handdator

Visa fullständig version : en vän är skyldig mig pengar !

Litecore
2008-07-01, 16:00
..fast det lutar mer och mer åt en före detta vän
ska försöka förklara lite snabbt vad det hela gäller:

i början av året, februari kanske, sålde jag min gamla surroundreciver till
en kille på blocket och lånade då min väns bankgiro-konto eftersom han
har ett eget litet företag och det kändes säkrare för mig som säljare också.
sagt och gjort, det gick hur bra som helst och köparen betalade in pengarna
när han hämtade ut paketet (5350:-) och allt vad frid och fröjd en stund.

jag hade inte speciellt bråttom med att få pengarna av min vän så jag
bad honom flytta över dem när han hade tid och han sa "ja visst, självklart"
dagarna blev veckor som rann förbi och fortfarande inga pengar i syne,
så jag ringde och frågade vad som händer och han säger "just det, ska
ordna det imorn på en gång" okej, skönt liksom tänker jag och nöjer mig.

ett par dagar senare hör han av sig och frågar om jag skulle sälja lite prylar
till min kamera som jag hade ute på blocket igen och ja svarade att det ska jag.
han berättar om en vän till hans familj som nyss köpt en canon systemkamera
och letar efter en blixt och ett zoomobjektiv, vilket är precis det jag säljer..
glad av nyheten så tycker jag väl att det låter som en utmärkt idé och ger
ett billigt kompispris och lämnar över blixt och objektiv till honom ett par dagar
senare så han kan slutföra affären åt mig, vilket även sker (1500:-) men jag
får ingen bekräftelse om att han fört över pengarna till mitt konto då heller..

NU har det alltså gått snart 4 månader sedan och jag är på honom så ofta
jag kan (jag bor i uppsala, han i gävle) och det är samma visa varje gång,
" ja, jag ordnar det där imorn / ja men jag har skickat över pengarna " o.s.v
jag blir sur som fan på mig själv för att jag är så naiv men det är lätt att vara
efterklok även om det är en gammal kompis det handlar om ändå tyvärr..

frågan är alltså hur man kan gå vidare med allt i t.ex. en polisanmälan
och hur man isåfall rubricerar "brottet" för att han ska förstå allvaret ?
eller andra tips på hur jag snabbast möjligt kan få honom att betala de
pengar han sitter på som egentligen är mina, det är nästan 7000 kr liksom.

hjälp! :(

Mental
2008-07-01, 16:02
Fråga honom varför han inte har fört över än, om han har ekonomiska problem. Ställ honom lite mot väggen.

Litecore
2008-07-01, 16:07
Fråga honom varför han inte har fört över än, om han har ekonomiska problem. Ställ honom lite mot väggen.
killen sålde sin M3a för 300 000 kr så pengar är inget problem..
och jag har ringt och nästan skrikit på honom men han verkar inte
ta hela situationen på allvar utan ignorerar mig mer eller mindre.

Kurash
2008-07-01, 16:08
Skicka en formel påminnelse med totalt belopp samt ett 50 kronors påslag. Ge honom 2 veckor att betala och informera om att du tänker vidarebefodra ärendet till inkasso om inte betalning sker inom utsatt tid. Ange även vilket bolag du tänker använda dig av.
Ni kommer säkerligen få en något spänd kompisrelation, men han är knappast värd bättre om han behandlar dig såhär.

sleep is the enemy
2008-07-01, 16:09
killen sålde sin M3a för 300 000 kr så pengar är inget problem..
och jag har ringt och nästan skrikit på honom men han verkar inte
ta hela situationen på allvar utan ignorerar mig mer eller mindre.

För honom kanske det inte är så mycket pengar. Förklara att det är det för dig.

