Visa fullständig version : Drabbad av mormonbesök!
Haha, satt och läste lite om trevliga amerikaner här på kolo när det plötsligt ringde på. Småbakis och seg slängde jag på mig ett par halvtaskiga trasor och öppnade dörren. Två söta amerikanska mormontjejer. Började typ smågarva men försökte omvandla det till ett leende när de frågade vad jag trodde om Gud, livet efter döden osv medan Immortal Technique dundrade på i bakgrunden och min andedräkt avslöjade gårdagens synder.
Iaf: vi kom fram till att jag delade födelseort med den ena vilket var sjukt coolt. Sen så fick jag en bok och fick i "uppdrag" att läsa ett kapitel. Självklart är det kapitlet om hur Jesus åkte till USA och frälsade alla där, vilket utlöste ännu ett spontanfnitter från min sida.
Nu till topic: ska träffas på tisdag 15.00 och diskutera. Har kommit på lite olika frågeställningar jag själv är intresserad av. Har ni lite tips om argument/frågeställningar jag kan ta upp?
Jag hade tänkt diskutera Jesus och hans utrop "Min Herre, varför har du övergivit mig?" och hur det beror på hans hyckleri som självutnämnd profet (enligt mig). Även diskutera det orimliga i hur Jesus färdas över havet till USA och hur ens uppväxt styr valet av religion.
Ska man bjuda på kaffe eller nåt? :confused:
Coldsmith
2008-06-29, 15:49
Slakta en kyckling och fråga vad dom tycker om offermentalitet? :P.
Nämen man måste väl inte göra nåt speciellt. Säg att du inte är intresserad bara om du nu inte är. Eller fråga ut nån på dejt.
bertbert
2008-06-29, 15:55
Om du nu tvunget måste slösa tid på tomtarna, spexa till det lite.
Exempel: sök lite på internet om mormoner och homosexuella. Fråga varför mormoner är så dåliga människor som behandlar homosexuella illa etc. Fråga varför mormoner är så speciella jämfört med alla tome-pingst-leksaks-religioner som finns. Fråga varför du ska gå med i en sekt. :)
Muaytudd
2008-06-29, 16:00
Jag skulle duktigt öppnat dörren naken när de kommer nästa gång!
Blir ju roligt oavsett hur det utvecklar sig då!
Odla mustach, öppna dörren iklädd ett par leopardstring. Svara sedan artigt på frågorna och bjud dom på kaffe.
Hahahha vafan försöker få fram en seriös diskussion här men det kanske är hopplöst med tomtarna från Utah.
Om du nu tvunget måste slösa tid på tomtarna, spexa till det lite.
Exempel: sök lite på internet om mormoner och homosexuella. Fråga varför mormoner är så dåliga människor som behandlar homosexuella illa etc. Fråga varför mormoner är så speciella jämfört med alla tome-pingst-leksaks-religioner som finns. Fråga varför du ska gå med i en sekt. :)Homosexualitet är något jag helt klart ska dra upp. Samt diskutera min egna religion, där Ljuset (från diverse stjärnor) är skaparen av allt och fenomenet att dyrka.
Teodicéproblemet är alltid aktuellt att diskutera känns det som, men det kan ju också bli rätt knapart tyvärr.
bertbert
2008-06-29, 16:18
Hahahha vafan försöker få fram en seriös diskussion här men det kanske är hopplöst med tomtarna från Utah.
Homosexualitet är något jag helt klart ska dra upp. Samt diskutera min egna religion, där Ljuset (från diverse stjärnor) är skaparen av allt och fenomenet att dyrka.
Många ser ju religionen som en sekt. De har lite olika knep att rekrytera som är mycket sekt-lika, t ex kan de fråga dig om du är lycklig, och om svaret är nej säger de sig veta vägen till lycka. Etc.
Det finns allehanda rykten om mormonerna också, exempelvis att de tillåter polygami etc.
Jag hade nog haft svårt att inte roida totalt. :/
Teodicéproblemet är alltid aktuellt att diskutera känns det som, men det kan ju också bli rätt knapart tyvärr.
Ja, det känns fräscht.
Det finns allehanda rykten om mormonerna också, exempelvis att de tillåter polygami etc.
