handdator

Visa fullständig version : Dags igen

liQ
2008-06-25, 18:14
Ja nu har jag tänkt som många andra att börja deffa.
Skulle jätte gärna vilja ha lite feedback på det.

Jag är runt 183cm,väger 81-82kg. Har kört nu i 1vecka, och funkat relativ bra.

Frukost- 2portioner havregrynsgrönt, 1dl mellanmjölk, 1matsked sylt

Måltid 1 - 125gr kyckligfile(i ugn), 75gr bulgur, 1tsk Chili sauce och grönsaker

Måltid 2 - 125gr kyckligfile(i ugn), 75gr bulgur, 1tsk Chili sauce och grönsaker

Måltid 3 - 1banan,1äpple - 100gram Mini keso (fett halt 1%)

4 - 1dl Arla Mild lätt youghurt(0.5% fetthalt),100gram frysna bär, 1msk Proteinpulver, ( På tränings dag brukar jag skippa det här och efter måltid 3 gå träna sen dra i mig 1DL proteinpulver, halv dl dextrosol)

Måltid 5 - 125gr kycklingfile, 75gr bulgur och grönsaker.

Jobbar på ett bygge så trycker mig i frukost innan jag drar dit sen äter jag måltid 1-3 under rasterna.
Efter jobbet sticker jag och tränar.
Tränar 4ggr i veckan. Då styrke tränar 50min- Sen avslutar jag med 10min HIIT på slalommaskinen eller fan vad man ska kalla den för.

Synpukter, förslag och allt möjligt uppskattas

liQ
2008-06-25, 18:27
Vill tillläga att jag har en ätar dag varje 7 eller 10e dag

Inge Enveten
2008-06-25, 18:55
Vill tillläga att jag har en ätar dag varje 7 eller 10e dag

som brukar ligga på ca hur många kalorier?

liQ
2008-06-25, 19:12
Spårade väl ur den första ätardagen gått rejält mycket. Säkert 9000kcal.
Idén är iaf äta 1000 mer kcal än vanligtvis.
Så jag unnar mig med nån burger eller nåt

Mega_man1000
2008-06-25, 21:28
äter du bara kycklingfile och bulgur?:confused: är inte det lite tråkigt och dyrt att käka hela tiden? variera lite:)

Rahf
2008-06-25, 23:10
9000kcal!? På en dag!?? ÅH fiiii fan det är jävligt mycket du. Mer disciplin efterfrågas!

Cohen
2008-06-25, 23:44
Hur många kalorier får du i dig en vanlig dag?

Du har skrivit vad du äter, men inte hur mycket energi maten innehåller. Den senare informationen vore minst lika användbar som den du gett.

Mega_man1000
2008-06-26, 01:21
9000kcal!? På en dag!?? ÅH fiiii fan det är jävligt mycket du. Mer disciplin efterfrågas!

det e många kycklingfiler de;) haha

liQ
2008-06-26, 04:11

Haha jag vet, kommer inte hända igen *flex*

liQ
2008-06-26, 04:13
det e många kycklingfiler de;) haha

Fast det var ju på ätardagen =P, åt inte kycklingfilé då:p

Jo det blir rätt tråkigt, ibland. Brukar byta kycklingen mot tonfisk, eller alaska pollack, sen couscous. Väl ganska tråkigt det med=p
Men jag är öppen för förslag=)

liQ
2008-06-26, 04:21
Hur många kalorier får du i dig en vanlig dag?

Du har skrivit vad du äter, men inte hur mycket energi maten innehåller. Den senare informationen vore minst lika användbar som den du gett.

Jo tänkte det, men sidan jag använde förut har lagts ner. Sökte på via search här men hittade ingeting. Kanske söker på fel sätt.
Fast om du har en länk till en sådan sida skulle det uppskattas

Junior
2008-06-26, 08:28
http://www.kolozzeum.com//forum/showthread.php?t=21223

Excelmallen som det länkas till i det inlägget är guld under deff... eller ja, egentligen mest hela tiden faktiskt, om man räknar även då man inte deffar.

patashnik
2008-06-26, 09:37
Du borde nog försöka få i dig lite mer fett.

