handdator

Visa fullständig version : Häva bilköp

Karl Johansson
2008-06-17, 09:34
Hej,

Köpte en bil förra veckan för 30000 kr, veckan efter får jag besiktningspapperen där jag ser att 06 besiktning mil 16000, 07 besiktning 17400 mil och 08 besiktning 11300 mil.

Säljaren nämnde inte detta såklart och jag köpte den då den hade gått just 11300 mil, kändes som det var värt det då.

Nu har jag på Konsumentverkets sida hittat denna textsnutt.

Skadestånd
Är det fel på bilen har du i vissa fall rätt till ersättning för kostnader du har haft på grund av felet.
Du har till exempel rätt till skadestånd om du kan bevisa svek från säljarens sida. Med svek menas i detta sammanhang att du blivit lurad genom att säljaren medvetet har dolt något väsentligt om bilens skick eller uttryckligen påstått saker som inte varit riktiga.

http://www.bilar.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=766&lngArticleId=309

Vad kan jag göra, har mailat säljaren och sagt att han antingen ger tillbaka pengarna fullt ut och tar sin jävla bil eller att han ger tillbaka 20000 kr och jag behåller bilen, den är inte värd 30000 kr.

Vad har jag för chanser att ta detta vidare och hur gör jag detta? Jag har det inte bra ekonomsikt och ville ha en billig bil och blir lurad så jag uppskattar lite seriös hjälp här, tackar.

Officer
2008-06-17, 09:37
Varför kikade du inte på besiktningspapprena _före_ köpet?

Biceps
2008-06-17, 09:39
Har du köpt bilen privat så är det nog bara att inse att du blivit blåst, nu vet du bättre tills nästa gång.

Officer
2008-06-17, 09:41
Ring och polisanmäl händelsen på en gång. De kan hjälpa dig vidare i ärendet.

Torwald
2008-06-17, 09:50
Tyvärr är det Köplagen som är tillämplig, och säljaren har inte någon särskilt långtgående upplysningsplikt. Köparen däremot är skyldig att undersöka varan före köpet, enligt §20 KöpL:

"Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.

Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder.

Andra stycket gäller även när köparen före köpet har fått tillfälle att undersöka prov på varan och felet gäller en egenskap som skulle framgå av provet."

Det är med andr ord inte säljarens problem, så länge han inte handlat i strid med tro och heder.

Har du köpt bilen i "befintligt skick" gäller enligt §19 KöpL:

"Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om

1. 1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet,
2. 2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller
3. 3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.

När en begagnad vara har sålts på auktion, anses den såld "i befintligt skick". Vid tillämpning av första stycket 3 skall hänsyn i så fall tas till utropspriset."

Det är med andra ord väldigt stränga krav på köparen, och man kan endast förväntas bli upplyst om "väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han [säljaren] måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet"

Jag tror inte man kan säga att du "med fog" kunnat räkna med att bli upplyst om hur det ligger till med besiktningen, utan det får du faktiskt ansvara för att kontrollera själv.

Torwald
2008-06-17, 09:51
Ring och polisanmäl händelsen på en gång. De kan hjälpa dig vidare i ärendet.

Man är skadeståndsberättigad om det föreligger svek. Det gör det ju inte om säljaren inte sagt ett jota om besiktning. Möjligen om han tejpat ihop växellådan och vetat att den bara skulle hålla ytterligare två timmar, och struntat i att upplysa om det.

Någon får gärna hävda mig om jag är för hård, men jag tror tyvärr att det är den bittra sanningen.

Mirre
2008-06-17, 09:57
Fast att ställa sig i ledet och vara tyst och gilla läget skulle inte jag göra. Jag skulle leva rövare och kräva rabatt/häva köpet. Det är inte säkert att säljarna känner till lagen och går du på hårdare och hotar med polisanmälan och hänvisar till punkten om svek så kanske de ger sig eftersom de inte har sålt bilen ärligt.

Ge dig inte, se det som en utmaning. ;) Testa iallafall, det kostar inget mer än tid och energi.

Biceps
2008-06-17, 10:00
Ja alltså, du ska ju helt klart försöka kräva killen på dina pengar. Men förvänta dig inte att få nån hjälp av polisen/domstol... kolla upp bes protokollen är din egen skyldighet att göra innan köp.

