Logga in

Visa fullständig version : Insulin Index och fettförbränning

kraftsport
2008-07-02, 13:50
Läste just om Insulin Index (II). Att vassleprotein (även kasein) ger en hög insulinnivå efter intag.

Men då funderar jag på vad som händer om man vill gå ut och fettförbränna och sveper en vassledrink före passet. Kommer insulinökningen göra så man inte kan bränna fett?

King Grub
2008-07-02, 13:53
Ja, det kommer att hämma fettförbränningen under aktiviteten, kraftigt. Även vassleintag efter träning stänger ned fettoxidationen.

Det viktiga i sammanhanget är dock att du åstadkommer ett energiunderskott, totalt sett och oavsett vilket substrat som oxiderar under själva aktiviteten. Vid ett energiunderskott kommer fettbalansen över dygnet att vara negativ, även om du förbrukar kolhydrat under själva aktiviteten.

Om fettoxidationen under aktiviteten vore det avgörande för kroppsfettmängden, skulle en sprinter aldrig kunna bli hård. Och det vet vi ju hur det är med den saken.

kraftsport
2008-07-02, 14:13
Ja, det kommer att hämma fettförbränningen under aktiviteten, kraftigt. Även vassleintag efter träning stänger ned fettoxidationen.

Det viktiga i sammanhanget är dock att du åstadkommer ett energiunderskott, totalt sett och oavsett vilket substrat som oxiderar under själva aktiviteten. Vid ett energiunderskott kommer fettbalansen över dygnet att vara negativ, även om du förbrukar kolhydrat under själva aktiviteten.

Om fettoxidationen under aktiviteten vore det avgörande för kroppsfettmängden, skulle en sprinter aldrig kunna bli hård. Och det vet vi ju hur det är med den saken.

Ok, så du menar om man går utan att kunna bränna fett just då så kommer kroppen att känna av underskottet sen och börja bränna fett.

Eddie Vedder
2008-07-02, 14:17
Ok, så du menar om man går utan att kunna bränna fett just då så kommer kroppen att känna av underskottet sen och börja bränna fett.

Fettförbränning pågår hela tiden men vid vissa tidpunkter är den mer framträdande än andra. Likaså kolhydratoxidation och dessa står i proportion till varandra.

Energiförbrukningen är alltså det väsentliga, vissa perioder väljer den främst fett som bränsle och vissa perioder kolhydrater. Samtidigt som energi ständigt förbrukas så lagras den ständigt in. Om mer fett utnyttjas som energi än vad som lagras in under en given tidsperiod blir den totala fettbalansen alltså negativ.

Så det är inte som att kroppen "känner" att det är underskott på G och som om man tryckte på en knapp så förbränns fett.;) Det handlar om en ständigt pågående anabolism och ständigt pågende katabolism där summan avgör balansen. Både när det gäller fett, muskler och all annan kroppsvävnad.

Rodge
2008-07-03, 08:33
Så en dag när man har tänkt sig att ladda ur glykogenlagren (av nån anledning) så kan det vara fördel att smälla i sig en stor vassledrink och dra ut och försöka bränna fett? :)

Eddie Vedder
2008-07-03, 08:42
Så en dag när man har tänkt sig att ladda ur glykogenlagren (av nån anledning) så kan det vara fördel att smälla i sig en stor vassledrink och dra ut och försöka bränna fett? :)

Vill du tömma dig är det ju bättre att skita i drinken. Men inte lär det vara negativt direkt i alla fall. Men att träna i syfte att tömma sig och inta extra energi känns lite konstigt ju.

Och som sagt blir det ju ett stort akut insulinpåslag vilket snarare hämmar fettoxidation, inte gynnar.

Rodge
2008-07-04, 10:41
Menade "försöka bränna fett" i meningen att fettförbränningsträna, med syftet att tömma glykogen...

tillägg: ...eftersom vasslet "förstör fettoxidationen" o gynnar glykogenanvändningen...

King Grub
2008-07-04, 10:52
Glykogendepåerna töms rätt snabbt av själva träningen.

Mogff3
2008-07-07, 18:13
goddag, tänkte jag drar igång det här igen. jag har någon energidryck på brus som inehåller
Citronsyra, Bikarbonat, Taurin, Insulin, Sorbitol, Grapefrukt, Guarana extrakt, Aromämne: citron, Sackarin, Ginseng extrakt, Koffein.
det är väl inte samma typ insulin denna innehåller? är väl inte så bra vid deffning då väl?

King Grub
2008-07-07, 19:36
Man tillsätter väl inte insulin i brustabletter... Insulin är ett hormon. Det står inte inulin?

Nilsjohan
2008-07-07, 19:39
insulin passerar ej över i blodbanan från magtarm.

Mogff3
2008-07-07, 19:49
oj, my bad, som king grub skriver så står det Inulin. men är energidrycker innan träning dåligt annars för deff osv? sen har jag en till fråga som kanske inte hör hemma alls här men jag vill inte skapa massa trådar.

När min Whey-80 tog slut för några månader sedan började jag dricka ett glas mjölk och ta en banan efter träningen. har mjölken något dåligt intryck emot deffen öht? då de står att man helst ska blanda whey med vatten efter träning etc.

King Grub
2008-07-07, 19:51
1. Nej, inte om dom inte ger energi i form av t ex socker.

