handdator

Visa fullständig version : Busstrejk. Jämförelse med sjuksköterskestrejk?

Nitrometan
2008-07-01, 12:24
Åhå. Nu strejkar busschaufförerna inom Kommunal (börjar i Stockholm).

Vad vill de?
Jag har ingen aning. Är det pengar? Arbetstider? Anställningsvillkor?

Är det nån som vill jämföra legitimiteten i deras krav med sjuksköterskornas vid deras strejk tidigare i våras?

Palm
2008-07-01, 12:31
Lite info:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1416837.svd
Konflikten gäller bussförare anställda i privata bolag. Chaufförerna vill ha samma avtal som de kommunala busschaufförerna fått. Kommunal har framför allt fyra krav:

• 1600 kronor i löneökning på 22 månader.

• 11 timmars dygnsvila för dem som kör kortare linjer än 50 kilometer.

• Sänkt ramtid, arbetsgivaren ska inte kunna lägga ut arbetstiden över mer än 13 timmar.

• Rätt till tillsvidareanställning.

JJ
2008-07-01, 12:32
Jag vet bara att det inte är optimalt att bo på Värmdö när det är busstrejk. Om jag då inte köper en bil till. Tål att tänkas på.

Men de vill ha kortare arbetsdagar och lite mer cash, inga orimliga krav vad jag kunde se.

Nitrometan
2008-07-01, 12:43
Aha. Kändes som vettiga krav. Inte orimligt.

"För turer kortare än 50 km." - Där föll ju ett av arbetsgivarnas argument (jag hörde lite på radion på väg till jobbet imorse). "Vi kör inte bara stadstrafik".

babidi
2008-07-01, 14:40
det som sjukskötestrekjen gjorde fel va att det inte kändes. det här märker vi dock av. och om jag är tvungen att välja så har jag hellre sjuksköterskor än busschaufför.

tommie-92
2008-07-01, 14:42
Jag vet bara att det inte är optimalt att bo på Värmdö när det är busstrejk.

+1!
Jag är strandsatt hemma :D

muddler
2008-07-01, 19:47
Jag vet bara att det inte är optimalt att bo på Värmdö när det är busstrejk.

Right you are ken, ett riktigt gissel är det.

L-Sami
2008-07-01, 19:50
Vi hade en liknande busstrejk -98 eller -99 . Tur att man inte åker buss längre för då var det ett helvete *grr*

Rock'nRoll
2008-07-01, 20:10
Vi hade en liknande busstrejk -98 eller -99 . Tur att man inte åker buss längre för då var det ett helvete *grr*

Dom vill ha samma vilkor som de kommunala bussförarna.

För mig är denna strejk underbar! Jag jobbar på hållplatservice (busslink) under sommrarna och skulle jobba 10 veckor denna sommar. Jag är också utagen i strejken och får full lön så länge den pågår, dock är jag inte med i facket så jag behöver inte vara strejkvakt eller nått sånt i den stilen så jag har betald ledighet från sommarjobbet på obestämt framtid.

Länge leve strejken!!!!!

Loke
2008-07-01, 20:13
Det var någon på radion som sa nåt i stil med att detta är helt grundläggande krav och jag kan bara hålla med. 13 timmars ramavtal är ju egentligen väldigt generöst från arbetarnas sida, jag skulle möjligtvis kunna acceptera ett par timmars lunch, men större "håltimma" än så skille jag aldrig orka med.

Rock'nRoll
2008-07-01, 20:19
Vet inte riktigt varför jag quotade där..

shadowfire
2008-07-01, 20:40
fan mer strejk liksom.. så fort man inte är nöjd med sin lön (vilket typ ingen är)... strejka ffs, låt oss skapa total anarki o sedan skyller vi det på borgarna..

PowPow
2008-07-01, 20:49
fan mer strejk liksom.. så fort man inte är nöjd med sin lön (vilket typ ingen är)... strejka ffs, låt oss skapa total anarki o sedan skyller vi det på borgarna..

Tror inte just lönen är den stora frågan här. Sen ställer de sig väl på tvären inför relativt nya förändringar väl? Hela stockholmstrafiken var väl kommunal tidigare, och chaffisarna inom de privata aktörerna vill ha samma förutsättningar som de inom de kommunala (och de som de själv hade tidigare). Eller har jag missuppfattat?

Angående kraven så tycker jag det låter jäkligt vettigt att göra en förändring. Ett ramavtal på över 13 timmar och mindre än 11 timmars dygnsvila för chaufförer i stadstrafik låter ju helt befängt i mina öron.

n1tro
2008-07-01, 20:51
nu kanske en sjuksköterska eller tre blir försenade till jobbet cada día..

Xealswe
2008-07-01, 20:52
Problemet är ju att ingen nånsin kan rent psykologiskt vara nöjd med sin lön. De flesta ekonomiska teorier kring privatekonomi säger att ju mer man tjänar, desto större utgifter man har. Det är en vanlig standard om man inte är väldigt medveten om att det brukar vara så.

Därför kommer alltid facken & medlemmar att begära mer och mer :/ Men att ha samma villkor som kommunala är ju definitivt, med tanke på hur mycket sämre man har i kommunala sektorer är det ju isåfall ett skämt annars

Spene
2008-07-01, 21:41
Jag vet bara att det inte är optimalt att bo på Värmdö när det är busstrejk. Om jag då inte köper en bil till. Tål att tänkas på.

Men de vill ha kortare arbetsdagar och lite mer cash, inga orimliga krav vad jag kunde se.
Kummelnäs här. Inte optimalt... Värmdö är dock värre, jag kan i alla fall cykla till duvnäs och ta saltsjöbanan.