Nimille
2008-07-01, 16:10
Ställ ett utlimatum, polis eller pengar.
Om han inte betalar polisanmäler du honom, lite taskigt om det är en kompis, men 5k är ändå ganska mycket pengar.

norsk_gadd
2008-07-01, 16:12
Jag tror faktiskt han har blåst dig, medvetet av en enda anledning, pengar! Han värderade inte er vänskap till 7000:- och såg antagligen sin chans att tjäna lite pengar eftersom han misstänkte att du inte skulle anmäla honom och det bara skulle rinna ut i sanden. Han är ett riktigt praktrövhål med andra ord.

Spiffy
2008-07-01, 16:17
killen sålde sin M3a för 300 000 kr så pengar är inget problem...

Eller så är det ett så stort problem att han behöver alla pengar han kan få tag på.

dam00r
2008-07-01, 16:18
Ring hans föräldrar och berätta situationen

PowPow
2008-07-01, 16:20

haha, kanske sämsta rådet någonsin :D

Men vafanken, litecore. Du får väl, som någon sa, försöka presssa honom mer. Förklara att det är mycket pengar för dig (även om det kanske inte är det, det vet jag inte), och säg att om han inte sätter in pengarna så kommer du gå vidare med det till inkasso. Tyckte jag lät som en bra idé.

tp_88
2008-07-01, 16:21
JA!!!11

Åk till Gävle och gå tillsammans till bankomaten, om han inte har pengar hemma?

petah
2008-07-01, 16:22
Jag skulle åka dit.

regus
2008-07-01, 16:25
Jag och Rolf kan spöa honom om du betalar bensinen upp och 200 kr i handen till mig. Rolf vill bara ha en spritflaska som betalning.

Edit: 7000 är lätt värt en resa till gävla, för dig alltså. Men du behöver inte spöa honom. Men gå med honom till bankomaten eller se till så att han för över pengarna.

Ellis Wyatt
En vän?

ikariotis
Jobbig situation! Pengar brukar ofta förstöra vänskaper, säg att du skiter i pengarna så kommer du ändå inte kunna rubrisera honom som en äkta vän eftersom det mer eller mindre handlar om att han antagligen lurat dig eller uttnyttjat dig.
Fråga honom: Helt ärligt tänker du ge tillbaka pengarna eller? OM jag vill jag veta ett exakt datum.
Skiter han i det så anmäl honom för bedrägligt beteende. Funkar inte det skit i honom och hata han för resten av ditt liv...

Chaan
2008-07-01, 16:33
En vän?

Jepp.. =alla som inte försökt döda en.

xarizma
2008-07-01, 16:33
Gör vafan som helst, men inte ska du polisanmäla din vän för en sådan sak.

Litecore
2008-07-01, 16:34
Skicka en formel påminnelse med totalt belopp samt ett 50 kronors påslag. Ge honom 2 veckor att betala och informera om att du tänker vidarebefodra ärendet till inkasso om inte betalning sker inom utsatt tid. Ange även vilket bolag du tänker använda dig av.
Ni kommer säkerligen få en något spänd kompisrelation, men han är knappast värd bättre om han behandlar dig såhär.
bra idé! vänskapen känns inte som prio 1 just nu ändå med stundande semester
som just dom pengarna var ämnade för från början.. så nu är det mycket angeläget.
tror lite på det själv också.. men hur får jag honom att förstå det ?
Ställ ett utlimatum, polis eller pengar.
Om han inte betalar polisanmäler du honom, lite taskigt om det är en kompis, men 5k är ändå ganska mycket pengar.
inte 5000, utan närmare 7000 (kameragrejerna också) och ja..
någon form av ultimatum börjar kännas som den enda utvägen :/
Jag tror faktiskt han har blåst dig, medvetet av en enda anledning, pengar! Han värderade inte er vänskap till 7000:- och såg antagligen sin chans att tjäna lite pengar eftersom han misstänkte att du inte skulle anmäla honom och det bara skulle rinna ut i sanden. Han är ett riktigt praktrövhål med andra ord.
alltså, jag kan bara hoppas att det inte är så om allt kommer till kritan.
tycker bara att det är så jävla värdelöst gjort! när jag får pengarna så
är det nog det sista jag ser av honom frivilligt på mycket lång tid framöver.
hehe, ja kanske det ;) jag har tänkt tanken ett par gånger men det
känns "barsnligt" att ringa någon föräldrar ändå. kanske ska testa..
[...]
Men vafanken, litecore. Du får väl, som någon sa, försöka presssa honom mer. Förklara att det är mycket pengar för dig (även om det kanske inte är det, det vet jag inte), och säg att om han inte sätter in pengarna så kommer du gå vidare med det till inkasso. Tyckte jag lät som en bra idé.
inkasso eller polisanmälan, ja.. det är nåt sånt det måste bli tyvärr.
men som jag skrev först då, hur rubricerar man brottet på rätt sätt?
han har ju inte snott något av mig och jag har bara möjlighet att
bevisa att jag sålde förstärkaren via hans bankgiro om det behövs..
JA!!!11

