handdator

Visa fullständig version : 50+ kg väst?

Danne80
2008-06-19, 19:21
Undrar om man kan få tag på en väst eller något liknande som täcker hela överkroppen inklusive armarna som väger minst 50 kg?
Tanken är att man ska träna med den, t.ex. långa promenader, jogga m.m.

Rokksan
2008-06-19, 19:23
50kg låter lite väl mycket för en väst :/
Kan en ryggsäck fylld med något tungt kompletterat med viktade armband vara ett alternativ?

obesogen
2008-06-19, 19:32
Varför ska du träna med en 50 kg väst? Har det något specifikt syfte? Låter absurt tycker jag.

Whistler
2008-06-19, 19:34
50kg är vääääldigt mycket. Det bästa om du ska ha det så är nog ryggsäck, som Rokksan sade.

Annars så finns det airsoftbutiker (www.frysen.nu, www.nordicstar.se, www.roligt.nu) som säljer kopior av militära kroppsskydd, i dem skulle du kunna stoppa i järnplattor från valfritt plåtslageri.

Hemi
2008-06-19, 19:35
Den engelska militären sägs använda viktvästar på 50kg+ tom 70 har jag för mig. De säljs någonstans också, har sett den, svart och kroppsslimmad, finns nog på nätet och kan säkert beställas.

DjiinZ
2008-06-19, 19:48
Ifall du lyckas hitta en kontakta mig då. Skulle vara kul testa och träna me en sån väst ;)

Emil_Larsson
2008-06-19, 19:50
Springa runt med 125kg låter för jävligt, borde inte det påfresta knäna eller är jag ute och seglar?

Hemi
2008-06-19, 19:54
De jag har sett, täcker enbart överkroppen, inte armarna. Jag har klättrat med en tung, dock inte så tung, gjort chin-ups osv med den.

krellik
2008-06-19, 19:55
De tyngsta viktvästar som verkar säljas i sverige är på 10kg.

Det finns tyngre att beställa från USA: http://www.ironwoodyfitness.com/weight-vests.html
84 pounds är drygt 38kg...

Förstår dock inte riktigt varför du vill att den ska täcka armarna? Låter som det gör mer skada än nytta och är i vägen för många typer av aktiviteter...
Hittar någon en tyngre viktväst än 10kg som finns att köpa i sverige så skriv det gärna här för jag hade själv varit intresserad...

Rahf
2008-06-19, 20:12
50kg kommer säkerställa stora problem med leder, framförallt fotleder om du ska envisas med att springa. På sin höjd så skulle jag ta en promenad med en sån väst, det skulle inte vara kul för fem öre.

Troll
2008-06-19, 20:15
De tyngsta viktvästar som verkar säljas i sverige är på 10kg.

Det finns tyngre att beställa från USA: http://www.ironwoodyfitness.com/weight-vests.html
84 pounds är drygt 38kg...

Förstår dock inte riktigt varför du vill att den ska täcka armarna? Låter som det gör mer skada än nytta och är i vägen för många typer av aktiviteter...
Hittar någon en tyngre viktväst än 10kg som finns att köpa i sverige så skriv det gärna här för jag hade själv varit intresserad...

Finns att köpa väst som går att utöka från 9 till 18kg, pris med tilläggsvikter borde bli runt 2000:-
Kan dock inte länka då de även säljer kosttillskott. (PM'a om du vill ha länken)

Hemi
2008-06-19, 20:43
Jag hittade betydligt tyngre på web-shopar, sök så finner ni. Om det är något att ha, vet jag inte. Man kan ju göra mer än att springa i dem. När man är helt påpackad med prylar som 'grön' måste man ju göra en hel del rörelser och geväret släppe man inte, som ju blir ganska tungt efter ett tag.

Danne80
2008-06-19, 21:34
Den engelska militären sägs använda viktvästar på 50kg+ tom 70 har jag för mig. De säljs någonstans också, har sett den, svart och kroppsslimmad, finns nog på nätet och kan säkert beställas.

SKulle vara jättetacksam om du kunde länka till en sida som säljer den västen.

Förstår dock inte riktigt varför du vill att den ska täcka armarna?