KaptenKnäsvag
2008-06-26, 10:46
Jag hoppas att jag har räknat rätt här.

Kcal: 1110
Fett: 17g
Kolhydrater: 129g
Protein: 108g

Du ser ut att ligga bra till på vitamin-fronten, men du får i dig _VÄLDIGT_ lite näring, t.o.m för en deff? 17g fett är ingenting till att börja med, och varför låter du kolhydrater vara den absolut främst förekommande energikällan? Hade jag deffat skulle jag ligga på kanske 200g protein, 70g kolhydrater och minst 40g fett. Om det blir för mycket kcal får du köra lite mer cardio eller något.

Det är min åsikt ivarjefall, någon som är mer lärd i ämnet får gärna komma med bättre förslag.

edit: Jag räknade inte med grönsakerna, för du skrev inga exakta mått, samt att de är energifattiga ändå.
edit2: glömde keso, vilket adderar 67 kcal, 1,5g fett, 2,5g kolle, 11g protte

liQ
2008-06-26, 15:52
Jag hoppas att jag har räknat rätt här.

Kcal: 1110
Fett: 17g
Kolhydrater: 129g
Protein: 108g

Du ser ut att ligga bra till på vitamin-fronten, men du får i dig _VÄLDIGT_ lite näring, t.o.m för en deff? 17g fett är ingenting till att börja med, och varför låter du kolhydrater vara den absolut främst förekommande energikällan? Hade jag deffat skulle jag ligga på kanske 200g protein, 70g kolhydrater och minst 40g fett. Om det blir för mycket kcal får du köra lite mer cardio eller något.

Det är min åsikt ivarjefall, någon som är mer lärd i ämnet får gärna komma med bättre förslag.

edit: Jag räknade inte med grönsakerna, för du skrev inga exakta mått, samt att de är energifattiga ändå.
edit2: glömde keso, vilket adderar 67 kcal, 1,5g fett, 2,5g kolle, 11g protte

Jo det stämmer nog mycket väl vad du säger.
Funderade på att lägga till mer protein från kött sidan, börja köra med lite olivolja och lägga till några mackor med keso.

liQ
2008-06-26, 18:20
Så jag är tillbaks och tänkt på vad ni har sagt så här mitt försök på en ny schema :p

Frukost - Havregryn - 80g(2port)- 1dl mellanmjölk, 1klick jordgubbsylt

Måltid 1 1- 150gr kycklingfilé, 75gr bulgur, 13gr olivolja

måltid 2 - 150gr kycklingfilé, 75gr bulgur, 13gr olivolja

Måltid 3 - 150gr kycklingfilé, 75gr bulgur, 13gr olivolja

Måltid 4 - 200gr tonfisk, Grönsaker(kanske omkring 200gr?) - 2 Rågbröd och 100gr minikeso.

Det resulterade iaf 2213kcal enligt lisvmedelverket. Har dock inte räknat in grönsakerna, frukterna eller jordgubbssylten. Eller protein drinken som jag tar vid träning. Gör dock inte så överdrivna stora doseringar av frukter och grönsaker.

Och ja jag ska försöka variera lite.

Eddie Vedder
2008-06-26, 18:46
Om du inte har med frukt, grönsaker, jordgubbssylt och proteindrink bör du i alla fall vara medveten om att den där siffranm definitivt kan vara i underkant, sannolikt med ett par hundra kcal.

