handdator

Visa fullständig version : Maskiner VS Fria Vikter

abc1234
2008-06-24, 21:38
Tänkte fråga biffarna här inne om vad ni tycker om maskiner och fria vikter.
Jag har själv alltid kört fria vikter innan men jag har börjat köra på maskiner nu, tycker det känns stabilare.

Om man ska ta ett exempel som hantelpressen och en sittande bänk som man pressar. Blir det någon skillnad? Är det ena bättre än det andra? Bygger man mer muskler med den ena?

är tacksam för alla seriösa svar jag kan få..

LoTiX
2008-06-24, 21:44
Det känns stabilare för att du låter en maskin ta hand om balanseringen som du tidigare gjort med musklerna. Vilket som är det bättre alternativet bör då stå klart.

petah
2008-06-24, 21:45
Räknas knappast till någon av biffarna, men basera träningen på fria vikter och variera med maskiner är mitt tips. Maskiner kan vara ypperligt bra för byggning, men att köra det mest är nog ingen bra idé. Variation is the key.

Mega_man1000
2008-06-24, 21:47
asså maskiner e väll mera "isolations" inriktat på muslerna och har för mig att det inte är bra eftersom kroppens muskler är bäst på att jobba ihop med andra muskler lr nått sånt??

pragmatist
2008-06-24, 21:48
Om man bara vill bli biffig och struntar i andra aspekter så kan man hålla sig nästan helt till maskiner om man känner för det. Dock går man då miste om en del väldigt givande övningar som t.ex. marklyft, och den funktionella styrkan lär inte bli den bästa.

JohnRick
2008-06-24, 21:58
Det är som övergången mellan orgel och piano. Kan du spela piano, kan du också lira orgel - men tvärtom kan bli tuffare.

Om än min analogi är usel, gäller på liknande sätt att kan du göra en rörelsebana med fria vikter torde du oftast ha styrkan att göra samma i maskin, men inte tvärtom. Som upplagt för skador om du över en längre period försöker dig på t ex maskinpress enbart, ökar vikterna markant i denna, för att sedan tvärt gå över till fria vikter och tro att du kan ta motsvarande i reguljär bänkpress. Not so, då alla småmuskler kring axeln inte fått ngn stabilitetsträning att tala om.

Damien Thorne
2008-06-24, 22:43
Det är som övergången mellan orgel och piano. Kan du spela piano, kan du också lira orgel - men tvärtom kan bli tuffare.

Är inte orgel svårare att spela än piano? På orgeln måste man väl pumpa på pedalerna samtidigt som man spelar?

Rahf
2008-06-24, 22:45
Är inte orgel svårare att spela än piano? På orgeln måste man väl pumpa på pedalerna samtidigt som man spelar?

Tror han menade tvärtom. Orgel har dessutom fler än en uppsättning tangenter.

OnT: Fria vikter så länge jag vet att jag kan kontrollera rörelsen, annars maskin för de övningar som jag har liiite problem med. För närvarande är det endast omvända flyes som jag egentligen inte får till.

Hemi
2008-06-24, 22:56
Jag tror ändå att han menar att luft genom pipa är mer förlåtande än slag mot sträng. Ungefär som inlineshjul mot asfalt är mer förlåtande än skridsko mot is.

Jag spelar dock varken piano eller hockey.

JFO
2008-06-25, 20:03
Stykan och balansen ökar c:a 58% respektive 196% mer i fria vikter än i fasta maskiner(hos otränande).

Err
2008-06-25, 20:58
Stykan och balansen ökar c:a 58% respektive 196% mer i fria vikter än i fasta maskiner(hos otränande).

Å Göta Petter. Har du någon källa på det där? Jag tänkter ju bara köra fria vikter men det vore kul och veta vad man faktiskt tjänar på att lära sig baslyften. Jag ska lära mig knäböj och bänkpress på tisdag, wish me luck *flex*

Musselbank
2008-06-25, 21:22
Jag är inte heller biff.

Men det är klart att fria vikter har sin funktionella poäng. Motsättningen mellan maskiner och fria vikter är delvis onödig; många många använder bägge.