Åk till Gävle och gå tillsammans till bankomaten, om han inte har pengar hemma?
ska dit i helgen så om det inte har löst sig innan dess blir det hembesök!

Litecore
2008-07-01, 16:41
Jag och Rolf kan spöa honom om du betalar bensinen upp och 200 kr i handen till mig. Rolf vill bara ha en spritflaska som betalning.

Edit: 7000 är lätt värt en resa till gävla, för dig alltså. Men du behöver inte spöa honom. Men gå med honom till bankomaten eller se till så att han för över pengarna.
kan inte släppa lös striitfajtur och galenfinne på gatorna i gävle sådär ju ;P
men om han börjar jiddra så ringer jag, så tar fram sig niiven och hälsar på ?
En vän?
tveksamt om det fortsätter så efter det här.. tråkigt nog.
Jobbig situation! Pengar brukar ofta förstöra vänskaper, säg att du skiter i pengarna så kommer du ändå inte kunna rubrisera honom som en äkta vän eftersom det mer eller mindre handlar om att han antagligen lurat dig eller uttnyttjat dig.
Fråga honom: Helt ärligt tänker du ge tillbaka pengarna eller? OM jag vill jag veta ett exakt datum.
Skiter han i det så anmäl honom för bedrägligt beteende. Funkar inte det skit i honom och hata han för resten av ditt liv...
ja, jag har inga problem att anmäla honom efter den här uppvisningen i skitskallighet..
jag är endast intresserad av pengarna i dagsläget och om det sen går att fortsätta
vår vänskap får tiden visa eftersom liksom. vi bor som sagt inte ens i samma stad nu.
"en sådan sak" kan, om det inte löser sig på ett smidigare sätt, resultera i att
jag inte kan åka på semester i slutet av sommaren och det drabbar inte bara mig.
även om det är en vän så förstår jag helt enkelt inte varför man i helvete ens gör
såhär mot någon annan.. vore det omvända roller skulle jag ha betalat tillbaka allt
så fort som möjligt eftersom det ändå inte är mina pengar och för att det är rätt!

PowPow
2008-07-01, 16:42
inkasso eller polisanmälan, ja.. det är nåt sånt det måste bli tyvärr.
men som jag skrev först då, hur rubricerar man brottet på rätt sätt?
han har ju inte snott något av mig och jag har bara möjlighet att
bevisa att jag sålde förstärkaren via hans bankgiro om det behövs..

ska dit i helgen så om det inte har löst sig innan dess blir det hembesök!

Ingen aning. men det vet nog polisen, om det går så långt. Börja med att hota om polisanmälan. Det räcker förhoppningsvis.

sleep is the enemy
2008-07-01, 16:45
tror lite på det själv också.. men hur får jag honom att förstå det ?

Svårt att säga något konkret när man inte känner er. Men du kanske kan säga att du ska planera en semester i sommar och behöver verkligen dina pengar till den. Och att den snart ska vara betald. Om han inte verkar by sig får du fråga honom om han försöker lura dig eller vad ha håller på med.

