handdator

Visa fullständig version : ni som tagit kortison längre perioder, riskfritt 10 --> 7.5??

photonclan
2008-06-28, 13:07
Min läkare har tagit semester men jag vill gärna komma ned på en låg dos så att biverkningarna försvinner. Är det riskfyllt att hoppa från 10 mg prednisolon till 7.5 mg? Jag är helt frisk nu, tänker mer på om det skulle hända något med kroppen om man trappade ned så snabbt vid sådan låg dos. Finns rätt många på forumet som ätit kortison mot olika besvär, har ni kunnat hoppa så utan problem?

=)

Trance
2008-06-28, 13:10
Min läkare har tagit semester men jag vill gärna komma ned på en dos så biverkningarna försvinner. Är det riskfyllt att hoppa från 10 mg prednisolon till 7.5 mg? Jag är helt frisk nu, tänker mer på om det skulle hända något med kroppen om man hoppade så snabbt vid sådan låg dos. Finns rätt många på forumet som ätit kortison mot olika besvär, har ni kunnat hoppa så utan problem?

=)

Ring och be att få prata med en annan läkare. När det gäller just kortisondoser skulle inte jag ta råd från ett internetforum.

Men som kuriosa så det inte ovanligt att man trappar ner 5mg i veckan när man går från 30-40 till 0.

photonclan
2008-06-28, 13:14
Ring och be att få prata med en annan läkare. När det gäller just kortisondoser skulle inte jag ta råd från ett internetforum.

Men som kuriosa så det inte ovanligt att man trappar ner 5mg i veckan när man går från 30-40 till 0.

Ja, fast när man börjar närma sig slutet trappar man ned mycket långsammare. Men jag har en känsla av att 10 -> 7.5 borde vara riskfritt då kroppens egna produktion av kortisol ändå ligger under 7.5, ville bara få det bekräftat av någon med egen erfarenhet. Ringer jag vårdguiden får jag prata med någon sjuksköterska som måste fråga en läkare om råd, som kommer börja tala allvar med en och be en vänta tills ordinarie läkare är tillbaka och prata med denne.

Trance
2008-06-28, 13:19
Ja, fast när man börjar närma sig slutet trappar man ned mycket långsammare. Men jag har en känsla av att 10 -> 7.5 borde vara riskfritt då kroppens egna produktion av kortisol ändå ligger under 7.5, ville bara få det bekräftat av någon med egen erfarenhet. Ringer jag vårdguiden får jag prata med någon sjuksköterska som måste fråga en läkare om råd, som kommer börja tala allvar med en och be en vänta tills ordinarie läkare är tillbaka och prata med denne.

Man trappar väl oftast ner långsammare om det verkar som sjukdomen verkar komma tillbaka? Jag har gått från 10->0 5mg i taget.

photonclan
2008-06-28, 13:22
Man trappar väl oftast ner långsammare om det verkar som sjukdomen verkar komma tillbaka? Jag har gått från 10->0 5mg i taget.

Oj låter riskabelt, vad jag förstår ska man trappa ned långsammare än så om man ätit kortison mer än 5 dagar. Kroppen tillverkar kortisol motsvarande 5 mg kortison normalt, när man äter kortison så slutar binjurarna att tillverka eget hormon. Om man trappar ned till 0 för snabbt finns risken att kroppens egna produktion inte hunnit komma igång och man drabbas av addisons sjukdom!

Larsson85
2008-06-28, 13:27
Beror sig på hur länge du har ätit 10mg. När jag trappar ner tar jag bort 5mg/vecka.

Sen är det ju antagligen intressant att väga in varför du ens äter prednisolon.
Edit: Vid närmare eftertanke så tror jag att jag förhandlade mig till 5mg var femte dag sist.

Trance
2008-06-28, 13:30
Oj låter riskabelt, vad jag förstår ska man trappa ned långsammare än så om man ätit kortison mer än 5 dagar. Kroppen tillverkar kortisol motsvarande 5 mg kortison normalt, när man äter kortison så slutar binjurarna att tillverka eget hormon. Om man trappar ned till 0 för snabbt finns risken att kroppens egna produktion inte hunnit komma igång och man drabbas av addisons sjukdom!

Det är förmodligen den vanligaste nedtrappningen från sådana doser och det föreligger nog väldigt låg risk. I detta fallet skulle väl addisons vara temporär och då bör man väl ha gått på kortison väldigt länge?

photonclan
2008-06-28, 13:31
Beror sig på hur länge du har ätit 10mg. När jag trappar ner tar jag bort 5mg/vecka.

Sen är det ju antagligen intressant att väga in varför du ens äter prednisolon.
Edit: Vid närmare eftertanke så tror jag att jag förhandlade mig till 5mg var femte dag sist.

Varför beror det på hur länge man ätit 10 mg? Har ätit 10-15 mg i en månad, innan dess högre doser ett år.

