Visa fullständig version : Fråga om bemanningsföretag (igen)
Min arbetsgivare är ett bemanningsföretag. Min avdelning ska nu bli ett eget aktiebolag, varför jag nu enligt Lag om Anställningsskydd blir erbjuden vissa valmöjligheter. Man kan alltid tacka nej till att arbeta kvar när tjänsten flyttas, och jag har alltid rätt att jobba kvar. Uppstår en arbetsbristsituation gäller kollektivavtalat kösystem. Om jag väljer att inte acceptera att min tjänst flyttas kommer jag att sägas upp på grund av arbetsbrist, eftersom min tjänst inte längre kommer att finnas på företaget.
Det jag nu undrar är: Finns det något i avtalet hos vår kund, det vill säga med arbetsplatsen där jag gör mitt uppdrag, som förbjuder dem från att anställa en före detta konsult? Jag förmodar att det är reglerat, men om jag blir uppsagd på grund av arbetsbrist kanske det är ett kryphål i det avtalet? Hur brukar sådant här regleras? Bör jag prata med min uppdragsgivare, och se om de är intresserade av att anställa mig? Det borde innebära ganska mycket bättre arbetsvilkor för mig.
Nitrometan
2008-06-18, 13:47
Det finns inget i nån lag som hindrar ett sånt förfarande.
Prata med kunden. Vill de ha dig så är det bara bra för dig.
Bemanningsföretag brukar inte ha så bra villkor.
Min arbetsgivare är ett bemanningsföretag. Min avdelning ska nu bli ett eget aktiebolag, varför jag nu enligt Lag om Anställningsskydd blir erbjuden vissa valmöjligheter. Man kan alltid tacka nej till att arbeta kvar när tjänsten flyttas, och jag har alltid rätt att jobba kvar. Uppstår en arbetsbristsituation gäller kollektivavtalat kösystem. Om jag väljer att inte acceptera att min tjänst flyttas kommer jag att sägas upp på grund av arbetsbrist, eftersom min tjänst inte längre kommer att finnas på företaget.
Det jag nu undrar är: Finns det något i avtalet hos vår kund, det vill säga med arbetsplatsen där jag gör mitt uppdrag, som förbjuder dem från att anställa en före detta konsult? Jag förmodar att det är reglerat, men om jag blir uppsagd på grund av arbetsbrist kanske det är ett kryphål i det avtalet? Hur brukar sådant här regleras? Bör jag prata med min uppdragsgivare, och se om de är intresserade av att anställa mig? Det borde innebära ganska mycket bättre arbetsvilkor för mig.
Vanligtvis, iaf i England, utgår en betalning från kund till bemanningsföretag om kunden vill anställa någon från bemanningsföretaget. Det kan variera från ett par tusenlappar till...20k och uppåt. Det beror helt på lönebilden, sektor und so weiter.
Nitrometan
2008-06-18, 13:50
Vanligtvis, iaf i England, utgår en betalning från kund till bemanningsföretag om kunden vill anställa någon från bemanningsföretaget. Det kan variera från ett par tusenlappar till...20k och uppåt. Det beror helt på lönebilden, sektor und so weiter.
Icke så i Sverige.
Av vissa bemanningsföretag så uppskattas det inte om kunden "tar över" de anställda. Men de flesta tycker att det är rätt OK. Om de tar in nya "bemannare" istället så kan de ge dem lägre lön och därmed öka sina marginaler.
bertbert
2008-06-18, 13:54
Icke så i Sverige.
Av vissa bemanningsföretag så uppskattas det inte om kunden "tar över" de anställda. Men de flesta tycker att det är rätt OK. Om de tar in nya "bemannare" istället så kan de ge dem lägre lön och därmed öka sina marginaler.
Jodå, det är vanligt förekommande i sverige också. Många företag tillåter rekrytering av "bemannad" arbetskraft och tar en peng för det som beräknas efter hur länge individen varit uthyrd etc.
Jag trodde också att det var så som bertbert skriver, det var därför jag startade tråden. Min fråga var ju då egentligen om det finns något sätt för min uppdragsgivare att kringgå denna avgift, nu när jag egentligen har möjlighet att "få sparken". Det skulle ju i så fall ge dem ett ekonomiskt incitament att anställa mig nu, och inte om ett år, eller två, eller tre.
