Visa fullständig version : venner kroppen seg til et lavt energiinntak?
en ting jeg har lurt på lenge.. noen personer jeg kjenner som aldri har hatt overvekt spiser mange dager mindre enn sitt energibehov. noen av de vet jeg spiser veldig lite mat, men de holder en stabil vekt likevel, når de i teorien skulle gått ned i vekt. er det det som kalles setting point? altså at kroppen venner seg til et energiinntak?
Scratch89
2008-06-16, 22:24
Jag tror snarare att det beror på en massiv överätning när ingen ser. Det är väldigt vanligt att man svälter sig på veckorna för att kunna unna sig på helgerna.
men jeg tror kanskje kroppen kan venne seg til et både høyt og lavt kaloriinntak.. er jo en del som blir 25 kilo for tung og holder seg der i mange år.
Ola Wallengren
2008-06-17, 07:00
Om de utan problem håller en låg vikt och ändå äter de de känner för så tror jag inte att kropen har nedreglerat ämnesomsättningen. De kan däremot ha en relativt låg set-point, men det innebär bara att de har helt normala hormonnivåer vid den vikten.
Om de däremot är stressade eller mår dåligt av något annat skäl som gör att man tappar aptiten så kan de vara lite svårare att veta, men då är det ju inte en "friskvikt" heller.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.