser helt ok ut. Kör hårt!

S aint
2008-07-09, 20:12
HIFAWTGU (high intensity for a while then give up).
asgarv

Som många andra redan påpekat; har du något planerat kostupplägg?

Jag menar du kan ha världens bästa träningspass planerade men käkar du fel faller det hela.

Det är kanske inte nödvändigt att träna som en galning om man istället håller näringsintaget på en rimlig nivå.
Och det där med "lår, ben, rumpa" träning var dag ger nog inget mer än ont i kroppen. Någon punktförbränning är ändå inte möjlig om det är det du är ute efter.

Man and Machine
2008-07-09, 21:25
Jag menar du kan ha världens bästa träningspass planerade men käkar du fel faller det hela. Då ska man nog käka jävligt fel. Vanlig mat räcker säkert alldeles tillräckligt.

babidi
2008-07-09, 21:27
säkert redan nämnt men det första jag tänker på är att du borde träna magen som du tränar allt annat.

S aint
2008-07-10, 09:01
Då ska man nog käka jävligt fel. Vanlig mat räcker säkert alldeles tillräckligt.

"Vanlig mat" är ju helt skiftande från person till person..
Har man dålig kosthållning till vardags, mao din "vanliga mat", så kan det gå käpp rätt åt helvete trots bra träning. Alla har inte bra koll näringslära.

Många tenderar att underskatta det man sätter i sig och överskatta hur mycket energi man gör av med.

Man and Machine
2008-07-10, 16:48
"Vanlig mat" är ju helt skiftande från person till person..
Har man dålig kosthållning till vardags, mao din "vanliga mat", så kan det gå käpp rätt åt helvete trots bra träning. Alla har inte bra koll näringslära.

Många tenderar att underskatta det man sätter i sig och överskatta hur mycket energi man gör av med.

Kosthållningen måste ju vara extremt dålig för att det ska gå "käpp rätt åt helvete". Vanlig mat är vanlig mat. Äter du chips, läsk, glass så är det inte vanligt mat. Jag utgick från att trådskaparen inte var en idiot. Man behöver inte ha koll på näringslära, det är helt överskattat att kunna GI baklängdes för att göra en svenssondeff.

Angående det sista du skriver så håller jag med.