Visa fullständig version : Min chins- och dipsställning
Vad ska man göra när man är på lantstället en vecka och inte kan åka till gymmet? Ja, vissa kanske tycker man ska slappna av i en solstol med en öl i näven. Inte jag dock: jag byggde mig min egen chins- och dipsställning... i trä! :smash:
http://i293.photobucket.com/albums/mm62/per_burstrom/chins.jpg
http://i293.photobucket.com/albums/mm62/per_burstrom/pullups.jpg
http://i293.photobucket.com/albums/mm62/per_burstrom/dips2.jpg
Jag är riktigt nöjd, kändes väldigt bra att träna i. Men allra roligast var att bygga den: riktigt bra terapi för en kontorsråtta som jag. *flex*
internethjälten
2008-06-27, 20:42
Ja fan, den ser ju bra ut, lär ju hålla längre en den veckan du byggde den för.
Fan va ball-vill också ha en!
Snyggt bygge.
Den ser lite ostabil ut dock.
redbrigade
2008-06-27, 20:44
Ser ganska ostabil ut, klarar den av lite hårdare träningen eller välter den mitt under ett rep?
Slå på några rejäla underslag nertill så står den bättre. Bra jobbat annars!
Ja fan, den ser ju bra ut, lär ju hålla längre en den veckan du byggde den för.
Nu står den där och väntar på mig till nästa gång jag åker dig.
Fan va ball-vill också ha en!
Du kan få köpa ritningarna ;)
Snyggt bygge.
Den ser lite ostabil ut dock.
Inte ett dugg: den är väldigt stadig. Ser du inte spikjärnen jag använt? 200 montageskruvar gick det nog åt.
Förtydligande - du kanske ska slå på ett par tvåtumtvå som får skjuta ut ca trettio cm åt sidorna. På ett sånt högt bygge bör man ha en bredare bas än topp
Deceiver85
2008-06-27, 20:58
På ett sånt högt bygge bör man ha en bredare bas än topp
Alternativt se till att den är rejält fastgjuten. Är den bra byggd och av bra material så bör den klara flera generationer av dips och chins:are på sommarstället.
Snyggt jobbat och en bra lösning.
Påminner lite om reklamen som går nu för vad-nu-är-för-trävaruhus :-)
Vad näst?
Snyggt :) Hur mycket kostar virke till det där uppskattningsvis?
Förtydligande - du kanske ska slå på ett par tvåtumtvå som får skjuta ut ca trettio cm åt sidorna. På ett sånt högt bygge bör man ha en bredare bas än topp
Tack för förtydligandet... jag förstod inte riktigt vad du menade förut. Problemet är att jag vill kunna stuva undan ställningen i en av ladorna på tomten, och då skulle jag behöva göra de utskjutande bitarna löstagbara för att den inte skulle bli knölig att hantera. Men faktum är att ställningen står kanonstadigt så länge den står på jämnt underlag, och jag inte hänger utanför "centrum"... blir nog först när jag ska köra chins med bara en hand jag behöver ändra konstruktionen! *flex*
Ignatius72
2008-06-27, 21:13
Snyggt! vad är det för rör du använt?
Det är rätta takter, sådär snyggt bygger aldrig jag. Men det är jäkligt kul att göra det.
Vad näst?
Hantlar i trä kanske?! Med tillräckligt mycket skruv så... ;)
Alternativt se till att den är rejält fastgjuten. Är den bra byggd och av bra material så bör den klara flera generationer av dips och chins:are på sommarstället.
Absolut, det finns inget roligare än att håna svärmor som bara gjorde 4 arne godkända chins, när man själv gjort 5.
Snyggt! vad är det för rör du använt?
Stolpe för gunnebostängsel (eller troligen kopia) köpt på Jula för c:a 50 kr. Rejält stadigt och klätt med plast... helt perfekt för ändamålet.
Deceiver85
2008-06-27, 21:15
Absolut, det finns inget roligare än att håna svärmor som bara gjorde 4 arne godkända chins, när man själv gjort 5.
Utmana hela släkten i dips och chins :thumbup:
Utmana hela släkten i dips och chins :thumbup:
ja usch, ja skulle få smisk.
Snyggt :) Hur mycket kostar virke till det där uppskattningsvis?
Virket är en blandning av 45x120 (de långa "benen"), 45x95 och 45x70 mm reglar, samt 21x95 mm råplan till snedstagen. Kostade väl 200 kr kanske.
Spikplåt och vinklar som jag använt kan man köpa på ÖB (t ex), och jag vet inte exakt vad det gick på, men nån hundralapp. Dessa monterade jag med 4,2x45 mm montageskruv som jag köpte en förpackning om 250 st för 135 kr. Tillkom lite annan skruv till snedstagen som jag hade liggande.
Röret kostar 50-60 kr på Jula.
Totalkostnad: 500-600 kr.
