Visa fullständig version : Viktminskning - hur ska jag göra?
Vikinglass
2008-06-27, 16:27
Fakta:
Tjej, 37 ar gammal, 165cm, 73 kg, reumatiker, stillasittande arbete.
Hur ska jag gora for att pa basta och snabbaste satt bli av med 10 kg (till att borja med)?
Sa har ater jag nu:
Frukost: protein drink, whey protein 190 kcal (73% pro, 13% fat, 14% carbs)
Mellanmal: 225g blabar 104 kcal (8% pro, 18% fat, 74% carbs)
Lunch: Sallad med kyckling/tonfisk/rakor (ca 340 kcal)
Mellanmal: protein drink (samma som frukost)
Middag: protein & gronsaker, 2 msk mayo
Jag orkar inte motionera speciellt mycket utover det "vardagliga" som att ga till och fran taget (2x20 min) och att ta en promenad pa min lunch ca 20 min, i och med att jag ar reumatiker har jag ofta vark och gar i medel tempo (ej raskt)
Kommer detta att fungera?
TylerDurden84
2008-06-27, 18:04
Det du skriver ser bra ut! Jag ser att du räknar kcal och då är det en fördel att känna till är vad du har för energiförbrukning under en dag och försöka komma strax under den siffran. Att få i sig ca 500 kcal mindre än du förbrukar är en bra riktlinje för en balanserad viktnedgång!
man behöver inte alltid motionera för att gå ner i vikt, om man kan hålla en strikt kost och ligga under kaloribalansen. Men vissa personer kan inte äta mindre, då motionerar dem för att dem ska göra av med mer kalorier än vad man behöver. Men det är alltid bra för hälsan att motionera regelbundet. och om man väl kommer börjar springa och försöka ha det som mål att springa, så till sist sitter det i huvudet att man ska ut å springa, så var det iaf för mig.
Det viktigaste för att gå ner i vikt är att du gör av med mer kalorier än vad du stoppar i dig som Tylerdurden84 redan skrivit.
TylerDurden84
2008-06-27, 18:22
Min mamma är också reumatiker så jag vet att löpning är väldigt svårt/omöjligt. Man får lägga ribban efter sin egen nivå och försöka höja den successivt.. i sin egen takt.
Varför alla dessa proteindrinkar?
Men en vanlig balanserad kost torde det inte vara svårt att få i dig tillräckligt med protein, inte ens om det totala energiintaget ligger förhållandevis lågt.
Vikinglass
2008-06-28, 05:16
TylerDuden84 & ztiggee - tacksam for era svar - jag forsoker lagga pa mer motion i man av "ork" t.ex hundpromenader pa helgerna 2x60 min per dag och aven ett 30 min pass pa mitt Reebok lopband.
Cohen - svar pa din fraga - jag laste nagonstans att det var battre att "skotta i sig" proteindrinkar istallet for att ata frukt, samt att det ar enkelt och gar snabbt nar man har brattom - anser du att de gor mer skada an nytta?
Eddie Vedder
2008-06-28, 05:53
jag laste nagonstans att det var battre att "skotta i sig" proteindrinkar istallet for att ata frukt, samt att det ar enkelt och gar snabbt nar man har brattom - anser du att de gor mer skada an nytta?
Om det är bättre eller ej beror på ditt övriga proteinintag.
Om det redan är adekvat så är det inget bättre alternativ per se. Inget sämre heller dock. Frukt och proteindrink kan inte jämföras på något sätt egentligen, så det är ju ett val man gör själv helt enkelt.
Frukten mättar kanske bättre än vad en pulverdrink gör, för den energimängden som proteindrinken ger lär du kunna äta ett rejält äpple t.ex. Frukt innehåller sina nyttigheter som i sig är fördelaktiga och proteindrinken har sina fördelar den också.
Det går aldrig att prata i termer om "bra och dåligt/rätt och fel" när det kommer till kosten. Åtminstone inte sålänge vi pratar om såna här normala exempel, extremexempel är ju förstås en annan femma men ointressant att ta med här.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.