"En klick" jordgubbssylt är väldigt godtyckligt, 30g protein (som är normal portion) är ju 120kcal och så kanske 100-200kcal från frukt och grönt (främst beroende på hur mycket frukt antagligen). Självklart kan det tänkas att det utan problem ryms i ditt energiintag och självklart kan jag ha helt fel eftersom jag inte vet vilka mängder du pratar om och vilka specifika livsmedel du använder. Men ha det åtminstone i åtanke om viktkurvan inte går i den riktning och/eller den takt du önskar.:)

liQ
2008-06-26, 18:59
Om du inte har med frukt, grönsaker, jordgubbssylt och proteindrink bör du i alla fall vara medveten om att den där siffranm definitivt kan vara i underkant, sannolikt med ett par hundra kcal.

"En klick" jordgubbssylt är väldigt godtyckligt, 30g protein (som är normal portion) är ju 120kcal och så kanske 100-200kcal från frukt och grönt (främst beroende på hur mycket frukt antagligen). Självklart kan det tänkas att det utan problem ryms i ditt energiintag och självklart kan jag ha helt fel eftersom jag inte vet vilka mängder du pratar om och vilka specifika livsmedel du använder. Men ha det åtminstone i åtanke om viktkurvan inte går i den riktning och/eller den takt du önskar.:)

Jo absolut va lite det jag hade i huvudet. Förstod att även om de är energifattiga så kommer det med kcal. Vill iaf ha nånstans att börja med.
Tack iaf för påminelsen. Uppskattas

Cohen
2008-06-26, 23:58
Så jag är tillbaks och tänkt på vad ni har sagt så här mitt försök på en ny schema :p

Frukost - Havregryn - 80g(2port)- 1dl mellanmjölk, 1klick jordgubbsylt

Måltid 1 1- 150gr kycklingfilé, 75gr bulgur, 13gr olivolja

måltid 2 - 150gr kycklingfilé, 75gr bulgur, 13gr olivolja

Måltid 3 - 150gr kycklingfilé, 75gr bulgur, 13gr olivolja

Måltid 4 - 200gr tonfisk, Grönsaker(kanske omkring 200gr?) - 2 Rågbröd och 100gr minikeso.

Det resulterade iaf 2213kcal enligt lisvmedelverket. Har dock inte räknat in grönsakerna, frukterna eller jordgubbssylten. Eller protein drinken som jag tar vid träning. Gör dock inte så överdrivna stora doseringar av frukter och grönsaker.

Och ja jag ska försöka variera lite.

Variation skadar inte.

Samma måltid tre gånger om dagen varje dag verkar bara dumt och tråkigt. Varför inte variera kosten lite mer?

liQ
2008-06-27, 04:17
Variation skadar inte.

Samma måltid tre gånger om dagen varje dag verkar bara dumt och tråkigt. Varför inte variera kosten lite mer?

Är allmänt lat och tycker det underlättar sen är det väl också att jag får kycklingen billigare.
Sen är väl dålig fantasi också en anledning

Scratch89
2008-06-27, 08:12
Om du får i dig så där lite fett skulle jag rekommendera att du antingen äter fet fisk eller ägg ibland, eller kompletterar med fettabletter, typ omega-3.

Eddie Vedder
2008-06-27, 08:16
Om du får i dig så där lite fett skulle jag rekommendera att du antingen äter fet fisk eller ägg ibland, eller kompletterar med fettabletter, typ omega-3.

Utöver fettet i kyckling, tonfisk och keso (ja det är väldigt fettsnåla produkter men trots allt inte helt fettfria), mellanmjölk och havregryn är det ju faktiskt 13g x 3 med ren olivolja. Så kosten lär ju innehålla åtminstone 50-60g fett per dag, kanske mer?

Det är ju inte särskilt lite fett, en bit över 0.5g/kg kroppsvikt i alla fall.

MrBoris
2008-06-27, 10:51
Det är ju inte särskilt lite fett, en bit över 0.5g/kg kroppsvikt i alla fall.

hur mkt är rekommenderat o ligga på för att minimera hälsorisker?

Eddie Vedder
2008-06-27, 15:13
hur mkt är rekommenderat o ligga på för att minimera hälsorisker?

