Visa fullständig version : Vilka misstag har du gjort?
Hej, tänkte starta en helt onödig tråd, för att möjligtvis få lite tips. Frågan lyder; Vilket misstag har du gjort under din tid som tränande?Om du har flera så får du välja ut en.
Mitt misstag var att jag insåg att jag åt över 4200 kcal eftersom jag bulkade, detta gav mig ett överskott på mer än 1200 kcal. Mer än tillräckligt. Lade på mig en del fett.
/Jaosef
King Grub
2008-06-25, 17:46
Bulkat.
Förstört ryggen pga dåligt utförande, främst i marklyft, som ung och dum(mare).
Guybrush
2008-06-25, 17:48
Ätit ca 1600 kcal/dygn och trott att jag kan bygga samtidigt.
Edit: Gått på aerobics med en kompis. Det blev bara en gång........
frambogir
2008-06-25, 17:49
Varit rädd för att äta
heltborta_
2008-06-25, 17:50
Druckit Gainer Pro med vatten, usch.. Mjölk är skiten!
Lövbiffen
2008-06-25, 17:50
Förstört ryggen pga dåligt utförande, främst i marklyft, som ung och dum(mare).
+1 :(
Dragit sönder bröstet i slarvigt utförd speedbänk. :( Det var i vintras och först nu börjar jag vara tillbaka på gamla vikter i bänk.
Tricklev
2008-06-25, 17:51
Jag var ren dom första 2 åren av mitt träningsliv, helt onödigt.
Nejdå, men jag har varit lite lat med kost, lallat runt lite mycket med olika scheman utan att ha gett dom en vettig chans, mm, dock så ångrar jag inget av detta, jag må kanske inte bänka 180kilo i fin form, men jag har haft riktigt kul mina 4 år i gymmet.
Att jag de första månaderna på gymmet mest lallade runt och halvpetade på lite random övningar utan någon som helst koll.
Att jag valde att göra lumpen. Visst, kondisen är ju ganska fin nu, men styrkan är helt åt helvete..
augustsson
2008-06-25, 17:55
att jag gick för hårt fram som nybörjare och skada mig.
Att jag valde att göra lumpen. Visst, kondisen är ju ganska fin nu, men styrkan är helt åt helvete..
*cry*
Tack för de värmande orden när jag rycker in om 12 dagar. :D
jag körde nautilusmetoden i ett år
Scratch89
2008-06-25, 18:02
Bulkat.
+1. :(
Fast mat är gott och cardio är tråkigt, what to do, what to do?
Att gå i vredesmod till gymmet, skita i att värma upp och köra flyes med tunga vikter = avsliten minor pectoralis. Det är väl mitt största misstag och det blir nog aldrig helt bra, men man ska aldrig säga aldrig.
Att inte träna ben från början.
Tycker inte det är något fel med att bulka men första tiden jag tränade gick jag upp ca 5kg i månaden, det var lite överdrivet. Från 67kg till ca 110kg.
Att inte vila när man känner att man verkligen borde.
Att inte våga variera träningen och vara fast i ett tänk.
Att gå ut alldeles för hårt på deffen för att sen öka takten, jag undrar fortfarande hur muskler jag måste förlorat min första deff.
theoppositescollide
2008-06-25, 18:44
började gymma under deluxe-kalori-underskott och trodde jag skulle bygga muskler *flex*
Animalistic
2008-06-25, 18:45
hoppar mellan bygga & deffa varannan dag ungefär.
Tränat på tok för mycket och överansträngt axlarna. Har fortfarande idag, 1.5 år senare problem med axlarna och kör enbart rehabiliteringsträning..
mangemani
2008-06-25, 19:13
inte lyssnat på kroppen utan kört på och tänkt "äh,det där går över snart",tidsfråga innan man sen blev sängliggandes pga skadad muskel.
bulkat tok för mycket.
Ignatius72
2008-06-25, 19:15
har haft vissa skadeperioder därför att jag inte lyssnat på kroppen. Trots att jag fått känningar så har jag kört setet färdigt. Idioti, jag är inte fullärd men sakta men säkert så går det in.
Inte tränat kontinuerligt, och gör det inte än heller.
Druckit för mycket sprit.
Tränade i 2 år utan någon som helst aning om vad jag gjorde. Men jag lärde mig iaf något av det.
min lår är olika stora för jag började min benträning i benpressen.
shut teh face
2008-06-25, 19:31
1. Började spela WOW
2. Upptäckte Ben And Jerrys
Björkvedens mästare
2008-06-25, 19:35
Ehhhh ... kanske att jag drack öl direkt efter fredagsträningen nångång när jag var 19år eller nåt *whatever*
Arf Pingvin
2008-06-25, 19:41
Tränade i 2 år utan någon som helst aning om vad jag gjorde. Men jag lärde mig iaf något av det.