Maila inte utan ring och konfrontera, säg att du skickar HA på honom eller nåt

Karl Johansson
2008-06-17, 10:00
Jag bad om papperen dagen innan köpet, då det var bråttom utfördes köp innan, och IDAG får jag besiktningens papper.

Och varför är jag helt blåst när det står på Kosnumentverkets sida att man kan häva köp om man blir lurad. Frågan är vilken väg man tar?

Biceps
2008-06-17, 10:05
Du måste ju kunna bevisa att säljaren kände till att mätarställningen har justerats. Nu vet jag inte hur länge han har ägt bilen själv iofs, ananrs kan det ju vara en tidigare ägare.

Det e som Torwald säger en annan sak om växellådan sitter fasttejpad och pajar 1 timme efter det att du köpt bilen

Karl Johansson
2008-06-17, 10:07
Du måste ju kunna bevisa att säljaren kände till att mätarställningen har justerats. Nu vet jag inte hur länge han har ägt bilen själv iofs, ananrs kan det ju vara en tidigare ägare.

Det e som Torwald säger en annan sak om växellådan sitter fasttejpad och pajar 1 timme efter det att du köpt bilen

Som jag förstår hans mail nu som säger:

Vad pratar du om? Vad då skruvad? Vad är det som händer?

så är det inget han kände till själv? Självklart säger han så.

Han har ägt bilen sedan mars 2008.
Innan var det GE Money Bank och en bilhandlare.

Karl Johansson
2008-06-17, 10:11
Du har till exempel rätt till skadestånd om du kan bevisa svek från säljarens sida. Med svek menas i detta sammanhang att du blivit lurad genom att säljaren medvetet har dolt något väsentligt om bilens skick eller uttryckligen påstått saker som inte varit riktiga.

Jag tycker jag har blivit sviken då han hävdat att bilen gått 11000 mil. Men det kanske inte räcker?

Jag har bett honom häva köpet helt eller så ge mig 20000 kr tillbaka då bilen inte är värd mer än 10000 kr i så fall.

Få se vad han svarar.

Biceps
2008-06-17, 10:17
Har han hävdat att bilen gått 11000 mil eller att mätarställningen är 11000 mil? Grejen e fortfarande att du hade kunnat kolla upp detta innan köp, samt att du inte kan bevisa att just denna säljaren skruvat bilen eller kände till att den var skruvad sen tidigare

Jag tror du har mer chans med basebollträ här än konsumentverket men jag önskar dig lycka till

Torwald
2008-06-17, 10:22
Det är inte ett konsumentköp, så jag förstår inte riktigt vad konsumentverket har med saken att göra?

Karl Johansson
2008-06-17, 10:23
Har han hävdat att bilen gått 11000 mil eller att mätarställningen är 11000 mil? Grejen e fortfarande att du hade kunnat kolla upp detta innan köp, samt att du inte kan bevisa att just denna säljaren skruvat bilen eller kände till att den var skruvad sen tidigare

Jag tror du har mer chans med basebollträ här än konsumentverket men jag önskar dig lycka till

Hans annons på Blocket hävdade 11000 mil ja, sen har har sagt det också.

Kanske är han helt ovetande men jag ska ändå ha mina pengar, han verkade inte vara en som lurar, jag tror han blivit lurad själv och säljer vidare. Han var där med fru och barn då det stod på kvinnans namn.

Han är på kurs just nu och svarar mig efter den idag. Jag är förbannad hur som helst.

Torwald
2008-06-17, 10:25

Kanske är han helt ovetande men jag ska ändå ha mina pengar, han verkade inte vara en som lurar, jag tror han blivit lurad själv och säljer vidare. Han var där med fru och barn då det stod på kvinnans namn.

Han är på kurs just nu och svarar mig efter den idag. Jag är förbannad hur som helst.

Fast det är klart, har han ljugit är saken lite annorlunda. Då är frågan om hur långtgående den "goda tron" är. Det skrev jag ju tidigare.

manko
2008-06-17, 10:25

ägd!

Bästa är väl att prata med honom bara och försöka komma överrens om något.

Karl Johansson
2008-06-17, 10:27
ägd!

Bästa är väl att prata med honom bara och försöka komma överrens om något.

Klart man är ägd, men jag kan inte förstå riktigt varför en man med fru och barn och som finns på hitta.se och uppgett alla uppgifter samt arbetsplats och hemadress luras.

Vet han inte att han kan råka illa ut?