Deceiver85
2008-07-01, 16:51
Pusha på honom ännu mer, sen skickar du Baltic Inkasso på honom

Litecore
2008-07-01, 16:58
Ingen aning. men det vet nog polisen, om det går så långt. Börja med att hota om polisanmälan. Det räcker förhoppningsvis.
sant, jag håller på och knåpar på ett "hot-sms" lite här faktiskt..
skickade ett tidigare där det stod typ: alltså jag försår inte vad du
håller på med, kim? vill du inte betala mina pengar eller vad händer? "
får jag inget svar före kl 20 så går det andra smset iväg också..
Svårt att säga något konkret när man inte känner er. Men du kanske kan säga att du ska planera en semester i sommar och behöver verkligen dina pengar till den. Och att den snart ska vara betald. Om han inte verkar by sig får du fråga honom om han försöker lura dig eller vad ha håller på med.
grejen är det att jag ringer kanske 4 gånger om dagen men antingen är
telefonen avstängd eller så svarar han inte och ringer inte upp heller..
börjar känns som att träffa honom på plats i gävle och ställa honom
mot väggen är det bästa lösningen som ger mest slagkraft också.
vad kräver inkassobolag för "bevis" liksom för att kunna gå igenom med ett ärende ?
jag har som jag skrev till powpow bara möjlighet att bevisa att den ena affären
har ägt rum och det andra skedde direkt via min kompis och hans vän till familjen.

Upptaget
2008-07-01, 17:01
Säg att du ska köpa en bil eller något och du bara MÅSTE ha pengarna på kontot på Fredag eller liknande? då kanske han för över dem om du verkligen behöver dom till något speciellt..

om det hade varit jag så hade jag ringt upp och frågat såhär!

-Seriöst nu, försöker du undvika att betala mig det du är skyldig mig?

-Nej

-Varför har det då dröjt 4 månader? du har knappast glömt bort det varje gång i 4 månader? Gå till datorn nu direkt och för över pengarna medans jag hänger kvar i telefonen!

om han säger att han inte hinner så blir du förbannad och ber den jäveln att sätta sig vid datorn och det är nu..

Han verkar va helt blåst ärligt talat!

LoTiX
2008-07-01, 17:11

Exakt. Byt från att skälla och stressa honom till att verkligen låtsas öppna upp dig. Berätta att pengarna betyder mycket för dig, om det behövs förklara att du inte gillar att detta påverkar er vänskap. Bara du får det att låta äkta...

Versus
2008-07-01, 17:19
Skicka upp han här:
http://bp1.blogger.com/_S_RVUAbgQrQ/RzO3ouYuUHI/AAAAAAAAALg/VYyDcUlzyYE/s1600/Anerot.JPG

Men en formell lapp att spika fast på vederbörandes dörr.

Det bör få honom på andra tankar kanske.

Ifall inte det funkar:

http://gfx.aftonbladet.se/multimedia/archive/00202/Ovanligt_sjuka_202684w.jpg

Remote
2008-07-01, 17:20
Ring till polisen och fråga vad de har för konkreta tips?

Pejij
2008-07-01, 17:23
Skicka upp han här:
http://bp1.blogger.com/_S_RVUAbgQrQ/RzO3ouYuUHI/AAAAAAAAALg/VYyDcUlzyYE/s1600/Anerot.JPG

Men en formell lapp att spika fast på vederbörandes dörr.

Det bör få honom på andra tankar kanske.

Ifall inte det funkar:

http://gfx.aftonbladet.se/multimedia/archive/00202/Ovanligt_sjuka_202684w.jpg

Hahaha, klockrent :laugh:

Yes
2008-07-01, 17:30
vad kräver inkassobolag för "bevis" liksom för att kunna gå igenom med ett ärende ?
jag har som jag skrev till powpow bara möjlighet att bevisa att den ena affären
har ägt rum och det andra skedde direkt via min kompis och hans vän till familjen.
Jag vet inte hur inkassobolagen jobbar men för att kunna driva in en skuld krävs en giltig exekutionstitel. Om jag inte fått det helt om bakfoten tror jag dock att du i princip skulle kunna skicka ett inkassokrav på din "vän". Om han sedan inte invänder mot inkassokravet så kommer det att räknas som en giltig exekutionstitel. Invänder han däremot så blir det väl en rättslig tvist och då får du ju exekutionstiteln om ärendet döms till din fördel.