Jag trodde också att det var så som bertbert skriver, det var därför jag startade tråden. Min fråga var ju då egentligen om det finns något sätt för min uppdragsgivare att kringgå denna avgift, nu när jag egentligen har möjlighet att "få sparken". Det skulle ju i så fall ge dem ett ekonomiskt incitament att anställa mig nu, och inte om ett år, eller två, eller tre.
Det beror helt på kontraktet, faktiskt.
Jag har en klausul i kontrakt visavi klienter (dvs företag dit jag placerar folk) att jag äger rätten till kandidater som anställs (och introduceras) genom mig i 6 månader. Således kan de inte göra någonting med kandidaterna 2 månader senare även fast de sparkas efter 3 månader, t ex. Nu inser jag att det låter förvirrande men det finns situationer där det skulle kunna inträffa, nog för att det nog aldrig kommer att hända. Den andra risken är naturligtvis att kandidaten aldrig anställs, men klienten nu har kandidatens kontaktuppgifter och går och kontaktar kandidaten "behind my back", så att säga.
Men det är inte säkert att det är industristandard alls, jag är bara lite extra paranoid och cynisk och har därför precis den klausulen.
Får du sparken behöver naturligtvis aldrig rekryteringsföretaget/bemanningsföretaget få reda på att du jobbar hos kunden men kunden kanske vill hålla sig på god fot med bemanningsföretaget och kanske helst skulle betala en summa (eller mindre) ändå.
Jag svammlar.
EDIT: lade till "introduceras" också, inte bara anställs.
Det beror helt på kontraktet, faktiskt.
Jag har en klausul i kontrakt visavi klienter (dvs företag dit jag placerar folk) att jag äger rätten till kandidater som anställs (och introduceras) genom mig i 6 månader. Således kan de inte göra någonting med kandidaterna 2 månader senare även fast de sparkas efter 3 månader, t ex. Nu inser jag att det låter förvirrande men det finns situationer där det skulle kunna inträffa, nog för att det nog aldrig kommer att hända. Den andra risken är naturligtvis att kandidaten aldrig anställs, men klienten nu har kandidatens kontaktuppgifter och går och kontaktar kandidaten "behind my back", så att säga.
Men det är inte säkert att det är industristandard alls, jag är bara lite extra paranoid och cynisk och har därför precis den klausulen.
Får du sparken behöver naturligtvis aldrig rekryteringsföretaget/bemanningsföretaget få reda på att du jobbar hos kunden men kunden kanske vill hålla sig på god fot med bemanningsföretaget och kanske helst skulle betala en summa (eller mindre) ändå.
Jag svammlar.
EDIT: lade till "introduceras" också, inte bara anställs.
Tack för svaret! Jag förstår att det beror på kontraktet, så det jag var nyfiken på var egentligen om det är vanligt med någon typ av standardavtal. Tyvärr har ju inte jag som anställd rätt att se vad min arbetsgivare har för avtal med kunden. När jag placerades på det här uppdraget var tanken att det "eventuellt" skulle leda till en rekrytering, men inte inom någon förutbestämd tidsram.
Jag förstår inte riktigt hur du menar att du rättsligt "har rätt" till den anställde om du avskedar denna på grund av arbetsbrist. Då upphör ju anställningsavtalet att gälla, och du kan ju inte längre ha rätt att kontrollera var han anställs. Hade det då funnits ett behov av att ha honom kvar (vilket det uppenbarligen finns om man förhindrar någon annan från att anställa honom) finns det inte längre någon saklig grund för uppsägningen. Då är uppsägningen olaglig.
Jag förstår inte riktigt hur du menar att du rättsligt "har rätt" till den anställde om du avskedar denna på grund av arbetsbrist. Då upphör ju anställningsavtalet att gälla, och du kan ju inte längre ha rätt att kontrollera var han anställs. Hade det då funnits ett behov av att ha honom kvar (vilket det uppenbarligen finns om man förhindrar någon annan från att anställa honom) finns det inte längre någon saklig grund för uppsägningen. Då är uppsägningen olaglig.