2. Nej, mjölk är inte dåligt under deff, snarare tvärtom. Räkna med kalorierna i dagsintaget bara, som med allt annat energigivande. Att man "ska" blanda vassle med vatten är fel - du gör som du vill, och det blir inte sämre på något sätt.

Mogff3
2008-07-07, 20:49
så du blandar alltid whey-80 med mjölk även efter träning?

tack för svaren :)

King Grub
2008-07-07, 20:51
Jag använder inte Whey-80, men som sagt, det är inte dåligt med mjölk efter styrketräning, på något sätt. Bara mjölk, alltså utan proteinpulver, stimulerar muskeltillväxt.

http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/86/2/373

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/85/4/1031

http://www.acsm-msse.org/pt/re/msse/abstract.00005768-200604000-00009.htm;jsessionid=Ly0QMvCF5pqTQkNkrGy3bsBJBK40n vmvv4T5Q27N8QvgyH0h5GTy!447927974!181195628!8091!-1

Och det är inte dåligt för deffresultaten (annat än just att mjölken ger kalorier som inte vatten ger, men det är bara att räkna in i dagsintaget av kalorier, precis som allt annat du äter/dricker).

Mogff3
2008-07-08, 09:25
Det är alltså fettfri mjölk som gäller? Själv dricker man mellanmjölk:)

När vi ändå är på G här tänkte jag bara höra, hur ligger Honungen till? är det dåligt för deffare osV? eller rent utav nyttigt, fast det innehåller väl druvsocker?

King Grub
2008-07-08, 09:30
Nej, det är inte fettfri mjölk som "gäller", om du inte vill ha det. Fetare mjölk ger mer kalorier pga den högre fetthalten, men det är återigen bara att räkna med det.

Ingenting är dåligt för deffare. Slå ur dig idéerna att vissa livsmedel gör dig tjock och andra gör dig smal. Allt kan ingå, så länge du täcker dina näringsbehov och inte överskrider din kalorigräns.

Mogff3
2008-07-08, 10:40
Okej det lät ju bra :) men jag menar onödiga sockerarter är väl inte någon direkt rekommendation? sen är det väl fullkorn som gäller för den andra pastan/riset är väl bara trams?

birra_peroni
2008-07-08, 11:28
Bara trams?

Mogff3
2008-07-08, 11:52
ja alltså vanlig pasta/ris samt vitt bröd är väl bara onyttigt?

Mogff3
2008-07-08, 12:10
hur stor negativ effekt skulle ni säga alkohol tar på kroppen/träningen om man tar en fylla/vecka?

King Grub
2008-07-08, 12:12
Nej. Vete och ris är inte onyttigt. "Mindre nyttigt" än fullkornsvarianterna är mer korrekt, men då bara om man behöver mikronutrienterna och mer fiber. Har man redan tillfredsställt dessa behov är det bara dumt att välja fullkorn "bara för att"; för mycket fiber är inte bra. Vid kalorirestriktion är det en god idé att låta en mindre del av energiintaget bestå av mindre näringsrika livsmedel och tomma sockerkalorier än om man har ett större kaloriintag att spela med, både för att vara säker på att man får den näring man behöver och för den större mättnadseffekten.

Eddie Vedder
2008-07-08, 15:26
men jag menar onödiga sockerarter är väl inte någon direkt rekommendation? sen är det väl fullkorn som gäller för den andra pastan/riset är väl bara trams?

Kolhydratformen är densamma i både den vita och varianten och fullkornsvarianten, dock en mer lättnedbruten struktur samt att fullkornsvarianterna innehåller mer fibrer och protein som saktar ner magsäckstömningen.

Men det är stärkelse i båda fallen, det blir inte en annan sockerart helt plötsligt. Och hursomhelst skall man inte se till en enskild faktor såsom t.ex. bara fettsammansättningen eller enbart kolhydratformen i ett livsmedel.

En banan är nyttig även om fruktos inte är särskilt nyttigt i sig. Solroskärnor är väldigt näringsrika och nyttiga även om dess fettkvalité inte är mycket att hänga i julgranen. Bara exempel, poängen är den att du inte bör stirra dig blind på enstaka faktorer i livsmedel och inte heller stirra dig blind på att varje måltid ska vara "optimalt" komponerad.:)

hur stor negativ effekt skulle ni säga alkohol tar på kroppen/träningen om man tar en fylla/vecka?

Givetvis 100% omöjligt att ens gissa. Vad är "en fylla" först och främst? Och hur kan du avgöra att en veckas träning gått förlorad, hur kvantifieras det? Och hur kan man till 100% veta att det var just fyllan och inte någon annan av alla samverkande faktorer som påverkade den mindre lyckade veckan? Och hade veckan varit misslyckad i alla fall och blev värre trots fyllan och hur ska mn i såfall veta det?

Det är som sagt inget man kan svara på.:D Men faktum är att alkohol är negativt för prestationen, därom råder inga tvivel. Negativt för varje organ i hela kroppen närmare beastämt. Inte för att jag tycker du ska undvika supandet om du nu tycker om det. Finns ju andra saker i livet än träningsresultat och om alkohol är något som uppskattas så drick!:thumbup:

Mogff3
2008-07-08, 20:58
jasså så det var inte såpass mycket sämre med vitvarorna =D ja, alkohol är trevligt men kanske ska försöka hålla sig till 1-2 gånger / mån iaf :)