I princip kan du alltså kräva din "vän" på precis hur mycket pengar som helst. Jag vet inte om något inkassobolag skulle ta i ärendet(du kan dock driva det själv antar jag), men visst går det att skicka vilka betalningskrav som helst. Om personen sedan invänder mot kravet måste du dock ha något att backa upp det med.

Är det dock ett rimligt krav och personen vet att han är skyldig dig pengar kan man ju tänka sig att han inte har lust att bråka om det ifall du blandar in inkasso och kronofogden.

Nämnas bör dock att det är stor skillnad på Baltic Inkasso och bolag som t.ex. Intrum Jutitia. ;)

J.Saarela
2008-07-01, 17:37

:laugh:

petah
2008-07-01, 19:11

!? Inte? Vad är det för jävla "vän" som gör något liknande? Skulle en av mina "vänner" göra detta kunde de då dra åt helvete.

kom på att du kan väll pma ditt telnr så vi kan bli vänner så jag kan blåsa dig helt utan konsekvenser.

Pejij
2008-07-01, 19:24
!? Inte? Vad är det för jävla "vän" som gör något liknande? Skulle en av mina "vänner" göra detta kunde de då dra åt helvete.

kom på att du kan väll pma ditt telnr så vi kan bli vänner så jag kan blåsa dig helt utan konsekvenser.

+1, Efter en sån här sak skulle jag inte längre kalla personen i fråga min vän...

Duffman
2008-07-01, 19:59
exakt, dags att sätta hårt mot hårt. Inga kompisar beter sig så här. Han utnyttjar dig medvetet. Skit ska skit ha. Håller tummarna att du får tillbaka allt med ränta snarast så inte sommaren blir förstörd Litecore!

LoTiX
2008-07-01, 23:06
Flera av er tipsar honom om att börja be och tigga för att få sina pengar... behöva motivera det genom att ljuga om vad han behöver pengarna till... tycker ni verkligen att han ska behöva det?

Mitt tips är inkasso, och avsluta "vänskapen" direkt.

Det kanske får honom att inse vilket svin han varit mot sin "kompis" och bättrar sig i framtiden. Att dra in inkasso låter väldigt tidsödande om ni frågar mig. Bättre att prova först. Man kan lika gärna fråga sig om han verkligen behöver dra in inkasso.

JockeKillen
2008-07-02, 00:54
allt som inte går att lösa med våld går väl att lösa med mer våld?

bullis
2008-07-02, 06:40
Jag tror både du och jag vet vad du måste göra nu.

Nitrometan
2008-07-02, 08:03
Är inte de utlänningar?

Finns det inget svenskt alternativ?

Nitrometan
2008-07-02, 08:04
allt som inte går att lösa med våld går väl att lösa med mer våld?
Jo. Och funkar det inte med mer våld så funkar det med jättemycket våld.

Jarod
2008-07-02, 08:07
Är inte de utlänningar?

Finns det inget svenskt alternativ?

Odens Söner Inkasso

Jo. Och funkar det inte med mer våld så funkar det med jättemycket våld.

...och om det då går sönder så är det dålig kvalitet.

MrFit2002
2008-07-02, 09:59
Snacka med killen ifråga och säg att han kan avbetala typ en tusenlapp i månaden. Inte alltid lät att hosta upp 5000 eller hur mycket det nu handlade om. Då visar du lite goodwill, och ger även honom en chans att visa att han är intresserad att bli skuldfri. Skulle inte det funka så vet jag inte:confused:

Kwon
2008-07-02, 11:21
He ain't your friend LiteCore!