Inflammationer i kroppen med njurpåverkan, men inflammationen är borta sedan många månader och nu vill jag bara bli av med kortisonet så snabbt som möjligt hehe!

Trance
2008-06-28, 13:39
En rättning på vad jag skrev så det inte blir missförstånd. Det är nog den vanligaste nedtrappningen vid sådan behandling. Behandlingen som menas är mot ulcerös kolit eller crohns där det sätts in en kort kortisonbehandling. Detta betyder 30-40 mg och nedtrappning med 5mg i veckan, så man äter bara kortison i 6-8 veckor om allt går som det skall. Ibland får man stanna och ibland får man trappa ner långsammare beroende på hur man reagerar.

Har man däremot ätit i ett år så är det förmodligen annorlunda och jag tror jag bara kan upprepa mitt råd att snacka med läkare först.

Larsson85
2008-06-28, 13:59
Varför beror det på hur länge man ätit 10 mg? Har ätit 10-15 mg i en månad, innan dess högre doser ett år.

Inflammationer i kroppen med njurpåverkan, men inflammationen är borta sedan många månader och nu vill jag bara bli av med kortisonet så snabbt som möjligt hehe!

Därför att det just handlar om att kroppen måste sätta igång sin egenproduktion igen, och om du precis hade gått ner till 10mg så hade det varit galet att trappa ner igen. Sen tror jag även att det är så att personer som får kortison i väldigt korta perioder kan klara sig utan nedtrappning.

Vad har din läkare sagt om nedtrappning? Ni borde väl ha diskuterat det, för det är väl inte din egna ide att du så småningom ska sluta äta.

photonclan
2008-06-28, 14:05
Därför att det just handlar om att kroppen måste sätta igång sin egenproduktion igen, och om du precis hade gått ner till 10mg så hade det varit galet att trappa ner igen.

Japp men den kommer ju inte sätta igång att producera eget hormon förrän man kommer nära 5 mg, så att gå från 10 till 7.5 borde ju vara okey tycker jag.

Vad har din läkare sagt om nedtrappning? Ni borde väl ha diskuterat det, för det är väl inte din egna ide att du så småningom ska sluta äta.

Japp, det är bara det att när hon tagit semester och inte kan övervaka så låter hon hellre doserna stå still, men jag känner mig frisk och proverna säger det samma.

Angel
2008-06-28, 14:23
Ja du kan trappa ner.

photonclan
2008-06-28, 14:25
Ja du kan trappa ner.

Tack det var det svaret jag behövde (läst att du är blivande läkare)!! =DD!!

Tack!

Angel
2008-06-28, 14:31
Tack det var det svaret jag behövde (läst att du är blivande läkare)!! =DD!!

Tack!

Haha. Jag är undersköterska.

Ett sätt som används ibland vid nedtrappning på låga doser för långtidsbehandlare är att äta tex

7,5 - 5- 7,5 - 7,5 - 5 -7,5 - 5 -5, osv..

Fass för föreskrivare säger mig:

När tillfredsställande effekt erhållits reduceras dagsdosen med 2,5-5 mg varannan till var femte dag (vid de högsta doserna hastigare) till minsta möjliga underhållsdos. Det är önskvärt att denna inte överstiger 10 mg/dygn.

Utsättande av dosen bör ske successivt eftersom den egna ACTH-insöndringen kan vara nedsatt efter längre tids behandling.

Yes
2008-06-28, 14:32
Tack det var det svaret jag behövde
Nej, det var svaret du ville höra - inte svaret du behövde. Rätt svar är att du ska prata med en läkare.

Larsson85
2008-06-28, 14:39
Nej, det var svaret du ville höra - inte svaret du behövde. Rätt svar är att du ska prata med en läkare.

+1 på den. Det kan finnas andra orsaker till att inte trappa ned, orsaker som folk på kolozzeum omöjligt kan känna till. Jag har själv gått på 40mg prednisolon, men likväll fick jag gå på en långsam nedtrappning. Det kanske har att göra med att man inte vill att inflamationen ska komma tillbaka.

Jag tycker att det låter ganska oproffessionellt av en läkare att låta sin patient gå på prednisolon onödigt länge med anledning av att hon ska gå på semester.

photonclan
2008-06-28, 18:34
Jag tycker att det låter ganska oproffessionellt av en läkare att låta sin patient gå på prednisolon onödigt länge med anledning av att hon ska gå på semester.

Absolut, det tycker jag med! Men hon är den bästa läkaren jag fått hittils, så jag befinner mig i en olustig situation, är rädd för att hon blir stött om jag ifrågasätter henne o inte behandlar mig lika bra =/

photonclan
2008-06-28, 18:37
I mitt fall är jag inte rädd för att inflammationen ska komma tillbaka, då jag åt en annan medicin för att motverka orsaken till inflammationen, kortisonet var bara för att ta bort de akuta symptomen.