Visa fullständig version : Crosstrainern, lätt och snabbt eller tungt och slött?
Fredspipan
2008-06-22, 22:31
När jag började motionera på crosstrainern körd jag ungefär som vanlig löpning, ganska tung nivå och inte särskilt snabbt.
Var på gymmet för några dagar sedan och då var det en snubbe som körde crosstrainern och han körde snabbt som fasen, jag böjde mig över och såg att han körde på nivå 1.
Idag bestämde jag mig för att testa köra likadant, nivå ett och en medelhastighet på runt 8-9km/h och jävlar vad det tog på vaderna!!
Körde först 5min och tog sen en paus, sedan körde jag 10min och sedan en paus
och avslutade sedan med 20min när jag vant mig.
Det kändes som att det tog mest på benen, var inte så jättetrött men fan vad det tog på benen!!
så vad säger ni, lätt och snabbt eller tungt och slött?
Beror vällan på vad man är ute efter. Jag är ute efter att orka så långt som möjligt på en viss utsatt tid och brukar därför köra mellantungt och lite tyngre mot slutet. Kör jag för tungt får jag bara mjölksyra och blir för trött och kör jag för lätt så kommer jag ju för kort plus att benen far som propellrar, vilket jag tycker är obehagligt.
Jag tycker det är viktigast att hitta en behaglig (eller kanske snarare dräglig, beroende på hur man ser det) nivå där man orkar så långt/länge som man tänkt sig. Sen kan man ju förstås köra intervaller osv. som med all form av cardio, om man nu känner för det.
Eddie Vedder
2008-06-23, 04:48
Jag tror energiförbrukningen är högre om du har tungt, i alla fall ger kalorimätaren mycket högre siffror. Jag brukar alltid jämföra med personen bredvid och även om vi har ungefär samma viktinställning så brukar grannens kalorimätare dra iväg rejält från min.
Då kör jag på en låg belastning, typ 4-5, men försöker hålla tempot högt och flåset högt. Grannen kör tungt men långsamt. Så om vi förutsätter att det är på det viset får du ju avgöra om du vill ha bättre kvalité i din konditionsträning (vilket jag själv eftersträvar på cross-trainern) eller om du bara vill förbruka kcal (som mina cross-trainergrannar:D).
WHITEFOLKS
2008-06-23, 11:21
Varför skulle du få bättre kvalitet i konditionsträningen av ett lägre motstånd?
För bästa konditionsträning ska man väl köra "så hårt som möjligt, så länge som möjligt"?
WHITEFOLKS
2008-06-23, 11:24
Dvs en nivå där man kan hålla på en längre stund men ändå att det är tungt.
Fredspipan
2008-06-23, 11:25
Varför skulle du få bättre kvalitet i konditionsträningen av ett lägre motstånd?
För bästa konditionsträning ska man väl köra "så hårt som möjligt, så länge som möjligt"?Man kör på en låg nivå där man kan hålla ett högt tempo som man kan hålla lika länge som om du kör slött men tyngre.
Har träningsvärk som fan i vaderna idag. Trots det har jag joggat regelbundet i ett år och kör dessutom mycket intervallträning på sistone.
Lade också märke till kalorimätaren, vad fan brände jag bara 80kcal på 20min lr vad fan stod det!! :D
Eddie Vedder
2008-06-23, 11:26
För bästa konditionsträning ska man väl köra "så hårt som möjligt, så länge som möjligt"?
Därför att jag får upp pulsen mer när jag orkar köra fort. Det är klart att samma tempo på en högre belastning hade gett mer, givetvis. Men det klarar jag helt enkelt inte av.
Och då upplever jag att den högre pulsen och det gögre tempot ger mig mer i konditionsväg och är mer applicerbart på löpningen än om det hade varit skittungt. Då belastar det ju benen mer än hjärta och lungor.