Vill att armarna tränas samtidigt som resten av kroppen.

krellik
2008-06-19, 21:53
....Hur tänkte du att armarna skulle tränas då??? För jag förstår inte..

Den naturliga lösningen är naturligtvis att sätta viktmancheter runt handlederna och kombinera med en väst...

DjiinZ
2008-06-19, 22:30
Springa runt med 125kg låter för jävligt, borde inte det påfresta knäna eller är jag ute och seglar?

DET SOM INTE DÖDAR DIG GÖR DIG STARKARE!! *flex*

Ironi..... Nä men du behöver ju inte springa runt i den du kan ju gå me den dagligen (ifall det går) och köra chins, armhävningar.

Rahf
2008-06-19, 22:45
DET SOM INTE DÖDAR DIG GÖR DIG STARKARE!! *flex*

Ironi..... Nä men du behöver ju inte springa runt i den du kan ju gå me den dagligen (ifall det går) och köra chins, armhävningar.

Lycka till med chins om du har +50kg. Jag gissar att det krävs ett antal års träning eller en fjädervikt + ett antal års träning innan man klarar av att göra fler än tre. Att vikta ner sina chins är så mycket enklare än att hålla på och joxa med en viktväst.

Dan S
2008-06-19, 23:26
Träna upp nerver i form av olika rörelsebanor, är väll därför?

Istället för sidlyft med armen, kan du göra så mycket annat och därav aktivera olika, och träna upp nervstyrka för just den rörelsen?

krellik
2008-06-19, 23:30
Vadå träna på att svinga armarna när man är ute och vandrar eller joggar.... Jag fattar faktiskt inte...

Sen Rahf kan en viktväst vara ett utmärk redskap till en viss form av fyspass, tex om man kör snabba övergångar mellan burpees, chins, armhävningar... etc Fast då är det ju inte en 50kgs väst som dom flesta ska använda...

Hemi
2008-06-20, 09:02
Nå, de västar jag sett har vikten längs kroppen, inte på armarna.

Vidare är de regrlerbara och tar exempelvis 50kg MAX. Skall ni köpa en skivstång väljer ni väl hellre en som kan ta 300kg än en som tar 150kg även om du hittils bara lyckats lyfta 140kg om ni förstår resonemanget.

Tror dock inte att 50kg+ västarna är de mest populära, det är vanligare med en lättare variant.

DjiinZ
2008-06-20, 09:10
Lycka till med chins om du har +50kg. Jag gissar att det krävs ett antal års träning eller en fjädervikt + ett antal års träning innan man klarar av att göra fler än tre.

Men det skulle vara kul ifall man lyckas göra 7 chins med 50 kg väst + (sin egna vikt) efter ett par få år :laugh:

Rahf
2008-06-20, 12:05
Vadå träna på att svinga armarna när man är ute och vandrar eller joggar.... Jag fattar faktiskt inte...

Sen Rahf kan en viktväst vara ett utmärk redskap till en viss form av fyspass, tex om man kör snabba övergångar mellan burpees, chins, armhävningar... etc Fast då är det ju inte en 50kgs väst som dom flesta ska använda...

Ja jag tror säkert att det kan vara användbart, men då förhåller jag mig till en viktskiva mellan benen eller liknande. Burpees är en uthållighetsövning så den skulle jag inte vikta och armhävningar finns det bättre alternativ till.

Inte en chans att någon skulle använda 50kg till de övningarna ändå. Burpees med 50 extra kilo? Handleder, fotleder och knän kommer att vara rökta om man orkar göra fler än fem.

obesogen
2008-06-20, 12:19
Håller med Rahf. Jag tycker det är helt idiotiskt att använda en så tung väst vid jogging eller hopp. I ett löpsteg hoppar du i praktiken från en fot till en annan vilket gör att kroppen får ta upp krafter motsvarande 3-8 ggr kroppsvikten. Lägg sedan till att man spinger mellan 600-1000 steg per kilometer beroende på steglängden. Många fattar inte att löpning i många avseenden är betydligt mer slitsamt för kroppen än traditionell styrketräning. Detta kan man även tydligt se på skadefrekvensen om man kollar på 1000 mantimmar träning där den ligger på 0.035 vid styrketräning och 6,4 vid löpning.
Om man vill utföra explosiva hopp så är det lika dumt. Fötter knän och höfter kommer gå sönder. Det finns en anledning till varför man inte tränar plyometri allt för ofta, och då har man inte någon extra vikt på 50 kg hängandes.
Det finns ryska studier där man hoppade från höjder med 100 kg på ryggen för att bli explosiv och tåla landningar, några kroppar höll, de flesta inte.

