handdator

Visa fullständig version : Har jag rätt?

Zippo
2008-06-19, 13:31
Funderade lite på detta med kcal -, alltså att ligga underskott när man deffar. Gick in på caloriesperhour och kom fram till att 1 timmes joggning bränner ca 688 kcal , och att simma 1 timma bränner också 688 kcal men för att bränna ca 688 kcal måste man simma 50 yards på 1 minut vilket är 45,72meter under 1 tim. Nu till frågan, eftersom jag har en simmar bakgrund så är det enkelt att simma 45 meter under 1 minut men när jag springer så blir jag betydligt tröttare änn när jag simmade har det med vanan att göra ? Alltså att jag har utövat simmning mer änn att springa?

King Grub
2008-06-19, 13:37
Det är korrekt; kondition är mycket grenspecifik. En simmare i världsklass kan inte utnyttja sin kondition på en cykel eller på löparbanan, för att ta ett exempel, utan kan bli omsprungen av en normalgod vardagslöpare.

Ola Wallengren
2008-06-19, 14:16
Menar du att kondition i sig är specifik eller att olika idrottare är grenspecifika (effektivitet etc)?

Kinsei
2008-06-19, 14:17
Elitmarathonlöparna har i allmänhet god s.k. löpekonomi och springer väldigt energisnålt. Därför gör en nybörjare ofta av med mer energi på en given distans (inte per tidsenhet; då hinner elitlöparen springa längre)! Vill man förbränna mycket ska man i stället springa som Phoebe i "Vänner" gjorde! Samt tänka på att alla sådana där värden - vare sig de är från tabeller, pulsklockor eller träningsverktyg på nätet - är rätt osäkra.

Zippo
2008-06-19, 17:47
Tack för svaren, men är min simmning lika effektiv som löpningen när jag deffar så funderar jag på att simma istället för löpa. Är dessa kcal - under cardiot lika effektivt som i löpningen eller är det så att desto tröttare man blir desto mer kcal- (svårighetsgrad på cardiot)

Zippo
2008-06-23, 14:43
bump

Rahf
2008-06-23, 14:59
Tidsmässigt så är simning nog effektivare än löpning, men det beror samtidigt på hur intensivt du utför din aktivitet. Ligger du och fiser i vattnet för att ta dig fram en längd var 5:e minut så händer ju som sagt inte mycket ;).

Zippo
2008-06-23, 15:30
Tidsmässigt så är simning nog effektivare än löpning, men det beror samtidigt på hur intensivt du utför din aktivitet. Ligger du och fiser i vattnet för att ta dig fram en längd var 5:e minut så händer ju som sagt inte mycket ;).

Hahaha, ok tack för svaret.

King Grub
2008-06-23, 15:35
Tidsmässigt är löpning mer kalorikrävande än simning. Distansmässigt, däremot, krävs det mycket mer energi att simma samma sträcka.

Simning förbrukar knappast fett som energi under aktiviteten, men en negativ kaloribalans på sikt ger en likvärdig viktnedgång vid aktivitet i vatten eller på land.

Zippo
2008-06-23, 15:37
Tidsmässigt är löpning mer kalorikrävande än simning. Distansmässigt, däremot, krävs det mycket mer energi att simma samma sträcka.

Simning förbrukar knappast fett som energi under aktiviteten, men en negativ kaloribalans på sikt ger en likvärdig viktnedgång vid aktivitet i vatten eller på land.

Vad förbrukar det då ? Kommer ihåg för ett tag sedan då du skrev att simmning tar energi från musklerna i axeln eller något liknande det var ett välldigt tag sedan.

King Grub
2008-06-23, 15:40
Vad förbrukar det då ?

Glykogen så länge det varar, sedan protein.

Människans arm- och axelmuskulatur kan inte använda fett som bränsle, mer än vad som används i vila. Vid aktivitet ökar energiförbrukningen, givetvis, men fettoxidationens del av den energiförbrukningen bibehålls på vilonivåer.

Men man använder ju även benmuskulaturen vid simning, och den kan använda fett, både över och under vattenytan.

Zippo
2008-06-23, 21:31
Glykogen så länge det varar, sedan protein.

Människans arm- och axelmuskulatur kan inte använda fett som bränsle, mer än vad som används i vila. Vid aktivitet ökar energiförbrukningen, givetvis, men fettoxidationens del av den energiförbrukningen bibehålls på vilonivåer.

Men man använder ju även benmuskulaturen vid simning, och den kan använda fett, både över och under vattenytan.

Ok, men borde det då inte gälla samma sak för benen likså som armarna, det äri o försig nästan samma sak bara det vi använder de till olika saker. Armarna slutar vid axlarna och benen slutar vid midjan.

Rahf
2008-06-23, 21:45

Så var det kanske, ja man lär sig något nytt varje dag ;). Att förutfattade meningar och egna slutledningar är ofta felaktiga verkar vara trenden för mig just nu :laugh:

King Grub
2008-06-24, 04:20
Ok, men borde det då inte gälla samma sak för benen likså som armarna

Inte alls; där regleras fettoxidationen efter intensitet, och mängden fett som oxiderar ökar i takt med att intensiteten höjs över vilonivåer. Fettoxidationen stannar inte kvar på vilonivåer.

dajmond
2008-06-24, 06:46
kan inte annat än hålla med av personliga erfarenheter. har inte läst några studier på det, men jag anser ändå att det är så. jag har tränat aerobics väldigt regelbundet (3-4 ggr i veckan) i sex år, men när jag sen skulle prova att springa 3 km i normal takt var jag tvungen att stanna efter halva biten pga dålig teknik i andningen (man andas annorlunda när man gympar mot när man joggar). dock övade jag väldigt snabbt upp min teknik i joggingen. kunde redan efter ett par veckor jogga en mil utan större problem. så en bra grundkondition hjälper nog ändå.

Guddi
2008-06-24, 06:54
Menar du att kondition i sig är specifik eller att olika idrottare är grenspecifika (effektivitet etc)?Både och. Muskler anpassar sig specifikt efter hur de används och de muskler som används under en aktivitet är de muskler som främst får en lokalt förbättrad syreupptagningsförmåga (förbättrad transport av syre, fler mitokondrier, fler kapillärer, bättre muskelbuffertkapacitet etc). Teknik och energieffektivitet anpassar sig även den efter vilken aktivitet som utförs.

Så även om man är en tekniskt fulländad löpare så måste man i huvudsak använda sig av löpning för att träna upp konditionen efter en väldigt låg grundnivå där det är centrala faktorer som sätter stopp (hjärta-blodcirkulation)