Visa fullständig version : En fråga!
gladiatorerna1
2003-06-11, 07:04
Kan man bli övertränad om man kör två pass om dagen på det här sättet ungefär:
Dag 1 förmiddag: Biceps
Eftermiddag: Triceps
Dag 2 Förmiddag: Axlar
Eftermiddag: Bakisida lår
Dag 3 Förmiddag: Rygg
Eftermiddag: Bröst
Dag 4 Ben (ofta ett pass denna dag)
Mycket tacksam för svar
Stickboy
2003-06-11, 07:32
ja, du kan bli övertränad om du kör det programmet
Man blir inte mer övertränad för att man splittar upp muskelgrupperna i 2 pass på samma dag. Men visst KAN du bli övertränad med det upplägget.
Stickboy
2003-06-11, 08:00
vad jag tänkte på var framför allt att det är lätt att "bränna ut sig" och tröttna om du skall köra 8 pass i veckan.
jag splittar själv i bland benen, baksida och vader på förmiddagen och framsida på kvällen funkar kanon.
gladiatorerna1
2003-06-11, 08:25
Blir det extra tungt för nervsystemet och återhämtningen om man delar upp på två pass?
goodspeed
2003-06-11, 08:56
Tänk om man hade så mycket tid över...
Själv har man inte många timmar mellan "komma hem från jobbet" och läggdags. Innan jobbet är bara att glömma..
Stickboy
2003-06-11, 09:10
en tvättäkta slacker som inte har tid?????
goodspeed
2003-06-11, 09:32
Originally posted by Stickboy
en tvättäkta slacker som inte har tid?????
Nej, precis.
All tid går åt till att slacka. Gjorde den inte det skulle jag inte kalla mig en slacker.
Gladiatorerna1: Ja man kan bli övertränad på ett sådant program, man kan bli övertränad på de flesta program.
Men risken för överträning ökar nog med ett sådant program jämfört med de flesta andra däremot, hur många dagar ska du träna i veckan ?
Varför du vill köra på det sättet och hur långt fram du är i din utveckling, i de flesta fall är det väl bara slöseri med tid att dela upp det så mycket som du tänkter göra.
Jag ser inte meningen med att gå till gymet på morgonen, köra 30-40 minuter för att sen ta sig dit igen för att köra 30-40 min på kvällen om man inte är väldigt avanserad eller har världens sämsta uthållighet.
Rent program-mässigt skulle jag inte lägga rygg och bröst på samma dag och biceps/triceps på en annan. Då får du en tung dag där kroppen får det tyngre att ladda om, specielt som ryggen ju används i bröstträningen samt en väldigt lätt dag med biceps/triceps.
gladiatorerna1
2003-06-12, 07:18
Originally posted by z_bumbi
Gladiatorerna1: Ja man kan bli övertränad på ett sådant program, man kan bli övertränad på de flesta program.
Men risken för överträning ökar nog med ett sådant program jämfört med de flesta andra däremot, hur många dagar ska du träna i veckan ?
Varför du vill köra på det sättet och hur långt fram du är i din utveckling, i de flesta fall är det väl bara slöseri med tid att dela upp det så mycket som du tänkter göra.
Jag ser inte meningen med att gå till gymet på morgonen, köra 30-40 minuter för att sen ta sig dit igen för att köra 30-40 min på kvällen om man inte är väldigt avanserad eller har världens sämsta uthållighet.
Rent program-mässigt skulle jag inte lägga rygg och bröst på samma dag och biceps/triceps på en annan. Då får du en tung dag där kroppen får det tyngre att ladda om, specielt som ryggen ju används i bröstträningen samt en väldigt lätt dag med biceps/triceps.
Till Z-bumbi!
Tack för ditt svar!
Jag tränar 6 dagar i veckan men det kan också bli 5 dagar i veckan. Med tiden har jag lärt mig att lyssna mer på kroppen. Känner jag mig jätte sliten i kroppen så kör jag "bara" 5 dagar i veckan istället för 6.
Anledningen till att jag har delar upp kroppen på två pass är att jag vill ha så mycket energi som möjligt åt alla muskelgrupper.
När det gäller uppdelningen av vissa muskelgrupper så kan det variera. Det jag skrev var bara på ett ungefär.
Jag har nu vilat i 6 dagar och idag börjar mitt första pass igen. Anledningen till att jag har vilat är att jag kände mig väldigt övertränad samt att jag har minskat i volym.
Gladiatorerna: Tränar du styrka 6 dagar i veckan ? eller räknar du med annan träning ?
Om du tränar styrka 6 dagar i veckan skulle jag absolut inte dela upp kroppen då du ju får 12 pass, jag skulle snarare minska antalet träningspass totalt. (Jag förutsätter att du kör tilll positiv failure, kör du inte till failure kan det funka.)
Om du tröttar ut musklerna rejält så hinner de nog inte återhämta sig på de 4-5 dar som du låter det gå mellan träningen av varje muskelgrupp. och triceps t ex lär ju staffas upp till 4-5 gånger på en vecka ibland.
Att få så mycket energi som möjligt till alla muskelgrupper kan vara ett bra mål men då är det kanske bättre att dela upp kroppen på 5-6 dagar och köra ett rullande schema med max 5 pass per vecka för att låta musklerna återhämta sig.
gladiatorerna1
2003-06-12, 14:22
Till Z-bumbi!
Jo, jag tränar styrka 6 dagar i veckan. Det är inte alltid så att det har blivit två pass per dag. Men den senaste månaden har det ofta hänt att jag kört två pass per dag.
När jag kör så kör jag till jag absolut inte orkar mer dvs till failure (jag tror man använder det begreppet).
Från och med idag så blir det bara ett styrkepass per dag. Sedan kan jag ju trampa eller cykla på gymet men det aktiverar ju musklerna på ett helt annat sätt.Det blir 5-6 styrkepass i veckan då.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.