Hemi
2008-06-20, 12:32
När jag kollade tycktes det finnas västar upp till 180 lbs, annars var det upp till 120 lbs och nedåt. Rätt så dyra grejer.

Skulle vara kul att prova att ha en sådan på sig. Det känns lite att bara klättra med kilracket att man har extra vikt på sig och det väger inte så mycket alls i jämförelse.

Fördelen med väst framför plattorsom man hänger i sele är att man kan byta övningar snabbt och då handlar det om lite olika gymnastövningar, kroppsuppdagningar, repklättring och dyligt. Man behöver inte studsa sönder lederna. Själv behöver jag omväxling och blir ruggigt trött på skivstång efter ett tag samt att jag inte alltid har möjligheten. Jag har tillverkat viktvästar själv några gånger av rent skräp. De har vägt upp till 20kg någonting.

Rahf
2008-06-20, 12:36
Är man ovan vid viktade grejer så är bara militärutrustning (fältutrustning alltså) förbannat drygt att kånka på. Jag skulle nog tycka att det var asjobbigt bara efter fem minuter i dagens läge.

z_bumbi
2008-06-20, 19:47
Att få tag på en väst som väger 50 kg är inga problem, det är bara att köpa en modulär väst och haka på fickor lastade med något tungt men frågan jag också ställer mig är varför?

Testa först att att gå runt med en ryggsäck som väger 50 kg..

Deceiver85
2008-06-20, 20:22
Varsågod, ca 25kgs väst här (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/90/Maximilienne-p1000557.jpg). Skämt åsido, jag tror 50kg är alldeles för mycket att springa runt med.

Hemi
2008-06-20, 23:40
Varsågod, ca 25kgs väst här (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/90/Maximilienne-p1000557.jpg). Skämt åsido, jag tror 50kg är alldeles för mycket att springa runt med.

Ha ha, fast det ar faktiskt sant. Man tranade i de dar rustningarna. Skydden sitter ganska bra pa kroppen och de kunde springa runt och sla volter i vassa av dem. Likasa hade de inga problem att komma upp pa en hastrygg. Lyftkranar och liknande ar bara filmskoj. Den tekniska evolutionen fran jarnaldern, hjalmen och ringbrynjan var effektivare an dum. Medeltidskrigaren var dessutom en valtranad jakel.

Troll
2008-06-21, 01:21
Ha ha, fast det ar faktiskt sant. Man tranade i de dar rustningarna. Skydden sitter ganska bra pa kroppen och de kunde springa runt och sla volter i vassa av dem. Likasa hade de inga problem att komma upp pa en hastrygg. Lyftkranar och liknande ar bara filmskoj. Den tekniska evolutionen fran jarnaldern, hjalmen och ringbrynjan var effektivare an dum. Medeltidskrigaren var dessutom en valtranad jakel.

Jag skulle inte tro att dom skuttade upp på hästryggen i den munderingen precis!! :smash: (lyftkranar använde dom nog inte men dom fick säkerligen en hjälpande hand av en eller flera väpnare...)

Och hur vet du att dom sprang och gjorde volter?.. *popcorn*

Deceiver85
2008-06-21, 01:28

Tja, det är fullt möjligt, jag har själv bevittnat folk göra det i full mundering.

Hemi
2008-06-21, 08:27
Jag skulle inte tro att dom skuttade upp på hästryggen i den munderingen precis!! :smash: (lyftkranar använde dom nog inte men dom fick säkerligen en hjälpande hand av en eller flera väpnare...)

De ar inte sa otroligt tunga som de ser ut, baksidan ar ofta delvis oppen. Delarna ar rorliga, det var inte som att satta pa sig en stor tunna som det kan se ut. Man skulle kunna slass i den.

krellik
2008-06-21, 11:49

Det är vällkänt att tex en engelsk kung brukade underhålla sina gäster genom att bland annat slå volter och stå på händer i en sån rustning.