Först och främst måste ju behovet av EFA tillgodoses. På den punkten känns den här kosten bra mycket mer obalanserad än fettet rent kvantitativt.

Jag skulle definitivt skära ner på olivoljan en aning och variera med lite ägg, fet fisk och/eller omega-3 tillskott som Scratch89 redan nämnt.

Men det är absolut inte hälsomässigt lågt fettintag rent kvantitativt som sagt, bara lågt på omega-3 och sannolikt en mycket dålig fördelning i förhållandet mellan omega-6 och -3.

När det börjar bli hälsovådligt lågt vet jag inte, det har ju dessutom att göra med NÄR intaget sker. Låt säga att en viss mängd krävs för hormonbalans, adekvat kolesterolsyntes, membranstruktur o.s.v. och hela den mängden intas vid en given tidpunkt. Då går man ju miste om fettlösliga mikronutrienter vid resten av alla måltider, något som i sig givetvis är skadligt.

Teoretiskt och ganska extremt exempel förstås. Men ändå.:)

Scratch89
2008-06-27, 22:02
Jag såg faktiskt inte olivoljesnapsarna, my bad. Ändå tråkigt att folk är så skadade att de inte kan äta något som innehåller både fett och protein, utan måste dela upp det för att verkligen ha koll. Det blir lite svårare att få det roligt, gott och varierande då.

liQ
2008-06-27, 22:55
Om man ändå får i sig de betydliga näringsämnen, spelar det väl ingen roll att man äter samma sak i en period? Eller gör det?
Bortsett från att det är tråkigt och enformigt

liQ
2008-06-27, 23:06
Nu kanske jag som bara missförstår men är inte fettfördelningen bra?

Scratch89
2008-06-27, 23:19
Att äta enformigt är väl inte fel i sig; många veganer äter samma sak varje dag i flera år. Dock har de väldigt bra koll på kosten och får inte brister. Om man däremot inte har stenkoll på alla näringsämnen kan det däremot bli värre.

Många är livrädda att hamna på ett för lågt proteinintag, och ersätter nästan allt fett med protein utan att tänka på de negativa konsekvenserna. Nu har du ju iofs lagt till rapsolja, men jag förstår inte varför. Kan du inte äta fisk eller något annat istället? Rapsolja är ju skitäckligt.

liQ
2008-06-27, 23:29
Att äta enformigt är väl inte fel i sig; många veganer äter samma sak varje dag i flera år. Dock har de väldigt bra koll på kosten och får inte brister. Om man däremot inte har stenkoll på alla näringsämnen kan det däremot bli värre.

Många är livrädda att hamna på ett för lågt proteinintag, och ersätter nästan allt fett med protein utan att tänka på de negativa konsekvenserna. Nu har du ju iofs lagt till rapsolja, men jag förstår inte varför. Kan du inte äta fisk eller något annat istället? Rapsolja är ju skitäckligt.

rapsolja iofs lite äckligt, dock tycker jag om olivolja mer vilket jag planerade att använda =)

Saken är att jag får kycklingen för relativ billigt pris just därför köper jag det. Men det är väl inte helt omöjligt att byta kycklingfile mot fisk nån eller några dagar i veckan.
Hittar jag bra priser så =)

Cohen
2008-06-27, 23:42
Är allmänt lat och tycker det underlättar sen är det väl också att jag får kycklingen billigare.
Sen är väl dålig fantasi också en anledning

Lathet/lättja kan jag förså. Blir likadan periodvis.

Om fantasi är problemet rekomenderar jag ett titt i detta forums matlagningsdel. Där finner du en hel del såväl nyttiga som inspirerande mat.

liQ
2008-06-27, 23:48
Lathet/lättja kan jag förså. Blir likadan periodvis.

Om fantasi är problemet rekomenderar jag ett titt i detta forums matlagningsdel. Där finner du en hel del såväl nyttiga som inspirerande mat.

Ska kika in där, tack för tipset