Get your money back in any way possible and don't worry about this individuals "friendship" anymore!

You don't need this person in your circle any longer.

"Hope this helps"

Regards
/Kwone Capone

Angel
2008-07-02, 11:31
He ain't your friend LiteCore!

Get your money back in any way possible and don't worry about this individuals "friendship" anymore!

You don't need this person in your circle any longer.

"Hope this helps"

Regards
/Kwone Capone

Are we talking english noooow?

newb123
2008-07-02, 11:34
Gör såhär:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1468475&postcount=43

Rock'nRoll
2008-07-02, 11:43
Snacka med killen ifråga och säg att han kan avbetala typ en tusenlapp i månaden. Inte alltid lät att hosta upp 5000 eller hur mycket det nu handlade om. Då visar du lite goodwill, och ger även honom en chans att visa att han är intresserad att bli skuldfri. Skulle inte det funka så vet jag inte:confused:

Varför i hela friden skulle det va ok att betalada av en "tusing i månaden" av Litecores egna pengar som den här kamraten har haft hela tiden?

Palla goodwill eller nått sånt. Er vänskap lär ändå va över efter det här så det är bara att köra på hårt.

Litecore
2008-07-02, 15:23
Varför i hela friden skulle det va ok att betalada av en "tusing i månaden" av Litecores egna pengar som den här kamraten har haft hela tiden?

Palla goodwill eller nått sånt. Er vänskap lär ändå va över efter det här så det är bara att köra på hårt.
precis.. det är mina pengar från början och inget som han har lånat av mig.
men nu verkar det röra på sig lite i alla fall efter mycket om och men, tyvärr.
skickade ett sms för ett par timmar sen med utförliga krav/hot, följande;

" det funkar tydligen inte att vara snäll eller förstående längre om
varför det dröjer så med pengarna, så vad sägs om det här istället:
6850:- på mitt konto senast nu på fredag 080704 eller jag går till
polisen och ser efter hur dom rubricerar ärendet för vidarehantering..
jag är trött på ditt jävla slingrande nu, fattar du det!? det är upp
till dig hur det här slutar men jag ska ha mina pengar - punkt slut. "

får återkomma en gång om dagen med lägesrapport här tills dess ;)

Robbin
2008-07-02, 16:23
Litecore: Bra! Som redan sagts inte fan gör en vän sådär, det är ju helt klart att han försöker blåsa dig. Om han helt enkelt inte har pengar att betala dig med så skulle ju iaf jag säga som det var till en vän, alltså ungefär "jag är verkligen ledsen men jag har inga pengar för tillfället, jag ska verkligen anstränga mig för att du ska få dina pengar så snart som möjligt". Inte fan går man och bara försöker komma undan om man är vänner.

Kör över han om du måste.

Guybrush
2008-07-02, 16:50
Oooh, nu börjar det bli spännande!

Micke-s
2008-07-02, 16:51
döda han

Lexidos
2008-07-02, 16:52
serbiskainkassobyrån.nu

Anthem
2008-07-02, 17:12
Åk till Gävle och dra en Krabba..

pojken
2008-07-02, 17:13
Gör såhär:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1468475&postcount=43

Gaahahahahahah!! :laugh: "Bollträ-metoden" :hbang:

rikke_B
2008-07-02, 22:16
Ta reda på personnummer och ring till kronofogden och kolla upp så att han inte har andra skulder. Om han har det, är knappast lönt att ta via inkasso/fogden, då du kommer att få vänta...

Frågan är om inte polisen rubricerar det som ett civilrättsligt ärende. Att du måste stämma han för att få pengar. Tar tid, och du kan lika gärna förlora. Samt som ovan, inte säkert att du får pengar.

Det bästa är att du tar med någon, eller att du själv, uppträder med sådan auktoritet så att han själv väljer att betala. "Bollträ-metoden" kan säkert också fungera, om du är kapabel att använda dig utav den.

Lycka till!