För att klargöra, jag är inte ett bemanningsföretag. Jag avslutar inte någons anställning heller. Det enda jag säger är att jag kommer att fakturera företaget om dom anställer en person jag introducerat till dom vid en tidpunkt, och om företaget väljer att tacka nej vid det första tillfället men sen på egen hand väljer att kontakta personen i fråga själva (för att fula sig) och om jag får reda på det (vilket inte är särskilt sannolikt) kan jag således ställa ett krav på företag. Det går att avtala om det mesta.
bertbert
2008-06-18, 14:28
Jag trodde också att det var så som bertbert skriver, det var därför jag startade tråden. Min fråga var ju då egentligen om det finns något sätt för min uppdragsgivare att kringgå denna avgift, nu när jag egentligen har möjlighet att "få sparken". Det skulle ju i så fall ge dem ett ekonomiskt incitament att anställa mig nu, och inte om ett år, eller två, eller tre.
Om du söker jobb hos din arbetsgivares klient kan de nog komma undan avgiften, men det beror ju på hur tätt avtalet är. Initierar din arbetsgivares klient anställningen av dig är det svårare.
För att klargöra, jag är inte ett bemanningsföretag. Jag avslutar inte någons anställning heller. Det enda jag säger är att jag kommer att fakturera företaget om dom anställer en person jag introducerat till dom vid en tidpunkt, och om företaget väljer att tacka nej vid det första tillfället men sen på egen hand väljer att kontakta personen i fråga själva (för att fula sig) och om jag får reda på det (vilket inte är särskilt sannolikt) kan jag således ställa ett krav på företag. Det går att avtala om det mesta.
Jaha, ok, då missförstod jag dig! Då förstår jag hur du jobbar, och då fyller ju klausulen en funktion. Jag tänkte bara att i det här sammanhanget hade väl ett sådant förbehåll varit utan verkan.
Om du söker jobb hos din arbetsgivares klient kan de nog komma undan avgiften, men det beror ju på hur tätt avtalet är. Initierar din arbetsgivares klient anställningen av dig är det svårare.
Tror du att det gör någon rättslig skillnad om jag söker jobbet än om min arbetsgivare erbjuder mig jobbet, även om jag redan blivit uppsagd av min nuvarande arbetsgivare (bemanningsföretaget). Jag har ju aldrig skrivit på något dokument där jag förbinder mig att inte börja jobba för någon av våra klienter, och finns min tjänst inte längre kvar på bemanningsföretaget ser jag inte riktigt vad som skulle kunna hindra klienten från att anställa mig? Fast om det är som du säger gör jag ju såklart klokast i att själv explicit söka tjänsten hos klienten.
bertbert
2008-06-18, 14:50
Kolla upp vad din arbetsgivare har för avtal med klienten så klarnar det nog.
Förvisso känns det lite obekvämt att ringa och fråga min arbetsgivare (som jag i vardagen har väldigt lite kontakt med) och fråga "hej, hörni, om jag får sparken, kan jag då obehindrat börja jobba hos er kund med samma befattning som jag har i dagsläget?", men jag får väl ta och göra det ändå ;)
Torwald, så här gör du för att undvika problem (inte för att du kommer få några problem).
Ser du en tjänst: ansök. Låt klienten sortera ut detaljerna med bemanningsföretaget.
Eller så frågar du klienten om dom har några lediga tjänster/uttryck en önskan att fortsätta jobba hos dom, dock en genom bemanningsföretaget.
Skit i bemanningsföretaget.
Torwald, så här gör du för att undvika problem (inte för att du kommer få några problem).
Ser du en tjänst: ansök. Låt klienten sortera ut detaljerna med bemanningsföretaget.
Eller så frågar du klienten om dom har några lediga tjänster/uttryck en önskan att fortsätta jobba hos dom, dock en genom bemanningsföretaget.
Skit i bemanningsföretaget.
Tack för feedbacken.
Kruxet är att det är ett företag med fem anställda, och att jag i praktiken egentligen fungerar precis som en sjätte anställd. Det jag vill är med andra ord inte att ta mig vidare någonstans i företaget, utan bara att ordna en fast anställning. Det kommer med andra ord inte bli tal om att söka någon tjänst, utan bara jobba kvar precis som vanligt men med förändrade anställningsavtal. Förmodligen skulle det ju vara DYRARE för kunden att ha mig anställd än att hyra mig, men samtidigt kan jag ju säga att när jag är färdig med min utbildning skulle jag INTE vilja jobba kvar om jag inte får en fast anställning. I det läget hade de ju tjänat på att anställa mig redan nu, eftersom de i så fall skulle slippa eventuellt byråkratiskt krångel.
Men tack för tipsen, så ska jag dra i några trådar och se vad som händer!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.