handdator

Visa fullständig version : Fettförbränning/Fettinlagring - Deff/Bulk

Emil_Larsson
2008-06-16, 18:52
En chatkompis till mig har en fråga ang. byggning, deff-bulk. Han tänker inte skapa en användare så han ber mig fråga er, eftersom jag inte själv kan svara honom på det.

Han beskriver sig ha varit normalbyggd, aningen smal innan han började med styrketräning. Han söp en hel del ett tag och gått upp en del, samtidigt som han byggt upp sin kropp, gått upp en del fett men också en hel del muskler. Han deffade från 84kg till 70kg och är 175cm lång, säger att han blivit av med mycket fett.

Nu, precis när han deffat klart tänker han bulka igen. Det han undrar är om det är helt meningslöst för honom då han gått ner mycket i fettvikt och han säger sig ha hört att man går upp allt fett igen om man börjar bulka.

Han undrar om detta stämmer.

/MVH "Karl".

TylerDurden84
2008-06-16, 19:12
...han säger sig ha hört att man går upp allt fett igen om man börjar bulka.

Du har idag gjort 2532 inlägg på Kolo och du har lyckats undvika att läsa om den kanske mest ställda frågan här? ;)

Sök sök sök...

En bulk kommer även att medföra ökning av kroppsfett ja.. MER ELLER MINDRE beroende på hans upplägg!

Emil_Larsson
2008-06-16, 19:14
Du har hittills gjort 2532 inlägg på Kolo och du har lyckats undvika att läsa om den kanske mest ställda frågan här? ;)

Sök sök sök...

Tro det eller ej, jag sökte förut men hittade inte riktigt vad jag sökte, provade sökordet "bulk", prövade sökordet "deff" men fann ingenting om just detta.
Däremot hittade jag att en överviktig person har lättare att lägga på sig fett efter att gå ifrån deff till bulk men jag vet ej om det är svaret på hans fråga riktigt ;)

Lavorini
2008-06-16, 19:40
Gener och åter gener. Naturligt smala/"definerade" människor har en tendens att lyckas få en bra ratio mellan muskler/fett när de överäter.
Det man kan göra för att bättra på ens odds är att äta och träna vettigt.

Säg åt honom att gå upp i en lagom takt. Om han lägger på sig fett i för hög takt så får han minska på intaget. Vissa personer får dock räkna med att gå upp mer i fettvikt än andra för att musklerna ska komma i en bra takt - gener återigen.

Emil_Larsson
2008-06-16, 19:42
Gener och åter gener. Naturligt smala/"definerade" människor har en tendens att lyckas få en bra ratio mellan muskler/fett när de överäter.
Det man kan göra för att bättra på ens odds är att äta och träna vettigt.

Säg åt honom att gå upp i en lagom takt. Om han lägger på sig fett i för hög takt så får han minska på intaget. Vissa personer får dock räkna med att gå upp mer i fettvikt än andra för att musklerna ska komma i en bra takt - gener återigen.

Okej skall hälsa honom det, tack.

Emil_Larsson
2008-06-16, 19:48
Här kommer en fråga igen när vi ändå är i farten.

Han undrar om man skall gå direkt ifrån deff till bulk eller om man skall stabilisera sig först ett par veckor innan man ger sig in på bulk.

A.Steinbach
2008-06-16, 19:55
Här kommer en fråga igen när vi ändå är i farten.

Han undrar om man skall gå direkt ifrån deff till bulk eller om man skall stabilisera sig först ett par veckor innan man ger sig in på bulk.

Är nog alltid att föredra att lägga sig på underhåll ett tag och se hur mycket kalorier man ligger i balans på och sen utgå ifrån det när man sen ska öka energiintaget.

Det är lätt att man börjar äta för mycket om man legat på en en deff och då äter upp sig för mycket. Bättre att som sagt göra det på ett mer kontrollerat sätt.

Emil_Larsson
2008-06-16, 19:56
Är nog alltid att föredra att lägga sig på underhåll ett tag och se hur mycket kalorier man ligger i balans på och sen utgå ifrån det när man sen ska öka energiintaget.

Det är lätt att man börjar äta för mycket om man legat på en en deff och då äter upp sig för mycket. Bättre att som sagt göra det på ett mer kontrollerat sätt.

Okej, tack :)

Lavorini
2008-06-16, 19:57

+1

Ge kroppen ca 2 veckor att stabilicera hormonnivåer och annat. Lätt hänt annars att man lägger på sig lite onödigt fett.

JonasTL
2008-06-16, 20:35
+1

Ge kroppen ca 2 veckor att stabilicera hormonnivåer och annat. Lätt hänt annars att man lägger på sig lite onödigt fett.

Vad är det för hormoner, och var kommer tiden två veckor ifrån?

Jag säger inte att det inte är rätt, skulle bara vilja veta! :D

Lavorini
2008-06-16, 21:04
Leptin för att nämna ett, och sen en massa hormoner som sköldkörteln producerar.

Din förbrukning har helt enkelt varit undertryckt pga energiunderskottet, och kroppen behöver tid för att anpassa sig till ett högre intag igen. Exakt var 2 veckor kommer ifrån vet jag inte riktigt, men det är det som brukar nämnas lite här och var. Empiriskt framtaget antar jag.