Jag hade nog haft svårt att inte roida totalt. :/
Sen bör man nog kolla upp hur accepterat det är av Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Jag hade nog haft svårt att inte skratta om någon råkade ifrågasätta dessa "rykten" som baseras på något som kyrkan tog avstånd från runt 1890 ;)
bertbert
2008-06-29, 16:39
Sen bör man nog kolla upp hur accepterat det är av Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Jag hade nog haft svårt att inte skratta om någon råkade ifrågasätta dessa "rykten" som baseras på något som kyrkan tog avstånd från runt 1890 ;)
Med andra ord var rykten ett väl valt ord? :D
Med andra ord var rykten ett väl valt ord? :D
:D
Du tänker kanske på den där lilla sekten som sade sig själva vara en utgrening ifrån mormonkyrkan, som fortfarande "tillät" och även påtvingade en del kvinnor giftemål, och bl.a månggiften som senare upptäcktes av polisen? Skedde i USA om jag inte minns fel.
Många ser ju religionen som en sekt. De har lite olika knep att rekrytera som är mycket sekt-lika, t ex kan de fråga dig om du är lycklig, och om svaret är nej säger de sig veta vägen till lycka. Etc.
Jag hade nog haft svårt att inte roida totalt. :/Jag tycker mest det är kul. Den stora utmaningen för mig blir att dölja mitt hånflin :)
Stoltz: Pass på, snart våldgästar de dig också. De har gått runt på Vildanden idag :)
Deceiver85
2008-06-29, 16:55
Jag tycker att Piranhas signatur bör sammanfatta din inställning vid nästa besök:
"She worshipped the Devil. She worshipped the Gold. She lusted for anal seduction."
Jag tycker att Piranhas signatur bör sammanfatta din inställning vid nästa besök:
"She worshipped the Devil. She worshipped the Gold. She lusted for anal seduction."Hahaha men jag fattar inte :confused:
edit: Snackade med pappa idag. Han har varit på flykt från Jehovas Vittnen i flera år. Vet inte om det var därför han flyttade till Eslöv men det var nog en bidragande orsak. Han sa att jag inte skulle vara hemma då och bara ignorera, för de ger sig aldrig. I bästa fall kanske jag kan pracka på lite av min egen sekt på dem :)
Larsson85
2008-06-29, 17:06
Du har för mycket fritid
bertbert
2008-06-29, 17:07
Du har för mycket fritid
+1
Iväg till LTK med dig!!!! ( :D )
Visa dem south park avsnittet om mormonerna, så jävla bra.
kalle_banan
2008-06-29, 20:49
Är du i USA? Eller finns det mormoner i Sverige?
Kolla på Southparkavsnittet som heter "all about mormons", jag tror det är säsong 7 avsnitt 2, du kan kolla på det gratis o lagligt på deras hemsida www.southparkstudios.com/episodes
Om du inte sett det så "läser" han boken ur en hatt... Fråga om det var så det gick till.
Är du i USA? Eller finns det mormoner i Sverige?
Du skojar väl nu?
bear.flowertwig
2008-06-29, 21:32
Fråga hur mormoner ställer sig till att du äger någon från Kanada:
http://www.humanistsofutah.org/2002/WhyCantIOwnACanadian_10-02.html
Vi har en mormonkyrka på Gunnesbo (den-perfekta-integrerade-multi-kulti-stadsdelen i Lund) där vi brukade spela basket. Utifrån den basen sprider sig de amerikanska unga missionärerna över södra Skåne.
Och ja, jag har sommarlov. Så att... Dessutom är jag allmänt intresserad av religion.
Vi har en mormonkyrka på Gunnesbo (den-perfekta-integrerade-multi-kulti-stadsdelen i Lund) där vi brukade spela basket. Utifrån den basen sprider sig de amerikanska unga missionärerna över södra Skåne.
Och ja, jag har sommarlov. Så att... Dessutom är jag allmänt intresserad av religion.
Nej, du kan inte bjuda på kaffe eller coca-cola för den delen hellre. Ser framemot att höra mer om ditt möte. Kände en supercool tjej från Utah som var mormon lärde mig massor om sin tro och deras kyrka.
Nej, du kan inte bjuda på kaffe eller coca-cola för den delen hellre. Ser framemot att höra mer om ditt möte. Kände en supercool tjej från Utah som var mormon lärde mig massor om sin tro och deras kyrka.Va? Räknas det som syndiga droger? Lite inside-tips tack, vad ska jag bjussa på?
