handdator

Visa fullständig version : Rådfrågor kring fettförbränning

RDD
2008-06-23, 22:07
Goddag!

Nu är det såhär att jag har länge gått och släpat på cirka 25-30kgs övervikt som jag för ett tag sen bestämde mig för att bli av med, började i våras med att styrketräna lite smått och ta promenader 3-4 gånger i veckan. Från början var det lätt att hålla igång och jag intalade mig själv att jag skulle få ett bättre liv både psykiskt och fysikt när det var klart. Men nu några månader senare känns det som att jag står stilla framgångsmässigt och jag har nästan helt tappat motivationen, känns enbart jobbigt när man ska lägga sig under den skivstången eller gå den dära halvmilen.

Sen för några dagar sedan var jag ute och kikade lite på internet och ramlade in på Nutrilett's hemsida där jag läste lite om måltidsersättningen dom säljer.

Nu min fråga till er kära Kolozzeum användare, skulle VLCD:en kunna vara något bra ifall man vill tappa några snabba kilon så man får en motivationskick? Jag är ganska säker på att om jag bara såg lite resultat så skulle jag kunna börja igen men just nu känns det tungt.

Kan tillägga att jag är 16 år, 193 cm lång och ligger på stadiga 115 kilo.

Om ni lyckas slita er igenom denna onödigt långa text får jag tacka så mycket för mig och hoppas på att någon godhjärtad människa kan ge mig lite rådgivning. :)

Scratch89
2008-06-23, 22:28
Det har ploppat upp många VLCD-trådar på sistone, det finns säkert mycket matnyttigt i dessa trådar om du orkar bläddra tillbaka ett par sidor.

Om du känner att du klarar av att hålla dig till pulvret kommer du att tappa vikt ja, och om du samtidigt tar tag i träningen och försöker börja ett bättre och hälsosammare liv så är chansen större att resultaten är bestående.

S aint
2008-06-23, 22:35
"Långtidsresultat med VLCD-behandling (...) visar att viktnedgången efter 1-2 år är i storleksordningen 8-10 procent."
http://www.obesitas.med.gu.se/verksam/vlcd.asp

Kan inte säga att jag är speciellt imponerad av VLCD. Ett långsiktigt upplägg med en sund viktminskning per vecka tycker jag är ett bättre alternativ. Inget försvinner över en natt!

Själv är jag en liten skit på 178 cm / 76 kg och jag hade garanterat mått skit av en VLCD. Du som är så mycket längre än mig och dessutom kräver mer energi då du är yngre hade nog inte mått kanon. Men alla är vi olika :).

Kan tillägga att jag är 16 år, 193 cm lång och ligger på stadiga 115 kilo.

Vad var din utgångspunkt? Har du gått ner något sedan du satte igång med träningen?

Vi har alla tunga perioder under träning, speciellt under deff, men man måste kämpa på. No pain no gain :).

RDD
2008-06-24, 11:24
Vad var din utgångspunkt? Har du gått ner något sedan du satte igång med träningen?

Vi har alla tunga perioder under träning, speciellt under deff, men man måste kämpa på. No pain no gain :).

Började på 117, så jag har väl gått ner 1,5 - 2kg men det är alldeles för lite på den tiden för en person med mitt tålamod. Kan väl passa på att tacka alla som svarat också, ska ta och bläddra igenom lite andra trådar nu också!

Prankie
2008-06-24, 11:42
Tålamod är bland annat det viktigaste vid en fettförbränning. Att snabbt banta till sig en vikt och senare återfalla till gamla vanor är det värsta som finns. För mig kräver en permanent nergång ändring av livstil. VLCD är ingenting folk kan leva på. Om det har stått stilla trots ökade träning har du förmodligen ökat i näringsintag eller låg på en saftig överskott tidigare. Träning ökar apititen om inte annat.

Men som motivationskick funkar VLCD mycket bra, då glykogen kommer vara låg kommer kroppen tappa mycket vattenvikt också. Det som är viktig är när du återgå från vlcd till en mer human deff diet så kommer det kanske att stagnera när glykogen återigen samlas i muskler.

RDD
2008-06-24, 12:19
Tålamod är bland annat det viktigaste vid en fettförbränning. Att snabbt banta till sig en vikt och senare återfalla till gamla vanor är det värsta som finns. För mig kräver en permanent nergång ändring av livstil. VLCD är ingenting folk kan leva på. Om det har stått stilla trots ökade träning har du förmodligen ökat i näringsintag eller låg på en saftig överskott tidigare. Träning ökar apititen om inte annat.

Men som motivationskick funkar VLCD mycket bra, då glykogen kommer vara låg kommer kroppen tappa mycket vattenvikt också. Det som är viktig är när du återgå från vlcd till en mer human deff diet så kommer det kanske att stagnera när glykogen återigen samlas i muskler.

Okej, blev rätt så mycket klokare av att läsa din reply, tack.

Har bestämt mig för att köra denna VLCD i 1-2 veckor och sen börja äta riktigt och försöka träna 5-6 dagar i veckan tills jag börjar min utbildning i september. Får väl hoppas på det bästa.;)

patashnik
2008-06-24, 13:42
Jag vet inte vad du kört för upplägg hittills, men det låter som du kört lite "på känn". Ett tips är att under åtminstone en period vara riktigt nördig och noggrann, d.v.s. räkna alla kalorier du äter, för detaljerad träningsdagbok och väg dig kontinuerligt (varje morgon om du vill) och rita upp en viktkurva i excel. Läs deffguiden om du inte redan gjort det, och ladda sedan hem det utmärkta excelarket som finns i kost/näring-forumet. Det låter rätt tråkigt att hålla på och räkna kalorier, men i själva verket kan det vara dels ganska kul men framförallt sporrande om man hela tiden kan följa sina framsteg och samtidigt ha facit på precis hur mycket man ätit under den vecka man gått ner, säg, 0,7 kg. Det blir lite som ett forskningsprojekt eller ett spel, om man så vill. Med hjälp av excelarket går det förvånansvärt smärtfritt att hålla koll på både kalorier och energifördelning och det är dessutom en hjälp för disciplinen när allting hela tiden dokumenteras. Det tar emot lite att förstöra veckans fläckfria statistik genom att slänga i sig en pizza på söndag kväll. ;) Om/när du sen tröttnar på att föra noggrann statistik har du förmodligen hunnit få ganska bra koll på vilka mängder du kan äta etc., och kan köra på med lite lösare tyglar igen.

För övrigt tycker jag att det kan vara en vettig idé (men inte något måste) som du är inne på, att under någon vecka kickstarta deffen med en VLCD-kur. Och var inte rädd för att växla lite mellan olika träningsformer, känns styrketräning som pesten kan du ju prova något annat ett tag. Kämpa på!

Zee
2008-06-26, 16:46
Alltså du har gått ner 1-2 kg sen våras?? Nått måste juh vara fel^^ de går folk ner på 1 vecka. Du måste lägga upp din träning på så sätt att du får ganska drastiska resultat i början, och du mäter dina resultat, för jag kan tänka mig att en stor gosse som du har mycket att bränna och att du borde få dom resultaten, och om du skriver ner, så kan du kolla på om du går fram eller inte, och om du kan ändra nått?? För om man tränar och äter mer kcal än man behöver/gjort av med, så är all den där träningen förgäves, och det är ganska synd eftersom de e din tids som förloras.

BTW: Min första post har, hej alla :)