Ignatius72
2008-07-02, 22:22
Råkade ut för något liknande för många år sedan men då var det en vän till en vän. Varianten med "jag kommer att skaka fram pengarna nästa gång jag ser dig" fungerade med avsedd verkan. Jag hade dock aldrig gjort det om jag sett honom.

JockeKillen
2008-07-02, 22:46
" det funkar tydligen inte att vara snäll eller förstående längre om
varför det dröjer så med pengarna, så vad sägs om det här istället:
6850:- på mitt konto senast nu på fredag 080704 eller jag går till
polisen och ser efter hur dom rubricerar ärendet för vidarehantering..
jag är trött på ditt jävla slingrande nu, fattar du det!? det är upp
till dig hur det här slutar men jag ska ha mina pengar - punkt slut. "

Efter att man läst det där så kan man undra sig vart våldet tog vägen?

Litecore
2008-07-03, 02:49
Efter att man läst det där så kan man undra sig vart våldet tog vägen?
haha.. lite svårt att bringa våld på 10 mils avstånd ;)
får åka upp i helgen om mitt krav inte går igenom..
dumt att köra bollträmetoden först och ställa ultimatum sen ?

shut teh face
2008-07-03, 10:00
Vafan har du inte fått pengarna än? :laugh:

Lexidos
2008-07-03, 10:08
haha.. lite svårt att bringa våld på 10 mils avstånd ;)
får åka upp i helgen om mitt krav inte går igenom..
dumt att köra bollträmetoden först och ställa ultimatum sen ?

Varför? Slå emot knäna :D:smash:

Litecore
2008-07-03, 10:46
Vafan har du inte fått pengarna än? :laugh:
jag skickade ju ultimatum-sms:et igår så jag tänkte kolla mitt konto eter kl 12 idag..
om inte annat så har han tills imorn på sig för att lösa det fredligt, vilket jag hoppas
men annars blir det nog bollträmetoden till helgen då jag ändå ska åka upp till gävle ;)

skaparn
2008-07-03, 12:00
ultimatum-sms:et

Det var ett ganska roligt ord.

tp_88
2008-07-03, 12:04
Har han svarat på smset, eller på annat sätt hört av sig? :)

Litecore
2008-07-03, 12:29
Har han svarat på smset, eller på annat sätt hört av sig? :)nej, dessvärre inte och han svarar inte när jag ringer heller..
så jag ger det en dag till och som sagt, annars åker jag upp dit i helgen.

LadyInsane
2008-07-03, 12:39
Fan vilken dryg människa. Hoppas du får tillbaka dina pengar Litecore!

Litecore
2008-07-09, 09:53
efter lite om och men under slutet af förra veckan då jag fortfarande inte hade
fått pengarna på fredag vid 17-tiden ringde killen upp och var lite skärrad faktiskt..
han bad mig vänta tills på måndag (eller senast tisdag) med att vidta några åtgärder.
för mig var bara det en jättestor mental seger eftersom när JAG ringt honom tidigare
har vart jävligt nonchalant och som jag även skrev tidigare aldrig riktigt tagit det på allvar..

så jag lät honom hållas, och såhär i efterhand känns det som det här löste sig på
nästan bästa möjliga sätt i alla fall. tror inte det påverkar vår relation på lång sikt :]
tog en screenshot på mitt konto nyss bara för att bevisa att det här har givit resultat.
tack så mycket till alla som har engagerat sig i mina problem, det är värt sjukt mycket !
så nu är semestern räddad i alla fall och en mycket lugn känsla genomströmmar hela mig :)

http://img.photobucket.com/albums/v335/Litecore/cashflow.jpg

Olsson
2008-07-09, 10:32
Gött att det till slut löste sig! Ha en trevlig semester för pengarna :D

Ignatius72
2008-07-09, 11:12
Det var ju bra, jag är dock förvånad över att det inte påverkar er relation. Man kan ju undra om ni överhuvudtaget haft någon?

Nitrometan
2008-07-09, 11:16
tror inte det påverkar vår relation på lång sikt :]

Nähä?