Vad skulle vara fel med att vara nybörjare när man börjar?
Att jag var så dum att jag efter att ha sprungit 3 pass på en månad helt plötsligt rev av 2 långpass (totalt 4.2mil) på mindre än 15 timmar vilket resulterade i löparknä. Men jag lärde mig en sak iallafall - det är bra att variera träningen. Är i bättre form nu än innan jag skadade mig:)
MojjMojj
2008-06-25, 19:43
Tappade motivationen efter lumpen och har tränat av och till sedan dess utan rejäla framgångar :( Velar för mkt....
Vad skulle vara fel med att vara nybörjare när man börjar?
Jag tycker att det var borkastad tid, bortsett från att jag lärde mig mycket av mina misstag jag gjorde då.
Ökade i vikt i början av karriären, utan att ha bra koll på övningsutföranden och träningsvolym.
Sabbade ryggen med på tok för tunga marklyft.
Tyckte mig veta bäst, alltid.
Slösade alldeles för mycket pengar på tillskott i början.
Finns säkert fler men ovanstående är väl det viktigaste.
I princip från när jag började tills jag blev 18 har jag tränat dåligt.
Tränat för lite uthållighet
Ätit för mycket i perioder så jag var tvungen att äta för lite i perioder
tntballe
2008-06-25, 20:29
Böjde med trasiga kalsonger och byxor i måndags.
Musselbank
2008-06-25, 20:51
Jag har inte hunnit göra / inse att jag gör något större misstag.
Men fortfarande blandar jag ihop "jag är tänd och VILL träna" med "nu är förutsättningarna goda för ett bra pass".
För mig är det samma sak med kreativitet; till exempel när jag känner att jag vill skapa (skriva eller så) så kommer det antagligen inget. Utan det är när inga förväntningar finns det blir riktigt bra. Men det verkar vara ordnat så att det inte fungerar om man förutsätter att det ska bli bra när det inte känns så. Stoopid.
Slartibartfast
2008-06-25, 20:54
Vägt 20 kg mera än min kropp är skapt till att väga.
Ignorerat första skadevarningarna, vilket slutat med en tusen gånger värre skada. Ignorerat första skadevarningarna, vilket slutat med en tusen gånger värre skada. Ignorerat första skadevarningarna, vilket slutat med en tusen gånger värre skada. Ignorerat första skadevarningarna, vilket slutat med en tusen gånger värre skada. Ignorerat ... :smash:
Eddie Vedder
2008-06-25, 21:12
Jag spelade fotboll alldeles för länge trots att intresset inte var så starkt som jag intalade mig. Spelade mest för att jag var bra och att det förväntades av mig att spela fotboll.:(
När jag väl slutade gjorde jag det stora misstaget att under en period satsa på styrketräning och ville bli stor och stark. Tack och lov var det kanske bara ett och ett halvt år högst och sedan hittade jag rätt ( = konditionsträning som prioriteras till 100%).
Misstag jag gör idag är att till och från ignorera kroppens signaler och om och om igen dra på mig smärtor och skador.*cry*
Arf Pingvin
2008-06-25, 21:13
Ignorerat... :smash:
Nästa gång blir det annorlunda. Det finns många nya skador att upptäcka.
Three pigs
2008-06-25, 21:15
Deffat
Samma här, deffat när jag verkligen inte behövde, dessutom har jag gjort det i flera omgångar! Förlorat hur mycket byggtid som helst pga det :D
Men aja, jag har ju inte haft tråkigt, dessutom har jag hela livet på mig att bli stor :cool:
Skynda långsamt så att säga.
sundvall
2008-06-25, 21:23
Druckit alldeles för mycket sprit det senaste året så träningen har gått allt annat än bra, har i princip stått still på samma ställe. Ändring nu så fort min sjuka är över.
Dragit på mig diskbråck efter 5 set tunga liggande lårcurl ouppvärmd och säkert dum lutning på maskinen som 17 åring, någon annan förklaring fann jag aldrig, ytterst onödigt.
Tokbulkat som så många andra i onödan.
