Visa fullständig version : Vilket hjärtenzym utsöndras vid träning och vilken funktion fyller det?
purplehaze
2008-06-17, 15:00
Har förstått att det utsöndras ett enzym från hjärtat vid träning. Vad heter det och vilken funktion fyller det?
Det finns inga enzym som utsöndras från hjärtat eftersom hjärtat inte är en endokrin/exokrin körtel
Du är inte säker på att det egentligen är något annat du menar? T.ex en neurotransmittor till hjärtat?
eftersom hjärtat inte är en endokrin/exokrin körtel
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2824360
patashnik
2008-06-17, 15:27
Det finns inga enzym som utsöndras från hjärtat eftersom hjärtat inte är en endokrin/exokrin körtel
Du är inte säker på att det egentligen är något annat du menar? T.ex en neurotransmittor till hjärtat?
Vad Purplehaze är ute efter har jag ingen aning om, men visst har hjärtat även en del endokrina funktioner. T.ex. produceras ANP (Atrial Natriuretic Peptide) och BNP (Brain Natriuretic Peptide) i förmak resp. kammare, som är hormoner med viss (liten) betydelse för bl.a. blodtryckreglering och saltbalans.
edit: någon hann visst posta en länk; ANF som nämns där är samma sak som ANP.
Vad Purplehaze är ute efter har jag ingen aning om, men visst har hjärtat även en del endokrina funktioner. T.ex. produceras ANP (Atrial Natriuretic Peptide) och BNP (Brain Natriuretic Peptide) i förmak resp. kammare, som är hormoner med viss (liten) betydelse för bl.a. blodtryckreglering och saltbalans.
edit: någon hann visst posta en länk; ANF som nämns där är samma sak som ANP.
Hmm jo det stämmer ju faktiskt när jag tänker efter. Jag tänkte mest att trådskaparen var ute efter något mer generellt enzym eftersom han även nämnde träning i det hela
purplehaze
2008-06-17, 17:14
Jag hörde bara det viskades om något, och vetgirig som man är. Jag älskar kolozzeum. Det är nog himmelen på jorden!
Har förstått att det utsöndras ett enzym från hjärtat vid träning. Vad heter det och vilken funktion fyller det?
Creatin Kinase och MB isoenzymet kan stiga efter träning. Dessa kan ingå i diagnostik hjärtinfarkt. Vid träning kommer det däremot ifrån arbetande muskler men man kan ju luras att tro det kommer från hjärtat. Nog det du tänker på.
forgot... Ingen funktion, tecken på cellskada....
Och lactat dehydrogenase (LDH) utsöndras oxå...
purplehaze
2008-06-18, 11:10
Precis! Där har vi det! Då en följdfråga. Hur lång tid tar det för dessa ämnen att degenereras efter ett träningspass? Samt om flera träningstillfällen på varandra kan förlänga degenereringen?
Nilsjohan
2008-06-18, 16:25
CK och CKMB kan stiga men vid hjärtdiagnostik är de gamla, nu förtiden tar man Troponin-T som är mer specifik
Precis! Där har vi det! Då en följdfråga. Hur lång tid tar det för dessa ämnen att degenereras efter ett träningspass? Samt om flera träningstillfällen på varandra kan förlänga degenereringen?
2-3 dagar = CK, CKMB
8-10 = LDH
Varför undrar du??
CK och CKMB kan stiga men vid hjärtdiagnostik är de gamla, nu förtiden tar man Troponin-T som är mer specifik
Gamla och gamla, de försvann från guidelines ett par månader sedan. Och tar betydligt längre tid innan de försvinner från kliniken, blir fortfarande använda mkt...
Vad jag vet är Troponin-I minst lika bra. Kanske bättre då den är mer specifik, finns inte i muskler...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.