Torwald
2008-06-17, 10:29
Fast det är klart, har han ljugit är saken lite annorlunda. Då är frågan om hur långtgående den "goda tron" är. Det skrev jag ju tidigare.

Vill bara tillägga att det ändå inte är särskilt goda chanser. Du får oavsett hur du handlat med hänsyn till 31 och 32§§ (om undersökning av varan vid avlämnandet och reklamation) enligt §33 "Utan hinder av 31 och 32 §§ får köparen åberopa att varan är felaktig, om säljaren har handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder."

Märk att det står "grovt vårdslöst". Det är det nog inte riktigt fråga om i ditt fall.

Karl Johansson
2008-06-17, 10:33
Vill bara tillägga att det ändå inte är särskilt goda chanser. Du får oavsett hur du handlat med hänsyn till 31 och 32§§ (om undersökning av varan vid avlämnandet och reklamation) enligt §33 "Utan hinder av 31 och 32 §§ får köparen åberopa att varan är felaktig, om säljaren har handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder."

Märk att det står "grovt vårdslöst". Det är det nog inte riktigt fråga om i ditt fall.

Nej jag förstår det, enda är väl att hoppas att han är en någorlunda normal människa som går med på en deal emellan.

Viktor_Balck
2008-06-17, 10:34
Det verkar positivt iaf, han kanske själv inte har någon aning om saken. Tveksamt att han hade bemödat sig att svara dig om han verkligen ville blåsa dig.

Karl Johansson
2008-06-17, 10:36
Det verkar positivt iaf, han kanske själv inte har någon aning om saken. Tveksamt att han hade bemödat sig att svara dig om han verkligen ville blåsa dig.

Ja, det håller jag med om. Men vad är rimligt i detta fall, även om han inte kännt om problemet själv så vill jag ändå häva eller göra en deal men vad är smartast att föreslå.

Han vill bli av med bilen då frugan inte kan köra manuellt, hmm tänker jag nu i efterhand och jag vill inte bli lurad så här.

manko
2008-06-17, 10:49
Klart man är ägd, men jag kan inte förstå riktigt varför en man med fru och barn och som finns på hitta.se och uppgett alla uppgifter samt arbetsplats och hemadress luras.

Vet han inte att han kan råka illa ut?

Antagligen visste han inte om det själv.

Karl Johansson
2008-06-17, 10:55
Hej igen,

Jag kollade upp det och det verkar som du har rätt - det stämmer det du säger, men jag måste kolla upp det vidare för att när min fru inte kunde köra den så fick hon stå som ägare till bilen och en bekant skulle köpa den på avbetalning och hade bilen i två månader (hon har inte betalat så bestämde vi oss för att sälja) - jag kollar upp saken med henne och återkommer till dig under dagen. JAG HAR INTE LURAT DIG ELLER NÅGON!! Vi kommer att lösa detta efter att jag pratar med den andra personen som körde den!

Nu blir jag lite lugnare samtidigt som jag blir gale, undrar nu om det är lån på biljäveln också. men det ska det inte vara.

Snafu
2008-06-17, 11:00
"men jag måste kolla upp det vidare för att när min fru inte kunde köra den så fick hon stå som ägare till bilen och en bekant skulle köpa den på avbetalning och hade bilen i två månader (hon har inte betalat så bestämde vi oss för att sälja) "

Rövarhistoria?

Snafu
2008-06-17, 11:01
När man säljer fordon, skriver man inte hur många mil bilen har gått i "överföringspapprena"?

Så är det i England iaf.

Karl Johansson
2008-06-17, 11:04
"men jag måste kolla upp det vidare för att när min fru inte kunde köra den så fick hon stå som ägare till bilen och en bekant skulle köpa den på avbetalning och hade bilen i två månader (hon har inte betalat så bestämde vi oss för att sälja) "

Rövarhistoria?

Jag vet inte men kan man inte kolla upp om bilen har lån på sig?

Osten80
2008-06-17, 11:04
När man säljer fordon, skriver man inte hur många mil bilen har gått i "överföringspapprena"?

Så är det i England iaf.

Nej, inte i Sverige.

dontomase
2008-06-17, 11:14
Jag vet inte men kan man inte kolla upp om bilen har lån på sig?

Om bilen har en kreditskuld så syns det i bilregistret, det är nåt man alltid ska kolla innan man köper bil.

