Visa fullständig version : Stress- och aktivitetsfaktor
Vilken stress- och aktivitetsfaktor från 1,2 - 2,0 är vettig att välja då jag styrketränar 3 pass i veckan samt att jag har ett relativt rörligt arbete?
Det känns som det bör ligga i intervallet 1,4 - 1,5.
Hälsningar Igeln
Vad är ett relativt rörligt arbete :)?
Vad "relativt" innebär kan variera väldigt från person till person.
/S
Eddie Vedder
2008-06-24, 08:09
Du har sökt ordentligt innan gissar jag?
Jag brukar lägga in den här texten när frågan ställs. Slipper jag skriva samma sak om och om igen.;)
Ett bra sätt att räkna ut din TEE om du är typen som tränar och sen inte gör så mycket mer än så är att ta en relativt låg aktivitetsnivå, säg 1.4, som du sedan adderar med 0.05 x antal timmars intensiv aktivitet per vecka (motsvarande t.ex. löpning) och/eller 0.025 x antalet timmars lägre intensitets träning per vecka (typ styrketräning).
Om du då gissar att ditt liv utöver träningen är såpass inaktivt att 1.4 stämmer bra (det här är alltså HELT hypotetiskt nu då jag inte har en aning om ditt övriga liv och siffran i mitt exempel kan således vara helt fel) men att du dessutom tränar konditionsträning två timmar per vecka (0.05 x 2), promenerar två timmar (0.025 x 2) och styrketränar två timmar (0.025 x 2) kan du alltså plussa på 0.2 till din aktivitetsfaktor.
Summa sumarum 1.6.:)
Den här tråden ligger i skrivandets stund t.o.m. högst upp i kostdelen. Går väl knappast att missa?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=3059106#post3059106
Du har sökt ordentligt innan gissar jag?
Jag brukar lägga in den här texten när frågan ställs. Slipper jag skriva samma sak om och om igen.;)
Den här tråden ligger i skrivandets stund t.o.m. högst upp i kostdelen. Går väl knappast att missa?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=3059106#post3059106
Tack Eddie!
Jag har lite ont om tid så jag gjorde faktiskt ingen sökning
Hälsningar Igeln
Eddie Vedder
2008-06-24, 08:30
Jag har lite ont om tid så jag gjorde faktiskt ingen sökning
Tillräckligt med tid för att vänta på svar från andra i alla fall.:D
Men det är ingen skada skedd, skojar lite med dig bara.;) Kul att du är nöjd med svaret.:)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.