Va? Räknas det som syndiga droger? Lite inside-tips tack, vad ska jag bjussa på?
Syndiga vet jag inte, men just koffein är något de inte får dricka även alkohol förstås. Jag tror att örtte går bra.
Tanken är alltså att inte vänja kroppen vid något som inte sen finns i himmlen såsom koffein(kaffe) det var den förklaringen jag fick.
Du kan brilljera lite och se om de känner till att låten "Where the streets have no name" har mormon referenser. Salt Lake City har inga namn på gatorna i centrum och att "det sägs att Bono" mötte en mormonflicka men pga. deras olika backgrunder inte kunde fortsätta - att låten skall handla om det:
"The cities a flood
And our love turns to rust
Were beaten and blown by the wind
Trampled into dust
Ill show you a place
High on ta desert plain
Where the streets have no name"
I övrigt gillar jag din nyfikenhet. De har många intressanta ideer och tankar, deras kyrka är på många sätt intressant. Oavsett vad man kan ifrågasätta i deras tro så tror jag att du gör det med respekt.
Angående låten, ja, om det nu var så - förstår jag Bono:em:
Aha okej. Ja, fastän det kanske inte framgår som det i tråden så behandlar jag troende med respekt. Det är så pass intimt att det känns kallt att hårt kritisera. Däremot är ju tanke- och idébyte alltid intressant.
Tack för tipsen btw.
Aha okej. Ja, fastän det kanske inte framgår som det i tråden så behandlar jag troende med respekt. Det är så pass intimt att det känns kallt att hårt kritisera. Däremot är ju tanke- och idébyte alltid intressant.
Tack för tipsen btw.
Det var så lite så, du frågade som sagt efter tips och tankar att diskutera. Utgick från som jag skrev i mitt tidigare inlägg att jag uppfattade dig som en oerhört respekterande person.
Vet inte hur mycket du vet, men fråga dem om fastan en söndag i månaden - pengarna som de inte lägger på mat går till behövande (så har jag för mig det var). En sak du kan diskutera som jag fann var intressant är deras indelning av himlen! Eller att när vi säger "till döden skiljer oss åt" vid giftemål, så gifter de sig för evigt och äktenskapet fortsätter efter döden!
Några tankar som dök upp!
Nej, jag är själv medlem av svenska kyrkan men mycket intresserad av tro och religon lärt mig massor i mina möten.
Föreslå en trekant.
hehe. tanken har slagit mig förr med polska tavelförsäjerskor men inte mormoner. det är fan ett longshot och antagligen svårare än att lyckas med en rainbow.
Då var mötet avslutat. Det skedde på deras institut och inte hemma hos mig. Jag kunde alltså inte glänsa med kaffet hehe men jag drog upp det där iaf. Koffein dricker dom inte eftersom det är ett skadligt ämne (inte enligt mig men iaf).
De snackade mycket om hur viktig familjen är samt bad mig läsa högt ur bibeln, några stycken. Vi såg även på en dokumentär, hur Joseph Smith fick en uppenbarelse och skapade mormonernas kyrka.
Jag snackade en del också. Bl a tog jag upp Jesus sista stund på korset då han skrek "min gud, varför har du övergivit mig?". De gav mig inget tillfredsställande svar här utan undvek frågan. Jag frågade även om Joseph Smith var en motståndare till slaveriet (levde under tidiga 1800-talet) vilket de inte visste. Jag tog upp massakern på oliktänkande kristna, då en milis bestående av ett antal mormoner dödade alla stridande män i ett resande sällskap (mormonerna trodde att de själva skulle bli attackerade så de låg i bakhåll). Efter det gick de över till att avrätta även kvinnorna och barnen, för att inga vittnen skulle överleva. Det här visste de heller inget om, och jag sammanfattade att "det finns idioter inom alla religioner".
Vidare drog jag upp ämnet om sex före äktenskapet, min upplevelse av hur alkoholen skadade mig och hur jag blev "skonad" (eller blev jag?) samt hur de förhåller sig till oliktänkande rent praktiskt.
Jag har iaf inte blivit övertygad. De är goda människor fulla av värme och kärlek men jag klarar mig bra utan religion. Mitt mål här i livet är att göra Jorden till en bättre plats och det gör jag hellre genom att jobba med händerna än sitta i en kyrka och be.