Turbonisse
2008-06-17, 11:26
Bevisbördan ligger hos Dig som köpare, dvs Du måste kunna bevisa att säljaren medvetet fipplat med mätarställningen. Om du nu skulle kunna bevisa detta är det fortfarande inte troligt att du kan häva köpet då felet med vägmätarställningen ej bör klassas som ett väsentligfel, eller att bilen är i betydligt sämre skick än vad köparen kunnat ana.

Men du kan alltid hota med att vidta rättsligaåtgärder, det brukar man komma långt med.

H/David

Karl Johansson
2008-06-17, 12:34
Man vill ju inte hota med olika saker som han sedan kan använda sig av mot mig liksom. Det är bara att ta det lugnt och be honom till en början. Nu verkar han vilja samarbeta så vi får se om han kommer med nåt vettigt förslag.

Annars får jag väl hota med något, men jag är mest arg att man inte kan göra något ärligt, vem fan lurar någon för ynka 30k?

mangs
2008-06-17, 12:39
Som jag förstår hans mail nu som säger:

Vad pratar du om? Vad då skruvad? Vad är det som händer?

så är det inget han kände till själv? Självklart säger han så.

Han har ägt bilen sedan mars 2008.
Innan var det GE Money Bank och en bilhandlare.

Jag vet inte om jag missat något som ni andra sett eller tvärtom men förra ägaren (dvs killen med familjen) har ägt bilen i tre månader, vad säger att han visst om att bilen var skruvad? han kan ha köpt bilen när den stod på 11.000 mil och varit lyckligt ovetande om problemet. Det faktum att han svarar dig och är villig att kolla upp det hela visar ju att han verka medgörlig vilket han knappast varit om han ville blåsa dig. Som du själv sade så är det inga enorma summor det handlar om, på en bil i den prisklassen sjunker inte värdet från 30tkr till 10tkr på 7000mil. Försök föra en normal konversation med honom så kanske ni kan reducera priset något.

Jag är ganska säker på att även han blivit blåst av en tidigare ägare, är han vettig kommer han och du överens oavsett vad lagen säger.
Hoppas det löser sig!

/mangs

(Detta är en perfekt tråd att göra en rip off på från säljarens sida men jag gör inte detta för det skulle vara för uppenbart)

Karl Johansson
2008-06-17, 12:41
Jag vet inte om jag missat något som ni andra sett eller tvärtom men förra ägaren (dvs killen med familjen) har ägt bilen i tre månader, vad säger att han visst om att bilen var skruvad? han kan ha köpt bilen när den stod på 11.000 mil och varit lyckligt ovetande om problemet. Det faktum att han svarar dig och är villig att kolla upp det hela visar ju att han verka medgörlig vilket han knappast varit om han ville blåsa dig. Som du själv sade så är det inga enorma summor det handlar om, på en bil i den prisklassen sjunker inte värdet från 30tkr till 10tkr på 7000mil. Försök föra en normal konversation med honom så kanske ni kan reducera priset något.

Jag är ganska säker på att även han blivit blåst av en tidigare ägare, är han vettig kommer han och du överens oavsett vad lagen säger.
Hoppas det löser sig!

/mangs

(Detta är en perfekt tråd att göra en rip off på från säljarens sida men jag gör inte detta för det skulle vara för uppenbart)

Vad anser du vara vettigare pris då om man nu kommer fram till en deal? vill han ta tillbaka bilen så är det ju jättebra men jag tvivlar på det.

mangs
2008-06-17, 14:15
Vad anser du vara vettigare pris då om man nu kommer fram till en deal? vill han ta tillbaka bilen så är det ju jättebra men jag tvivlar på det.

Tja, vad är det för en bil?
Kolla en likadan på blocket som har gått 17-18.000 mil och utgå sedan från det priset. hade jag varit säljare hade jag sänkt prsiet men kanske inte hela vägen ner utan vi hade kanske kunnat mötas på mitten så att båda tar en del av smällen.

Detta ovan gäller bara såklart om du verkligen tror att han inte visste om det hela men hur som helst tror jag du skall vara glad om du får tillbaka några pengar alls. Enklast och bäst för sig är om han accepterar att du häver köpet.

Bite
2008-06-17, 15:54
Det behöver ju inte vara någon som blivit 'blåst' här, det händer ju att man byter hela instrumenteringen på äldre bilar och kanske inte korrigerar mätarställningen.