Visa fullständig version : minska träningsdos vid deff
Är det vettigt att minska träningsdosen när man deffar. Kanske köra varje muskel lika ofta men inte lika mycket, dvs dra ned på antelet set eller liknande.
Under deff bygger man ju inget direkt så målet blir ju enbart att stäva efter att belasta kroppen till den grad att den försöker spara så mycket muskler som möjligt. Någon form av underhållsträning helt enkelt.
Jag vet att Joachim Bartoll rekommenderar mindre antal set under deff. Generellt råder nog den rekommendationen.
Av vad jag vet så är det bara positivt att träna så tungt du kan under deff.
heltborta_
2008-06-28, 13:27
Man tränar väl tyngre eller lika tungt åtminstone under deff för att förlora så lite massa som möjligt?
Eddie Vedder
2008-06-28, 13:31
Man tränar väl tyngre eller lika tungt åtminstone under deff för att förlora så lite massa som möjligt?
Ja fast det är ju inte vad trådskaparen frågar om. Att styrketräning bör vara ett regebundet inslag och att man bör träna för styrka och muskeltillväxt även under deff är ju givet men har man betydligt mindre energi i kroppen kan det ju finnas fog för eventuella revideringar kanske.
Lägre andel repititioner och färre set är säkert inte dumt när energidepåerna är lägre, det utelsuter ju inte alls att ens träning är tung och regelbunden. Konkreta upplägg kan jag definitivt inget om, mina teoretiska kunskaper inom styrketräning är bedrövliga. Men att tung träning inte utesluts bara för att passet innehåller färre set och färre reps per set är ju ren logik.
Men att tung träning inte utesluts bara för att passet innehåller färre set och färre reps per set är ju ren logik.
Sant. Om vikterna är tillräckligt tunga kan ju så lågt som 3x3 vara jäkligt tungt.
Edit: Vet dock inte vad som sliter mer på kroppen vid energiunderskott, hög volym eller intensitet (tänker då på vikter).
Eddie Vedder
2008-06-28, 13:45
Sant. Om vikterna är tillräckligt tunga kan ju så lågt som 3x3 vara jäkligt tungt.
Precis. Missförstå mig inte som att jag slänger med träningsrekommendationer hit och dit nu bara, det vet jag som sagt inget om.
Men poängen är den att träningsvolym såklart kan minskas och ändras utan att man för den delen slutar träna tungt och slutar med en typ av styrketräning som sänder signaler om tillväxt till tränad muskulatur. Och det sistnämnda är ju alltid A och O för den som vill ha större muskler, oavsett om man deffar eller ej.
Edit: Vet dock inte vad som sliter mer på kroppen vid energiunderskott, hög volym eller intensitet (tänker då på vikter).
Låtom oss invänta kunnigt folk som kan ge klarhet.:D
Under min nuvarande Deff...(första riktiga) Har jag kört på precis som vanligt, har under mina 5 månader tappar 20kg, inte minskat i vikt på tex. bänk, bicepscurl med hantlar, tricepsextension etc.... Det som minskat något i är väl benstyrkan, dock inte så farligt. Däremot måste man tillägga att jag får grymt värre träningsverk än under "vanlig period" (pga frånvaron av kolhydrater?).
För mig känns det som att det ändå är lite av en bekräftelse att man inte förlorat så mycket i muskler under deffen. Dock kan jag även tillägga att iaf jag helt klart överskattade hur mycket muskler man egentligen har innan deff... :-(
JohnRick
2008-06-28, 15:34
Intensitet är den minst förlåtande faktorn, så den bör bibehållas under deff (och annars). I enlighet med vad de flesta andra sagt ovan - överväg att dra ner på träningsvolymen, men inte per automatik frekvens eller intensitet.
Dock kan jag även tillägga att iaf jag helt klart överskattade hur mycket muskler man egentligen har innan deff... :-(
+1,syns fan knappt att man tränar när man är på <10%bf trots att man gymmat i 5år snart*gah!*
Visst är det så, alla undrar om man slutat träna. Känner mig mer som en långdistanslöpare än bodybuilder i slutet av ed deff. Trots att jag tränat 20 år
*gah!*
Visst är det så, alla undrar om man slutat träna. Känner mig mer som en långdistanslöpare än bodybuilder i slutet av ed deff. Trots att jag tränat 20 år
*gah!*
:MrT:
Pics now?
Med kollo mått kanske det skulle stämma men att någon som tränat bra så länge skulle se ut som en långdistanslöpare tvivlar jag på :D
Folk här har bara för sjuka ideal :smash:
Cutler =< krallig
Cutler > = klen
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.