Då var mötet avslutat. Det skedde på deras institut och inte hemma hos mig. Jag kunde alltså inte glänsa med kaffet hehe men jag drog upp det där iaf. Koffein dricker dom inte eftersom det är ett skadligt ämne (inte enligt mig men iaf).
De snackade mycket om hur viktig familjen är samt bad mig läsa högt ur bibeln, några stycken. Vi såg även på en dokumentär, hur Joseph Smith fick en uppenbarelse och skapade mormonernas kyrka.
Jag snackade en del också. Bl a tog jag upp Jesus sista stund på korset då han skrek "min gud, varför har du övergivit mig?". De gav mig inget tillfredsställande svar här utan undvek frågan. Jag frågade även om Joseph Smith var en motståndare till slaveriet (levde under tidiga 1800-talet) vilket de inte visste. Jag tog upp massakern på oliktänkande kristna, då en milis bestående av ett antal mormoner dödade alla stridande män i ett resande sällskap (mormonerna trodde att de själva skulle bli attackerade så de låg i bakhåll). Efter det gick de över till att avrätta även kvinnorna och barnen, för att inga vittnen skulle överleva. Det här visste de heller inget om, och jag sammanfattade att "det finns idioter inom alla religioner".
Vidare drog jag upp ämnet om sex före äktenskapet, min upplevelse av hur alkoholen skadade mig och hur jag blev "skonad" (eller blev jag?) samt hur de förhåller sig till oliktänkande rent praktiskt.
Jag har iaf inte blivit övertygad. De är goda människor fulla av värme och kärlek men jag klarar mig bra utan religion. Mitt mål här i livet är att göra Jorden till en bättre plats och det gör jag hellre genom att jobba med händerna än sitta i en kyrka och be.
Låter som du fann det intressant. Jag vet exempelvis för jag visade min vän Lara hette hon kyrkan där jag är döpt och konfirmerad - att de inte focuserar alls på kristi lidande och död.
Visste inte om milisen - intressant!
Ja, det var intressant. Hoppas dom bara inte tycker jag är motsträvig och slösar på deras tid, för jag har inte i åtanke att konvertera iaf och det hoppas jag framgick.
Massakern kan du läsa om här: http://en.wikipedia.org/wiki/Mountain_Meadows_massacre
Efter jag drog upp just det ämnet sa dom att det fanns två olika slags mormoner: dels de som var "äkta" (dvs de själva) och dels de som sa att det var mormoner fast de inte var det samt att media ofta blandar ihop dessa.
Efter jag drog upp just det ämnet sa dom att det fanns två olika slags mormoner: dels de som var "äkta" (dvs de själva) och dels de som sa att det var mormoner fast de inte var det samt att media ofta blandar ihop dessa.
Just sånt brukar vara speciellt vanligt inom religös fundamentalism.
Muaytudd
2008-07-01, 16:59
Haha där spelade jag Basket när jag var pjod! :hbang:
Haha där spelade jag Basket när jag var pjod! :hbang:Coolt! Världen är bra liten. Som att ett av de 125 templena ligger typ 500 m från min morsas hus. Och att hon som ringde på dörren kom från samma stad som jag.
Mitt största problem med dom, rent praktiskt, är nog det här med familjesynen och sex före äktenskapet. De tror sjukt mycket på familjen. Jag har haft mycket familjeproblem i mitt liv och jag ser inte på det som en livsnödvändig institution. De vill heller inte att man ska ha sex före äktenskapet eftersom det leder till splittring. De vill som sagt ha en enhetlig familj. Jag har ändå sjukt svårt att förstå varför man inte kan visa kärlek för den man älskar, sen om det är i form av sex, uppoffringar osv spelar ingen större roll. Jesus förespråkade ändå kärlek och är sex en grej man gör med kärlek så ser jag inte det som motstridande mot kristendomen även vad dessa mormoner säger.
Jag är medveten om att jag predikar för de redan frälsta, ja :)
Just sånt brukar vara speciellt vanligt inom religös fundamentalism.
Det är i och för sig inte ovanligt när mer moderata anhängare av en religion/ideologi/uppfattning försöker distansera sig från fundamentalister eller andra avvikare heller.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.