Ignatius72
2008-06-27, 21:46
Du skulle dock ha tillverkat den i impregnerat trä så hade du sluppit bära in och ut den. Funderade på att göra något liknande fast med kombinationen hinderbana för ungarna. Få se om det kommer att hända, inspirationen fick sig dock en kick.
Vad ska man göra när man är på lantstället en vecka och inte kan åka till gymmet? Ja, vissa kanske tycker man ska slappna av i en solstol med en öl i näven. Inte jag dock: jag byggde mig min egen chins- och dipsställning... i trä! :smash:
Jag är riktigt nöjd, kändes väldigt bra att träna i. Men allra roligast var att bygga den: riktigt bra terapi för en kontorsråtta som jag. *flex*
Jag är grymt imponerad av ditt bygge. 4 utav 5 toast får det! :thumbup:
Jag är grymt imponerad av ditt bygge. 4 utav 5 toast får det! :thumbup:
Åh, man tackar! :)
Blir lite inspirerad. Jag har funderat på att försöka dra ihop någon form press-ställning som jag skulle kunna ha och leka med över sommaren. Finns massor av gamla tjocka monster till balkar och bräder i ladan, och löjligt mycket rör.
Spånade på om man skulle kunna göra något liknande:
http://farm4.static.flickr.com/3244/2676872148_109150e50a_m.jpg http://farm4.static.flickr.com/3263/2676872152_1e72e38d44_m.jpg
Vad tror ni, skulle det funka?
Dimensionerna på bilderna är av karaktären skiss så det är bara principen som gäller.
Blir lite inspirerad. Jag har funderat på att försöka dra ihop någon form press-ställning som jag skulle kunna ha och leka med över sommaren. Finns massor av gamla tjocka monster till balkar och bräder i ladan, och löjligt mycket rör.
Spånade på om man skulle kunna göra något liknande:
http://farm4.static.flickr.com/3244/2676872148_109150e50a_m.jpg http://farm4.static.flickr.com/3263/2676872152_1e72e38d44_m.jpg
Vad tror ni, skulle det funka?
Dimensionerna på bilderna är av karaktären skiss så det är bara principen som gäller.
Trä is da shit! Bara rörbitarna är tillräckligt kraftiga och går in tillräckligt in i trät (jag skulle nog låta dem gå hela vägen genom regeln) så blir det grymt. :thumbup:
NiXPhoenix
2008-07-17, 14:13
Coolt!
Men tycker nästan den ser lite för lång ut för dig, speciellt när det inte finns några sidopinnar att ställa fötterna på när man kör dips. Du brukar inte slänga in en pall eller liknande under när du kör?
Trä is da shit! Bara rörbitarna är tillräckligt kraftiga och går in tillräckligt in i trät (jag skulle nog låta dem gå hela vägen genom regeln) så blir det grymt. :thumbup:
Kom att tänka på en sak till. Om du verkligen tänkt ha möjligheten att lägga stången allra längst upp bör du nog ha nån regel som går ut åt andra hållet som förhindrar att den välter om du skulle råka knuffa till den. Gör helt enkel basregeln som ligger ner mot marken så att den sticker ut lite.
Coolt!
Men tycker nästan den ser lite för lång ut för dig, speciellt när det inte finns några sidopinnar att ställa fötterna på när man kör dips. Du brukar inte slänga in en pall eller liknande under när du kör?
Jag har fötterna i luften när jag kör dips! ;)
blir att bygga en sån där :)
Kom att tänka på en sak till. Om du verkligen tänkt ha möjligheten att lägga stången allra längst upp bör du nog ha nån regel som går ut åt andra hållet som förhindrar att den välter om du skulle råka knuffa till den. Gör helt enkel basregeln som ligger ner mot marken så att den sticker ut lite.
Ev. hade jag tänkt placera det hela mot en vägg, då kanske man skulle slippa stadga upp det i sidled också. Men jag vet inte riktigt än, ska göra ett försök nu till veckan när jag äntligen får semester. :D
Coolt!!
Har själv snickrat ihop en dipställning som funkar utmärkt (använde dock lite grövre virke 100 x 200mm).
Men den är inte lika fin som din.. . :thumbup:
Björkvedens mästare
2008-07-17, 21:58
Tack för inspirationen, nu vet jag vad jag vad jag ska göra med överblivet altanvirke..
Dennis012345
2013-07-26, 00:14
Skulle herr Per B vilja visa ritningar på sitt bygge, hade uppskattats!:)
Skulle herr Per B vilja visa ritningar på sitt bygge, hade uppskattats!:)
Dessvärre har jag inga ritningar, utan jag byggde ställningen på känsla. Och eftersom jag har ställningar i fritidshuset så har jag inte möjlighet att mäta upp den heller. Men från bilderna borde det vara hyffsat lätt att kopiera den. :)
Lycka till!
/Per
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.