WHITEFOLKS
2008-06-23, 11:53
Ja givetvis vill man hålla en sådan "nivå" att man iaf kan hålla det under 15-20+ minuter. Jag skulle dock vilja påstå helt taget ur luften att 80kcal/20min är en på tok för låg nivå, kanske bara är jag.
Själv brukar jag försöka hålla en nivå så att kaloriåtgången är ungefär som den vid löpning eller kanske lite högre (eftersom man använder både armar och ben).
Eddie Vedder
2008-06-23, 11:57
Jag skulle dock vilja påstå helt taget ur luften att 80kcal/20min är en på tok för låg nivå, kanske bara är jag.
Du har helt rätt där, det ska vara sjukt dåligt tempo för en så låg energiförbrukning. Jag brukar utgå från ca 600kcal på en timme ungefär. Givetvis vet jag att det varierar eftersom mitt tempo och vald belastningsnivå varierar mellan pass till pass men mer noggrann än att utgå från någon sorts medelvärde orkar jag inte vara.
Dock brukar en timme i regel resultera i ca 700-800kcal på räknaren. Det tor jag dock är i överkant om jag ser på det i förhållande till belastningsnivå. Energiförbrukningen tror jag inte är helt jämförbar med löpning, lite lägre på cross-trainern.
WHITEFOLKS
2008-06-23, 12:01
Då är vi på samma våglängd.
10kcal+/min blir ju ett helt ok konditionstempo (beroende på vikt osv självklart) om man har som tanke att försöka hålla det i en timme.
Förövrigt är crosstrainer ett underskattat kompliment till löpningen då slitaget på leder osv blir så litet.
Eddie Vedder
2008-06-23, 12:05
10kcal+/min blir ju ett helt ok konditionstempo (beroende på vikt osv självklart) om man har som tanke att försöka hålla det i en timme.
Min egen kroppsvikt ligger runt 60kg någonstans skulle jag tro. En timmes löpning i normalt distanstempo skulle jag gissa förbrukar mellan 700-800kcal för mig då det brukar innebära 12-13km.
Därför gissar jag på att Cross-trainerns förbrukning blir något lägre.
Men det är som sagt bara grova uppskattningar då jag inte orkar göra mer vetenskap av det än så.;)
Förövrigt är crosstrainer ett underskattat kompliment till löpningen då slitaget på leder osv blir så litet.
Jag håler definitivt med. Många timmars Cross-trainer i min träningsjournal, något jag ständigt får utstå spott och spe för.:D
Att Eddie får upp pulsen mer på att springa snabbt tror jag beror på att motståndet för hela kroppen ökar eftersom kroppen rör sig snabbare och måste hela tiden ändra en större rörelsemängd (armar, ben osv rör sig snabbare men måste byta riktning).
Vid låg hastighet men tung belastning är det benen som får jobba mot ett tyngre motstånd, medans i stort sett resten av kroppen fortfarande får jobba långsamt med samma motstån (bara att svaja lite på armarna och överkroppen för att hålla balansen). Jag tror inte maskinerna tar hänsyn till detta.
Hur mycket man andas och hur snabbt hjärtat slår är nog en bra indikator om man förbrukar mycket kalorier eller inte.
Själv föredrar jag dock att ha högre motstånd än högre tempo (om det inte gäller korta sträckor, intervaller osv då kvittar det för mig) men det beror snarare på att det är skonsamt för mina knän och för att jag inte är tränad att löpa långdistans och då hellre "går tungt" en längre stund.
En favorit är att ha högsta lutningen på löpbandet och bara gå i ett bra tempo, får upp flåset ganska bra men ger även väldigt mycket mjölksyra i vaderna.
Fredspipan
2008-06-23, 20:17
80kcal på 20min = lite?
Då var det kanske det jag fick på 5min lr 10min passet innan.
Brukar springa 5km med hastigheten 15km/h och crosstrainer passet var väl likvärdigt jobbigt.
Anders Isaksson
2008-06-23, 22:47
Brukar som uppvärmning köra 10 min på en effekt av 170 - 190W, brukar bli ca. 140 kcal.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.