Ett år av sporadisk träning i maskiner utan kosthållning. En första deff när den egentligen inte behövdes men ville prova på det också. Rätt små och vanliga misstag hittills.
druckit/dricker för mkt alkohol (1-2fester i veckan i snitt)
Att leva på protein
Misshandsla kroppen igenom att gått ner 10kg, normalviktig till undervikt och misst hela familjens förtroende, igen =(
jontahontas
2008-06-26, 11:49
Ignorerat första skadevarningarna, vilket slutat med en tusen gånger värre skada. Ignorerat första skadevarningarna, vilket slutat med en tusen gånger värre skada. Ignorerat första skadevarningarna, vilket slutat med en tusen gånger värre skada. Ignorerat första skadevarningarna, vilket slutat med en tusen gånger värre skada. Ignorerat ... :smash:
+ miljoner. Ångrar mig rejält över min naivitet.
Mr. Moose
2008-06-26, 11:50
Att jag trodde på "Muscle&Fitness" skiten och förlorade många, många träningsår.
Syndicate
2008-06-26, 11:50
- Inte lyssnat på kroppen
- Ätit onödigt mycket
BigSpawn
2008-06-26, 11:59
Jadu, man har ju gjort ett och annat;) tänk om all den informationen/tillskott fanns när jag började träna:)
Mitt största fel var nog att köra 2timmars mastodontpass bestående av text 16+set bröst följt av 16+set rygg.
lägg till detta att man åt skitdåligt, tex knappt nån lunch, inget på hela eftermiddagen, gå till gymmet, köra 2 timmar, knappt äta nått efter, o sen kanske äta lite mat efter 1 timma. o ändå fick man väl resultat. Skulle vara kul att veta vilka resultat man fått om man vetat det man vet nu:)
Slet sönder hamstring under träning. Vilket ledde till nästan 1,5år träningsfria dagar. Det är bara nu jag börjar närma mig vikter som jag tog för 4 år sen. :cryout:
Lyssnade på min idrottstränare och började onödigt sent med styrketräningen.
MasterChief
2008-06-26, 12:12
Efter ca 20 års träning tror jag nog jag gjort alla fel som finns, utom de som jag inte gjort ännu.
Mitt absolut största misstag är när jag sprang en mil på måndagen helt ouppvärmd och sedan inte strechade eller nått efter. Och trots att jag hade lite känningar i mitt dåliga knä skulle jag ändå på thaiboxningen dagen efter. Knät gick ur led i oktober 2007 och jag går fortfarande på sjukgymnastik 3 pass/vecka. Förstört riktigt mycket för mej, bla kommer jag aldrig börja med thaiboxning igen och jag fick inte tävla vilket jag skulle gjort månaden efter skadan. Var hos läkaren för ca en månad sedan också och han sa att knät aldrig blir 100% igen.
Fast jag vet inte, kanske var mitt största misstag första gången jag fick knät ur led, spelade fotboll första träningen i mitt nya lag. Haft det ur led allt som allt fyra gånger. Trög.
Marklyft relativt ouppvärmt och efterföljande "pinne-upp-i-röven"-hållning i en vecka.
Kört bicepscurl för tungt och ostrikt med efterföljande halvkronisk värk i underarmarna (compartment/tunnel syndrome? Nu kör jag på låga vikter).
Bulkat.
Av ren nyfikenhet: Vad är det som gör att du anser att din bulkning var negativ?
/Jaosef
shut teh face
2008-06-26, 15:00
Av ren nyfikenhet: Vad är det som gör att du anser att din bulkning var negativ?
/Jaosef
Han är väldigt manisk med sin fettprocent. Hans "högsta acceptabla" bf är typ högre än vad de flesta här har och är nöjda. ;)
Han är väldigt manisk med sin fettprocent. Hans "högsta acceptabla" bf är typ högre än vad de flesta här har och är nöjda. ;)
Du menar lägre? :p
shut teh face
2008-06-26, 15:11
Du menar lägre? :p
Mjau
theoppositescollide
2008-06-26, 15:14
Samt är han väl helt enkelt av inställningen att kroppen kan bara skapa en viss mängd muskler av energin man stoppar i sig per dygn, och att äta utöver detta leder inte till något annat än mer fett.
Control_61
2008-06-26, 15:19
Följt "Gladiator Training" som försäsongsupplägg för hockeyn.
Idiotiskt för alla.
Extra idiotiskt för en 15 åring!
Samt är han väl helt enkelt av inställningen att kroppen kan bara skapa en viss mängd muskler av energin man stoppar i sig per dygn, och att äta utöver detta leder inte till något annat än mer fett.
Eller så är han nöjd med sin muskelmassa och prioriterar andra saker. Men nu kanske jag inte ska svara för honom då han nog bäst svarar på det själv.
Att jag inte kunde allt jag kan nu när jag började träna.
Att jag slappat för mycket senaste året och bara gymmat 1-2 ggr per vecka.
Att bulka genom att äta kladdkaka strax innan läggdags. Gott som fan!