Exdiaq
2008-07-01, 22:45
Är det bara bussar som berörs, alltså inte tunnelbanan?

NiXPhoenix
2008-07-01, 23:40
Är det bara bussar som berörs, alltså inte tunnelbanan?

Stämmer bra det, tåg och tunnelbana går som vanligt.

JJ
2008-07-02, 07:31
Nu har vi värsta samåkningsorgien. Jag känner mig smutsig.

Nitrometan
2008-07-02, 11:34
Har bussförarna mer stöd från LO-kollektivet än vad sjuksköterskorna hade?

Wintermute
2008-07-02, 16:17
Sitter lite undrande om det händer något med denna strejk, ser ingen info komma om att de ens satt sig i förhandlingar för att bryta strejken.

Nu drabbas inte jag så hårt, då jag har pendel nära, men ändå vill jag se åtminstone lite framsteg.

Palm
2008-07-02, 16:26
Sitter lite undrande om det händer något med denna strejk, ser ingen info komma om att de ens satt sig i förhandlingar för att bryta strejken.

Nu drabbas inte jag så hårt, då jag har pendel nära, men ändå vill jag se åtminstone lite framsteg.

De väntar ut varandra:
Varken Kommunal eller Bussarbetsgivarna rör ett finger för att få till stånd ett nytt avtal för busschaufförerna i Stockholm. Båda väntar på att den andre ska agera.

- Inga förhandlingskontakter är planerade. Det är Kommunal som har makten, säger Peter Jeppson, vd för Bussarbetsgivarna, till TT.

Han berättar hur förtvivlade passagerare har ringt till honom under morgonen. Och det är Kommunals fel, tycker Jeppsson.

- Det är de som kan se till att bussarna börjar rulla igen, säger han.

Kommunals andre vice ordförande Håkan Pettersson tänker inte heller han ta kontakt för att börja förhandla.

- Vi väntar på en signal från Jeppsson. Vi har förhandlat i flera månader. De har inte rubbat sin position, säger han till TT.

Moget att bete sig som tjuriga sexåringar när en kvarts miljon blir drabbade.

Yes
2008-07-02, 16:35
Jag hoppas Kommunal tänkt ersätta mig för den här tiden jag inte kan utnyttja mitt månadskort...

JJ
2008-07-03, 08:02
Jag hoppas Kommunal tänkt ersätta mig för den här tiden jag inte kan utnyttja mitt månadskort...

Nä, men SL gör det.

xodd
2008-07-03, 08:45
Då jag vart rätt insatt i sjuksköterskestrejken kan jag direkt säga att den största skillnaden mellan denna strejk och sjuksköterskornas är att regeringen lätt kan gå in och stoppa en sjuksköterskestrejk medan busschaufförerna kan utnytja sin strejkrätt fullt ut.
Skulle VF blåsa på o säga att inga som är fackligt anslutna till VF får gå till jobbet idag pga. strejk, ja, då hade regeringen gått in o stoppat det innan man ens hunnit lägga en rejäl brakskit. Att strejka som sjuksköterska och med VF i ryggen är tyvärr inte som att strejka för många andra fackförbund... *gah!*
Däremot kan man ifrågasätta mycket vilka avdelningar osv VF tog ut i strejken. Hade det varit jag som bestämt hade jag nog klämt åt där det känts lite mer än vad VFs ledning gjorde i detta fallet :smash:

Torwald
2008-07-03, 10:06
Jag ville ta mig till värmdö idag. Det gick inte :(

shut teh face
2008-07-03, 10:10
Jag tycker det är bra att de strejkar för sin rätt. Jag drabbas inte personligen utav uteblivna bussar så jag känner 110% skadeglädje inför alla stackare som sitter strandare/måste trängas på tåg till jobbet. :hbang:

Yes
2008-07-03, 10:35
Nä, men SL gör det.
Går väl bra det också, jag får ju trots allt inte utnyttja tjänsten jag betalt för, men det känns lite dumt när det är fackets fel.

Imni
2008-07-03, 11:12
Att bussarna strejkar på dagarna kan jag ta. Men att tunnelbanetågen har blivit färre (ja d har varit färre, varför vet jag inte) plus att nattbussarna inte går e däremot sjukt jobbigt.*gah!* *grr* *grr27*

JJ
2008-07-03, 11:28
Nu kunde inte vår städerska komma ut till oss och städa heller. Vad fan ska jag göra? Dammsuga själv:laugh:
Det är riktigt synd om mig.

Nitrometan
2008-07-03, 11:32
Nu kunde inte vår städerska komma ut till oss och städa heller. Vad fan ska jag göra?
Du får väl köra och hämta henne?

JJ
2008-07-03, 11:33
Du får väl köra och hämta henne?

Jag jobbar ju. Du kanske kan skjutsa henne?

Nitrometan
2008-07-03, 11:35
Jag jobbar ju. Du kanske kan skjutsa henne?
Du får väl välja vad som är viktigast?

Jag skulle kunna skjutsa henne när jag ska hem från jobbet. Hon bor på vägen mellan Ronneby och Karlskrona och ska till Karlskrona antar jag?

JJ
2008-07-03, 11:36
Du får väl välja vad som är viktigast?

Jag skulle kunna skjutsa henne när jag ska hem från jobbet. Hon bor på vägen mellan Ronneby och Karlskrona och ska till Karlskrona antar jag?

Ja, om du åker via Värmdö.

Nitrometan
2008-07-03, 11:41
Ja, om du åker via Värmdö.
Nej, det är en omväg.