Jag tror att det är lite "dumt" att överge fria vikter. Inte för att de är överlägsna alltid, utan för att en mix nog är gynnsam. Basövningar i maskin finns det kanske inte så stor anledning att köra...

Popeye
2008-06-26, 08:50
Ok, en del maskiner är smidiga och fyller sitt syfte men varför inte bygga ett program runt fria vikter och komplettera med några enstaka maskiner?

I mitt fall så betyder det en maskin för magen då jag aldrig lyckats begripa hur man gör cable crunches? Man lättar ju från golvet hela tiden?

abc1234
2008-06-26, 18:01
Tack för alla svaren.
Man kanske ska ta och variera lite som ni säger, och inte köra samma hela tiden.

Rellik_1
2008-06-26, 19:20
inte jag heller biff...

brukar börja med fria vikter på en muskelgrupp och avsluta med sista övningen i maskin då man oftast e ganska mör och utförandet inte går att fuska med lika mycket som i fria

JFO
2008-06-26, 19:55
Å Göta Petter. Har du någon källa på det där? Jag tänkter ju bara köra fria vikter men det vore kul och veta vad man faktiskt tjänar på att lära sig baslyften. Jag ska lära mig knäböj och bänkpress på tisdag, wish me luck *flex*

J Strength Cond Res. 2008 Jan;22(1):75-81.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18296958?ordinalpos=30&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

JohnRick
2008-06-26, 21:19

Det där stämmer inte riktigt om du läser det abstract som föregår studien.

JFO
2008-06-27, 11:46
Det där stämmer inte riktigt om du läser det abstract som föregår studien.

Vad är det som inte stämmer?

115-57=58
245-49=196

The purpose of this study was to compare measures of strength and balance between subjects using fixed form or free-form resistance training equipment to determine whether there is a difference in strength or balance outcomes. Thirty previously untrained subjects, mean age = 49 (+/-3.7 years), were randomly placed in either a free-form strength group (FF n = 10) utilizing a commercially available free-form plate loaded resistance device, a fixed form strength group (FX n = 10) utilizing a commercially available fixed range selectorized resistance device or a control group (C; n = 10) who did not exercise. All groups were assessed during a pretest (T1) and a posttest (T2). The exercise groups were asked to exercise over a 16-week period, increasing resistance based on a standardized 8-12 repetition protocol. The same muscles were targeted in both exercise groups, all groups were instructed not to change their dietary habits. A one-way ANOVA was used to detect differences among the groups using baseline and end results data. FX group increased strength 57% from baseline while the FF group increased strength 115% from baseline. A statistically significant difference (P = 0.000001) was detected for strength production in the FF over the FX group and (P = 0.0000144) over the training and control groups. Balance improved 49% in the FX versus 245% in the FF groups. Testing revealed a statistically significant difference (P < or = 0.003). The control (C) group did not show significant improvement in either strength or balance. Results of this study indicate a greater improvement in FF over FX in strength (58%), and balance (196%). Additionally, the FX reported increased pain levels while the FF group reported lowered overall pain levels.

J Strength Cond Res. 2008 Jan;22(1):75-81

jaosef
2008-06-27, 14:33
Nackdelen med maskiner som jag ser det är att maskiner ofta låser ens bana i en viss rörelse när man gör en övning. Med fria vikter känns det lättare att justera rörelsen och övningens utförande efter vad man själv tycker är begvämt.
Men det finns även fördelar med maskiner så klart:P
/Jaosef

Krampus
2008-06-27, 14:40
asså maskiner e väll mera "isolations" inriktat på muslerna och har för mig att det inte är bra eftersom kroppens muskler är bäst på att jobba ihop med andra muskler lr nått sånt??

asså typ a men endå inte, om du fattar..

newb123
2008-06-27, 16:12
asså typ a men endå inte, om du fattar..

amen asså lixom tror han menar att kroppens muskler e gjorda förå jobba me andra muzkler som ite e kroppens muskler, azzå att man får en utomkroppslig upplevelse?