Att jag inte lyssnade mest på mina instinkter.
Jag uppskattar att du vill ge mig svar på min fråga, men låt han svara för sig själv. Lite märkligt att folk svarar för honom. Hinner han inte så hinner han inte...
/Jaosef
Det värsta jag gjort var att dricka alkohol förra året då jag planerade att bygga upp så mycket som möjligt under ett år, nådde aldrig vad jag förväntat. Konstigt va? haha
Att äta mer än vad man behöver, som jag gjorde ofta förr. Nu har man lärt sig lyssna på magen! ;)
Att köra ett "idoit-schema" med 18-20 hårda set per muskelgrupp
flera veckor i sträck => Inflammation i nedre bicepsfästet och
ont överallt !!!............:smash:
Ironbabe
2008-06-27, 11:42
Involverat sig med div löst gymfolk :smash:
TommyBoy
2008-06-27, 11:43
Tränat för mycket (12 pass i veckan)
Tränat för lätt
Förlitat mig på isolationsövningar istället för basövningar
Ätit för nyttigt vilket gjorde att jag tröttnade på mat vilket i sin tur ledde till kaloriunderskott.
Tränat för strikt och långsamt
Inte periodiserat
Hoppat över uppvärmning och streching och ofta skadat mig pga det
Tränat för lite.
plusetta!
plus att jag blandade vassle med mjölk en gång i tiden.. =/
Deceiver85
2008-06-27, 14:02
1) Dålig teknik i stela marklyft som gav mig problem med rygg och höft. Idag är det borta dock, tack och lov.
2) Tränat för lite ben
Drack tre liter juice om dagen en period då jag tränade mycket och åt som en häst, utan att ha någon koll på att juice innehåller kolhydrater.. Efter 10 veckor var vikten +12 kilo.. Innan jag läste på förpackningen....... *gah!*
Detta var i början av 2000-talet, den missen har dock gett mig intresse för kosthållning och nu har jag koll på det mesta, men det är inte alltid enkelt att följa sin egen kunskap! :smash:
theoppositescollide
2008-06-27, 15:29
Eller så är han nöjd med sin muskelmassa och prioriterar andra saker. Men nu kanske jag inte ska svara för honom då han nog bäst svarar på det själv.
Nej inte jag heller, det var mest en gissning eftersom han så tydligt tog avstånd från "bulk"-konceptet.
Tja, jag kände mig för tjock för att träna så att jag inte kunde sätta min fot på ett gym, sen slutade jag träna (misstag nr 2 för den som räknar) sedan kände jag mig för tjock för att träna så att jag inte kunde sätta min fot på ett gym (kör repeat på 1an där då..) å så har jag säkerligen ätit för dåligt, tränat för hårt, ätit för mkt och tränat för lite mellan varven.
Grattis till optimala systrar å bröder. Men jag vill framhålla att trots att jag gjort misstag är jag inte misslyckad.. :D :hbang:
PS: Keto var ett jävla korkat misstag, vem fakking vare som kom på en så usel ide?!
shut teh face
2008-06-27, 15:57
PS: Keto var ett jävla korkat misstag, vem fakking vare som kom på en så usel ide?!
Vissa mår bra av det. Jag tror starkt på att vissa kroppar helt enkelt fungerar bättre så. Långvariga effekter återstår ju att se för vissa, men vem vet.
plus att jag blandade vassle med mjölk en gång i tiden.. =/
Vad händer då? Är det rent smakmässigt, eller händer något med vassle-protein som blandas i mjölk? Vilket sorts protein innehåller mjölk? Whey-80 är väll vassle, right?
Många frågor; vill ha svar!
/Jaosef
Inge Enveten
2008-06-27, 16:12
Vad händer då? Är det rent smakmässigt, eller händer något med vassle-protein som blandas i mjölk? Vilket sorts protein innehåller mjölk? Whey-80 är väll vassle, right?
Många frågor; vill ha svar!
/Jaosef
använd sök funktionen istället för att förstöra denna vackra tråd
använd sök funktionen istället för att förstöra denna vackra tråd
Om tråden är vacker vet jag väll inte... Men ska söka!
Om någon har lust så skicka svaret som privat meddelande till mig. Skulle uppskattas. Nu åter till misstagen:
köpt en platt tv i september som jag fortfarande inte tagit upp ur kartogen. var ett klipp då men eftersom jag inte börjat använda den så kunde jag lika gärna väntat med att handla den tills den dagen jag ska använda den. för alla är så billiga nu.
vilat alldeles för lite
att jag är så korkad att jag försöker hålla någonlunda god form året om när jag vet att man bygger bättre av att bulka med måtta..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.