Jag skulle aldrig nånsin haft nåt mer att göra med nån som hade gjort så.

Demoneyes
2008-07-09, 11:31
Något du ska pröva nu är ju att fråga om du får låna tex 5k av han sen väntar du 5 månader och ser vad som händer :):cool:

Pecto
2008-07-09, 11:39
Åk till honom och ta pengarna på plats, ta med några polare och ring mig för jag vill se det hela hahaha =)

Nitrometan
2008-07-09, 11:40
Åk till honom och ta pengarna på plats, ta med några polare och ring mig för jag vill se det hela hahaha =)
Nu har han ju redan fått pengarna.

Pecto
2008-07-09, 11:49
fan missade det haha :)

Kwon
2008-07-09, 15:23
Bra med uppföljning och closure där HardCore!

Tricklev
2008-07-09, 15:34
Spöa honom.

NiXPhoenix
2008-07-09, 16:47
Något du ska pröva nu är ju att fråga om du får låna tex 5k av han sen väntar du 5 månader och ser vad som händer :):cool:

Hahahha, ja det är ju en idé det också!

Vet du om han ofta beter sig så här, ni kanske har gemensamma vänner som varit med om liknande...

Lelle Pelle
2008-07-09, 17:43
Glad för din skull! Kul att det löste sig!

hahavaffan
2008-07-09, 17:46
Spöa honom.Cut his fucking head off!

Litecore
2008-07-09, 17:58
Nähä?

Jag skulle aldrig nånsin haft nåt mer att göra med nån som hade gjort så.
okej "på lång sikt"; kanske 1 år? jag vet inte, eftersom vi bor i olika städer ses vi inte
av misstag på stan ändå liksom.. men jag tänker inte lägga mer energi på att
oroa mig/fundera
på det här längre utan jag är bara glad att jag slapp försöka driva inkasso eller liknande..
jag är inte långsint egentligen men kan dock bli jävligt förbannad i korta burst istället :P
Bra med uppföljning och closure där HardCore!
haha, ja jag tyckte att det var lika bra att berätta slutet på sagan också :D
Hahahha, ja det är ju en idé det också!
Vet du om han ofta beter sig så här, ni kanske har gemensamma vänner som varit med om liknande...
nej det är inget jag upplevt tidigare, men han har - så länge jag kan minnas -
haft en rätt nonchalant syn på pengar (men kanske haft mer än jag trott?)
vi jobbade på samma ställe ett tag även om han drev en egen firma på sidan
av där han pysslade med custom HTPCbygge & service och drog säker in en
del slantar men det förklarar inte hur fan han hade råd med t.ex. sin M3:a.
men whatever floats his boat, känner jag lite.. jag har fått mina pengar ju ;)

shadowfire
2008-07-09, 18:37
Skönt att det löste sig!
Själv jag behandlad på samma sätt av en sk "bilfirma" i Helsingborg för ett par år sedan. Tack och lov är det lite enklare mot företag, men jag känner igen känslan du hade (och resonemanget då man hela tiden har undanflykter osv). Företaget gick i konkurs strax efteråt och så sent som i höstas kontaktade skattemyndigheten mig och ville få information om bilköpet och om jag hade ytterligare uppgifter om firman.

Så det låg troligtvis ekonomiska problem modell större bakom allt redan då de förhalade skulden de hade till mig. Kan ha absolut ha varit samma sak för din "polare".

Glöm förressten inte att en M3'a för 300k kan vara belånad för 400k. I dagsläget är det inte många som glider omkring med cashade bilar i den prisklassen.

Nästa gång det händer, hota med att anmäla honom till lyxfällan :D
Jag hoppas du bröt kontakten med han nu 4-ever.

Trevlig sommar!

Chaan
2008-07-10, 21:41
efter lite om och men under slutet af förra veckan då jag fortfarande inte hade
fått pengarna på fredag vid 17-tiden ringde killen upp och var lite skärrad faktiskt..

kolo power *flex*